Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@23:56:06 GMT

سرب چه بلایی بر سر ما می‌آورد؟

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۷۳۸۳۹

سرب چه بلایی بر سر ما می‌آورد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سرب یکی از مواد اصلی در تولید رنگ‌های مختلف از جمله رنگ‌های ساختمانی است. از طرف دیگر بنزین حاوی سرب که به طور گسترده در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرند از منابع اصلی آلودگی سرب محسوب می‌شوند بنابراین در اماکن مجاور بزرگراه‌ها میزان این سم در حد خطرناکی بالا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین صورت که در اثر سوختن بنزین از اتومبیل، سرب تبدیل به اکسید سرب شده و به این صورت از لوله اگزوز خارج و به وسیله هوای مورد تنفس وارد بدن انسان می‌شود. در تمام دنیا مقدار سرب تولید شده بوسیله اتومبیل‌ها و کارخانه‌های صنعتی به سالانه حدود ۵۰۰۰۰۰ تن می‌رسد.

انسان‌ها، حیوانات و گیاهان سرب را به صورت مختلف به بدن خود راه می‌دهند. سرب می‌تواند از طریق آب‌های آلوده وارد آب‌های نوشیدنی شود و یا از طریق اگزوز اتومبیل‌ها وارد هوا و بالاخره وارد ریه گردد و از طریق دودکش کارخانه‌ها وارد هوا و بعد وارد مواد غذائی می‌شود. با این حال هوای آلوده به سرب جان انسان‌ها را می‌گیرد.

 بنابراین بهتر است میزان سرب در خون افراد به خصوص در کودکان مورد آزمایش قرار گیرد. علایم ازدیاد سرب خون در کودکان تغییر خلق و خو، گریه و زاری، درد شکم، کاهش رشد و تحریک پذیری و در بزرگسالان بی خوابی، ضعف، درد عضلات، کم خونی، سردرد و کاهش وزن است.

کودکان در معرض بیشترین صدمه‌ها هستند که منجر به اختلال‌های کلیوی، عصبی و مغزی و ذهنی در آن‌ها می‌شود. همچنین سرب باعث سقط جنین، ناهنجاری‌های مادرزادی جنین، نوزاد نارس، ازدیاد فشار خون شریانی و سایر اختلال‌های می‌شود.

در صورتی که میزان سرب در جریان خون شما بالا است، باید منشاء آن را پیدا کنید. در صورتی که عامل آن رنگ دیوار‌های منزل باشد باید آنرا با مواد مخصوص پاک کرد و رنگ‌های بدون سرب را جایگزین کرد. در صورتی که عامل آلودگی لوله‌های آب باشد می‌توان نسبت به تعویض آن‌ها اقدام یا از فیلتر‌های سرب استفاده کرد. همچنین میزان سرب در آب گرم شیر‌ها بیشتر است بنابراین از آب گرم برای آشامیدن و آشپزی استفاده نکنید.

همچنین از نگهداری مواد غذایی مایع در ظروف کریستال و سرامیک که با لعاب‌های غیر استاندارد اندود شده اند، خودداری کنید.  قرار دادن مواد غذایی در ظروف کریستال یا ظروف سرامیک، باعث آزاد شدن سرب در این مواد می‌شود به علاوه برخی لوله‌های آب از جنس سرب هستند بنابراین میزان سرب در آب آشامیدنی در حد خطرناکی بالا می‌رود.

 

منبع: سیناپرس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت مسمومیت با سرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۳۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۷۴ کیلوگرم حشیش در آبادان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، سید محمود میرفیضی گفت: مأموران کلانتری ۱۵ احمدآباد آبادان با انجام کار اطلاعاتی یک قاچاقچی مواد مخدر را در این شهرستان شناسایی و پس از هماهنگی با مرجع قضائی در یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر و ۷۴ کیلوگرم حشیش از او کشف کنند.
 او از مردم خواست در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق مواد مخدر و به منظور ضربه زدن به سوداگران مرگ، هرگونه مورد مشکوک را بلافاصله از طریق تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی به شماره ۱۱۰ اطلاع دهند تا پلیس در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) بلایی که یک موش بر سر پورشه میلیاردی آورد!
  • بلایی که یک موش بر سر پورشه میلیاردی آورد! (فیلم)
  • ببینید | بلایی که یک موش بر سر پورشه میلیاردی آورد!
  • بلایی که سر امامزاده ابراهیم(ع) افتاد ؛ هر خانه کمتر از ۱۰ دقیقه دچار حریق شد
  • تصاویری از بلایی که سیلاب شبانه بر سر اتوبان معروف تهران آورد
  • بلایی که سیلاب شبانه بر سر اتوبان معروف تهران آورد
  • بلایی که یک ایرانی بر سر سوپر خودروی میلیون دلاری آورد! | فیلم
  • تصاویر جاسازی ماهرانه مواد مخدر در یک کامیون
  • کشف ۷۴ کیلوگرم حشیش در آبادان
  • بی‌تحرکی چه بلایی سر پاها می‌آورد؟