Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@10:10:28 GMT

یادداشت| بازی آمریکایی در سرزمین سوخته

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۷۴۳۹۷

یادداشت| بازی آمریکایی در سرزمین سوخته

آمریکایی‌ها از زمان حضور در افغانستان برنامه‌ای مدون برای دولت-ملت‌سازی مبتنی بر ارزش‌های لیبرال دموکراسی غربی داشته‌اند که برای پیاده‌سازی آن باید مجاهدین را عقب زده و نسل نویی از مدیران و رهبران تکنوکرات و سکولار را به قدرت برسانند. ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ بین الملل آسیا-اقیانوسیه نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، هم عبدالله، هم حامیانش، هم رقبای او و هم تیم پیروز یعنی اشرف غنی  به خوبی می‌دانند اگر قرار بود تغییری در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به وقوع بپیوندد، هرگز حدود سه ماه زمان تلف نمی‌شد و در همان تاریخ مشخص، نتایج اعلام و پس از اعتراضات و شکایات، ممکن بود تغییری در نتایج اعمال شود بنابراین باید از همین حالا اشرف‌غنی را رئیس‌جمهور آینده افغانستان دانست و عبدالله را نیز در بخشی از قدرت شریک دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از زمان حضور خود در افغانستان برنامه‌ای مدون برای دولت-ملت‌سازی مبتنی بر ارزش‌های لیبرال دموکراسی غربی داشته‌اند که برای پیاده‌سازی آن باید مجاهدین را عقب زده و نسل نویی از مدیران و رهبران تکنوکرات و سکولار همسو با خود را بر مسند قدرت بنشانند.

شاید کوتاه‌ترین راه برای آمریکایی‌ها انجام این کار با استفاده از قدرت نظامی حداکثری در سال 2001 بود اما واشنگتن باید نمادی از دموکراسی آمریکایی را در زمین سوخته افغانستان پیاده می‌کرد. انتخابات بهترین و اولین گزینه برای استقرار دموکراسی آمریکایی در افغانستان بود اما واشنگتن به خوبی می‌دانست چنانچه این روند به صورت طبیعی راه خود را طی کند و مردم‌سالاری واقعی بر این روند حکم‌فرما شود، بی‌شک مجاهدین افغانستان از پایگاه رای قابل‌ توجهی برخوردار خواهند بود و این‌ موضوع نمی‌تواند منافع حداکثری‌شان را تامین کند.

واشنگتن باید انتخابات را به عنوان نماد دموکراسی برگزار می‌کرد اما کج‌راهه‌ای را انتخاب کرد که سرنوشت امروز افغانستان نتیجه پای نهادن در همین کج‌راهه است. در چهار دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان همواره یک دو قطبی وجود داشته است که یک قطب آن نامزد مورد تایید و حمایت آمریکا بوده و قطب مقابل آن را یکی از رهبران مجاهدین رهبری می‌کرده است.

در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بی‌شک این حامد کرزی بود که فرد مد نظر غربی‌ها برای تکیه زدن بر کرسی ریاست‌جمهوری شناخته می‌شد و در مقابل او یونس قانونی از رهبران مجاهدین تاجیک‌تبار نزدیک به احمد شاه‌ مسعود قرار داشت. در دور دوم، سوم و چهارم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نیز عبدا... عبدا... از سوی مجاهدین سنتی افغانستان پای به میدان نبرد با نامزدهای مورد حمایت غرب یعنی حامد کرزی و اشرف‌غنی نهاد.

اطلاعات میدانی و نتایج صندوق‌های رای در این چهار دوره انتخابات نشان می‌داد اگر‌ نامزد مورد حمایت مجاهدین در همه این ادوار پیروز نهایی نبوده، بدون شک در دوره اول و سوم این یونس قانونی و عبدالله عبدالله بودند که اکثریت آرا را به خود اختصاص دادند و باید بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه می‌زدند اما آمریکا به عنوان مداخله‌گر اصلی در این روند هر بار به نوعی نتیجه نهایی را به سمت نامزد مطلوب خود مصادره کرده است.

مجاهدین افغانستان در سه دوره گذشته به صورت منسجم وارد کارزار انتخابات شدند و هر بار با بازی آمریکایی‌ها و گاه با معامله تسلیم نهایی بودند اما در این دور از انتخابات با ترفند خاصی از سوی غربی‌ها، مجاهدین قبل از شروع این روند به سه قسمت تقسیم شدند.

حنیف اتمر ابتدا با اعلام حضورش در انتخابات بخشی از بدنه مجاهدین را از عبدالله جدا کرد و به تیم خود پیوند داد که از آن جمله می‌توان به عطا محمدنور و یونس قانونی اشاره کرد.

همزمان اشرف‌غنی برخی از چهره‌های مجاهدین را وارد تیم انتخاباتی خود کرد تا تیم مجاهدین در انتخابات چهارم ضعیف‌تر از قبل باشد و قسمت سوم هم سهم عبدالله عبدالله شد تا ضعیف‌ترین سهم خود از لحاظ پشتیبانی معنوی مجاهدین در عرصه انتخابات را تجربه کند.

کرزی: انتخابات افغانستان بر اساس معاملات خارجی‌ها استکانینگهام: حل بحران انتخابات افغانستان نیازی به مداخله خارجی نداردعبدالله: ما بر اساس آرای پاک پیروز انتخابات افغانستان هستیمیادداشت| مجاهدین؛ قربانی دموکراسی آمریکایی در افغانستاندیپلمات سابق آمریکایی: کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان از برنامه‌های تبلیغاتی ترامپ است

آمریکا با بازی نمایشی دموکراسی غربی در افغانستان و بدون توجه به خواست و انتخاب مردم این کشور علاوه بر همه بلاهایی که بر سر افغانستان آورد، یک راهبرد اساسی به نفع خود رقم زد و آن راهبرد حذف تدریجی رهبران مجاهدین افغانستان از عرصه قدرت و جایگزینی آن ها با نسل نوینی از رهبران تکنوکرات-سکولار بود که حاضرند بدون چون و چرا منافع غایی واشنگتن را در افغانستان تامین کنند. در واقع مجاهدین افغانستان قربانی اصلی بازی در زمین دموکراسی ترسیم شده از سوی آمریکا و منطبق با اصول و ارزش‌های لیبرال دموکراسی غربی بودند.

بی‌شک بخش باقی‌مانده از رهبران مجاهدین افغانستان که اکنون در کنار اشرف‌غنی حضور دارند و خود را برای حضور در دولت آینده آماده می‌کنند نیز پایان عمر سیاسی خود را تجربه خواهند کرد و جایگاه مجاهدین در آینده کشورشان در حضور آمریکا و متحدانش به سمت صفر نیل خواهد کرد.

سید حسام رضوی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان

انتهای پیام/.

R1447/P/S8,87,1413/CT4 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۴۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بشاگرد مدال افتخار ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امیر والی، برادر حاج عبدالله والی در نشست جشنواره والی گفت: امروز بشاگرد بیش از ۸۶ پزشک دارد و بیشتر مسئولان آن از مردم بومی منطقه هستند.

او گفت: دیدگاه حاج عبدالله این بود که آینده بشاگرد باید به دست مردمان آن ساخته شود و این دیدگاه از  دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) سر چشمه گرفته شده بود.

برادر حاج عبدالله گفت: بیشترین طلاب استان  بشاگردی هستند و در کل استان به خدمت رسانی مشغول هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

   

 

دیگر خبرها

  • دموکراسی بدون روتوش/ پلیس آمریکا زیر تیغ عدالت دانشجویی
  • بشاگرد مدال افتخار ایران
  • دانشجویان مشهدی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی تجمع کردند
  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • رشیدی: برخورد با دانشجویان آمریکایی نشان‌دهنده دموکراسی پوشالی آمریکاست
  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!
  • ویدیو/ مسعود رجوی همکار و نفوذی ساواک بوده است؟! 
  • مکان دقیق مرگ افلاطون و جزییات به بردگی گرفته شدنش با کشف پاپیروسی سوخته معلوم شد
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم