Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از محکومان امنیتی مدعی شده خبرنگار صداوسیما در مراحل بازجویی وی حضور داشته و بابت همین مساله از وی به نهاد‌های خارج کشور شکایت کرده است. هر کسی اندکی با سیستم امنیتی آشنا باشد، می‌داند این مساله به دلیل مسائل امنیتی دور از تصور است. حال خبرنگار به دلیل فعالیت در یک سیستم رسانه‌ای اینچنین مورد هجمه قرار گرفته درحالی‌که این اتفاق به دلیل سیاست‌گذاری رسانه‌ای صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از ذبیح‌پور، یوسف سلامی هم اینچنین مورد هجمه واقع شده بود.

ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از محکومان امنیتی ماجرای نیشکر هفت‌تپه از شکایت خود از یکی از خبرنگاران صداوسیما خبر داد؛ مساله‌ای که به سرعت دستمایه خبرسازی رسانه‌های خارج کشور قرار گرفت؛ اتفاقی که پیش از این نیز درباره یکی دیگر از خبرنگاران واحد مرکزی خبر رخ داده بود. سپیده قلیان که در ماجرای اعتصاب و اعتراضات کارگران هفت‌تپه خوزستان وارد و با سیاسی‌کردن ماجرا و بازکردن پای رسانه‌های خارجی باعث انحراف آن شد، در توییتی مدعی شد: «در مراحل تولید طرحی سوخته، شخص خانوم آمنه سادات ذبیح‌پور، در اتاق بازجویی حضور داشت و پس از ساعت‌ها شکنجه جسمی و روحی، متنی را از قبل آماده کرده بود تا برای خواندن در مقابل دوربین، در اختیار ما بگذارد.» فارغ از ادعا‌های بی‌اساسی که این خانم انجام داده است و مدعی بازجوبودن خبرنگار صداوسیما شده، خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان این خط خبری را سال‌هاست به‌عنوان یک اتهام و برچسب به هر مخالف خودشان می‌چسبانند، چه خبرنگار صداوسیما باشد و چه نباشد، آن‌ها او را بازجو خطاب می‌کنند تا این برچسب مانع فعالیت‌های آنان شود.

اما لازم است کمی به عقب‌تر بگردیم. بعد از حوادث

آبان ۹۸ که اعتراضات بحق مردم ایران با نفوذ عناصر بیگانه به اغتشاش کشیده شد، آمنه سادات ذبیح‌پور در سلسله گزارش‌هایی که تحت عنوان «حقیقت ماجرا» از صداوسیما پخش شد به پشت صحنه اغتشاشات اخیر پرداخت و در هر گزارشی چهره‌ای تازه از این ماجرا آشکار کرد. از حضور عناصر نفوذی گرفته تا چگونگی مسلحانه‌کردن اعتراضات در برخی نقاط. این گزارش‌ها با توجه به تاثیرگذاری در افکار عمومی به‌شدت مورد توجه قرار گرفت و در آشکارشدن بخشی از حوادث آبان موفق عمل کرد. آخرین مساله این گزارش‌ها هم پخش اعترافات عناصر مسلح در ماهشهر بود که باعث شد روند اعتراضات به سمت خشونت علیه نیرو‌های نظامی برود و خب آنچه نباید می‌شد، اتفاق افتاد. بعد از آن هم انتشار گزارشی درباره سوءاستفاده جریان‌های ضدانقلابی از کشته‌شدن پویا بختیاری و فراخوان‌های گسترده برای حضور در مراسم وی و نشان دادن صحنه‌گردانی رسانه‌های خارجی در نهایت باعث هجمه‌های فراوان به این خبرنگار شد. جدا از نوع حملات، اتهام بازجوبودن اساسا بی‌معناست چرا که اگر کسی مقداری با عملکرد نهاد‌های امنیتی آشنا باشد، حتما می‌داند اینکه خبرنگاری در مراحل بازجویی حضور پیدا کند، کاملا بی‌معناست و اساسا این مدل مستند‌ها که شخصی درباره یک مساله امنیتی مسائلی را اعتراف می‌کند از سوی خود نهاد‌های امنیتی تهیه می‌شود و خبرنگار فقط راوی است که البته این مساله هم خود مورد مناقشه زیادی میان فعالان رسانه‌ای است.

 

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اغتشاشات خیابانی اغتشاش 98 خبرنگار صداوسیما ضد انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۵۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ایران یکی از دشوارترین کشورها برای حمله است؟ پاسخ رسانه برزیلی

تعداد بازدید : 2 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 25 رسانه برزیلی در گزارشی تفصیلی به این موضوع پرداخته که چرا ایران یکی از دشوارترین کشورها برای حمله است؟ این رسانه با بازخوانی تاریخ نبردهای ایران بر روی نقشه، به عامل جغرافیایی در دشواری فتح ایران می‌پردازد و سپس با رجوع به عصر حاضر، توان بازدارندگی مدرن ایران مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این گزارش گرافیکی فوق العاده که به زبان پرتغالی است را با زیرنویس فارسی می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • صداوسیما مکلف به رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر شد
  • مسئول سابق امنیتی: در رفح خبری از پیروزی کامل نخواهد بود
  • مراسم تشییع مرحوم مسعود اسکویی برگزار شد
  • چرا ایران یکی از دشوارترین کشورها برای حمله است؟ پاسخ رسانه برزیلی
  • حمله هواداران بیرمنگام به نیروهای امنیتی (عکس)
  • دعوای جالب چهره امنیتی با مدافع زاکانی بر سر قرارداد جنجالی +تصویر
  • جلالی: با استمرار «فعالیت رسانه‌ها» و «اعتراضات دانشجویی» موضوع غزه «مساله اول» باقی می‌ماند
  • افشین قطبی شدیدا دلخور و به حضور در تیم ملی واکنش نشان داد
  • آذری جهرمی خطاب به مالک شریعتی: امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند