Web Analytics Made Easy - Statcounter

«خلیل حیدری» روز شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: میزان صادرات کالا از مرز پرویزخان نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ارزش کالاهای صادراتی از پرویزخان یک میلیارد و ۵۹۸ میلیون دلار بوده است، گفت: از ابتدای فروردین ماه تا پایان آذر ماه ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن گاز طبیعی نیز به عراق صادرات داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل گمرک کرمانشاه عنوان کرد: در مجموع کل صادرات این استان به کشور عراق در ۹ ماه گذشته ۱۰ میلیارد و ۹۰۳ تن برآورد می شود.

مازاد نیاز عراق صادرات می‌کنیم

فرماندار قصرشیرین نیز در این نشست باانتقاد از نبود کار کارشناسی برای صادرات به کشور عراق گفت: در برخی از زمان ها می بینیم که میزان صادرات کالا به این کشور به حدود پنج برابر نیاز آن نیز می رسد.

«مرادعلی تاتار» افزود: این افزایش غیراصولی کالا به کشور عراق باعث شده است که کالاها به ویژه اقلام کشاورزی پشت مرزها بمانند و صادرکنندگان متضرر شوند.

استاندار کرمانشاه این موضوع را مورد نقد قرار دارد و گفت: اتاق بازرگانی در این زمینه ورود پیدا کرده و میزان صادرات کالا را با هماهنگی تجاز عراقی ساماندهی کند.

«هوشنگ بازوند» افزود: صادرات ما با کشور عراق چندان هماهنگ نیست و کالاها براساس نیاز این کشور صادر نمی شوند؛ اتاق بازرگانی باید در این زمینه به صورت جدی وارد شود و هماهنگی لازم‌ را ایجاد کند.

ممنوعیت های صادراتی دلیل کاهش

بر اساس اعلام اتاق بازرگانی استان کرمانشاه ممنوعیت های صادراتی که از سوی اقلیم کردستان عراق وضع می شود بر روند صادرات کالا از مرز پرویزخان تاثیرگذار است.

به گفته رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، امسال میزان ممنوعیت های صادراتی به کشور عراق نسبت به سال قبل ۹۰ روز بیشتر بود که منجر به کاهش میزان صادرات شد.

کیوان کاشفی در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی توضیح داد: طرف عراقی باتوجه به تلاش برای خودکفایی این کشور به مرور از ورود کالاهای دیگر کشورها جلوگیری می‌کند که این امر روند صادرات ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اقدامات عمرانی پرویزخان روند صادرات را کند کرده است

به گفته رییس اتاق بازرگانی استان، روند اقدامات عمرانی برای ساماندهی پایانه مرزی پرویزخان روند صادرات کالا را با کندی روبه رو کرده است.

کاشفی عنوان کرد: اکنون می بینیم که در برخی موارد کالای صادراتی ما برای گرفتن مجوز گمرکی حتی تا ۲ روز نیز در مرز پرویزخان معطل می شود.

استاندار کرمانشاه نیز در این نشست نسبت به پیشرفت اجرای طرح جامعه ساماندهی پایانه مرزی پرویزخان اعتراض کرد و گفت: تاخیر و بهانه گیری پیمانکار برای اجرای پروژه به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

بازوند افزود: برنامه زمان بندی ساماندهی پرویزخان تا هفته آینده مشخص شود تا بتوانیم برای این مرز بهتر تصمیم بگیریم.

هم اکنون بیش از یک هزار واحد تولیدی با ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی در استان کرمانشاه فعال است.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این مرز رسمی است.

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.

همچنین روزانه به طور میانگین ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

از ابتدای امسال تا پایان آذرماه از مرزهای خسروی و پرویزخان در شهرستان قصرشیرین ۲ میلیارد و ۷۷۹ میلیون و ۹۲۹ هزار دلار کالا به عراق صادر شده است.

برچسب‌ها استانداری کرمانشاه كرمانشاه قصرشیرین قصر شیرین کرکوک کردستان عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری کرمانشاه كرمانشاه قصرشیرین قصر شیرین کرکوک کردستان عراق استانداری کرمانشاه كرمانشاه قصرشیرین قصر شیرین کرکوک کردستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۶۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 

جواد محمدی گفت: وزن کالا‌های صادر شده در این مدت از گمرک همدان به خارج از کشور ۱۰۹ هزار و ۹۵ تن و ارزش ریالی آنها نیز ۱۹ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال بوده است.

او گفت: البته باید توجه داشت بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی استان همدان از سایر گمرکات به خارج از کشور صادر شده و آمار یاد شده مجموع کالا‌ها و ارزش صادراتی استان نیست.

این مسئول گفت: در این مدت محصولات و کالا‌های صادراتی از گمرک استان ۶۴ قلم بوده که از عمده کالا‌ها می‌توان به شیشه، فروسیلیس، انواع کشمش، کابل آلومینیومی، وازلین، سیمان سفید، پودر شیرخشک بدون چربی، منسوج نبافته، قرص بیوتین، انواع سس و کنسرو و رب گوجه فرنگی، زیتون، شور، شور مخلوط و ترشی مخلوط و نشاسته سیب زمینی اشاره کرد.

محمدی با بیان اینکه این کالا‌ها به ۱۸ کشور دنیا صادر شده است، گفت: عمده مقصد‌های صادراتی کشور‌های عراق، ترکیه، گرجستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، هند، ایتالیا، عمان و کانادا است.

او با اشاره به واردات استان در سال گذشته نیز افزود: آمار واردات تا پایان سال ۱۴۰۲ به وزن حدودی ۱۰ هزار و ۴۳۶ تن که ارزش تقریبی آن بیش از ۳۵ میلیون و ۲۸۴ هزار دلار است.

مدیرکل گمرک استان همدان: ارزش ریالی واردات استان همدان در مدت یاد شده نیز به ۱۰ هزار و ۴۵ میلیارد ریال می‌رسد که عمده اقلام وارداتی به گمرک استان ۳۷ نوع کالا شامل انواع نخ (پلی آمید و پلی استر مقاوم)، قطعات خودرو، ماشین آلات بافندگی، ماشین فرز، روغن سیلاستول، رزورسینول، دیسپرس، فیلم پلی اتیلن، گرانول و انواع لاستیک خودرو است.

او گفت: از کشور‌های طرف معامله نیز می‌توان به گرجستان، چین، امارات متحده عربی، بلژیک، آلمان، بلغارستان و ترکیه اشاره کرد.

محمدی در خصوص درآمد‌های گمرکی نیز گفت: درآمد وصولی گمرک استان همدان با افزایش ۷۹ درصدی نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از یک هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • جهش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • جهش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان کرمانشاه
  • ساینا اس اتوماتیک روانه عراق می شود / صادرات چندین هزار ساینا و کوئیک به ونزوئلا
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • کشف ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق از ۷۶ تانکر سوخت‌رسان
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • کشف ۸۲ هزار و ۸۴۵ لیتر سوخت قاچاق در مرز پرویزخان
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود