Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ در شرایطی که آلودگی هوای کلان شهرها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، نوآوری محققان ایرانی در قالب محصول «ایران ساخت» به کمک رفع آلاینده‌های هیدورکربنی محیط زیست آمده است.

رسول نوروزیان مجری این طرح ملی بیان کرد: در حال حاضر فرآیند ساخت نانو فیلتر جاذب دوده ایرانی خودروی دیزل و پیگیری برای اخذ استاندارد بین‌المللی ECE-R۱۳۲ در حال طی شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به حمایت‌های مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری از اجرای این طرح گفت: در حال حاضر خودروسازان از فیلترهای سرامیکی خارجی استفاده می‌کنند که کارایی و سازگاری با شرایط موتور دیزل و گازوئیل یورو ٢ را ندارد، ضمن اینکه قیمت آن سه برابر محصول تولیدی ایرانی است.

نوروزیان افزود: این محصول متناسب با شرایط کشور بومی شده و جمهوری اسلامی ایران صاحب پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا در حوزه کنترل و رفع آلاینده‌های هیدروکربنی زیست محیطی شده است.

وی به یکی از نوآوری‌های این طرح اشاره کرد و افزود: این فیلتر دوده قابلیت اجرا بر روی انواع خودرو دیزل و حتی با پایه موتور یورو ٢ و با شرایط سوخت گازوئیل یورو ٢ و ٧٠٠ پی پی ام گوگرد را داراست. همچنین عمر و پایداری ٣ برابری نسبت به نمونه فیلتر سرامیکی خارجی دارد.

این محقق با تاکید براینکه خودروهای بنزینی، خودروهای دیزلی و موتور سیکلت‌ها در مجموع حدود ۷۵ درصد آلودگی هوای تهران را ایجاد می‌کنند، توجه لازم به منظور کنترل و کاهش آلودگی در در این بخش را بسیار با اهمیت دانست و گفت: آلودگی هوا را باید از بین بردن منشا آن کنترل کرد.

نوروزیان اظهارکرد: این فیلتر هوا قدرت جذب ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون را دارد. پس می‌تواند برای کنترل آلودگی گامی مهم باشد.

وی با بیان اینکه این فلیترها با نصب یک نانو کاتالیست جاذب، قابلیت استفاده در خودروهای بنزینی را نیز دارد و دانش تولید آن در اختیار محققان کشورمان است، تاکید کرد: به طورحتم اجرای این فناوری نوین ایرانی در جهت کنترل و کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها سهم بسزایی می‌تواند داشته باشد.

نوروزیان به درخواست دو شرکت سوئیسی و دانمارکی برای بهره‌برداری از این دانش فنی اشاره کرد و گفت: نیاز ضروری کشور در شرایط فعلی تحریم‌های ظالمانه و تعصب نسبت به کشور باعث شد اقدامات لازم به منظور توسعه، تجاری‌سازی و تولید ملی این فناوری پیشرفته ایرانی با همکاری سرمایه گذاران صنعت خودرو کشور انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر یک شرکت خودرو ساز ایرانی به عنوان بهره بردار اول این طرح ملی موافقت خود را برای استفاده از این محصول اعلام کرده و امید است با باور توانمندی‌ها و استعدادهای دانش آموختگان ایرانی حسب فرمایشات مقام معظم رهبری به شکل صحیحی برای تحقق هر چه بیشتر تولید ملی فناوری‌های نوین گام برداریم.

منبع: ایرنا لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000po0 خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 آلودگی هوا خودروهای دیزلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۹۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی

ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی خود است؛ طرحی بلندپروازانه که هدف آن برآورده‌کردن نیازهای این کشور در حوزه نیروی دریایی است.

به گزارش ایسنا، خبرها حاکی از آن است که ناو هواپیمابر ترکیه قرار است از فناوری «استوبار» (STOBAR) استفاده کند.

در این فناوری هواپیماها بدون کمک منجنیق‌های روی عرشه و تنها با نیروی حاصل از موتور خود به پرواز درمی‌آیند.

در همین راستا، عرشه این ناوها را مانند سکوهای پرش اسکی، شیب‌دار می‌سازند.

بااین‌حال، ازآنجاکه بیشتر هواپیماهای استفاده‌شده روی این ناوها از قابلیت فرود عمودی بهره‌مند نیستند، کابل‌های فرود همچنان در هنگام فرود به هواپیماها کمک می‌کنند.

به گزارش «کلش ریپورت»، طول این کشتی ۲۸۵ متر، عرض آن ۷۲ متر و وزن آن ۶۰ هزار تُن خواهد بود. همچنین بر اساس گزارش‌ها، حداکثر سرعت این ناو هواپیمابر ترکیه به ۲۵ متر خواهد رسید.

بر اساس طرح اولیه آنکارا، این نا هواپیمابر ظرفیت حمل ۵۰ جنگنده را خواهد داشت که ۲۰ فروند از آن‌ها روی عرشه و ۳۰ فروند در آشیانه ناو نگهداری خواهند شد.

این ناو می‌تواند برای پرواز پرنده‌های مختلفی مورداستفاده قرار گیرد، از جمله جنگنده‌های «آنکا ۳»، هواگرد نظامی سبک «هورجت»، پهپاد «بیرقدار کیزیلما» و پهپاد «بیرقدار تی‌بی ۳».

طراحی و ساخت این ناو بر عهده دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه است؛ نهادی که گرچه تا امروز چندین ناوچه و ناوشکن تولید کرده، اما تجربه‌ای در حوزه ناو هواپیمابر ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی
  • راننده خواب‌آلود سبب مرگ پاکبان شد/ تکرار مرگ رفتگران گرگانی برای سومین سال
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می‌کنیم