Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنر دست هنرمندان ایرانی همیشه در جهان جایگاه ویژه ای داشته و سبک منبت گلریز تویسرکان با پیشنیه ای ۱۵۰ ساله، که ثبت ملی شده می تواند با برندسازی این جایگاه را ارتقاء ببخشد و در دنیا بدرخشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهمدان؛ منبت تویسرکان با پیشینه ای ۱۵۰ ساله در کشور می درخشد، به ویژه آن که سبک گلریز این هنر دست، مشق عشق بر روی تکه های بی جان چوب است که آرام آرام با ابزار مغار و ضربه های لطیفانه دستان منبت کار، نقش می بندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاستگاه منبت گلریز تنها در تویسرکان است و دیگر شهرهای استان و یا حتی کشور تاکنون به این مهم دست نیافته اند؛ این هنر زیبا از تویسرکان به شهرهای دیگری همچون ملایر انتقال یافته و بسیاری از استادکارهای منبت کار در آن شهرستان، تویسرکانی هستند.

این سبک ویژه از منبت تویسرکان که دستگاه های کار با چوب از جمله سی.ان.سی (CNC) هم قادر به تولید آن نیستند، مختص به مردمان هنرمند این دیار است که تابستان سال جاری ثبت ملی شد و استحقاق بسیار برای جهانی شدن دارد.

برندسازی از شیوه های مرسومی است که می تواند راه را برای شناساندن ساخته های دست منبت کاران در کشور و دنیا هموار کند تا این هنر دست در جهان به زیبایی تمام بیش از پیش به نام ایرانیان بدرخشد.

اسحاق ترکاشوند سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ گفت: برای توسعه هر هنر دست و حمایت از صنایع دستی راه های قانونی بسیاری است که نه تنها زمینه اشتغال پایدار را فراهم می سازد، بلکه معرفی برای صاحبان این هنرها می شود.

وی با بیان اینکه منبت در تویسرکان به ویژه در روستاها جایگاه خود را پیدا کرده است، اظهارداشت: در چند سال اخیر پرداخت تسهیلات با بهره مندی از صندوق توسعه ملی و جذب اعتبارات از محل تفاهم نامه آموزش روستایی با رویکرد حمایت از صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان افزود: منبت کاران این شهرستان با ذوق و شوق وصف نشدنی خود در ساخت منبت فعال هستند و با کیفیت ترین مبل و منبت کشور را تولید و روانه بازار می کنند.

ترکاشوند تصریح کرد: منبت تویسرکان از آنجا که تنها با هنر دست، بدون دخالت هیچ دستگاهی تولید می شود، ظرافت بالایی دارد و تجلی بخش هنروری منبت کاران است.

وی با بیان اینکه مبل و منبت این دیار با مناسب ترین قیمت ها راهی بازار سایر استان ها می شود، عنوان کرد: با این حال باید راه ها را با برند سازی مبل و منبت برای جهانی شدن هموار کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان در ادامه از کمبود واحدهای تولیدی مبل و منبت در این شهرستان خبرداد و افزود: با این حال با پیگیری های انجام شده به دنبال گسترش و توسعه کارگاه ها و واحدهای تولیدی مبل و منبت در این شهرستان منبت خیز هستیم.

به امید آنکه متولیان امر برای حمایت از صنایع دستی در شهرستان ها به ویژه منبت تویسرکان گام های مؤثری در راستای ارائه تسهیلات و حمایت های معنوی از هنرمندان این عرصه بردارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۹۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره چومچه خاتون در شهرستان کوثر برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از برگزاری جشنواره چومچه خاتون در ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری در شهرستان کوثر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دهمین جشنواره چومچه خاتون یا طلب باران روز ۲۸ اردیبهشت ماه در شهر گیوی شهرستان کوثر برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره هر ساله و بر اساس یکی از آئین‌های ریشه‌دار استان برگزار می‌شود که امسال دهمین دوره آن همراه با معرفی سایر آداب و رسوم شهرستان کوثر و با برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل گردشگری و به منظور معرفی ظرفیت‌های گردشگری مناطق مختلف استان، جشنواره‌های متعددی را در نظر گرفته‌ایم که در همین راستا جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون در شهرستان بیله‌سوار و جشنواره غذاهای سنتی در شهرستان گرمی طی روزهای گذشته برگزار شد.

محمدی ادیب با اشاره به سایر جشنواره‌های پیش‌رو، ادامه داد: جشنواره طبخ آبزیان با همکاری اداره کل شیلات در شهرستان مشگین‌شهر و جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی شهرستان نیر، نیز برای روزها و ماه‌های آینده برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 751532

دیگر خبرها

  • ۳۵۰ هنرمند یزدی بیمه می‌شوند
  • دریافت مهر اصالت برای پنج اثر از صنعتگران و هنرمندان چابهار
  • کشت الیاف «وش و کنف»؛ اقتصاد سبز در مازندران
  • جشنواره گردشگری جاده ابریشم سمنان برگزار می‌شود
  • جشنواره چومچه خاتون در شهرستان کوثر برگزار می‌شود
  • بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد
  • ۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی مازندران بیمه شدند
  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری