Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:22:19 GMT

ساختار معیوب بودجه ۹۹ و القای نابرابری

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۸۱۷۴۸

ساختار معیوب بودجه ۹۹ و القای نابرابری

استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص گفت: بودجه آیینه تمام نمای چیدمان قدرت در کشور است و می توان بوسیله تحلیل بودجه، وضعیت قدرت در کشور را تحلیل کرد و گفت چه اتفاقی در کشور طی ۴۰ سال گذشته روی داده است.

مجید فولادیان افزود: توزیع قدرت در بودجه کشور اهمیت دارد یعنی هرکس که قدرت بیشتر داشته باشد و بتواند اعمال نفوذ بیشتری کند می تواند بودجه بیشتری بگیرد مثلا افراد با نفوذی مانند آقای حداد عادل می توانند بودجه خود را افزایش چشمگیری دهند و کسانی که نفوذ و قدرت زیادی ندارند بودجه کمتری می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مشکل سطحی و شکلی بودجه را از لحاظ عدد، رقم و مقدار قابل توجه ندانست و گفت: آنچه در خصوص مشکل شکلی بودجه اهمیت دارد نابرابری و یا احساس نابرابری مردم از بودجه های ذکر شده است که البته نابرابری و احساس نابرابری با هم متفاوت است.

فولادیان اظهار داشت: بودجه هایی که از ابتدای انقلاب تصویب شده نه تنها نابرابری را کاهش نداده بلکه احساس نابرابری را به شکل معنا داری افزایش داده است.

وی یک بخش از بودجه را بعد روانی آن دانست و گفت: دوستان حوزه اقتصاد که بودجه را می نویسند از بعد روانی بودجه غفلت می کنند.

فولادیان اظهار داشت:در حالی که بودجه خیلی از نهادها افزایش یافته است  برنامه مدیریت و پایش آلاینده ها در شهرهای بزرگ مثل تهران و مشهد و شهرهای صنعتی مانند اراک ۱۶۵ میلیارد تومان بودجه دارد، یا بنیاد امور بیماریهای خاص که با وجود تحریم ها مشکلاتشان افزایش یافته با کاهش بودجه مواجه شده و رقم بودجه شان  به ۱۹۸ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادعا کرد: سازمان مدیریت بحران، ۳۳ میلیارد تومان، دستگاه حفاظت از منابع طبیعی کشور که به عنوان سرمایه آیندگان دارای اهمیت زیر ساختی است و البته مورد تاکید همگان نیز هست ۲۹ میلیارد تومان بودجه خواهد داشت و  بودجه حمایت از دانش آموزان  محروم سه میلیارد تومان است که این بودجه به مردم ما القا نمی کند که در فضای تحریم همه قرار است در کنار هم قرار بگیرند و از بحران عبور کنند. 

فولادیان گفت:  مساله سطحی بودجه ۹۹ این است که بودجه هدف گذاری مشخصی در کاهش نابرابری های اجتماعی ندارد و حتی ایجاد احساس نابرابری اجتماعی دارد و ضد سیاستهای نظام بوده و به هیچ وجه در راستای سیاستهای نظام نیست.

وی مشکل دوم بودجه را ساختاری دانست و گفت: این ایراد از آنجا ایجاد می شود که هیچ راهبرد  مشخصی برای حل مشکلات کشور نداریم برای همین وضعیت ما این چنین شده است.

دولت اصلاحات تنها دولت دارای راهبرد

استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تنها دولتی که شبه نظریه و شبه راهبرد داشت دولت اصلاحات بود با وجود اینکه استراتژی این دولت توسعه سیاسی و اجتماعی بود و مفهوم جامعه مدنی را پیگیری می کرد اما بالاخره این دولت یک استراتژی چه در بخش بودجه و یا در حوزه سیاست گذاری ها داشت و تا حدی بودجه هایش با شبه استراتژی همراه بود.

فولادیان افزود: نتیجه دولت اصلاحات این شد که بدون اینکه شعار اقتصادی داده باشد، رشد اقتصادی ۶ درصد،  تورم ۱۰ تا ۱۲ درصد و میزان بیکاری اش زیر ۱۰ درصد بود که اینها به لطف همان نیمه استراتژی یاد شده محقق گردید.

استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در دولت آقای احمدی نژاد اصلا استراتژی وجود نداشت و همه چیز در میدان پیگیری می شد؛ در آن دوران درآمدهایی داشتیم که در کل تاریخ ایران از زمان کشف نفت بیشترین درآمدها به حساب آمده است ولی پیامد آن در پایان دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد جز افزایش شکاف های اجتماعی و نابرابری چیز دیگری نبود.

 وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید هم می توانست همین نکات که در این نشست مطرح شد را در بودجه  لحاظ کند و استراتژی مشخصی برای بودجه ایجاد نمایند و بودجه را به لحاظ ساختاری و بواسطه اهداف و سیاست گذاری های بالادستی نظام که اتفاقا کم هم نیستند به شکل مکتوب ارائه دهد.

فولادیان گفت:جالب اینکه آنچه الان در بودجه روی داده هیج ارتباطی با اسناد و برنامه های بالادستی و برنامه بودجه کشور ندارد.

وی افزود: اگر بودجه منطبق و مرتبط با این برنامه ها بود می شد بسیاری از مشکلات را رفع کرد و اتفاقا از تحریم نیز به راحتی عبور می کردیم.

استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مهد گفت: اواسط دهه ۷۰ که صندوقهای بازنشستگی با بحران رو به رو شدند دوباره فرایند تغییر کرد و الان بیش از ۷۰ درصد بودجه رفاهی کشور که هم اکنون حاکمیت به حجم بالای آن مباهات می کند به سمت بازنشستگان و دولتی ها می رود، حدود ۱۲ درصد به مددجویان کمیته امداد و  بهزیستی و گروههای خاص و ۱۲ درصد نیز برای بودجه رفاهی همگانی تخصیص می یابد با این حال همین بودجه رفاهی برای بازنشستگان وضعیت خوبی ایجاد نکرده است.

فولادیان بودجه سال آینده را عامل بروز افزایش نابرابری و احساس نابرابری دانست و گفت: این بودجه نه تنها از تکرار حوادث آبان ماه جلوگیری نمی کند و تسلی خاطری برای آن قشر نیست بلکه خودش ایجاد کننده حوادث مشابه آبان ماه است.

وی افزود: با این بودجه در سال ۹۹ فضای اجتماعی کشور به سمتی می رود که آماده زایش ناآرامی است و این ناآرامی به دست خود ما ایجاد می شود نه به دست عوامل خارجی و منافقین، فضای جامعه به سمت بحرانها، جنبشها و شورشهای اجتماعی در کشور پیش می رود و امید به اصلاح این روند ندارم.

استادیار گروه علوم اقتصادی دانشگاه فردسی مشهد نیز گفت: بودجه سال آینده ۳۶۷ هزار میلیارد تومان است که بخش مهم آن شامل دفاع ۶۹  ، آموزش ۷۶  و  دادگستری ۱۳ هزار میلیارد تومان است البته این اقلام بودجه ای کارکردهای اصلی دولت هستند که اگر همه بودجه جاری با هم جمع شود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان می شود.

علی چشمی افزود: بودجه حمل و نقل نیز وجود دارد که دربخش عمرانی قرار دارد از سوی دیگر مقداری از بودجه صرف امور دینی، مذهب و امور رسانه ومسائل عمومی می شود مثلا چرا مجلس باید هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد، این رقم بزرگی است. در بودجه سال ۹۹ به رسانه ها ۲ هزار میلیارد تومان پرداخت می شود که سهم عمده آن به صداوسیما می رسد  با وجود اینکه این رقمها جزیی است اما می توان بسیاری از ارقام را در آن دید که ضروری نیست.

چشمی به وجود دو عامل شفافیت و پاسخگویی برای توسعه کشورها اشاره و بیان گرد: اگر در کشورهای توسعه یافته اندکی ارائه خدمات عمومی کاهش یابد برای اصلاح این روند اعتراص برپا میشود اما در کشورهای توسعه نیافته اعتراض نیست مثلا اگر آموزش عمومی مناسب نباشد افراد سعی می کنند از مدارس بهتر و خارج از چرخه خدمات عمومی استفاده کنند چرا که زمینه اعتراض فراهم نیست.

استقراض خارجی برای تامین کسر بودجه

چشمی گفت: دولت گفته است فروش نفت در بودجه ۹۹، یک میلیون بشکه در روز خواهد بود اما پیش بینی ها رقم ۳۰۰ هزار بشکه در روز را قابل دستیابی می داند.

وی به راه های تامین کسری بودجه آینده اشاره و بیان کرد: استقراض جهانی را قبول ندارم چرا که کسی به ما قرض نمی دهد، اما استقراض از روسیه را قبول دارم و ممکن است این اقدام در قالب چند میلیارد دلار از این کشور انجام شود.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: بودجه در ایران بواسطه توجه به اقشار در طبقات پایین جامعه یا سطوح بالا و نخبگان  و کارآفرینان می تواند بررسی شود  پس لازم است بودجه در جایگاه درگیرهایی طبقاتی بررسی شود.

روح الله اسلامی افزود: با وجود اینکه توجه بیشتر بودجه در ایران طی این سالها به اقشار ضعیف بوده است اما مشکلات دراین قشر همچنان پابرجاست و اینکه مطرح شده که تاکنون نئولیبرالیسم در کشور حاکم بوده و برای رفع مشکلات باید لیبرالیسم و یا نئولیبرالیسم برچیده و اصلاح شود غلط است، مگر تا الان نئولیبرالیسم بر اقتصاد ما حاکم بوده است؟

وی به شکل گیری جریانهای معرفتی مجزا در جامعه و ساختار کشور اشاره و بیان کرد: مثلا پزشکان که در اوج جایگاه های نهادی در کشور قرار دارند گزارش عملکرد مثبت از اوضاع درمانی ارائه می دهند و در این خصوص انحصار معرفتی ایجاد کرده اند، نظامی ها و مذهبی ها نیز برای خود دانشگاه ها، ساختارها و نهادهای معرفتی مجزا دارند و بر اساس انحصار معرفتی که ایجاد کرده اند به دنبال دریافت ردیفهای بودجه هستند انگار که همه جز یک کشور نیستیم.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن انتقاد از بودجه سال ۹۹ گفت: پیش بینی می شود بودجه سال بعد به اندازه رشد تورم، حقوقها را رشد نداده باشد، مثلا حقوق کارمندان ۲۵ درصد افزایش می یابد ولی تورم بیشتر از این مقدار خواهد بود لذا با اجرای بودجه یاد شده، سال بعد ۹ درصد اقتصاد کشور کوچک خواهد شد.

تکرار نواقص گذشته در بودجه سال ۹۹ 

وی گفت: با توجه به مشکلات دولت در تامین بودجه، پیش بینی می شود دولت متوسل به بانک مرکزی گردد که این استقراض، کاهش ارزش پول ملی را در پی خواهد داشت اما آنچه در نهایت مشخص نیست این است که بودجه چگونه می خواهد با وجود کمبود منابع تامین شود.

اسلامی بخش عمده بودجه را مربوط به شرکتهای دولتی دانست و گفت: وجود این شرکتها نشان می دهد دولت کماکان به تصدی گری مشغول است و ردیفهای بودجه در نهادها و شرکتهای مختلف پخش شده و نهادهای متعدد با اهداف مختلف آن را مطالبه و دنبال می کنند لذا بودجه سال ۹۹ نسبت به سال قبل تفاوتی ندارد و فقط مبهم تر شده است.

نشست "بررسی ابعاد جامعه شناختی، اقتصادی و سیاسی بودجه سال ۹۹" به همت انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.

برچسب‌ها دولت تدبیر و امید مجید فولادیان دولت بودجه قانون اساسی دانشگاه فردوسی مشهد بانك مركزي

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت تدبیر و امید دولت بودجه قانون اساسی دانشگاه فردوسی مشهد بانك مركزي دولت تدبیر و امید دولت بودجه قانون اساسی دانشگاه فردوسی مشهد بانك مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۱۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!

آفتاب‌‌نیوز :

هیرش سعیدیان- پس از مدت‌ها تاخیر غیرمعمول، دولت سیزدهم بخش دوم قانون بودجه ۱۴۰۳ را  که شامل جداول و ضمائم منابع شرکتی نیز می‌باشد، منتشر کرد.

۳ میلیون و ۷۴۱ هزار میلیارد تومان جمع منابع در نظر گرفته شده بودجه سال جاری است. حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای بودجه دولت در سال ۱۴۰۳ قریب ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری پیش‌بینی نمود، برخی کارشناسان مانند مهدی پازوکی چنین پیش‌بینی‌هایی را «بیش از حد خوشبینانه» ارزیابی کرده‌اند. کسری بودجه که در اثر افزایش هزینه‌های دولت ایجاد می‌شود، یکی از علل اصلی رشد تورم در جامعه است.

 وضعیت ناامید کننده بیمه ایران و ماشین سازی تبریز

بر اساس جدوال پیوستی،  شرکت ماشین‌سازی تبریز که زمانی یکی از شواحد‌های های موفق و صادر کننده نمونه صنعتی ایران محسوب می‌شد، در سال ۱۴۰۳ جزء شرکت‌های سر به سر و بدون سود طبقه بندی شده است، درآمد و هزینه‌های این شرکت به شکل برابر معادل ۸۰۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان است.

در حالی که شرکت‌های خصوصی بیمه کشور نیز در سال‌های اخیر اغلب در ترازنامه خود سود‌های قابل قبولی شناسایی کرده‌اند، وضعیت بزرگ‌ترین شرکت بیمه کشور چندان نویدبخش به نظر نمی‌رسد.

در جداول بودجه، درآمد شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان تنها بیمه دولتی کشور، ۷۳ هزار و ۵۱۲ میلیارد و هزینه‌های آن حدود ۷۳ هزار و ۴۱۲ میلیارد برآورد شده است. با توجه به زیان انباشته شرکت به نظر می‌رسد این مجموعه جزء شرکت‌های زیان‌ده به حساب آید، اخیراً مدیرعامل بیمه ایران پس از ماه‌ها اعتراض و انتقاد کارشناسان از سمت خود برکنار شد.

شرکت راه آهن درگیری داخلی و زیان گسترده

اخیراً ۵ تشکل اصلی صنفی شرکت‌های خصوصی پیمانکار و دخیل در صنعت راه آهن ج. ا در نامه‌ای ۷ صفحه‌ای از نحوه مدیریت سید میعاد صالحی مدیرعامل این نهاد انتقاد کرده و وی را مسئول زیان و افت عملکرد قابل توجه رجا معرفی کردند. یک منبع آگاه در گفتگو با آفتاب‌نیوز، توقف اولین قطار ترانزیتی از افغانستان به ترکیه و عدم صدور اجازه عبور برای آن را نیز به اختلافات داخلی در راه آهن نسبت داد.

در جداول بودجه ۱۴۰۳ علی رغم انحصار شرکت راه آهن، برای این شرکت حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان زیان پیش بینی شده است.

بودجه باشگاه پرسپولیس چند برابر استقلال

در بودجه سال جاری، هزینه‌های باشگاه استقلال ۶۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و درآمد‌های آن ۷۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون محاسبه شده است. در واقع این باشگاه هیچ سودی ندارد. باشگاه استقلال اخیراً با اجبار دولت به هلدینگ سرمایه گذاری خلیج فارس  واگذار شد. با توجه به اینکه سهامدار عمده این مجموعه شرکت‌های سهامی عدالت و صندوق بازنشستگی نفت هستند، در واقع از این پس، پول قرارداد بازیکنان از جیب سهامداران عدالت و بازنشستگان نفت پرداخت خواهد شد. پرسپولیس نیز به یک کنسرسیوم بانکی واگذار شد.

دولت به بهانه آنکه خریداران خصوصی «اهلیت ندارند» از واگذاری این دو باشگاه پرطرفدار به بخش خصوصی خودداری کرد.

در قانون بودجه ۱۴۰۳ منابع و هزینه‌های باشگاه پرسپولیس، اما چند برابر باشگاه استقلال در نظر گرفته شد. برابر جدوال بودجه ۱۴۰۳  منابع و هزینه‌های این باشگاه به شکل تقریباً برابر ۴۲۷ میلیارد تومان  است.

خبرگزاری ایرنا با ۸۳ میلیارد تومان درآمد و ۴۵۲ میلیارد هزینه جزء  شرکت‌های با درصد بالای زیان‌دهی به نظر می‌رسد. از ایرنا زیان‌ده‌تر، صداوسیما جمهوری اسلامی است که تنها ۶۶۰۰ میلیارد درآمد و بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

بانک مسکن نیز حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان درآمد و بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که این بانک را به تنها بانک زیان‌ده دولتی (به ادعای  قانون بودجه) بدل ساخته است.

بودجه ناچیز برنامه ترک اعتیاد و اطفاء حریق جنگل‌ها

مبلغ سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته ۱۰ هزار میلیارد تومان است. برخی مبالغ در بودجه سال جاری به شکل معناداری ناچیز در نظر گرفته شده‌اند. برای مثال کل بودجه برنامه ترک اعتیاد معتادان مواد مخدر و روانگردان و بیمه پایه سلامت مرتبط با آن تنها حدود ۲۰ میلیارد تومان است. در حالی که بر اساس آمار‌ها حداقل ۵ میلیون معتاد در کشور وجود دارد.

حق بیمه پایه سلامت زندانیان و خانواده آن‌ها نیز تنها حدود ۲۷ میلیارد تومان است.  بودجه در نظر گرفته شده برای پیشگیری و اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع نیز کمتر از ۶ میلیارد تومان است. اجرای طرح مقابله با بیابان‌زدایی و کانون‌های بیابان زا نیز تنها ۵۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بودجه در اختیار دارد.

این در حالی است که در لایحه پیشنهادی دولت تنها بودجه سازمان تبلیغات ۵ هزار و ۲۶ میلیارد در نظر گرفته شد. نهاد‌های جامعه المصطفی العالمیه و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه نیز هر کدام بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه دریافت کردند.

دیگر خبرها

  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟