Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در کنار کار پژوهشی آموزش هم نیاز است البته باید موضوعات پژوهشی کاربردی‌تر باشند تا دگرگونی خوبی درجامعه بوجود بیاید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع « اجرای شیوه آموزش محور تنها راه پیشگیری از تخلفات علمی، پایان‌نامه‌ای» را  مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار گفت‌وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

خبرنگار فارس این مطالبه را از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده است.

داود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با « اجرای شیوه آموزش محور تنها راه پیشگیری از تخلفات علمی، پایان‌نامه‌ای» اظهار داشت: این موضوع یکی از مشکلاتی است که در جامعه خصوصا در دانشگاه‌ها در زمینه کارهای تحقیقاتی  بوجود آ‌مده است و این موضوع باعث شده توقعی که ما از پژوهش و تحقیق به  خصوص در حوزه پایان‌نامه‌ها داریم و باید به آن عمل شود به صورت متفاوت صورت گرفته و این صدمه‌هایی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در بحث پایا‌ن‌نامه‌ها و عمدتا حوزه تحقیق و پژوهش هزینه‌‌هایی به کشور تحمیل می‌شود در حالی که این پژوهش‌ها از مسیر خود خارج شده‌اند.

*باید در بحث پژوهش دانشگاه‌ها تحولی بوجود آورده شود

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به اینکه باید تحولی در دانشگاه‌ها در بحث پژوهش بوجود آورده شود، گفت: می‌توان آموزش و پژوهش را در کنار همدیگر قرار داد اما این کار به معنای واقعی اهتمام جدی رؤسای دانشگاه‌ها، متولیان امر، مسئولین حوزه‌های پژوهشی را می‌خواهد تا تحول و دگرگونی در کار بوجود بیاید که این مساله حل شود چرا که اعتباراتی  برای پژوهش‌ها در نظر گرفته می‌شود اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و در حقیقت روز به روز وضعیت بدتر می‌شود. 

*بازنگری و آسیب شناسی کار‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها

محمدی با تاکید بر اینکه قطعا پژوهش‌های دانشگاهی نیاز به بازنگری و آسیب‌شناسی جدی دارد، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند روش‌هایی را  اتخاذ کنند که فرد موظف به کار پژوهشی شود و اگر توان انجام کار پژوهشی را ندارد این ناتوانی باعث متحمل شدن هزینه به کشور نشود.همچنین  راه دیگر نیز این است که  در دفاع از کارهای تحقیقاتی و پایان نامه‌ها زمینه‌ای بوجود بیاید که مسؤولین دانشگاه ، اساتید راهنما و مشاوران بررسی کنند که کارهای تحقیقاتی انجام شده است یا خیر؟

*موضوعات پژوهشی در دانشگاه‌ها باید کاربردی‌تر باشد

نمانیده مردم تهران در مجلس تصریح کرد:کارهای تحقیقاتی باید به صورتی باشد که نتیجه آن به صورت عملی عاید جامعه شود و در کنار کار  پژوهشی آموزش هم نیاز است البته باید موضوعات پژوهشی کاربردی‌تر باشد تا دگرگونی خوبی درجامعه بوجود بیاید. 

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:همچنین باید روش‌های پژوهشی دنیا را مورد توجه قرار دهیم چرا که در بسیاری از کشورها کارهای پژوهشی در حوزه‌های صنعتی،‌ پزشکی و علوم انسانی صورت می‌گیرد و بلافاصله منتج به نتیجه می‌شود اما در کشور ما این مسأله مشاهده نمی‌شود. 

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از تجارب کشورهای دیگر در حوزه پژوهش که در اجرا و عمل نتایجی بدست آورده‌اند استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: باید مسئولین دانشگاه‌ها،‌روسای کارگروه‌ها، حوزه نظارت اهتمام جدی در تغییر روش‌های خود داشته باشند و باید بررسی کنند روش‌هایی که تاکنون در حوزه پایان‌نامه‌ها به کار برده‌ شده است نتیجه بخش بوده یا نه اگر نتیجه ‌بخش نبوده روش‌ها را تغییر دهند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی آموزش پژوهش داود محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۲۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌های تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت

  به گزارش­ ­خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر عبدالعظیم بهفر­ گفت:­ به رغم اینکه قانون منع تبلیغات کالا‌های آسیب رسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالا‌های آسیب رسان و غیر مجاز اعلام می‌شوند، اما اجرای جدی این قانون در محاق قرار می‌گیرد و شوربختانه شاهد جلوه نمایی دشمنان سلامتی در رسانه‌ها هستیم. وی افزود: عدول از این قانون هم به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد و ادعا‌های غیر واقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است، گاهی عنوان عوض می‌شود، گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ می‌کنند که البته در پس این اقدامات یک ترس از قانون مشاهده می‌شود؛ اما با تساهل و مدارا‌های اخیر برخی از شرکت‌ها و نشان‌های تجاری با چراغ سبز رسانه ملی در چشم قوانین زل می‌زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیب رسان به سلامت دعوت می‌کنند. دکتر بهفر گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده ایم مهم‌ترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالا‌های آسیب رسان به سلامت را کم بودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیت‌ها عنوان می‌کنند که صحت سنجی این موضوع کار ارگان‌های بودجه‌ای است، اما آنچه اظهر من الشمس است اینکه "هدف نمی‌تواند توجیه گر وسیله باشد"؛ شیوع بیماری‌های مختلفی مثل سرطان حتماً با مولفه غذا‌های مضر مماس است و حتماً تغذیه غیر سالم در بسط سبک زندگی اشتباه تاثیرگذار است. وی افزود: طبیعتاً یکی از مهم‌ترین ناظران در کنار ارگان‌های دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید می‌کنند؛ اما فرد فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامت خود حساس باشد و دست از مطالبه گری به انحا مختلف بر ندارد. سرپرست اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به برخی ادعا‌های نادرست در تبلیغات محصولات غذایی، تاکید کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعا‌های نادرست و خلاف واقع مطرح می‌شود که برخی از آنها اصولاً موضوعیت ندارد؛ مثلاً درج عنوان بدون کلسترول روی روغن‌های نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می‌شود؛ چرا که روغن‌های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن‌های حیوانی وجود دارد. دکتر بهفر گفت: درج عنوان بدون افزودنی روی شیر‌های استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراکه شیر‌های استریل نیازی به افزودنی یا نگهدارنده ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد. وی افزود: به هر حال بسیاری از اسنک ها، روغن ها، انواع سُس، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، محصول یا شرکت و برند را تبلیغ می‌کنند غیر قانونی هستند و نباید در رسانه ملی یا هر رسانه دیگر تبلیغات داشته باشد. دکتر بهفر گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کالا‌های آسیب رسان وجود دارد و برخی آن را به عنوان یک چالش به حساب می‌آورند، کلی بودن دستورالعمل تبلیغات است که شاید بهتر باشد ارگان‌های مرتبط با این موضوع دستورالعمل را با شاخص‌های کمی قابل سنجش و اندازه گیری، به روزرسانی نموده و دستورالعمل جدید را با جدیت عملیاتی کنند. وی افزود: شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما هم به عنوان فصل مشترکی در پیشبرد اهداف سلامت محور، می‌تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت در رسانه ملی نقش ایفا کند و ما هم آمادگی داریم تمامی امکانات خود در جهت اشاعه فرهنگ سلامت را در اختیار نهاد مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کشور قرار دهیم.

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌های تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها/ تعامل ستاد جمعیت و فضای دانشگاهی کشور+فیلم
  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند