Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگی ــ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن واکنش به برخی سخنان در مورد دانشجویان عراقی دانشگاه ادیان و مذاهب به بحث خشونت و افراط پرداخت و گفت: مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و گفت‌وگو و تعامل ادیان، ارمغان و روش نوآورانه جوامع غرب نیست؛ تمام این مفاهیم 14 قرن پیش در قرآن کریم مطرح شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: این دانشگاه در سال 1373 با عنوان مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب کار خود را آغاز کرد و در اصل، از دل یک پژوهشگاه به دنیا آمد و سپس تبدیل به مرکز آموزش عالی و امروز به دانشگاه تبدیل شده است بنابراین، دانشگاه ادیان و مذاهب یک دانشگاه پژوهش‌محور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه هزار دانشجو در مقطع دکتری و دو هزار دانشجو در مقطع فوق لیسانس در این دانشگاه مشغول تحصیل‌اند که از این تعداد؛ 500 دانشجوی خارجی از 25 کشور هستند، گفت: بین 400 الی 500 جلد کتاب و 9 مجله علمی ـ پژوهشی توسط دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده و اکثر این کتاب‌ها بیش از ده‌بار تجدید چاپ شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه ارتباطات دانشگاه فعال است و از این رو کنفرانس و جلسات بین‌المللی فراوانی در این دانشگاه برگزار می‌شود، افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب علاوه بر تدریس، فعالیت بین‌المللی دارد در طول چند سال گذشته حدود ۴۵۲ هیئت از ۵۲ کشور جهان در این دانشگاه حاضر شدند که ۴۵ نفر از آنان سفیران کشورهای مختلف بودند.

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به برگزاری نشست‌های شیعه‌شناسی، زن در اسلام، ایران‌شناسی، اسلام اعتدالی در مقابل جریان‌های تکفیری و افراطی در این دانشگاه، گفت: تاکنون ۲۶۴ استاد از ۹۹ کشور جهان برای شرکت در دوره‌های شیعه شناسی و.. به این دانشگاه آمده از نشست‌های علمی و فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب، بهره گرفته‌اند و سپس به کشور خود مراجعت کردند؛ با این وجود، نکته قابل توجه این است که بابت این امور، هزینه‌ای مالی از دانشگاه ادیان و مذاهب خرج نشده است.

مبارزه با افراط‌گرایی

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص مبارزه با خشونت و افراطی‌گرایی گفت: قرآن کریم می‌فرماید:« الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون؛ هم آنان که پیروی کنند از آن رسول (ختمی) و پیغمبر امّی که در تورات و انجیلی که در دست آن‌هاست، او را نگاشته می‌یابند که آن‌ها را امر به هر نیکویی و نهی از هر زشتی خواهد کرد و بر آنان هر طعام پاکیزه و مطبوع را حلال، و هر پلید منفور را حرام می‌گرداند، و احکام پررنج و مشتقی را که چون زنجیر به گردن خود نهاده‌اند از آنان برمی‌دارد (و دین آسان و موافق فطرت بر خلق می‌آورد). پس آنان که به او گرویدند و از او حرمت و عزت نگاه داشتند و یاری او کردند و نوری را که به او نازل شد پیروی نمودند آن گروه به حقیقت رستگاران عالمند. سوره اعراف/آیه 157» یعنی قرآن آمده تا غل و زنجیر را از پای بشر بیرون کند.

وی با اشاره به اینکه که غرب اکنون به این درک رسیده است که مبارزه با خشونت و افراط‌‌گرایی رسالت و وظیفه انبیاست گفت: در بخشی از بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب که 20 سال پیش نگاشته شده، آمده است که این دانشگاه در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح و کاهش آلام بشری گام بر می‌دارد؛ لذا از این جهت، دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه‌دهنده راه انبیاست و جالب آن‌که در زمان تدوین این بیانیه، شاید بسیاری از افراد، مفهوم « کاهش آلام بشری» را درک نمی‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه، لازمه رسیدن به جهانی عاری از هرگونه خشونت را، فعالیت آکادمیک، علمی، پربار و پر محتوا دانست و افزود: سالیان طولانی در دنیا، نفرت خلق شده است و به عبارت دیگر نگاه‌های بد و ناپسند از گذشته تا امروز همیشه وجود داشته است و این نفرت‌پراکنی محدود به ادیان نیز نبوده و در سطح جامعه بشری متاسفانه مکرر به چشم می‌خورد. این‌ قبیل نگاه‌های نادرست و نفرت‌پراکنی نسبت به دانشگاه ادیان نیز وجود دارد.

فعالیت علمی فارغ از ملیت و مکتب

وی با اشاره به حضور فعال دانشجویان عراقی در دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: به عنوان نمونه یکی از برخوردهای نامناسب و بدسلیقگی‌های رسانه‌ای در این زمینه وجود دارد که ممکن است موجب آن شود که هدف والای دانشگاه ادیان و مذاهب در راستای توسعه دانش مثبت و الهی در میان تمام انسان‌ها فارغ از ملیت، فرهنگ و زبان، نادیده گرفته شود.

نواب بیان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب و مجموعه فرهنگی آن در تلاشی قابل تحسین، برنامه‌هایی را تنظیم کردند که فرهنگ راستین تشیع در میان دانشجویان غیر بومی، نهادینه شود؛ بالطبع مساله فرهنگ‌سازی زمان‌بر خواهد بود و روشی که دانشگاه ادیان در این رابطه در پیش گرفته است از این قرار بوده که با گرد آوردن افراد با قومیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت در قالب خانواده‌ای کوچک، بنیان‌های فرهنگی اهل‌ بیت(ع)را در این خانواده تحکیم نماید.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ایجاد برادری و اتحاد واقعی در میان ملت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت به ویژه، ملت‌های شریف و دوست‌داشتنی مانند عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، لبنان و.... از دیگر اهدافی است که مجموعه دانشگاه ادیان و مذاهب در راستای آن گام بر‌می‌دارد و به گواهی تجربه، تا امروز نیز موفق هم بوده است.

عضو هیئت امنای جامعه‌المصطفی در واکنش به برخی سخنان در مورد دانشجویان عراقی این دانشگاه افزود: حال شما می‌توانید با نگاهی نفرت‌پراکن و با چشمی دیگر به تمام این قضایا نگاه کنید و بر پیکر این مجموعه جراحاتی ناروا از تهمت و دروغ، وارد کنید ولی مرور زمان ثابت خواهد کرد که حق با چه کسی است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اینکه این دانشگاه منبع و بودجه دولتی ندارد، گفت: یکی دیگر از نسبت‌های ناروایی که برخی برای جلوگیری از اهداف والای دانشگاه ادیان و مذاهب، به ما نسبت می‌دهند، استفاده از منابع مالی مختلف دولتی است که این نیز صحت ندارد.

دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به دستاویز قرار دادن اموری از این دست از جانب عده‌ای مخالف با وحدت و تعامل انسانی، یادآور شد: رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب در جهت گفت‌وگو، تعامل و وحدت انجام می‌شود و اینکه عده‌ای با نشر اکاذیب و مطالب خلاف اخلاق همراه با شیطنت‌های رسانه‌ای، قصد تخریب این دانشگاه را دارند، بدین معناست که دشمن وحدت و تعامل هستند و از روح گفت‌وگو و تعامل نفرت دارند.

وی افزود: پیام من به مخالفان وحدت، عبارت «وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ و بندگان خاص خدای رحمان آنان هستند که بر روی زمین به تواضع و فروتنی راه روند و هرگاه مردم جاهل به آن‌ها خطاب (و عتابی) کنند با سلامت نفس (و زبان خوش) جواب دهند. سوره فرقان/ آیه 63» است و در واقع به آنان سلام می‌کنیم.

مبارزه با خشونت و افراطی‌گری، ارمغان غرب نیست

عضو هیئت امنای جامعه‌المصطفی‌العالمیه با اشاره به اینکه خداوند گفت‌وگوی بین ادیان را 14 قرن پیش آغاز کرد، بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید:« قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ؛ ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را -غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد.» هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم. سوره آل عمران/آیه 64»

حجت‌الاسلام نواب تصریح کرد: مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و گفت‌وگو و تعامل ادیان، ارمغان و روش نوآورانه جوامع غرب نیست؛ تمام این مفاهیم 14 قرن پیش در قرآن کریم مطرح شده است، از همین روی آیات قرآن کریم پشتوانه بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب است و تمام جملات و کلمات آن از مفاهیم به کار رفته در این کتاب آسمانی است.

دچار خودفراموشی دینی شدیم

وی با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی حوزه و دانشگاه تعامل خوبی دارند، افزود: در حوزه علوم انسانی بین دانشگاه‌ و حوزه امروزه دو نگاه متفاوت وجود دارد یک نگاه غرب‌گرایانه و دیگری نگاه ذات‌گرایانه‌(برگشت به خود)؛ چندین سال است که دچار خودفراموشی دینی شدیم و تصور می‌کنیم در همه حوزه‌ها باید از غرب تقلید کنیم.

حجت‌الاسلام نواب تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرمود:« در علوم پزشکی، مهندسی، تجربی و کشاورزی و..از بایسته‌ها و دانسته‌های غربی بهره‌مند شوید و هیچ اشکالی ندارد اما در حوزه علوم انسانی به خودتان برگشت کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حوزه در زمینه علوم انسانی فعالیت‌های زیادی داشته اما این نگاه باید در دانشگاه به وجود آید که ما باید به علم خودی تکیه کنیم و زمانی که این نگاه در دانشگاه آشکار شود آن‌گاه می‌توان به نتایج بهتری دست یافت.

محکوم کردن هتک صریح حقوق انسانی شیخ محمد زکزاکی

دبیرشورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) همچنین در بخش دیگری از سخنانش در پی هتک صریح حقوق انسانی شیخ محمد زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، این اقدام را محکوم کرد و افزود: دانشگاه ادیان از موضع احترام به همه ادیان و مذاهب به جدّ، از دولت نیجریه و از همه خیرخواهان و آزاداندیشان دنیا و به ویژه جهان اسلام می‌خواهد که از هر راهی که می‌توانند برای پایان دادن به این ظلم آشکار و هتک صریح حقوق انسانی در حق رهبر شیعیان نیجریه، شیخ محمد زکزاکی اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قم خبرگزاری قرآن دانشگاه ادیان و مذاهب دانشجوی عراقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۳۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»

ماجرای غزه را با تمام این همه فجایع و ناملایمت‌هایی که رخ می‌دهد، چگونه نگاه کنیم که از دل این رویداد تلخ و در کنار قصه‌های پر درد آن، زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم؟ - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفتم اکتبر مصادف با 15 مهر 1402 عملیاتی پیش‌دستانه از سوی حماس با نام «طوفان‌الأقصی» علیه مواضع رژیم صهیونیستی در شهرک‌های نظامی فلسطین اشغالی رقم خورد. عملیاتی که به گفته خود مسئولان اسرائیلی، بزرگ‌ترین شکست امنیتی آن رژیم منحوس محسوب می‌شد. به دنبال این آبرو ریزی بود که آنان در اقدامی تلافی‌جویانه و البته عجولانه و احمقانه و برای جبران شکست مفتضحانه خود، شروع به حملات موشکی و توپخانه‌ای علیه مردم غزه کردند و این ماجرا را تا امروز ادامه دادند، به گونه‌ای که تاکنون 34 هزار و 488 شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند. بیشتر کشتگان این حملات را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. چنین اقدامی از سوی یهودیان صهیونیست، نمایش اوج خباثت همان قومی است که  خداوند در قرآن از آنها با تعابیری همچون آتش‌افروز، جنگ‌طلب، قاتل و نسل کُش، فاسد و قَسی‌ُالقلب یاد می‌کند. 

اما از منظر دین، این جنگ، تقابل بین جبهه حق با باطل است و عاقبت این تقابل چیزی جز شکست جبهه باطل و پیوستن آنها در جرگه ظالمان در برگه‌های تاریخ آیندگان نیست؛ تاریخ بشر نشان می‌دهد هیچ سلطه‌طلب و مستکبری بدون عقوبت نماند و یاد فرعونیان و نمرودیان و نیز داستان شکوه آنان در گورستان برگه‌های تاریخ دفن شد. خداوند در دو جا از زوال باطل سخن می‌گوید. در آیه81 سوره اسراء می‌فرماید «وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛ و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است» و در آیه 18 انبیاء می‌فرماید «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ...» یعنی «بلکه ما همیشه حق را بر باطل غالب و پیروز می‌کنیم تا باطل را محو و نابود کند و باطل بی درنگ نابود می شود.»

از دیگر سو هرچند ممکن است جبهه کفر در شرایط پیروزی قرار گیرد، اما این پوسته و ظاهر ماجراست. بالاخره خاصیت نبرد، پیروزی و شکست است. این بار سپاه اسلام در شرایط نابرابر قرار دارد و دشمنِ مقابل با همسو کردن سایر کشورهای قدرتمند با خود و با رویگردانی از قوانین جنگ و زیر پا گذاشتن تمام انسانیت و حیثیتش، شروع به نسل‌کشی کرده است، دریغ از آنکه در باطن ماجرا، هر روز بیشتر در باتلاق جهل خود و خوی وحشی‌گری‌اش فرو می‌رود.

ما نمونه‌ی وسیع‌تر آن را در ماجرای عاشورا و اتفاقات پس از آن دیدیم. در این ماجرا، دشمن که با قلدری سعی داشت از امام حسین علیه‌السلام نسبت به حاکم فاسق زمانه بیعتی اجباری بگیرد و با مخالفت امام روبرو شد، نبردی نابرابر را علیه امام حسین علیه‌السلام آغاز کرد و به ظاهر توانست لشکریان اسلام را از دم تیغ بگذراند و وقیحانه سر جگرگوشه خاتم‌الأنبیاء و سایر یارانش را از تن جدا کند و آن‌ها را در کوچه و بازار بچرخاند. بنابراین ظاهر ماجرا، خون و شمشیر و آتش و فساد است، اما همین مسئله در نگاه حضرت زینب سلام‌الله علیها با تعبیر «ما رأیت إلّا جَمِیلاً» تفسیر می‌شود؛ یعنی در شرایطی که تفسیر ما از ماجرای عاشورا چیزی جز خون و شمشیر و کشت و کشتار نیست و سعی می‌کنیم از منظر تاریخی به ماجرای کربلا و حوادث پس از آن نگاه کنیم، حضرت زینب سلام‌الله علیها از افقی به این رویداد تلخ نگاه می‌کند که زیبایی را نتیجه می‌گیرد.

اما زیبایی ماجرای کربلا چه بود که ما و مداحان و شاعران‌مان نمی‌توانیم ببینیم؟ شاید اینطور باشد که وقتی ما زمین خوردن امام حسین علیه‌السلام و یاران با وفای ایشان را مشاهده می‌کنیم، ایشان با چشمی دیگر، اوج گرفتن و ارتفاع گرفتن آنان در درجات عالی فضل تا رسیدن به اعلا علیین را می‌دیدند. اگر ما حرکت کاروان را در تاریخ می‌خوانیم، ایشان اوج تبعیت یاران آن هم پا به پای امام و در سخت‌ترین شرایط نبرد را می‌بینند، به گونه‌ای که به تعبیر امام حسین علیه‌السلام هیچ پیامبری در طول تاریخ چنین یارانی را به خود ندید؛ ضمن آنکه برخی از این یاران، عمری را در جهالت و تاریکی سپری کرده بودند. حضرت زینب سلام‌الله علیها در منظر خداییِ خود، آینده قیام و اثر جوشش خون امام خویش را می‌دید که منجر به بیداری‌های گسترده مردم در تمام زمان‌ها و مکان‌ها می‌شد تا جایی که طی همین دهه گذشته، اربعین‌‌های باشکوه را رقم زد و نه تنها مسلمانان بلکه تمام پاک‌طینتان و آزادگان دنیا را در یک نقطه به هم وصل و زمینه را بیشتر برای زوال دولت‌های مستکبر فراهم کرد و این همان تعبیری که امام صادق علیه‌السلام در زیارت اربعین درباره اثر خون اباعبدالله علیه‌السلام فرمود: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ»؛ یعنی خون اباعبداالله علیه‌السلام برای نجات مردم از جهل و گمراهی نثار شد. به همین ترتیب می‌توان لیستی از نقاط مثبت واقعه عاشورا تهیه کرد و درباره آن تأمل کرد؛ زیرا هر اندازه در این ماجرا تفکر کنیم، بیشتر می‌توانیم تبیین خدایی از صحنه‌های فعلی داشته باشیم.

«ما رایت الا جمیلا» نگاه حاکم بر جریان اربعین حسینی (ع)

اما ماجرای غزه را با تمام این همه فجایع و ناملایمت‌هایی که رخ می‌دهد، چگونه نگاه کنیم که از دل این رویداد تلخ و در کنار قصه‌های پر درد آن، زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم.

1. شکستن اُبهت پوشالی یهود
یکی از دستاوردهای مثبت ماجرای طوفان الأقصی و نبرد غزه،‌ شکستن اُبهت پوشالی یهودیان صهیونیست در اذهان عمومی جهان بود. رژیمی که از لحاظ نظامی و امنیتی خود را در جرگه‌ی برترین‌های دنیا به حساب می‌آورد، در یک عملیات حساب‌شده از سوی یکی از جنبش‌های مقاومت به نام حماس شکست سختی خورد. این مسئله معبری را به روی سایر جنبش‌های مقاومت برای مقابله با آن رژیم دست‌نشانده گشود و به سایر جبهه‌ها جرأت بخشید.

2. معنویت‌گرایی مردم غزه
طی حوادث تلخی که در غزه رخ داد، انتظار نداشتیم که این میزان معنویت در بین مردم آن دیار افزایش یابد که در تمام سختی‌ها به قرآن پناه ببرند و از خداوند طلب یاری کنند. نوجوانانی را دیدیم که روی منزل مخروبه خود نشسته‌اند و در حالی که بستگان خود را از دست دادند،‌ مشغول خواندن قرآن هستند. یا نوجوانی را دیدیم که وقتی پزشکان قصد خارج کردن تیر و ترکش از پای او آن هم بدون ماده سرّ کننده را داشتند، برای آنکه درد را احساس نکند، شروع به خواندن آیاتی از قرآن می‌کرد.

نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان

3. بیداری جهانی
طی حوادث غزه و تصاویری که از این حوادث در دنیا مخابره می‌شد، یک بیداری جهانی گسترده صورت گرفت که این بیداری حداقل در سه بود:

الف) در سطح مردم
اولین جایی که تحت تأثیر قرار گرفت، گروه‌های مردمی بودند. انها با ایجاد تظاهرات خیابانی انزجار خود را از رژیم منحوس اسرائیل و سیاست‌های دولتشان نسبت به حمایت از صهیونیست‌ها به شکل‌های مختلف نشان دادند تا جایی که با دولت و پلیس درگیر شدند.

ب) در سطح نخبگان و دانشجویان
گروه دومی که متأثر از ماجرای غزه به میدان آمدند، نخبگان بودند. این گروه نسبت به گروه‌های مردمی بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی بودند؛ چرا که بسیاری از آنان با آنکه می‌‌دانستند شغل‌شان و تحصیل‌شان در معرض خطر قرار می‌گیرد، به شکل‌های مختلف اعتراض خود را نشان دادند و این امر سبب شد روشنگری بیشتری درباره اعمال جنایتکارانه اسرائیل و حامیان آنها شکل بگیرد.

ج) در سطح مسئولان و سلبریتی‌ها
در سطحی بالاتر، برخی مسئولان کشورهای غربی پای کار آمدند و اقدامات وحشیانه‌ی رژیم کودک‌کش صهیونیستی را محکوم کردند و به سیاستمداران غربی هشدار دادند تا دست از حمایت آنان بردارند. گسترش این اعتراضات به حدی بود که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در خارج دستور داد تا آمادگی‌های لازم برای مقابله با گسترش اعتراض‌های جهانی نسبت به رفتار نتانیاهو و ارتش اسرائیل در صورت صدور حکم لاهه درباره بازداشت تعدادی از مسئولان ارشد این رژیم داشته باشند.

4) گسترش اسلام‌گرایی
انتشار تصاویر بمباران مردم غزه توسط صهیونیست‌ها و فیلم‌هایی از قرآن خواندن مردم فلسطین در بحبوحه نبرد، سبب برانگیخته شدن احساسات مردم دنیا شد و رغبت و کنجکاوی آنان را نسبت به مطالعه بیشتر مبانی اسلام بیشتر کرد. طبق گزارش گلوب آی نیوز، تنها در کشور فرانسه بیش از 20 هزار نفر با تماشای کلیپ‌هایی از جنایات اسرائیل در غزه به تحقیق درباره اسلام پرداخته و آن را پذیرفته‌اند. بر پایه گزارش «ابنا»، از میان علاقه‌مندان به دین اسلام، افراد اثرگذاری نیز اسلام را پذیرفته‌اند که از آن جمله «دیوی فان دن برگ» فوتبالیست هلندی، پروفسور هنری کلاسن استاد مشهور چشم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، مگان رایس تیک تاکر معروف آمریکایی و بسیاری از جوانان در اروپا و آمریکا هستند. ملیسا گومز، از جمله تازه‌مسلمانان آمریکایی که به دین اسلام تشرف پیدا کرده و یکی از دلائل اصلی گرایش به اسلام را وقایع غزه و ایمان مردم این منطقه در برابر مصائب و مشکلات حملات رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند. رئیس انجمن جامعه اسلامی در اسپانیا درباره تاثیر تحولات غزه و بیداری جهانی علیه صهیونیسم می‌گوید: حملات اسرائیل به غزه علاقه بیشتری را به اسلام در اسپانیا برانگیخته است.

نگاهی به آیه ای از قرآن که مردم غزه با آن قوت می گیرند / «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِیلُ»

5) عملیات وعده صادق
عملیات وعده صادق را می‌توان در امتداد طوفان‌الأقصی مورد توجه قرار داد؛ عملیاتی که ضربه‌ای نهایی بر پیکره ابهت پوشالی صهیونیست‌ها و بلکه جهان غرب محسوب می‌شد. آنها که ادعا می‌کردند صاحب قوی‌ترین پدافند هستند و نام آن را «گنبد» آهنی گذاشته بودند، در این عملیات دیدند که آنچنان آهنین هم نیست بلکه مانند یک سد، شکننده و نفوذپذیر است. ضمن آنکه چندین تله پدافندی را با کمک آمریکا و انگلیس و فرانسه در منطقه تدارک دیده بودند و هیچ کدام مانع از نفوذ موشک‌ها و حتی پهپادهای ایرانی نشد.

تمام اینها و تمام آنچه که گفته نشد، گوشه‌هایی از رویدادهایی است که به ماجرای غزه در عین اتفاقات تلخی که در آن دیار می‌افتد، روح بخشیده و آن را زیبا جلوه داده است. نتیجه آنکه دست قدرت خدا را در ماجرای غزه به وضوح می‌توان مشاهده کرد؛ دستی که یک صحنه رشد برای مسلمانان غزه و سایر مسلمانان ایجاد کرده و آنها را به همدلی کشانده و از سوی دیگر موجبات بیداری جهانی و گرایش به اسلام را در سایر ملت‌ها و مذاهب دنیا فراهم آورده است و در آخر، شاید بتوان گفت صحنه غزه، صحنه نمود این آیه از قرآن است:

«وَ قَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنْفِقُ كَیْفَ یَشَاءُ ۚ وَلَیَزِیدَنَّ كَثِیرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْیَانًا وَكُفْرًا ۚ وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ ۚ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا ۚ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛ و یهود گفتند: دست [قدرت] خدا [نسبت به تصرّف در امور آفرینش، تشریع قوانین و عطا کردنِ روزی] بسته است. دست هاشان بسته باد و به کیفر گفتار باطلشان بر آنان لعنت باد؛ بلکه هر دو دست خدا همواره گشوده و باز است [به هر چیز و به هر کس] هرگونه بخواهد، روزی (معنوی) می‌دهد. و مسلماً آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده است، بر سرکشی و کفر بسیاری از آنان (یهودیان) می‌افزاید. و ما میان [یهود، نصاری و گروه های دیگر] آنان تا روز قیامت کینه و دشمنی انداختیم. هر زمان آتشی را برای جنگ [با اهل ایمان] افروختند خدا آن را خاموش کرد و همواره در زمین برای فساد می‌کوشند، و خدا مفسدان را دوست ندارد.»

یادداشت: سعید شیری

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • شاید لازم باشد مهندسان دروس علوم انسانی را پاس کنند!
  • سپاه، صلح طلب اما جنگ بلد، مقتدر ولی مظلوم
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • فرمانده انتظامی سمنان: فراجا مرزبان حجاب است
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند