Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: سهمیه کلی که برای طرح اقدام ملی در بخش زمین و مسکن در نظر گرفته شده خارج از سهمیه بافت فرسوده، ۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی خواهد بود که در مرحله اول نزدیک به دو هزار واحد مسکونی در حال آماده سازی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابراهیم مبارک قدم در گفت‌وگو با صبح قزوین درباره طرح اقدام ملی تامین مسکن اظهار کرد: طرح اقدام ملی تامین مسکن برای گروه‌های هدف که عمدتا جزو اقشار دهک‌های متوسط و متوسط به پایین است، شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: چند نوع اقدام در این موضوع گنجانده شده است که یکی بحث تامین اراضی دولتی است که به دو صورت اجاره 99 ساله و یا به صورت واگذاری 5 ساله این راضی در اختیار کارگزاران که در واقع مجریان تولید مسکن خواهند بود؛ قرار خواهد گرفت و پس از ساخت و ساز در اختیار کسانی که ثبت‌نام کرده و واجد شرایط قانونی هستند؛ انتقال داده می‌شود.

ثبت‌نام نزدیک به 2 هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن در قزوین

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: در شیوه اقدام به صورت اجاره داری 99 ساله، هزینه تامین زمین از سبد هزینه خانوار کسر خواهد شد و در شیوه واگذاری به صورت 5 ساله نیز دو سال به صورت تنفس تعیین شده است و ارزش و قیمت زمین از سال سوم به صورت پلکانی تا انتهای 5 سال اخذ خواهد شد که با اتمام پروژه سند عرصه نیز انتقال پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: در بحث ارائه تسهیلات در حوزه بافت فرسوده نیز 40 میلیون تومان تسهیلات با نرخ 18 درصد و 40 میلیون تومان تسهیلات یارانه‌ای با نرخ 9 درصد درنظر گرفته شده است به عبارتی در مجموع 80 میلیون تومان تسهیلات با میانگین نرخ 12 درصد در اختیار انبوه سازان یا مالکانی که در بافت میانی یا بافت فرسوده بخواهند اقدام به نوسازی کنند؛ قرار خواهد گرفت.

فرصت دوباره برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن برای بازماندگان

مبارک‌قدم اضافه کرد: در استان قزوین در این زمینه سهمیه خوبی در نظر گرفته شده است؛ به طوری که تسهیلات و منابع برای بیش از هزار واحد مسکونی تامین شده و تاکنون 470 پرونده هم جهت معرفی به بانک ارسال شده است.

وی تصریح کرد: ثبت‌نام در طرح اقدام ملی تامین مسکن به صورت متمرکز و از سوی وزارتخانه انجام شد و در استان قزوین نیز از 30 آذر ماه امسال حداکثر به مدت سه روز زمان برای ثبت‌نام تعیین شده بود که در همان ساعات اولیه ثبت نام ظرفیتی که برای مرحله اول ذکر شده بود، تکمیل شد.

این مقام مسئول گفت: بحث واگذاری و ثبت‌نام از متقاضیان در چند مرحله انجام خواهد شد که در مرحله نخست یک‌هزار و 950 واحد مسکونی مدنظر قرار گرفته بود که برای این منظور ظرفیت‌سازی شده است و امیدواریم با رفع موانع بتوانیم به زودی ثبت‌نام مرحله دوم این طرح را نیز در استان قزوین داشته باشیم.

وی عنوان کرد: سهمیه کلی که برای اقدام ملی در بخش زمین و مسکن در نظر گرفته شده خارج از سهمیه بافت فرسوده، 5 هزار و 500 واحد مسکونی خواهد بود که در مرحله اول نزدیک به دو هزار واحد مسکونی در حال آماده سازی است و مرحله دوم و احتمالا سوم ثبت‌نام را هم به زودی در استان قزوین خواهیم داشت.

طراحی واحدهای مسکونی متناسب با سلایق و نیازهای گروه‌های مختلف جامعه

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به تفاوت طرح مسکن مهر با اقدام ملی بیان کرد: یکی از تفاوت‌های این دو طرح، بحث موقعیت اراضی است. در طرح مسکن مهر در برخی نقاط اقدام به ساخت و ساز و واگذاری واحد مسکونی شده بود که امکانات خدمات زیربنایی یا خدمات عمومی وجود نداشت اما در طرح اقدام ملی با توجه به تجربه اجرای طرح مسکن مهر قائل به این شدیم که این اراضی حتما در داخل محدوده شهرها بوده و به لحاظ تامین خدمات عمومی و زیربنایی مشکل چندانی نداشته باشد.

وی ابراز کرد: طرح مسکن مهر تقریبا از سال 87-86 با تسهیلات 18 میلیون تومانی آغاز شد که نهایتا این رقم تا به امروز با توجه به افزایش قیمت‌ها در مصالح و دستمزدها به رقم 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرد؛ اما تسهیلات درنظر گرفته شده در طرح اقدام ملی از رقم 75 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان است.

مبارک قدم در ادامه گفت: سه الگوی مسکن در طرح اقدام ملی مدنظر قرار گرفته است و علاوه بر این در همه این الگوها تلاش می‌کنیم که به سمت بلندمرتبه سازی نرویم، چون در بلندمرتبه سازی قیمت تمام شده واحد مسکونی افزایش پیدا کرده، همچنین مدت زمان اجرای طرح نیز بالا می‌رود؛ لذا در طرح اقدام ملی مدنظر داریم که روی ساختمان‌های دو طبقه تا چهار مرتبه متمرکز شویم.

وی بیان کرد: متراژ واحدهای مسکونی نیز از 60 تا 65 مترمربع تا حدود 100 تا 105 مترمربع پیش‌بینی شده که بر این اساس، قیمت واحدهای مسکونی نیز متفاوت خواهد بود.

این مقام مسئول در پایان گفت: در طرح اقدام ملی سه تیپ برای احداث واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده است به عبارتی با توجه به سلایق و نیازهای گروه‌های مختلف جامعه تنوعی در طراحی واحدهای مسکونی انجام شده که با اقتصاد خانواده نیز هماهنگ باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۵۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد

آئینی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است. نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی ها و گروه های جهادی صورت گیرد. نظارت هم توسط دولت و اعضای سازمان نظام مهندسی انجام می شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بیشترین بدنه اجتماعی و بیشترین ارتباط را با مردم دارد. لذا توفیق در این وزارتخانه در افزایش سرمایه اجتماعی موثر خواهد بود. در سال جاری نیز که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید فضایی فراهم شود که این وزارتخانه پشتیبان باشد و موانع را رفع کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در محدوده بافت های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد گفت: این بناها جان هموطنان را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است. بنابراین ما نوسازی را در اولویت قرار دادیم؛ زیرا موضوع جان انسان ها است.

آیینی تصریح کرد: در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار حدود ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند. این شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه است. ساکنان این مناطق دچار بدمسکنی هستند و توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند، زیرا اگر پول داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی کردند. این چالش اول ما است. ما به آن ها می گوییم نگران نباشید؛ ما شما را به سازندگان و کسانی که توان مالی، اجرایی و فنی دارند وصل می کنیم. اینجا با چالش دوم مواجه می شویم؛ زیرا سازندگان حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ چراکه برای آن ها بازدهی اقتصادی ندارند.

وی درباره راهکار شرکت بازآفرینی برای چالش دوم یعنی تشویق سازندگان به نوسازی بافت های فرسوده گفت: چهار چالش نوسازی در سند تحول دولت آمده است. راهکار این است که ما با بسته های تشویقی مختلف، سرمایه گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم. 

آیینی تاکید کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته های تشویقی شهرسازانه را اجرا می کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه نشان می دهد در سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: گام اول را با همکاری بسیج مستضعفان و بسیج سازندگی برداشتیم و تا الان ۴۶۷ حلقه میانی ایجاد کردیم که در محلات هدف بازآفرینی به ارایه خدمات می پردازند. این اتفاق جدیدی است که قصد داریم این تعداد را به ۲۰۰۰ حلقه برسانیم و به زودی شاهد خبرهای خوبی در محرومیت زدایی از بافت های فرسوده خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران
  • اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه