Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالیت‌های کنفرانس ریاض که با حضور گروهی از مخالفان سوری مستقل برگزار و هشت تن از آن‌ها برای پیوستن به هیئت مذاکره‌کننده انتخاب شدند، شنبه به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، نصر حریری، رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان سوریه جمعه اعلام کرد، این نشست هیچ‌گونه مجوز قانونی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع سوری نیز هشدار دادند که این کنفرانس به دودستگی در میان مخالفان سوری منجر شود.

این منابع تأکید دارند که عربستان این نشست را با هدف مقابله به مثل با نظام ترکیه و گفت‌وگو با نظام سوریه برگزار کرده است.

عربستان بیش از ۷۰ شخصیت سوری را به کنفرانس دعوت کرد و ۶۶ تن در این کنفرانس حضور یافتند. این منابع می‌گویند ۲۷ تن از این شخصیت‌ها خودشان مقیم عربستان، ۱۵ تن مقیم امارات، ۱۰ تن مقیم مصر و ۲۰ تن مقیم کشورهای اروپایی بودند. از جمله مدعوین دو تن مقیم اردن بودند که در این نشست حضور نیافتند. این منابع اعلام کردند لیست حضور شامل تعدادی از شخصیت‌ها به همراه خانواده‌هایشان بود.

منابع درباره عدم حضور حریری در این نشست گفتند او دعوت نشده بود و سه روز قبل از نشست از هیئت مذاکره کننده دعوت شد. دعوتنامه‌ها برای چندین تن ارسال شده بود. منابع می‌گویند این تلاشی از سوی عربستان برای دور کردن حریری از ریاست هیئت مذاکره کننده و انتخاب شخص دیگری است.

حریری در این باره به نکاتی درباره لیست حاضران اشاره کرد که شامل هیچ کدام از مخالفان سوری داخل نبود و بسیاری از شخصیت‌های دعوت شده به نشست مستقل نبودند.

وی گفت که به عنوان رئیس هیئت مذاکره کننده به نشست دعوت نشده حتی هیچ کدام از گروه‌های وابسته به این هیئت نیز به نشست دعوت نشده‌اند.

مخالفان نزدیک به عربستان حریری را به تأثیر گرفتن از موضع ترکیه متهم می‌کنند.

احتمالا گروه جدیدی که از افراد مستقل تشکیل شده با عدم توانایی تأمین مشروعیت از ائتلاف و گروه‌های نظامی مواجه شود و ریاض برای دستیابی به موافقت گروه‌های سیاسی تلاش می‌کند.

هیئت مذاکره‌کننده شامل ۳۶ عضو است: هشت عضو از ائتلاف، هفت عضو از گروه‌های مسلح، چهار عضو از گروه مورد حمایت مسکو، چهار عضو از گروه مورد حمایت قاهره و هیئت هماهنگی.

پیش‌بینی می‌شود که گروه‌های مورد حمایت مسکو و قاهره و هیئت هماهنگی اقدام عربستان برای تغییر ریاست هیئت مذاکره کننده را تأیید کنند اما احتمالا به دودستگی در داخل ائتلاف منجر می‌شود.

این منابع می‌گویند که واشنگتن با ریاض تماس گرفته و درباره نشست توضیح خواسته است. واشنگتن این اقدام عربستان را نسنجیده می‌داند و یادآور شده که کنفرانس ریاض که سال ۲۰۱۵ برگزار شد با توافق بین‌المللی بوده و در حال حاضر نیز هرگونه تغییری در هیئت مذاکره کننده باید با توافق بین‌المللی صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مخالفان سوري عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۶۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست « آشتی ملی » موافقت کرد

پس از دعوت چین از جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی»، جنبش مقاومت اسلامی حماس موافقت خود را با این دعوت اعلام کرد.   به گزارش ایسنا، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس به شبکه المیادین اعلام کرد که این جنبش با دعوت چین از همه جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی» موافقت کرده است.   پس از آنکه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ۱۸ آوریل گفت که ایالات متحده باید از قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس در نوار غزه حمایت کند، مقامات چینی به طور فزاینده‌ای به تجاوزات مداوم اشغالگران به نوار غزه پرداخته‌اند.   وزیر خارجه چین با تکرار درخواست‌های پکن برای «آتش‌بس فوری»، جنگ اسرائیل علیه غزه را «تراژدی برای بشریت و ننگ تمدن» توصیف کرد.   در ماه مارس گذشته، ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد بر لزوم توقف حمله به غزه و توقف آسیب‌های وارده به غیرنظامیان تاکید کرد.   وی خواستار «لزوم رفع محاصره تحمیلی غزه و برداشتن موانع ورود اقلام بشردوستانه و اطمینان از ورود آنها به مقدار کافی به غزه» شد.   شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز خواستار برگزاری «کنفرانس بین‌المللی صلح برای حل مناقشه» شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان
  • اپل دوباره با اوپن‌ای‌آی سر میز مذاکره نشست
  • موافقت حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی»
  • حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست « آشتی ملی » موافقت کرد
  • هیئت مصری برای مذاکره درباره اسرا به اراضی اشغالی می‌رود
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه