Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران گفت: می توان طبق قانون مسؤولیت مدنی از مقصران آلودگی هوا طرح دعوی و تقاضای خسارت کرده و آنها را الزام کرد که این روش غیرقانونی را متوقف کنند.

احمد محمدی سهروردی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، در رابطه با اینکه آیا شهروندان می‌توانند در بحث آلودگی هوا دادخواست و طرح شکایتی داشته باشند، گفت: طبق قانون هر حقی را که می‌خواهیم مطالبه کنیم باید الزاماً دادخواست آن تهیه شود و بر اساس ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب سال 79 و ماده 84 همین قانون شخصی که دادخواست می‌دهد حقیقی یا حقوقی باید ذینفع باشد، یعنی نفعی مسلم داشته و برای تقدیم دادخواست سمت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: اما در پاسخ به این سؤال که آیا می‌شود در بحث آلودگی هوا دادخواست داد، باید بگویم بله امکانش وجود دارد، اما خواهان و خوانده باید مشخص شود. 

محمدی گفت: بنده به عنوان یک شهروند ایرانی می‌توانم دادخواست دهم و خواهان، خودم اصالتم باشم و یا بیایم به عنوان وکیل دادگستری از حقوق عده‌ای از شهروندان که می‌خواهند دادخواست بدهند دفاع کنم و پیگیر ماجرا باشم در واقع می‌توانم وکیل تعدادی از شهروندان شوم.

عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران بیان داشت: در دادستانی کل کشور معاونت حقوق عامه وجود دارد که در رابطه با این موضوع می‌توانیم این معاونت را به عنوان مدعی‌العموم با خود همراه کنیم اما اینکه طرف مقابل چه کسانی یا چه نهادهایی باشند، باید مشخص شود. 

وی گفت: اولین و مهمترین نهادی که باید علیه آن طرح دعوا کرد کمیسیون انرژی مجلس است که وظیفه قانون‌گذاری در مورد موضوع انرژی را دارد اما کارش را به درستی انجام نداده است، دومین نهاد، سازمان محیط زیست بوده و سومین شخص حقوقی وزارت صمت است و به طور اخص نهاد خودروسازی است و سایر اشخاص حقوقی و شرکت‌هایی که سیاست‌گذاری در این امر می‌کنند.

محمدی افزود: طبق ماده یک قانون مسؤولیت مدنی مصوب سال 1339 و طبق سایر امورات فقهی می‌توانیم تقاضای خسارت کنیم و الزام کنیم که این روش غیرقانونی و غیرشرعی متوقف شود و علیه مقصران آلودگی هوا دادخواست تهیه کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آلودگی هوا آیین دادرسی ایران حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۷۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با مقصران حادثه استخر شهید هاشمی نژاد مشهد

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: دادستانی با مقصران غرق شدگی پسر بچه ای در استخر شهید هاشمی نژاد این شهر برخورد می کند.   محمد حسین درودی افزود: غرق‌ شدن یک پسربچه در استخر شهید هاشمی‌ نژاد اواخر فروردین ماه امسال اتفاق افتاد.   وی اضافه کرد: در این حادثه پسربچه‌ ای که در قالب یک اردوی تفریحی با یک جمع ۳۵ نفره به استخر آمده بود غرق شد.   دادستان مشهد گفت: درصد تخلف و خطای همه افراد دخیل در این حادثه از جمله ناجیان استخر، مسپولان استخر، افرادی که بچه‌ ها را برای اردو یا هر موضوع دیگری به استخر اعزام کرده بودند و دیگر عوامل بعد از جمع‌ بندی و نظر کارشناسی و بازپرسی، براساس ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی اعلام می‌ شود تا بعد از آن، پرونده برای صدور حکم به دادگاه ارائه شود.   طبق گفته یکی از نزدیکان متوفی، وی در قالب اردویی روز ۲۴ فروردین ماه به استخر شهید هاشمی نژاد اعزام شده بود.

دیگر خبرها

  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • خیزش دانشجویان؛ حمایت حقوقی غرب از صهیونیست‌ها نتیجه معکوس داشت
  • تعیین تکلیف شریعتمداری برای لایحه حجاب | کنارش بگذارید، «طرح نور» پلیس کافی است
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • برخورد با مقصران حادثه استخر شهید هاشمی نژاد مشهد
  • تهیه‌کننده متهم به تجاوز، باید دوباره محاکمه شود