Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم تربت حیدریه، شهر پیشتاز در انقلاب اسلامی، با یک حرکت انقلابی و خودجوش در ۹ دی ۵۷ یعنی ۴۳ روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با پائین کشیدن نماد طاغوت و بیرون راندن عوامل سفاک پهلوی زمام امور شهر را به دست انقلابیون سپردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ مردم انقلابی تربت حیدریه قبل از دیگر شهرهای ایران با برگزاری تجمعات بزرگ و با حضور گسترده در راهپیمایی ها توانستند در ۹ دی ماه ۱۳۵۷ حاکمان سفاک شاهنشاهی را از این شهر بیرون کرده و کنترل این نقطه از ایران را به دست گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تربت حیدریه سرزمینی سرشار از سرخی ایمان و ولایت مداری است که گوش به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) داده و با جان و دل قیام کردند و گوشه ای از سرزمین خود را از دست ایادی رژیم منحوس پهلوی پاکسازی کردند.

حماسه نهم دی مردم این شهرستان حاصل جلسات متعدد روشنگری و آگاهی بخشی علما و بزرگانی بود که در منازل انقلابیون و مساجد برگزار می کردند و در نهایت با تقدیم ۱۰ شهید و ۱۷ جانباز ضمن سرنگونی نماد طاغوت، زمام امور شهر را ۴۳ روز قبل از پیروزی انقلاب به دست گرفتند.

بیشتر انقلابیون با تجمع در مسجد جامع، مسجد صاحب الزمان(عجل‌الله...)معروف به مسجد گودی، فولاد و هادیزاده با استماع سخنان بزرگان و علمای شهر از جنایات و فسادهای رژیم شاهنشاهی مطلع می شدند و زمینه برای حرکت انقلابی مردم فراهم شده بود.

نادر سلیمانی یکی از جانبازان این حماسه بیادماندنی در این خصوص با بیان اینکه تجمعات و راهپیمائی های مردم این شهر ماهها قبل از پیروزی انقلاب آغاز شده بود، افزود: در این تظاهرات که بیشتر درنزدیکی به  محل شهربانی انجام می گرفت، در روز ۱۱ آذر ۵۷ رضا عسکری بعنوان اولین شهید انقلاب در تربت حیدریه به فیض عظیم شهادت نائل آمد و راه را برای دیگران هموار کرد.

 
عضو شورای شهر تربت حیدریه اظهار کرد: حرکت انقلابی و حماسه ساز مردم تربت حیدریه صبح روز 9 دی از محل مسجد جامع آغاز شد و ابتدا همه انقلابیون با تجمع در این مکان به صورت خود جوش به سمت شهربانی حرکت کردند که در نهایت با تقدیم ۱۰ شهید نماد طاغوت را در میدان شهدای کنونی سرنگون کرده و تا پایان همان روز عوامل ساواک و رژیم شاهنشاهی را از شهر بیرون کرده و زمام امور به دست انقلابیون افتاد.

وی بیان کرد: همه این اقدامات باعث شد تا اولین نسیم انقلاب اسلامی پس از کنترل شهر در دی ماه ۱۳۵۷ در این خطه از ایران وزیدن بگیرد و پیام آزادی در فضای پر التهاب کشور از گنبد بلند مسجد جامع تربت حیدریه طنین انداز شود.

مسجد جامع و مسجد مرحوم فولاد بعنوان دو پایگاه انقلابیون همه روزه بعد از نماز ظهر و مغرب و عشا شاهد تجمع مومنین بود، بطوریکه  اعلامیه های امام راحل و حرکت های انقلابی از این اماکن کلید می خورد.

حجت الاسلام محمدعلی رضایی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که آن روز ها یکی از مبارزین این دیار بشمار می رفت می گوید: سفارش کردم که پیش از آغاز تشییع جنازه شهید عسکری، درب ژاندارمری را ببندند و از نیروهای ژاندارمری نیز کسی درآن حوالی ظاهر نشود، کمی زودتر از رسیدن جمعیت به جلوی ژاندارمری مراجعه کردم. از دیدن وضع کمی رعشه ای غرور آمیز وجودم را فراگرفت، زیرا در دوسوی پایه درب بسته ژاندارمری پارچه های سیاه کشیده شده بود که روی آنها دو تصویر بزرگ و باشکوه امام خمینی(ره) چسبانده شده بود.
 
وی می افزاید: در وجودم انقلابی برپا و اشک شوق در چشمانم حلقه زد، رئیس ژاندارمری را دعا کردم، مردم هنگامی که به این محل رسیدند و ظاهر قداست آمیز ژاندارمری را دیدند شعار کوبنده و درعین حال صمیمانه آنها به این مضمون بلند شد: « خمینی رهبر ماست/ ارتش برادر ماست».
 
رضایی گفت: در نهایت پیکر شهید عسکری تا گورستان شیرین، باشکوه و عظمت کم نظیری تشییع و به خاک سپرده شد و ازآن تاریخ، نام قبرستان تربت به «بهشت عسکری » تغییر یافت.

پیشکسوتان و برخی از مردم تربت حیدریه در تاریخ 13 تیرماه سال 1358 در دیداری صمیمانه به حضور رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) شرف یاب شدند.

این حادثه بزرگ تاریخی به گونه ای بود که رهبر فرزانه انقلاب اسلام امام خامنه ای(مدظله العالی) با توجه به شناخت قبلی از شهرستان تربت حیدریه فرمودند: شما مردم تربت حیدریه در سایه وحدت بود که توانستید قبل از همه شهرهای کشور در این شهر دست ایادی رژیم پهلوی را در سال ۱۳۵۷ قطع کنید و خودتان شهرتان را اداره کنید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۸۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اورژانس تربت حیدریه، محمد جواد امیری اظهار کرد: بر اساس گزارش EOC دانشگاه، کارشناسان مرکز ارتباطات و هدایت عملیات پس از تریاژ تلفنی و کسب اطلاعات لازم، بلافاصله پایگاه اورژانس مهنه را به محل حادثه اعزام می‌کنند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه ادامه داد: این حادثه در محور شادمهر به مهنه رخ داده که با توجه به آتش‌سوزی و مسدود شدن جاده برای ساعاتی، امدادگران هلال‌احمر و عوامل آتش‌نشانی نیز توسط اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به محل فوریت فراخوان شدند.

وی با تشریح وضعیت آسیب دیدگان اظهار کرد: این تصادف یک نفر آسیب دیده مَرد را به همراه داشته است که بعد از انجام اقدامات بالینی توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی به بیمارستان آموزشی درمانی امام حسین (ع) منتقل شد.

دیگر خبرها

  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • کشف ۵۰ تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه
  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • ۳۹ سالگی دانشگاه آزاد در زعفرانی‌ترین شهر جهان
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • اجاره نشین بودن ۶۰ درصد واحدهای صنفی تربت حیدریه
  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست