Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول بهره برداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی روز یکشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه هنوز مطالعات کاملی صورت نگرفته که بتوان از انقراض احتمالی برخی گونه های دارویی این استان سخن گفت اما واضح است که سطح رویش گیاهانی مانند آویشن، کاکوتی ثعلب، بادرنج بویه عشق آبادی و آق‌باش کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا احمدی اسکویی افزود: حتی لاله واژگون نیز در معرض خطر برداشت های بی رویه قرار دارد که جمیعت این گیاه را به شدت کاهش می دهد.

وی گفت: برداشت گونه هایی مانند شیرین بیان، ثعلب و لاله واژگون و در مجموع گیاهانی که ریشه و ساقه آن مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل آنکه این گیاهان را با خطر انقراض مواجه می کند، مطلقا ممنوع اعلام شده است، مگر آنکه در اراضی مستثنیات روییده باشند.

وی با بیان اینکه عملیات توسعه و احیای گیاهان دارویی خراسان شمالی در گستره هزار و ۲۹ هکتار در حال اجراست، اظهار داشت: این عملیات به صورت کپه کاری با توزیع بذر گیاهان در قالب مشارکت های مردمی و دولتی انجام شده است و در عین حال هرگونه برداشت گیاهان دارویی خارج از طرح های توسعه غیرمجاز است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین مساحت کشت گیاهان دارویی در استان به گونه های باریجه و آنغوزه اختصاص یافته است که به دلیل کاربرد فراوان آنها در بخش صنعت و ارزش صادراتی،  دارویی و علمی، بازار فروش این گونه ها رونق دارد.

کارشناس مسوول بهره‌برداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: علاوه بر ممنوعیت برداشت گیاهانی همچون شیرین بیان، ثعلب، گونه‌های گیاهی پیازدار و انواع لاله‌ها همچون لاله واژگون، برداشت گونه هایی چون باریجه، کتیرا، زرشک وحشی، آویشن، کلپوره و مرزه کوهی هم مجاز اما مشروط است.

احمدی اسکویی گفت: البته برداشت گیاهان دارویی که ممنوعیتی برای بهره برداری از آن نیست نیز تنها در حد مصرف خانگی و در حد چند گرم تا یک کیلوگرم مجاز است و در غیر این صورت تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود.

بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.

۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی از این تعداد، ارزش دارویی دارد و رویش هزار و ۷۸۲ گونه از این گیاهان منحصر به ایران است.

تنوع گیاهان در ایران سه برابر بیش از تنوع این گونه ها در اروپا است و این مزیتی برای کشور ما به شمار می رود.  

در خراسان شمالی هم ۳۵۰ گونه گیاه دارویی وجود دارد.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی هزار و ۲۸۵ هکتار با تولید هزار و ۹۲۰ تن است که معروف ترین آنها زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.

بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند، اما برداشت های غیراصولی از اصلی ترین مخاطراتی است که رویشگاه گیاهان دارویی را تهدید می کند و سبب تخریب عرصه ها و رویشگاه های آن شده است.

برچسب‌ها بجنورد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی گیاهان خراسان شمالی منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد گیاهان خراسان شمالی منابع طبیعی بجنورد گیاهان خراسان شمالی منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۹۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی با اشاره به تأثیرگذاری پررنگ بانوان در جامعه، گفت: بانوان باید در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی پررنگی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حسن ناهیدی امروز _ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت بانوان و خانواده اظهار کرد: ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی در جامعه ضروری است و بدون این امر نمی توان مشکلات را حل کرد.

وی افزود: نیازمند تدوین برنامه ای جامع با خصوصیات کیفی و کمی هستیم تا با هماهنگی بین دستگاه ها اجرایی شود.

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: هر چقدر ریشه یابی و شناخت آسیب ها بهتر انجام شود، درمان و پیشگیری بهتری صورت می گیرد.

ناهیدی با اشاره به نقش سلامت اجتماعی در زندگی افراد و تاثیر آن بر کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: در این راستا برنامه محور بودن از ضروریات است و در پیشگیری از اختلال و آسیب ها موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار باشد و اولویت‌بندی آسیب. ها و ارائه راهکار برای کاهش آسیب مورد توجه قرار بگیرد.

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی نقش آفرینی بانوان استان در تمام عرصه ها و در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی را مهم خواند و افزود: در حوزه بانوان ظرفیت و فرصت های خوبی وجود دارد و در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی نیز نقش بانوان موثر است.

کد خبر 749521

دیگر خبرها

  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • جا به جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل و نقل باری خراسان شمالی تا پایان فروردین
  • جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند