Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، زوجینی که متقاضی دریافت جنین اهدایی هستند، برای ارزیابی سلامت خود به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند تا در صورت تأیید سلامت، جنین اهدایی را دریافت کنند و بتوانند صاحب فرزند شوند.

زوجین متقاضی اهدای جنین باید با در دست داشتن نامه از مراجع قضایی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کنند و پذیرش ‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدارک مورد نیاز برای ارائه پذیرش، شامل کارت شناسایی معتبر و نامه مرجع قضایی است که از افراد اخذ و برای آنان پرونده تشکیل می‌شود.

ارزیابی سلامت جسمی و روانی زوجین

کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور در این رابطه به ایرنا گفت: یکی از خدمات سازمان پزشکی قانونی در بخش معاینات بالینی، معاینات مربوط به اهدای جنین است که به طور متوسط سالانه حدود ۳ هزار مراجعه را در بر می‌گیرد.

آسیه جعفری افزود: زوجینی که متقاضی دریافت جنین اهدایی هستند، برای ارزیابی سلامت جسمی و روانی به پزشکی قانونی ارجاع می شوند که پس از بررسی‌های کارشناسی، در صورت تأیید سلامت برای آنان گواهی صادر می‌شود.

وی در مورد روند و مراحل این معاینات در مراکز پزشکی قانونی گفت: پذیرش و ثبت استعلام مرجع که در این مرحله، زوجین متقاضی اهدای جنین با در دست داشتن نامه از مراجع قضایی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه و پذیرش می شوند و مدارک مورد نیاز برای ارائه به پذیرش شامل کارت شناسایی معتبر و نامه مرجع قضایی است که از افراد اخذ و برای آنان پرونده تشکیل می‌شود.

جعفری افزود: مرحله بعد شامل ارجاع به پزشک و بررسی سلامت زوجین است که در این مرحله، در مراکز پزشکی قانونی علاوه بر ارزیابی سلامت عمومی، ناتوانی باروری زوجین و توانایی زوجه برای حمل جنین بررسی می‌شود و در این خصوص پزشکی قانونی از مرکز ناباروری استعلام می‌کند و گواهی ارائه‌شده از این مرکز نیز باید به تأیید پزشک متخصص زنان رسیده باشد.

صدور گواهی سلامت

کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: سلامت جسمی و روانی زوجین با انجام معاینات، آزمایش‌ها و تست های مربوط بررسی می‌شود تا سلامت متعارف آنان تأیید شود و آزمایش‌های مربوط به عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان نیز توسط پزشک بررسی و نتیجه آن به مرجع قضایی اعلام می‌شود.

جعفری گفت: صدور گواهی و ارسال آن به مرجع قضایی از دیگر مراحل این معاینات است که در صورت تأیید سلامت متعارف زوجین، عدم اعتیاد آنان و توانایی زوجه در حمل جنین و نیز توانایی آنها در نگهداری از کودک، پزشکی قانونی برای آنان گواهی سلامت صادر می‌کند و آن را به مقام قضایی ارسال می کند و در صورت وجود مشکل در سلامت جسمی، روانی یا اعتیاد هر یک از زوجین، مراتب به مرجع قضایی اعلام می‌شود.

‌کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی خاطر نشان کرد: الان بنا به نظر دادگاه امور حسبی، در تهران معاینات روان‌پزشکی زوجین متقاضی دریافت جنین اهدایی در مراکز ناباروری انجام می‌شود، اما در سایر استان‌ها این بخش هم بر عهده پزشکی قانونی است.

افزایش آمار معاینات

کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آمار معاینات اهدای جنین در از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه سال جاری گفت: در این بازه زمانی ۱۳۵۰ زوج متقاضی دریافت جنین اهدایی در مراکز پزشکی قانونی معاینه شدند.

جعفری افزود: آمار معاینات اهدای جنین در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۸ درصد بیشتر شده و استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و فارس بیشترین آمار مراجعان را داشتند.

روش‌ پیشرفته برای درمان ناباروری

اهدای تخمک و جنین یکی از روش‌های پیشرفته درمان ناباروری است که با استفاده از فناوری‌های نوین زیستی انجام می‌ شود. در این روش از تخمک یا جنین یک زوج برای باروری زوج دیگر استفاده می‌شود.

ایران در زمینه ارائه درمان ناباروری در منطقه پیشرو بوده و مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون «نحوۀ اهدای جنین به زوجین نابارور» در سال ۱۳۸۲ آن را قانونی اعلام کرده است.

مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا یکی از مراکزی است که نقش مهمی در انتقال این فناوری به کشور و آموزش آن به متخصصان داشته و در زمینۀ انجام پژوهش و برگزاری سمینارهای علمی، اخلاقی، حقوقی و فقهی پیرامون اهدای جنین در کشور پیشگام است.

کلینیک درمان‌های جایگزین مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا توانسته با تأسیس نخستین بانک جنین اهدایی در کشور و دستیابی به آمار بالای موفقیت درمان، مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا را به‌عنوان یک مرکز ممتاز و مرجع در این زمینه در کشور و منطقه مطرح کند.

یکی از علل مهم ناباروری، نبودِ تخمک یا اسپرم مناسب یا هردو برای باروری است. به طوری که پس از بررسی‌های مختلف مشخص می‌شود که زن به دلایل مختلف به عنوان مثال یائسگی زودرس یا اختلالات کروموزومی، تخمک مناسب برای تشکیل جنین ندارد و درمان‌های دیگر نیز برایش بی‌نتیجه است. در این موارد می‌توان از تخمک زن دیگری برای تشکیل جنین استفاده کرد.

یکی دیگر از دلایل اهدای جنین مردانی هستند که دچار اختلالات اسپرم می‌شوند. یعنی به دلایلی مثل واریکوسل شدید، اسپرم مناسب برای بارور کردن تخمک ندارند. در این مورد هم به دلیل ممنوعیت شرعی اهدای اسپرم، از جنین اهدایی استفاده می‌شود.

در مواردی هم که زوجین مشکل ناباروری ندارند، یعنی ممکن است به صورت طبیعی هم بتوانند بچه‌دار شوند، اما خطر انتقال بیماری‌های ژنتیکی به جنین وجود دارد، استفاده از جنین اهدایی روشی است که با استفاده از آن می‌توان از تولد یک نوزاد مبتلا به بیماری یا ناهنجاری شدید ژنتیکی جلوگیری کرد.

کد خبر 474107 برچسب‌ها پزشکی قانونی ناباروری جنین باروری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پزشکی قانونی ناباروری جنین باروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۱۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مراقب سلامت برای هر کد ملی

طرح پزشک خانواده با پوشش جمعیتی ۵۵ میلیون نفر در کشور یکی از دستاورد‌های بزرگ نظام سلامت و گام اساسی برای دسترسی به تامین عدالت بهداشتی و سلامتی جامعه در دولت سیزدهم است.

به گزارش ایرنا، پزشک خانواده عنوان طرحی است که یک خانواده به طور مستقیم تحت پوشش تیم پزشکی قرار می‌گیرد؛ یعنی این گروه پزشکی علاوه بر اقدامات درمانی مربوط به یک خانواده، اقدامات مربوط به بهداشت جسمی، جنسی و روانی افراد را نیز تحت نظر قرار داده و مشاوره‌هایی در این خصوص به افراد می‌دهند.

پزشکان خانواده با صلاح دید خود می‌توانند افراد را به پزشکان متخصص ارجاع دهند تا در صورتی که نیاز به معاینات بیشتر دارند توسط آن‌ها انجام شود.

این طرح با محوریت نظام ارجاع بیماران، پس از سال‌ها انتظار و طی شدن دوره طولانی اجرای آزمایشی در استان‌های فارس و مازندران، از دی سال گذشته به صورت آزمایشی اجرا و از اردیبهشت امسال به‌طور گسترده در سایر شهر‌ها عملیاتی شد. در این طرح، مردم برای دریافت خدمات سلامت از یک مسیر تعریف شده و تحت نظر یک تیم مشخص اقدام می‌کنند و از حمایت‌های دولتی برخوردار می‌شوند.

تمام خانواده‌هایی که تحت طرح پزشک خانواده قرار می‌گیرند، ارجاع آن‌ها به متخصصان بالینی هدفمندتر می‌شود؛ به گونه‌ای که ارجاع‌های بیهوده به پزشکان کاسته می‌شود که خود کاهش مراجعات حضوری در کلینیک‌ها را به دنبال دارد.

مزیت این طرح آن است که هزینه‌های تشخیصی و میزان بستری‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و دریافت پول توسط پزشکان هم هدفمندتر می‌شود؛ از سوی دیگر بعضی از بیمه‌ها هزینه‌های زیادی از مردم بابت ارائه خدمات درمانی به آن‌ها می‌گرفتند که اجرای این طرح باعث شد این هزینه‌های اضافی نیز کاهش یابد یا حذف شود.

پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده

حسین فرشیدی روز یکشنبه افزود: مراقبان سلامت در اجرای برنامه کشوری پزشکی خانواده از نقش مهمی برخورد هستند. سوابق درخشان نظام شبکه در سلامت جامعه به ویژه در مناطق روستایی موید جایگاه تاثیرگذار مراقبان و بهورزان در اجرای برنامه‌های حوزه سلامت است.

وی با اشاره به شیوه نامه جدید برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع اظهارداشت: پایگاه پزشکی خانواده تجمیعی متشکل از ۴ تا ۶ مراقب سلامت و ۲ تا ۳ پزشک برای پوشش ۶ تا ۹ هزار نفر جمعیت، پایگاه پزشکی خانواده منفرد متشکل از دو مراقب سلامت و یک پزشک برای پوشش ۳ هزار نفر جمعیت و پایگاه سلامت متشکل از ۴ تا ۶ مراقب سلامت در مناطقی که موفق به جذب پزشک نشده‌اند برای پوشش ۶ تا ۹ هزار نفر جمعیت، است.

فرشیدی تصریح کرد: سال گذشته ۲۷ میلیون ایرانی در قالب برنامه پزشکی خانواده تحت پوشش مراقب سلامت قرار گرفتند و امسال پیش بینی می‌شود این رقم به ۵۵ میلیون نفر افزایش یابد.

به گفته معاون وزیر بهداشت، برنامه پزشکی خانواده تعهد دولت است و از دستاورد‌های بزرگ نظام سلامت بوده که با ارائه بسته‌های خدمتی به ویژه با نیاز‌های مادران باعث ارتقا سلامت و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان در کشور شده است.

فرشیدی افزود: دولت سیزدهم به دنبال این است که تحت عنوان «عدالت در سلامت» حداقل خدمات را در اختیار افراد جامعه قرار دهد، اگرچه بخش بهداشت و درمان مستقیم با هم ارتباط دارند، اما آنچه ما در زمینه بهداشت کار می‌کنیم به صورت مستقیم بر آینده درمان تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه مناطق محروم و حاشیه شهر‌ها در حوزه خدمات سلامت و بهداشت بیشتر باید مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: مردمی سازی سلامت بیشتر بر حقوق شهروندان و عدالت اجتماعی تاکید دارد و تلاش می‌کند تا از طریق طرح‌های مشارکتی مردم محور، از تسلط یک گروه خاص دارای نفوذ محلی یا محروم ماندن برخی اقشار از خدمات و امکانات، جلوگیری کند.

برنامه پزشک خانواده، یکی از آن برنامه‌های مهم نظام جمهوری اسلامی در دو دهه اخیر ایران است که حداقل ۵ دولت درگیر اجرای آن شدند. مسئولان در همه این دولت‌ها بر اولویت و اهمیت این برنامه تاکید داشتند و مصوبات و ابلاغیه‌های متعددی برای تسریع در روند اجرای این برنامه داشتند.

این برنامه برای اولین بار در قانون برنامه توسعه چهارم (۱۳۸۸- ۱۳۸۴) مطرح شد و اکنون در ۹۵ شهر در حال اجراست و در این برنامه تیم‌های سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی مشارکت دارند.

دیگر خبرها

  • کاهش ۸ درصدی مراجعین نزاع در استان اردبیل
  • هشدار به دارندگان گواهینامه رانندگی؛ خرید و فروش نکنید!
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • کاهش ۸ درصدی مراجعان درگیری به پزشکی قانونی اردبیل
  • کاهش تعداد مراجعین ناشی از نزاع به پزشکی قانونی اردبیل
  • مراجعه ۱۳ هزار اردبیلی با ادعای نزاع به مراکز پزشکی قانونی
  • تصادف منجر به فوت با گواهینامه جعلی قتل عمد محسوب می‌شود؟
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
  • ماجرای فروش گواهینامه‌های رانندگی/ جرم قتل عمد در کمین متخلفان
  • ارائه خدمات توان بخشی در اردوی جهادی توان آوران در حاشیه شهر مشهد