Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی تجارب کشورها در زمینه معافیت‌های مالیاتی و مالیات بر درآمد فعالیت‌های هنری را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دفتر مطالعات مالیه عمومی و توسعه مدیریت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «بررسی تجارب کشورها در زمینه‌ معافیت‌های مالیاتی ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره معافیت مالیات بر درآمد فعالیت‌های هنری» آورده است: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی که یکی از راهبردهای ایجاد توسعه و رشد اقتصادی پایدار محسوب می‌شود، مستلزم انجام برخی اصلاحات در ساختار غیرکارآمد نظام مالیاتی کنونی است.

این گزارش افزود: وجود پایه‌های مالیاتی محدود و فهرست بلندبالای معافیت‌های مالیاتی در کشور ضمن اینکه عدالت مالیاتی را خدشه‌دار می‌کند باعث شده است در عمل نظام مالیاتی کشور یکی از کارکردهای اصلی خود یعنی بازتوزیع درآمد را به‌درستی انجام ندهد.

گزارش مرکز پژوهش‌ها تصریح کرد: در ایران معافیت‌های مالیاتی زیادی وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به درآمدهای فعالان اقتصادی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، سود سپرده‌های بانکی، صادرات برخی از مواد خام، فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، مدارس غیرانتفاعی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد. ویژگی مشترک قریب به اتفاق معافیت‌های اعطایی در قانون مالیات‌ها در ایران این است که عموماً غیرهدفمند، غیرمشروط و دائمی هستند. درحالی‌که معافیت مالیاتی لازم است در چارچوب مبانی نظری و تجربی تصویب و اجرایی شود.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضمن بیان چرایی اعمال معافیت‌ بر درآمد در نظام‌های مالیاتی، به بررسی تجربه سایر کشورها در اعطای معافیت به فعالیت‌های هنری پرداخته شده است.

براساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس، بررسی دلایل نظری وضع معافیت مالیاتی در سایر کشورها در کنار واکاوی تجربه دیگر کشورها در حوزه اعطای معافیت به فعالیت‌های هنری نشان می‌دهد معافیت‌های قانونی اعطا شده به فعالیت‌های هنری در کشور با منطق اعطای معافیت‌های مالیاتی سازگار نبوده و سه ویژگی هدفمند بودن، مشروط بودن و غیردائمی بودن را ندارد.

براساس این گزارش ضمن در نظر گرفتن یک حداقلی از درآمد و اعطای معافیت مالیاتی تا آن سقف (مانند سایر مشاغل و حقوق‌بگیران)، درآمد حاصل از فعالیت‌های هنری نیز همانند درآمد سایر مشاغل، مشمول پرداخت مالیات قرار گیرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: براساس مبانی نظری و تجارب سایر کشورها، حمایت از فعالیت‌های گوناگون به‌ندرت از مسیر اعطای معافیت‌های مالیاتی آنها می‌گذرد بنابراین حمایت‌ از فعالیت‌های هنری نیز می‌تواند از مسیرهای دیگری غیر از معافیت مالیاتی انجام شود؛ به‌طور مثال می‌توان با افزایش منابع «صندوق اعتباری هنر» به حمایت (توسعه‌ای، معیشتی، بیمه‌ای و ...) از فعالان عرصه هنر در کشور پرداخت./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد حماسه 9 دی کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان مسجد 9 دی گرامیداشت حماسه 9 دی استان بوشهر اردبیل طرح ملی فهما مرکز پژوهشهای مجلس مرکز پژوهش ها مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۴۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه‌النجاه منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه با هدف تبیین و آشکار سازینیرو‌های نجات بخش در کربلا و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین ابن علی علیه السلام و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراک گذاری دیدگاه‌ها، جذب متخصصان برجسته حوزه‌های مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه‌های نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمان‌های مهدویت و جریان سازی در جامعه منتشر شد.

این سوگواره در بخش‌های علمی، ادبی و هنری با موضوعیت پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام در ۱۲ محور برگزار می‌شود و آثار مربوطه در زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد. بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا تاریخ اول محرم الحرام ۱۴۴۶ فرصت دارند نسبت به ثبت نام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.

همچنین هنرمندان محترم می‌توانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتی مربوط به  پیراهن معظم سیدالشهدا علیه السلام" به نشانی www.atigh.org مراجعه کنند.

اهداف برگزاری سوگواره: 

تبیین و آشکار سازی نیرو‌های نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت‌های اثر گذار برای تهییج فطرت‌ها در جهت رسیدن به آرمان‌های حسینی استفاده مطلوب از ذوق و استعداد‌های هنری و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه السلام اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، جغرافیای نجات بخش ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراک گذاری تجربه و دیدگاه‌ها و جذب متخصصان برجسته حوزه‌های مختلف تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه‌های نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمان‌های مهدویت جریان سازی در جامعه و در میان گروه‌های مختلف از طریق آگاهی بخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده است.

دامنه برگزاری: بین المللی، زبان ها: فارسی، عربی، اردو، انگلیسی، آذری و محور‌ها و موضوعات سوگواره امسال: پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه السلام است.

بخش‌های مختلف سوگواره: بخش علمی،  بخش هنری،‌ بخش ادبی و بخش علمی: مقاله علمی، پایان نامه، رساله و...بخش هنری: هنر‌های دیجیتال (طراحی گرافیکی، پوستر، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، موشن گرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوری‌های مدرن)،‌ هنر‌های مرتبط با‌رسانه (فیلم کوتاه ۳دقیقه ای، فیلمنامه نویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقیبرای تولیدات رسانه‌ای)،‌ فتوگرافی (عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکس‌های خبری گرفته تا هنری)،‌ هنر‌های تجسمی (نقاشی، مجسمه سازی و...) و بخش ادبی شامل: شعر (قالب‌های مثنوی، غزل، قصیده، قطعه، دوبیتی، رباعی، ترجیع بند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند، ترجیع بند)، متن، قطعه ادبی و... بخش ایده و طرح: این بخش این فرصت را به علاقه مندان می‌دهد تا طرح‌ها و ایده‌های خود را در زمینه‌ی موضوعات سوگواره ارائه کنند. در واقع هدف از این بخش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینه‌های مذکور است.

جوایز: نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی،‌ نفرات شایسته تقدیر هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی

زمان بندی: مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶.  متقاضیان محترم برای ثبت نام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • لزوم هوشمندسازی کارت‌های پایان خدمت قدیمی
  • طغیانی:لغو معافیت مالیاتی به ضرر صندوق سرمایه‌گذاری ثابت است
  • برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی سیاه قلم در سنندج
  • زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه‌النجاه منتشر شد
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است