Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست بررسی مشکلات حوزه زنان و قوانین آن در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران؛بانوان فعال عرصه زنان درباره قوانین موجود در حوزه زنان و اجرایی شدن ان به گفتگو نشستند. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست بررسی مشکلات حوزه زنان و قوانین آن در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با حضور فاطمه رهبر (نماینده سابق مجلس شورای اسلامی)، توران، ولی مراد (فعال حوزه زنان)، فرشته روح افزا (معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی)، فریده اولاد قباد (رئیس کمیسیون زنان مجلس) و فاطمه ذوالقدر (نماینده مجلس شورای اسلامی) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این میزگرد هرکدام از بانوان فعال عرصه زنان درباره قوانین موجود در حوزه زنان و اجرایی شدن ان به گفتگو نشستند.


فاطمه رهبر در این باره گفت: مجلس هفتم در سال ۸۴ قانونی نوشت برای تسهیل ازدواج جوانان، که نیاز امروز جامعه ما و جوانان ماست چرا که دولت‌ها بودجه را خرج‌های دیگری می‌کنند. برای اجرای این قانون می‌گفتند که سازمان ملی جوانان باید تبدیل به وزارتخانه شود و، چون ساختار باید کوچک می‌شد به وزارت ورزش و جوانان تبدیلش کردند که متاسفانه در آن هیچ کار مفیدی انجام نمی‌شود.

وی افزود: آنچه رهبری درباره اصلاح ساختار‌های اداری گفتند انتظار می‌رود که اجرایی شود به طور کامل و به نیمچه جلسات و تک و توک جلسات بسنده نشود. سیاست‌های کلان جمعیتی و تغییر بودجه نویسی و قانون نویسی مورد توجه قرار نگرفته است.

توران، ولی مراد نیز در ادامه گفت:ما در مباحث زنان و خانواده با آسیب جدی ۱+۲روبرو شدیم. امور زنان از وقتی در کشور ما درست شده است براساس آن باید برنامه و مسیر مشخص شود که ما این مسیر را نه در محتوا داریم و نه در اجرا. ما در کل کشور اسناد بالادستی و چشم انداز ۲۰ساله را داریم، اما در سایت امور خانواده ماموریت رنان و افق نظام در باره زنان گفته نشده است با اینکه ما برای همه چیز چشم انداز داریم، اما درباره زنان هیچ چشم اندازی منتشر نمی‌شود.

وی تصریح کرد:ریشه مشکلات ما در حوزه زنان و خانواده نداشتن چشم انداز و ماموریت و اهداف و خط مشی است. نقشه مشخص نمی‌کنند که قرار است به کجا برسد این موضوع و این منتشر نکردن دلیل دارد. چرا که تعارض دارد با نظام ما و بعد ما میبینیم شاخص‌های توسعه خانواده براساس برنامه هزاره نوشته می‌شود. چون امور زنان و خانواده نمی‌گوید اهداف و خط مشی در امور زنان چیست ما نظارت هم نمی‌تواتیم داشته باشیم.

جلالی کارشناس امور خانواده در این باره گفت: ما الان ۱۱تا ۱۳ میلیون جوان داریم که پشت سد ازدواج هستند و طبق سیاست‌های کلی خانواده و جمعیت دولت و مجموعه نظام موظف بوده است که شرایط را عوض کند. سال ۸۴قانونی تحت عنوان تسهیل ازدواج جوانان تصویب می‌شود که در ۲۸ آذر ۸۴ تصویب می‌شود و ما امسال ۱۴مین سال عدم اجرای آن را گذراندیم. از جمله این‌ها وام ودیعه مسکن و تهیه مسکن برای سه سال هرزوج و ایجاد مقرری برای زوجین بیکار بوده است. یعنی اگر دانشجویی ازدواج کند دولت موظف بوده است که مقرری به او بدهد تا ۲سال. قرار بوده است تالار‌ها رایگان در اختیار آن‌ها قراربگیرد.

وی افزود: خانم‌ها اولادقباد و رهبر ۴سال در این مجلس بوده اند و باید توضیح بدهند که برای این موضوع در سال‌های نمایندگی خودشان چه کار کرده اند و امروز برخی از این موضوع شکایت کرده اند.

روح افزا نیز پیرامون آمار ازدواج جوانان گفت: جوانان ازدواج نکرده ما از ۱۵ تا ۲۹سال حدود ۲۰ میلیون نفر محاسبه شده اند که در سایت ثبت احوال ثبت شده است.

فاطمه رهبر ادامه داد: وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است. قانون نوشته شده است و نظارت هم مثل تذکر در مجلس مطرح می‌شود. اشکالی که در اجرای کار وجود داشت این بود که می‌گفتند سازمان ملی جوانان و وزارت وررش بسبار کوچک است و قابلیت اجرایی ندارد. در برنامه توسعه پنجم یا چشم انداز ۲۰ساله آنده است که مثلا باید ازدواج جوانان در دستور کار قرار بگیرد، ولی وقتی بودجه ابلاغ نی‌شود مبلغی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است. در زمان دولت آقای احمدی نژاد مسئله مسکن جوانان را به مسکن مهر سوق داد و وام‌های دانشجویی ازدواج را به وام‌های ازدواج کلی حواله دادند. سلیقه‌ای عمل کردن موجب عدم پیشرفت کار‌ها می‌شود. اگر ساختار اداری اصلاح شود این امورات نیز تسهیل می‌شوند.

ذوالقدر افزود: درباره قانون ازدواج باید بگویم از قوانین خیلی خوبی بود که مجلس تصویب کرد. درباره این موضوع کمیسیون فرهنگی و زنان تلاش زیادی کرده َاست موضوعی مثل وام ازدواج در کمیسیون فرهنگی و زنان بسیار مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد ۱۵میلیون، ۳۰میلیون و حتی ۵۰ میلیون در این باره داده شد. باید بودجه‌ای قوی درباره این موضوع در نظر گرفته می‌شد که در نظر گرفته نشده است.

روح افزا تصریح کرد: ۳۰ میلیون تومان برای بیست میلیون جوان در آستانه ازدواج آیا مکفی است؟ آقایان خودشان وام بخواهند همینقدر می‌گیرند؟ آیا با این مقدار جوان می‌تواند کاری انجام دهد؟ گویی برخی بودجه می‌گیرند برای اینکه جوانان ما ازدواج نکنند. کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها می‌گذارند که دانشجویان بروند سمت ازدواج سفید. برای اینکه خانواده را به اضمحلال بکشانند بودجه دارند و در اختیار قرار می‌دهند، اما برای اینکه دانشجویان ازدواج کنند هیچ بودجه‌ای در اختیارشان قرار نمی‌دهند. برای تغییر ذائقه و ساخت فیلم سینمایی که جامعه را به سمت فحشا ببرد بودجه هست، اما در زمینه ازدواج رودجه ندارند.

اولادقباد با وشاره به اینکه این قانون مورد بررسی قرار گرفته است گفت: در کمیسیون فرهنگی از مجلس هفتم به بعد و هم در مجلس دهم این قانون تسهیل مورد بررسی قرارگرفته است و ما وزیر جوانان و معاونین آن‌ها را دعوت کرده ایم. همه ما در یک کشتی هستیم و باتوجه به تحریم‌ها لاید موقعیت را بسنجیم. ما الان در برنامه ششم توسعه قرار داریم که تحکیم بنیان خانواده جزئی از آن است. ما علاوه بر اینکه باید پاسخگوی مردم باشیم در مجامع بین الملل نیز در این باره بعضا پاسخگو باشیم. یکی از مهمترین مشکلاتی که داریم قانون حقوق و مسائل زنان است.

فاطمه رهبر اظهار کرد: از این دولتی که تا الان باری در هیچ زمینه‌ای نداده و امید‌ها را نا امید کرده و تدبیر را به بی تدبیری رسانده چه انتظاری دارید؟ از این مجلس هم چیزی در نمی‌آید. انتظاری نداشته باشید.

وی افزود: روز ۲۸آبان ماه رهبری با جمعی از فعالان اقتصادی نشستی را داشتند. ابتدای این فیلم را نگاه کنید و ببینید رهبری می‌گویند که در این جلسه مهمی انتظار می‌رود که نمایندگان و وزرای مربوطه حضور داشته باشند، اما مشکل این است که این‌ها نگاهشان به جای دیگری است. خانم ابتکار امروز باید اینجا برای جواب می‌آمد که نیامده است.

این فعال زنان ادامه داد: رهبری سال ۹۱ تا ۹۲ راه اندازی مرکز عالی فراقوه‌ای زنات و خانواده را دادند. من هفته پیش شنیدم مرکز بین المللی زنان و خانواده در حال تشکیل است یعنی دوباره نگاه در این باره به غرب است. چه انتظاری داریم قانون ازدواج جوانان اجرا شود؟

جلالی ادامه داد: طی سه سال گذشته کلید واژه کودک همسری وارد ادبیات سیاسی کشور ما شد و بلافاصله یکماه بعد سمینار کودک همسری در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد و بعد هم خانم ذوالقدر و سیاوشی به قم رفتند و گزارش را به آقای مکارم ارائه دادند و ایشان زیر ۱۳ سال ازدواج دختران را حرام کردند و بعد هم ممنوعیت ان در مجلس منوط به حکم دادگاه شد و طرح به کمیسیون حقوقی مجلس می‌رود و صددرصد ادله را رد می‌کند. طلاقشان پایینترین آمار را داشته است و ترک تحصیل آن‌ها نیم درصد بوده است. با اینکه طرح رد می‌شود دیروز معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری لایحه آن را گفتند می‌خواهند بروند. دلیل این اصرار چیست؟ فشار بیرونی وجود دارد؟

روح افزا توضیح داد: در مورد موضوع کودک همسری یک اشتباهی را با زرنگی تمام دوستان مطرح می‌کنند ما قانون منع ازدواج زیر ۱۳سال را در مجلس داشته ایم و دوباره می‌ایند و آن را مطرح می‌کنند. سوال من این است جوان ۱۷.۱۸ساله با ۹ساله یکی است؟ شما برای تسهیل ازدواج این‌ها چه کرده‌اید که حالا دارید مانع ازدواجشان می‌شوید؟

ذوالقدر گفت: سن قانونی ازدواج ۱۳ سال به بالا است، ولی دو تبصره دارد در حالی که پدر راضی باشد و گواهی رشد داشته باشند اجازه ازدواج به راحتی داده می‌شود. اما متاسفانه گواهی رشد به خوبی داده نمی‌شود و خیلی مواقع این موضوع درنظر گرفته نمی‌شود و به راحتی اجازه داده می‌شود.

روح افزا اظهار کرد: مسئله این است که اگر دختری بخواهد در سن ۱۵سالگی ازدواج کند طبق خواسته خانم ابتکار و معاونت زنان نباید ازدواج کنید، ولی اگر بخواهد رابطه نامشروع داشته باشد و ازدواج سفید کند کسی با او کادی ندارد. همین چندوقت قبل دختر ۱۵ساله‌ای به دلیل رابطه عاطفی و وابستگی که پیش آمده بود خودکشی کرد، اما هیچکدام از داعیه داران حقوق زنان در مجلس صدایشان در نیامد.

ولی مراد ادامه داد: مسئله کودک همسری چیزی بود که درباره آن ما قانون داشتیم و داریم و اگر یک دختر ۱۱ساله را عقد می‌کنند و عکس ان را در فضای مجازی منتشر می‌کنند این از بی عرضگی دولت است. من از زنان این کشور عذرخواعی می‌کنم که کودک همسری را مطرح کردند و بعد قانون تابعیت را تصویب کردند. این یعنی دور زدن قانون و نکاح شرعی. اینکه یک مرد زن ایرانی را باردار کند به او اقامت دائمی بدهند خروجی مجلس شده است.

وی افزود: متاسفانه یک باند سیاسی به شدت گزینش می‌کند و افرادی را سر کار می‌گذارد. برای مثال خانمی برای شورای شهر می‌خواهد کاندید شود، ولی چون برای خود تشکیلات دارد و بله قربان گو نیست به او می‌گویند دومیلیارد باید بدهی تا بتوانی وارد لیست شوی. در قانون داشتیم که وقتی یک مرد اجنبی بخواهد با زن ایرانی ازدواج کند باید ثبت کند و مراحل دارد، اما نکاح شرعی یعنی فروختن زن ایرانی به اجنبی دوباره تاییدیه داشتند. امسال لایحه که به دست ما رسید به بررسی آن پرداختیم و برای زنان سرپرست خانوار پیشنهاد‌های خود را برای جا‌های خالی بودجه مطرح کردیم.

فاطمه رهبر توضیح داد: ژاپن ۵۲ماه مرخصی با حقوق به همسر برای زنان شاغل در نظر گرفته است و ما دوهفته مرخصی برای آقایان در نظر گرفتیم و به سه روز تقلیل داده شد. در مجلس هفتم آقای جولایی می‌گفتند که مهریه‌های غیرعقلایی ثبت می‌شود مثلا یک کیلو بال مگس و این موضوع ابلاغ شد و جلوی آن را گرفتند. کودک همسری برای برخی مناطق جغرافیایی ما بوده است که می‌شود به جای حاشیه سازی به یک لایحه قوه قضائیه در بیاید و جامعه را به دو قطبی نرساند.


روح افزا گفت: چرا کسی در مجلس نمی‌گوید که آقای وزیر بهداشت چرا در مسئله‌ی ایدز در بخش اموزش جنسیتی کودکان وارد می‌شوی، اما کنترل بر سوزن ندارید؟ کنترل سوزن در آرایشگاه‌ها و ... باید انجام شود.

ولی مراد افزود: صندوق جمعیت سازمان ملل ماموریتش در کشور‌ها چیست؟ تحدید نسل ها. یک سری مسائل آنقدر اوضاعش خراب است که آدم نمی‌داند از کجا بگوید. در همین صندوق جمعیت بحثی آمده است به نام کمک‌های تکنیکی که طی آن مشاور اگر از ایران بخواهد بیاید در آن باید مورد بررسی صندوق قراربگیرد و صندوق آن را تایید کند. در کشور‌های اروپایی زن به عنوان عنصر اقتصادی دیده می‌شود که برای آن بستر قانونی طراحی شده است. متاسفانه از ابتدای انقلاب تا کنون زن را مانند مرد دیده‌ایم و توقع داریم همه جا مثل مرد‌ها باشد و حضور داشته باشد و از زندگی شخصی خود بزند. ما در حوزه زن و خانواده پر از خلاء‌های قانونی و نظارت هستیم. بستر نظارتی ضعیف است که امور زنان و خانواده و دولت را رها می‌دانند و هرکاری می‌خواهند انجام می‌دهند.

روح افزا تصریح کرد:شورای عالی انقلاب فرهنگی در نوشتن عالی نوشته، اما در نظارت عین مجلس صفر است. به محض اینکه می‌خواهیم نظارت کنیم رئیس جمهور ان را وتو می‌کند.


ولی مراد گفت:از سال ۹۲ تا الان ستاد ملی زنان تشکیل نشده است. انچه که این جریان راه راه می‌برد جریان سیاسی است که از حوزه زنان بهره بردادی می‌کند و برآن موج سواری می‌کند. سوال این است که چرا در سایتهایشان مطرح نمی‌شود که عملکرد معاونت زنان چیست و چگونه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زنان خانواده اصلاح ساختار اداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۵۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده

آفتاب‌‌نیوز :

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت تسهیلات در سال جدید و اینکه آیا با وجود عدم تصویب بودجه و نهایی شدن برنامه هفتم افزایش‌ها در آن اعمال می‌شود، به ایلنا گفت: در این مساله سردرگمی در بحث وام ازدواج و فرزندآوری وجود دارد، البته افزایش آن تصویب شد، اما معمولا در ابتدای سال بانک‌ها اعتبارات لازم برای پرداخت آن را دریافت نکرده‌اند و در نتیجه از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استنکاف می‌ورزند.

وی ادامه داد: البته این موضوع شامل انواع دیگر تسهیلات بانکی هم می‌شود و به کلی پرداخت وام در کشور تعطیل شده است، برای بخش تولید مشاهده می‌کنید که نرخ سود تسهیلات از ۱۸ درصد به ۲۳% رسید و ۵% افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر مردم برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی مانند رهن منزل استیجاری نیاز به حمایت و دریافت وام دارند که در حال حاضر بانک‌ها حاضر به همکاری نیستند و باید هرچه زودتر برای این وضعیت چاره‌اندیشی شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • جوان مازندرانی عضو هیأت رئیسه فدراسیون وزنه‌برداری شد
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست
  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • مرزبانان کشور برای دفاع ازمرزها و انقلاب دراوج آمادگی قرار دارند
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب