Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه، گفت: مسکو  به عنوان یکی از اعضای ۱+۴  و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد مانند چین نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد .

او افزود: روس‌ها همواره از زاویه منافع و نقش خود در نظام بین الملل موضوعاتی مانند بحث هسته‌ای ایران را رصد و در قبال آن موضع گیری می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آنها به نقش  موثر ایران در برقراری ثبات و امنیت منطقه باور دارند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: روس ها همواره در مسیر مذاکرات برجامی با تهران همسو بودند چراکه گام های ایران همواره  مطابق با توافقنامه برجام بوده است و به نظر من  بعد از این هم مسکو به همراهی خود ادامه می دهد.

ظهره‌وند با بیان اینکه ایران تاکنون چهار گام برای کاهش تعهدات برجامی خود برداشته است، گفت: روس‌ها در جریان چهار گام برداشته شده از سوی ما هستند و در این مورد انگشت اتهام خود را  به سمت ایالات متحده آمریکا گرفته اند چراکه از نظر آنها این ترامپ است که برجام را از حالت متوازن خود خارج  کرده است.

او افزود: روس‌ها همواره بر این موضوع اذعان دارند که گام‌های کاهش تعهدات ایران نه تنها به سمت خروج از توافق هسته‌ای نیست، بلکه در راستای ایجاد توازن  در این توافقنامه خواهد بود.

کارشناس مسائل بین الملل توضیح داد: در طول مذاکرات هسته ای مسکو موضع بسیار مثبتی در برابر ایران داشته است، این  موضوع  تنها  به دلیل  روابط ویژه ی موجود بین دو کشور نبوده و در واقع روسیه علاوه بر داشتن روابط ویژه با تهران، به واسطه نقش و مسئولیتی که در عرصه  بین الملل بر عهده دارد، نمی تواند نسبت به برجام بی تفاوت باشد. پکن هم در کنار مسکو تایید می کنند که ایران در چارچوب مذاکرات با ۱+۴ رفتار کرده است.

او افزود: در صورتی که ایران خلاف چارچوب برجام عمل می کرد، بدون شک روس‌ها هم مانند گذشته در قبال ما موضع گیری می‌کردند، بنابراین حمایت روسیه از کشورمان صرفا به خاطر روابط راهبردی دو جانبه نیست، بلکه به دلیل رفتار نا به جا و خلاف برجامی ترامپ و آمریکاست. امروزه زیاده خواهی‌های واشنگتن نه تنها ایران، بلکه روس‌ها و حتی اروپایی‌ها را هم تحت فشار قرار داده و برای آنها به  یک تهدید تبدیل شده است. در مجموع می توان گفت که روند‌ها به نفع کشور ما و گفتمان چند جانبه گرایی پیش می رود.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به دستاورد‌ ملاقات‌ها و رایزنی‌های دو جانبه تهران و مسکو، اظهار کرد: روسیه همسایه ایران در دریای خزر بوده و موضوعات تاریخی مختلفی بین دوکشور  وجود دارد. در حقیقت  تشابه ملاحظات امنیت ملی تهران و مسکو  را می توان از جمله دلایل افزایش  روابط  ایران و روسیه دانست.

او افزود:داشتن رایزنی مستمر با شرکای منطقه‌ای و همکاران راهبردی از جمله اقدامات مهم در عرصه دیپلماسی محسوب می شود، این امر باعث دیدگاه‌ کشور ها را به یکدیگر نزدیک تر می کند. بنابراین با توجه به  سیاست های نزدیکی که  تهران و مسکو در برنامه های خود اعمال می کنند می توان نتیجه گرفت که دوکشور در حوزه تهدیدات و فرصت‌ها با یکدیگر رایزنی هایی داشته اند تا بتوانند به راه حل مشترکی دست یابند.

ظهره‌وند تصریح کرد: در حقیقت به میزان افزایش سطح دیپلماسی فعال بین شرکای راهبردی، به تبع منافع مشترک بین آنها هم بیشتر خواهد بود، اما چنین دستاورد هایی تنها با  یک سفر به دست نمی آید و به واسطه یک یا چند دیدار  نمی توان چمدانی پر از دستاورد را به همراه آورد.

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه سفر ظریف در آستانه گام پنجم کاهش تعهدات ایران نشان دهنده چیست، گفت:  ایران کمتر از دو هفته دیگر به سمت گام پنجم کاهش تعهدات خود می رود  و با توجه به اینکه برجام  توافقی بین ایران و ۱+۴ است، طبیعتا در جریان سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به مسکو این موضوع هم حتما مورد بحث قرار می‌گیرد و  تهران و مسکو در این هم حوزه رایزنی خواهد شد.

او افزود: در جریان سفر وزیر خارجه ایران به روسیه یکی از موضوعات مورد بحث گام پنجم  خواهد بود چراکه روس‌ها هم  باید در این زمینه همکاری کنند تا از انگیزه‌ها و شیوه‌های کار ایران مطلع باشند.

قابل ذکر است؛ وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته آینده در یک سفر کاری، به مسکو پایتخت روسیه می‌رود. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه که امروز در نشست خبری هفتگی صحبت می‌کرد، گفت این سفر روز ۳۰ دسامبر (دوشنبه، ۹ دی) انجام می‌شود. قرار است ظریف در این سفر با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیدار کند. 

به گفته زاخارووا، در دیدار ظریف و لاوروف «روابط دوجانبه و توسعه بیش از پیش» این روابط مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

سفر ظریف به روسیه چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که «کاظم جلالی» به عنوان سفیر جدید ایران به مسکو رفت.

بیشتر بخوانید: ظریف در آستانه گام پنجم ایران چه هدفی را در روسیه دنبال می‌کند؟ 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روابط ایران و روسیه محمد جواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۶۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار سفیر ایران در روسیه با امیرعبداللهیان

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سفیر کشورمان در این دیدار  گزارشی از آخرین وضعیت محل ماموریت خود روابط دو کشور ایران و روسبه ارایه کرد.

جلالی با اشاره به  گسترش روابط اقتصادی دو کشور، بر فراهم آمدن زیر ساخت های تعاملات تجاری از جمله موضوع ترانزیت  گمرک و مسایل پولی و بانکی تاکید کرد.

همچنین در این دیدار آخرین وضعیت موافقت نامه جامع دو کشور مورد برسی قرار گرفت.

 وزیر امور خارجه در این دیداد با توجه به رویکردهای مشترک دو کشور ایران و روسیه در بسیاری از مسایل بین المللی و منطقه ای، بر لزوم تلاش برای ارتقای بیش از پیش روابط دو کشور در حوزه های مختلف بویژه در زمین اقتصادی و تجاری در راستای توجه ویژه روسای جمهور دو کشور تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رایزنی ایران و تاجیکستان درمورد تقویت روابط دوجانبه
  • واکنش روسیه به مذاکرات مستقیم جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان
  • اتهام لندن علیه مسکو درباره آتش‌افروزی درملک اوکراینی احمقانه است
  • دیدار سفیر ایران در روسیه با امیرعبداللهیان
  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • استادان نقش مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی و اقتصادی کشور دارند 
  • آلمان سفیر خود را از مسکو فرا می‌خواند
  • آغازِ پایان زلنسکی در اوکراین/ سرویس اطلاعات مسکو تاریخ تعیین کرد
  • مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد