Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، استان زنجان بعنوان یکی از قطب‌های اصلی صنایع نساجی درکشور مطرح است و پس از اصفهان توانسته تا در این حوزه نامی پرآوازه برای خود داشته باشد.

کارشناسان می‌گویند که این صنعت در استان زنجان یک صنعت جوان محسوب می‌شود.

اشتغالزایی بالا، تولید ثروت، ارزآوری، ارزش افزوده بالا و نیاز به سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع از جمله مزایای صنعت پویا و فعال نساجی در زنجان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باقری کارشناس  نساجی سازمان صمت استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: در حال حاضر ۸۰ واحد نساجی با ظرفیت اشتغالزایی ۵ هزارنفر در استان زنجان فعالیت دارند.

او افزود: ازاین تعداد واحد‌های فعال، ۱۱ واحد در حوزه چرم وکفش و ۳۱ واحد در حوزه پوشاک و ۴۰ واحد در حوزه تولید انواع منسوج دسته بندی می‌شوند.

به گفته باقری تولیدات این حوزه تاثیر بسزای در اشتغال واقتصاد استان دارد.

در ادامه فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت:استان زنجان به لحاظ تکنولوژی بعد ازاصفهان رتبه دوم دارد وهمچنین با توجه به اینکه صنعت نساجی استان یک صنعت جوان و پویاست به همین دلیل ماشین‌آلات این صنعت نسبت به سایراستان‌ها از فرسودگی کمتر برخوردار است.

او افزود: ماشین آلات صنایع نساجی در زنجان کاملا مجهز است و روند نوسازی آن‌ها هر ساله انجام می‌گیرد، اتفاقی که باعث شده این استان از آخرین تکنولوژی در این صنعت برخوردار باشد.

فغفوری با بیان این که توسعه صنعت بخشی از نیاز کشور به اشتغالزایی را هم تامین می‌کند گفت: زنجیره تولید صنعت نساجی در زنجان همچون صنایع سنگ‌های تزئینی، سرب و روی و فولاد کامل است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: سرجین بافت، نیک ریس، تولید پارچه ماد بافت، پارچه‌های کتانی مهریس، فرش سهند، نخ تایر، جوراب نانو مهیار ونخ ابریشمی نخجیر از جمله واحد‌های صنایع بزرگ نساجی استان زنجان به شمار می‌آیند.

ثمره‌ی فعالیت این واحد‌ها تا کنون به اشتغالزایی ۵ هزار زنجانی ختم شده است.

صدا صدای تولید است و کار

صدای حرکت چرخ‌های واحد‌های نساجی استان را در شهرک‌های صنعتی می‌توان شنید.

تک تک این واحد‌ها هم دستگیر جوانان متخصص و بومی، اما بیکار این شهر شده و هم گامی بلند به منظور رونق تولید برداشته اند.

مثلا همین نخ تایر زنجان که با تکیه بر علم جوانان وطن توانسته ۹۰ درصد نیاز داخلی را تامین کند، یا جوراب نانو مهیار که با تکنولوژی نوین محصولاتی را تولید و روانه بازار می‌کند که رقیبان همه انگشت به دهان مانده اند.

مثال دیگری که می توانم در مورد صنعت فعال نساجی استان بزنم آقای فتوت جوانی باانگیزه‌ای است که به دنبال پیشه‌ی پدری خود رفته است.

او کارشناس نساجی است و جوان‌ترین صادرکننده‌ی استان زنجان هم محسوب می‌شود.

آقای فتوت در کارخانه‌ی نساجی خودش دانش احیاء و بازسازی دستگاه‌های نساجی را در اختیار گرفته و از انحصار خارجی‌ها در آورده است.

این‌ها فقط نمونه‌ای از موفقیت‌های استان زنجان در صنعت نساجی بود.

کلانتری معاون امور صنایع سازمان صمت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت:  صنعت نساجی به دلیل ویژگی های خاصی که دارد یک صنعت پایه در دنیا به شمار می آید.

او تکنولوژی مورد استفاده استان زنجان در این صنعت را نیز مطلوب ارزیابی کرد .

 صنعت نساجی نیازمند حمایت است

حتما شما هم با من موافقید که نسخه شفا بخش اشتغال رونق تولید است.

یکی از روش‌های رونق تولید راه اندازی دوباره واحد‌های تعطیل صنعتی است، حالا اگر این واحد یکی از واحد‌های موفق صنایع نساجی استان زنجان باشه که صاحب دومین صنعت کشور پس از اصفهان است.

کارخانه‌ی ماد بافت یک نمونه موفق از این نسخه است.

کارخانه‌ای که ۴ سال چرخ‌های حرکتش از کار ایستاد، درهاش به روی کارگرانش بسته شد و در این سال‌های سخت و مشقت بار چشم همه به باز شدن قفل‌های زنگ زده‌ی این کارخانه بود.

در این مدت همه‌ی همت مسئولان در این بود که برای ایجاد اشتغال پایدار، واحد‌های صنعتی تعطیل را دوباره روی ریل تولید به حرکت در بیاورند، موضوعی که استاندار زنجان بار‌ها و بار‌ها در جلسات مختلف به آن تاکید می‌کرد.

راه اندازی واحد‌های تعطیل همتی بلند و پشتکار می‌خواست.

خلاصه اتفاقی که باید می‌افتاد افتاد و آنچه که باید می‌شد شد، موتور بی جان این کارخانه به همت دستان توانمند جوانانی پا به کار و مسئولانی دلسوز دوباره به حرکت درآمد.

علی یکی از کارگران این کارخانه است، او راه اندازی مجدد این کارخانه را شروع و تولدی دوباره برای خود و همکارانش می‌داند.

او ادامه داد: کارگری که بیش از ۱۵ سال در این کارخانه کار کرده بود به یک باره تعدیل شد و در چنین وضعیتی نه کار جدید بود و نه می‌توانست زندگی اش را اداره کند، وقتی هم خبر بازگشت دوباره به کار مطرح شد با خوشحالی و اشتیاق بیشتری وارد میدان کار و تلاش شدند.

جوانه زدن امید را در گونه‌های گل انداخته علی می‌شد دید، او به همراه دیگر همکارانش به سرکارشان برگشته اند.

جعفر زاده مدیر کارخانه مادبافت درگفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: با شروع مجدد کارخانه توانسته ایم برای ۱۱۰ نفر اشتغالزایی کنیم و تامین رفاه بیشتر همین تعداد کارگر نیز از اولویت‌های اصلی مسئولین کارخانه است.

اندیشه‌ای برای ارز آوری

سرپا شدن این واحد زمان زیادی نمی‌خواست، گل‌های حک شده روی پارچه‌ها نشان می‌دهد که با زنده شدن امید در دل کارگرانش گل از روی گل تولید شکفته است.

بازار‌های داخلی با تولیدات محصولات این کارخانه رنگ و رو گرفته و حالا نگاه‌ها برای تسخیر بازار‌های آن سوی مرز‌ها است.

مدیر کارخانه ماد بافت با اشاره به این که پس از راه اندازی مجدد این کارخانه شروع به جذب مشتریان از تمام نقاط کشور و حتی کشور‌های خارجی کرده ایم گفت: در حال حاضر تمامی دستگاه‌ها در حال تولید محصولی با کیفیت است.

او تضمین کیفیت محصولات تولیدی را از اهداف اصلی این شرکت اعلام کرد.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر محصولات تولیدی این کارخانه به ۳ کشور عراق، آذربایجان و سوریه صادر می‌شود و حتی به لباس‌های نظامی تولید کارخانه نیز به آذربایجان صادر می‌شود.

با به راه افتادن خط‌های تولید جدید در چند ماه آینده مقصد‌های صادراتی این واحد به ۱۰ کشور خواهد رسید و به تعداد شاغلین هم اضافه خواهد شد.

در تمامی بخش‌های این آزمایشگاه شوق و انرژی کارکنان را می‌توان لمس کرد.

آزمایشگاه جایی که کیفیت محصول تولیدی را تضمین می‌کند جای بسیار حساس این کارخانه است.

تجربه‌ی تلخ سال‌های گذشته سرعت و دقت را در اینجا چاشنی کار کرده است، حالا دیگر وقت آزمون و خطا نیست.

ماحصل این تلاش تولید دوباره با مهر اصالت ایرانی است، مهر اصالتی که تائیدی مجدد بر صرف فعل خواستن تا رسیدن به توانستن هاست.

فاطمه جعفری مسئول آزمایشگاه کارخانه مادبافت در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: تمام دستگاه‌هایی که جدیدا خریداری شده است دستگاه‌های به روز و نو است.

او افزود: پارچه‌هایی که تولید می‌شوند وارد آزمایشگاه می‌شوند و تمام نسخه ها، رنگ ومواد تکمیلی آن مورد آزمایش قرار می‌گیرد و پس از تائید وارد مراحل دیگر می‌شود در غیر این صورت برای اصلاح برگشت داده می‌شود و اجازه ورود به انبار داده نمی‌شود.

جعفری ادامه داد: خوشبختانه تا به امروز هیچ گونه محصول برگشتی یا نارضایتی از سوی مشتری‌ها را نداشته ایم و نمونه محصول‌های تولیدی که به دست مشتریان رسیده رضایت آنان را جلب کرده است.

نظری مسئول انبار هم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می‌گوید: بارگیری به صورت روزانه اتفاق می‌افتد و کل محصولات تولیدی با مهر حمایت از کالای ایرانی به نقاط مختلف کشور هم ارسال می‌شود.

کلام آخر

روشن ماندن چراغ واحد‌های نساجی کشور حمایتی می‌خواهد همه جانبه، مردم با خرید کالای ایرانی هم تولید کننده را راغب به تولید بیشتر و با کیفیت‌تر می‌کند و هم فرزندان این مرز و بوم را صاحب شغل می‌کنند آن هم شغلی از جنس پایدار.

مسئولین هم با حمایت‌های خود و برداشتن سنگ‌های پیش روی تولید می‌توانند راه را برای تولیدکننده ایرانی هموار کنند.

انتهای پیام / ک
گزارش از کبری اسلامی

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رونق تولید اشتغالزایی کارآفرینی تولید داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۶۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان

به گزارش خبرگزاری مهر، علی دهقانی بیان کرد: نام سال با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است و همه باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای تحقق این شعار و راهبرد مهم تلاش کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید و نقش آن در رونق اشتغال در خوزستان اظهار کرد: حمایت از تولید همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و از سیاست‌های کلان قوه قضائیه است، لذا بر همین مبنا، دادگستری استان همچون سنوات گذشته با عزم جدی برای حمایت قضائی از تولید در فرایندهای قانونی ورود پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: ارتباط و تعامل بین ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید همچنان اولویت کار مسؤولان خوزستان در سال جاری قرار گرفته به نحوی که شاهد رفع موانع تولید و گسترش تولید در واحدهای تولیدی استان باشیم.

دهقانی با بیان اینکه خوزستان ظرفیت بالایی در زمینه تولید و اشتغال دارد و نباید اجازه داد مشکلات مانع شکوفایی اقتصادی در این استان شود، نشان کرد: انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق شعار سال از تمام ظرفیت خود برای حمایت از تولید استفاده کنند.

وی گفت: در سال گذشته در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مهار تورم، رشد تولید، با ورود به موقع دادگستری و حمایت‌های قضائی ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی استان، ۲۶ هزار و ۳۴۲ نفر کارگر خوزستانی به کار بازگشتند و یا از اخراج آن‌ها جلوگیری شد.

کد خبر 6088966

دیگر خبرها

  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه
  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک چین
  • رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه
  • توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ