Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@02:43:02 GMT

طب اسلامی مورد قبول وزارت بهداشت نیست

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۹۷۵۰۸

طب اسلامی مورد قبول وزارت بهداشت نیست

گروه سلامت ــ انتشار سخنان فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک‌بار دیگر پدیده طب موسوم به اسلامی را به عنوان متهم مرگ بسیاری از بیماران صعب‌العلاج مطرح کرد، در همین حال مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت نیز می‌گوید:‌ طب اسلامی مورد قبول وزارت بهداشت نیست. به گزارش ایکنا؛ دو روز قبل سید علاء هاشمی، فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک گفت‌وگوی ویدیویی، پدر خود را یکی از قربانیان طب اسلامی خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، دی‌ماه ۹۷ بعد از طی کردن یک دوره بیماری، چشم از دنیا فروبست. در ویدیوی منتشر شده سیدعلاء هاشمی تصریح می‌کند که مرحوم پدر ایشان علی‌رغم تأکید رهبری برای عمل به توصیه‌های پزشکان، تحت تأثیر کارشناسان طب موسوم به اسلامی قرار گرفتند و به طب اسلامی اعتماد و فرایند درمان خود را قطع کردند.
پس از فوت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، محمدرضا باهنر، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، قصور و خطای پزشکی را علت فوت وی اعلام کرده بود. قصور پزشکی پیش از فوت و در زمان روند درمانی آیت‌الله هاشمی شاهرودی در سال ۹۶ نیز مطرح شده بود، اما همان زمان ایرج حریرچی، سخنگوی وقت وزارت بهداشت و قائم مقام وزیر، این موضوع را غیر مسئولانه و خلاف واقع بیان کرده بود.
حریرچی در آن زمان به تشریح وضعیت درمانی رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و اظهار کرد: از ابتدا در جریان جزئیات درمان این مقام سیاسی کشور بودیم و اقدامات و توصیه‌های کاملا علمی و مطابق آخرین پیشرفت‌های روز دنیا در داخل کشور برای ایشان انجام شده بود. تبعیت از توصیه‌های پزشکی جزء اختیارات بیماران است و در صورت عدم قبول توصیه‌های درمانی یا تعویق در انجام دستورات پزشکی توسط بیمار، قاعدتاً مسئولیتی را متوجه پزشک یا تیم پزشکی معالج نمی‌کند.
پس از اعلام فوت آیت‌الله هاشمی شاهرودی برخی مقامات وقت وزارت بهداشت به صورت غیر رسمی مرگ ایشان را ناشی از اعتماد به آنچه طب اسلامی گفته می‌شود، اعلام کردند، اما هیچگاه به صورت رسمی موضعی اتخاذ نکردند.
پس از انتشار سخنان حجت‌الاسلام سیدعلاء هاشمی، مقامات وزارت بهداشت حاضر به اعلام رسمی دلیل درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیستند، در این رابطه محمدرضا شمس‌اردکانی، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به ایکنا می‌گوید: ایشان طب سنتی را متهم نکرده، بلکه از طب اسلامی نام می‌برد که اساساً مورد قبول وزارت بهداشت نیست، چه برسد به اینکه در این مورد اظهار نظر کنیم.
وی ادامه داد: البته نباید به شأنیت و جایگاه آیت‌الله شاهرودی خدشه‌ای وارد کرد و بگوییم ایشان به این طب اعتماد کرده‌اند، یا صرف اعتماد به این طب را هم به تنهایی دلیل مرگ آیت‌الله اعلام کنیم. بسیاری از افراد که سرطان دارند با وجود درمان از طریق طب رایج هم فوت می‌کنند بنابراین نباید تنها مقصر را اعتماد ایشان به این طب اعلام کرد. ایشان از همه شیوه‌هایی که می‌توانست برای مداوا بهره ببرند، استفاده کرد؛ حتی برای مداوا به خارج از کشور هم تشریف بردند.

در همین حال علیرضا عسگری، مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت نیز در گفتگو با ایکنا، اظهار کرد: مواضع وزارت بهداشت در رابطه با طب ایرانی و آنچه که طب اسلامی گفته می‌شود کاملا شفاف است، بسیاری از علما نیز در این رابطه بسیار روشن موضع گرفته‌اند.

وی افزود: افرادی که خود را با عنوان طب اسلامی عرضه می‌کنند و مسیر درمان افراد را مختل می‌کنند از سوی علما رد شده‌اند. فردی همچون آیت‌‌الله جوادی‌آملی صریحا اعلام کرده‌اند با چند حدیثی که صحت و سقم آن معلوم نیست نمی‌توان مدعی طب اسلامی شد.

عسگری ادامه داد: دستورات بهداشتی اسلام در مورد سبک زندگی از بسیاری از بیماری‌ها پیشیگیری می‌کند و با این موارد نه تنها هیچ مشکلی نداریم بلکه تأکید داریم که این‌ تعالیم را کاربردی کنیم؛ اما اگر کسی بیاید و بگوید ایدز یا ام . اس را با این روش‌ها می‌تواند درمان کند، کاملا شیادی است و هیچ‌کدام از علمای بزرگ حوزه هم این‌ موارد را قبول ندارند.

به گزارش ایکنا؛ فروردین‌ماه امسال آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با وزیر بهداشت اعلام کرد: سابقاً در جمعی اعلام کردم که چیزی به نام طب اسلامی نداریم؛ در قرآن و روایات دستوراتی وجود دارد، اما طب اسلامی گفته نمی‌شود، این طبی که امروز وجود دارد طب سنتی نام دارد. اما این که هر کسی بدون علم و تجربه مطب راه‌اندازی کند قابل قبول نیست، گاهی شنیده می‌شود کسی دو سه ماه تدریس می‌کند، بعد می‌گویند شاگردان او طبیب هستند که این کار‌ها ضربه می‌زند و به نفع دین نیست؛ همچنین نباید طب را با خرافات همراه کنند.

از سوی دیگر مردادماه امسال نیز دادگاه ویژه روحانیت در حکمی فعالیت‌های یکی از افراد فعال در حوزه طب اسلامی را ممنوع اعلام کرد و خواستار تعطیلی مراکز مربوط به این فرد شد. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اجتماعی سلامت آیت الله هاشمی شاهرودی طب اسلامی طب سنتی علیرضا عسکری وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۷۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران

محمد غلام نژاد، مدیر کل بیمه سلامت استان تهران به مناسبت روز بیماری‌های خاص و صعب العلاج گفت: ۱۰۷ بیماری مشمول حمایت‌های این صندوق بوده و لیست بیماری‌های خاص و صعب العلاج ابلاغی از سوی وزارت بهداشت شامل: تالاسمی، هموفیلی، ام اس، بیماری دیالیزی (دیالیز خون و صفاقی)، موکوپولی ساکاریدوز، بال پروانه‌ای، انواع تیپ‌های ام اس‌ای، سپتیک، فیبروزیس، اوتیسم، سرطان، پرفشاری شریان ریوی، سکته مغزی، پیوند اعضاء (شامل: سلول‌های بنیادی خون ساز، کلیه، کبد، قلب، پانکراس، روده، ریه)، مزمن روانی، رتینوپاتی دیابتی، صرع مقاوم به درمان، جراحی‌های DBS برای بیماران پارکینسون، دیستونی، ترمور، تیک، بیماران با آسیب شنوایی شدید و دیستروفی‌های عضلانی است.

وی افزود: به منظور بهره مندی بیماران خاص، صعب العلاج و نادر از مزایای این صندوق، برخورداری ایشان از پوشش بیمه پایه یک سازمان بیمه گر پایه الزامی است (به عنوان مثال: سازمان بیمه سلامت ایران / سازمان تامین اجتماعی) بیماران مشمول می‌بایست نسبت به ثبت درخواست حمایت و ثبت درخواست بیماران خاص و صعب العلاج با مراجعه به سامانه شهروندی به آدرس‌های ذیل اقدام نمایند.

غلام نژاد اظهار کرد: بیماران جهت بهره مندی از سهم صندوق بیماران و صعب العلاج می‌بایست در سامانه‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت نشان دار شوند. در صورتیکه بیماری فرد مشمول نشان‌هایی باشد که در سامانه وزارت بهداشت (RDA) ثبت می‌شوند و بیمار درآن سامانه‌ها دارای پرونده باشد نشان به صورت خودکار به فرد منتسب می‌شود. بیماران برای درخواست ثبت نشان می‌توانند وارد سامانه شهروندی شوند. لیست بیماری‌های که در سامانه RDA وزارت بهداشت وجود دارد و از طریق سامانه شهروندی به بیماران منتسب می‌شود شامل: بیماران هموفیلی – تالاسمی – ام اس – سیستیک فیبروزیس- بال پروانه‌ای – اس ام‌ای (SMA) و اوتیسم است.

مدیر کل بیمه سلامت استان تهران افزود: در خصوص بیماری‌های که در حال حاضر امکان ثبت و نشان دار شدن در سامانه‌های وزارت بهداشت ندارد در سامانه مدیریت نشان بیمه سلامت صورت می‌گیرد. در این خصوص بیماران پس از مراجعه به شعب اداره کل بیمه سلامت استان یا ناظر مستقر در بیمارستان یا توسط نمایندگان بیمه مستقر در داروخانه‌های سطح شهر مانند: ۱۳ آبان، هلال احمر مرکزی و ۲۹ فروردین و همچنین با ثبت درخواست در سامانه شهروندی پس از تماس با بیمار و اخذ مدارک مرتبط، نشان بیماری را منتسب می‌کنند.

همچنین به صورت غیر حضوری در هنگام تشکیل پرونده دارویی از طریق سامانه تایید برخط دارویی استان تهران نشان بیماری قابل انتساب می‌باشد.

پس از انتساب نشان بیمار از سهم صندوق با مراجعه به مراکز طرف قرارداد بهره مند می‌شوند. تاکنون در استان تهران ۱۸۳.۷۴۶ بیمه شده نشان دار شده اند که بیشترین آن مربوط به بیماری‌های دیابت نوع ۲، سرطان و پرفشاری خون می‌باشد.

از این تعداد ۱۰۷ بیماری ۵۳ بیماری دارای بسته خدمات تعریف شده از سوی وزارت بهداشت می‌باشند که در سامانه‌های الکترونیک بیمه سلامت قرار گرفته و سهم آن خدمت توسط بیمه شده قابل بهره برداری می‌باشد.

در صورتیکه بسته خدمتی بیماری صعب العلاج از سوی وزارت بهداشت تعریف نشده باشد بیماران می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات به دفاتر پیشخوان منتخب یا شعب اداره کل در شهر تهران و ادارات شهرستانی تابعه با رعایت ضوابط از مساعدت‌های موردی تبصره ذیل ماده ۹ اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج پس از بررسی و طرح در کمیته‌های مربوطه بهره‌مند شوند.

شایان ذکر است در استان تهران تا کنون ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج کمک شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ببینید | هشدار آیت‌الله هاشمی به دادن اختیارات به شورای نگهبان در سال ۶۳
  • کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران
  • خواب عجیب آیت الله هاشمی، ۶ ماه قبل از فوتش
  • (ویدئو) بغض محسن هاشمی درباره خواب عجیبی که آیت‌الله هاشمی ۶ ماه قبل از فوت دید
  • آیا قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟
  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود
  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند
  • شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۶۵۴ نفر افزایش یافت
  • اعلام آمار جدید قربانیان جنگ غزه
  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی