Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس اول اتحادیه تولیدات محصولات نساجی اصفهان با بیان اینکه نساجی اصفهان به سمت استفاده از تکنولوژی روز حرکت می‌کند، گفت: صنعت نساجی یکی از ارکان اصلی تولید پوشاک هر کشوری است و به تبع ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، صنعت نساجی یکی از 7 صنعت استراتژیک کشور است که تنها 5 درصد هزینه سرمایه‌گذاری صنعتی در این بخش صرف می‌شود اما 12 درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت نساجی از نظر اشتغال‌زایی در رده برترین صنایع قرار داشته و کمتر صنعتی نظیر نساجی ایجاد اشتغال می‌کند.

نزدیک به 90 سال قبل راه‌اندازی کارخانجات نساجی در اصفهان این شهر را به یکی از قطب‌های این صنعت در منطقه تبدیل کرد تا آنجا که به آن لقب «منچستر شرق» دادند. در آن روزگار کارخانجات بافندگی یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی مردم اصفهان به شمار می‌رفت و در کمتر از دو دهه نزدیک به 10 کارخانه بزرگ نساجی در این شهر راه‌اندازی شد.

برخی از این کارخانجات که در دهه 40 و 50 توسعه گسترده‌ای یافته بودند و روز به روز به اوج می‌رسیدند و امتیازهای متعددی از تولید این سرزمین را به خود اختصاص می‌دادند، به دلیل واردات بی‌رویه اجناس ارزان قیمت خارجی، عدم عاقبت اندیشی و به روز نشدن تکنولوژی، چرخ‌های از رده خارج شده و سوءمدیریت‌ها در بخش‌های فنی اکنون به ساختمان‌های مخروبه‌ای تبدیل شده‌اند و برخی از آنها لنگ لنگان طی مسیر می‌کنند.

صنعت نساجی صنعتی سودآور و استراتژیک در استان اصفهان به‌شمار می‏‌رود امروزه واردات بی‌رویه، رکود، مالیات بر ارزش افزوده، بالا بودن نرخ سود تسهیلات، جرائم بانکی تار و پود نساجی اصفهان را درهم تنیده و نفس کارخانه‌های آن به شماره افتاده است.

امروز این صنف با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و با وجودی که جلسات متعددی با سران اقتصادی کشور و استان درباره رفع این مشکلات توسط مسئولان استانی پیگیری شده، اما هنوز دغدغه‌های این صنعت بر سرجای خود مانده است.

استان اصفهان قطب صنعت نساجی کشور است اما متأسفانه رکودی بی‌سابقه بر صنعت نساجی اصفهان سایه افکنده که سبب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ شده و اکنون درصد بالایی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های نساجی استان بازار خود را از دست داده‌اند و با 30 درصد ظرفیت و زیر خط تولید کار می‌کنند.

وعده‌های بسیاری برای بهبود وضعیت صنعت نساجی داده شد، اما متأسفانه هیچ‌ کدام از این قول‌ها اجرایی نشده و رکود همچنان گریبان‌گیر نساجی استان اصفهان است، نه تنها رکود بلکه کمبود مواداولیه، کمبود نقدینگی، بالا بودن نرخ بهره بانکی و افزایش مالیات کمر صنایع نساجی را خم کرده است.

واردات بی‌رویه انواع محصولات تولیدی نساجی از دیگر کشورها در حال حاضر عمده‌ترین مشکلات موجود در این بخش است، ورود محصولات ساخته شده از خارج همچون پارچه، پوشاک از ترکیه، تایوان، هند و چین به صورت قاچاق سبب ایجاد مشکلات بسیاری در این صنعت شده و قاچاق کمر کارخانه‌ها را شکسته است.

این حق اصفهان است که با سابقه درخشان خود در نساجی و پوشاک جایگاه خود را مجدد در دست بگیرد. همان‌گونه که از گذشته صنعت نساجی نیز می‌توانیم دریابیم که این صنعت از نظر خودکفایی و خوداتکایی حرف نخست را می‎‌زند. در همین راستا با مرتضی منصوری نایب رئیس اول اتحادیه تولیدات محصولات نساجی اصفهان گفت‌وگو کردیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تعدادی عضو اتحادیه نساجی اصفهان هستند؟، اظهار داشت: 725 نفر با ثبت‌نام در سامانه اکنون عضو اتحادیه تولید محصولات نساجی در استان اصفهان هستند که حدود 600 نفر آنها بافنده‌اند، 17 رسته صنفی نساجی در اصفهان وجود دارد که 11 مورد آن دارای کد آیسیک است. این تعداد بافنده اکثرا در کارگاه‌های کوچک خود بافنده پارچه‌های خام هستند اما توانایی رنگ‌رزی و چاپ ندارند با برون‌سپاری و طی مراحل تکمیلی پارچه‌ها را روانه بازار فروش می‌کنند.

منصوری در پاسخ به این سئوال که اتحادیه اصفهان در راستای حمایت از تولیدکنندگان چه اقداماتی را اجرایی کرده است، بیان کرد: براساس کتابچه‌ای که اتاق اصناف کشور به اتحادیه ارایه کرده رسالت آنها کاملاً مشخص است که بحث آموزش در زمینه‌های مختلف اعم از تولیدات با کیفیت، چگونگی خرید مواداولیه، فروش اجناس، بهینه کردن ماشین‌آلات نوین و جایگزینی آنها با دستگاه‌های فرسوده یکی از اقدامات بوده است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم آموزشی بیمه‌ها و صنعتی کردن برق واحدهای بافندگی بوده که با کسب پروانه و صنعتی شدن برق این واحدها، دولت یارانه به آنها پرداخت کند زیرا با این روش بیمه آنان هم 10 درصدی است و در ردیف مشاغل زیان‌آور و سخت قرار دارند.  

نایب رئیس اول اتحادیه تولیدات محصولات نساجی اصفهان در این باره که واردات تا چه میزانی بر فعالیت صنعت نساجی استان اصفهان تاثیرگذار بوده است، گفت: طی 25 سال گذشته وضعیت صنعت نساجی به دلیل واردات بی‌رویه مطلوب نبود و عمده‌ترین مشکل این صنعت ورود کالا بوده اما اکنون درصد آن کمتر شده و اکثرا کالاهایی با عدم تولید در داخل را وارد می‌کنیم و با چنین اقدامی بازهم در این صنعت حرف برای گفتن داریم.

وی در پاسخ به این سئوال که عمده‌ترین مشکلات کارگاه‌ها، واحدهای بافندگی و صنعت نساجی در استان اصفهان چیست، اظهار داشت: نبود ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن دغدغه اصلی صنعتگران بوده زیرا با وجود مشکلات دیگر انگیزه‌ای برای صنعتگران برای توسعه و بروزرسانی دستگاه‌ها نبود که بتوانند به رقابت‌پذیری با دیگر کشورها بپردازند اما با افزایش دلار و جلوگیری از واردات اکنون شرایط واحدهای به نسبت چند سال گذشته مناسب‌تر شده است.

منصوری درباره عملکرد دولت در راستای حمایت و رونق صنعت نساجی و واحدهای بافندگی، خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با پرداخت تسهیلات بانکی، تسهیل در واردات ماشین‌آلات نوین، تداوم منع ورود کالاهای بی‌رویه نساجی، ارائه مشاوره مناسب در جهت ارائه کارهای نوین در صنعت نساجی و پوشاک از تولیدکنندگان حمایت کند تا علاوه بر تامین نیازهای داخلی با دیگر کشورها به رقابت بپردازند.

وی افزود: با وجود مشکلات، صنعتگران در گذشته انگیزه‌ای برای واردات و تجیهز ماشین‌آلات نوین خود نداشته‌اند اما اکنون با رفع برخی از دغدغه‌ها به سمت تکنولوژی‌های مورد نیاز حرکت کردند هرچند که در حال حاضر ماشین‌آلات به‌روز نداریم اما چنانچه دولت در ارائه تسهیلات واحدهای تولیدی را حمایت کند به دلیل سابقه طولانی اصفهان در صنعت نساجی آنها توانایی رقابت با کشورهای توسعه یافته را دارند.

صنعت نساجی اصفهان در تکاپوی بازگشت به عصر رونقاصفهان| وابستگی در تامین پنبه آینده صنعت نساجی را دچار چالش می‌کندظرفیت بالای صنعت نساجی زنجان خالی از صادرات

نایب رئیس اول اتحادیه تولیدات محصولات نساجی اصفهان در پاسخ به این سئوال که آیا با اعطای میز نساجی کشور به استان اصفهان مجددا شاهد رونق صنعت نساجی در استان خواهیم بود، تصریح کرد: میز نساجی تنها تعلق به اصفهان ندارد چرا که براساس مصوبه دولت هر استانی در تولید کالایی پیشینه، تخصص و تولیدات فاخری داشته باشد متولی آن کالا خواهد بود تا افراد کاملاً کارشناس و متخصص با برپایی نشست‌ها تصمیمات اتخاذی را توسط  صنعتگران حرفه‌ای و پیشکسوتان پیشنهادات را به دولت ارائه دهند تا مصوبه آن برای کل کشور صادر شود.

وی ادامه داد: اعطای جایگاه میز نساجی ایران به استان اصفهان هم از امر مستثنا نیست چرا که استان سابقه‌ای دیرینه در صنعت نساجی دارد و واگذاری این میز به اصفهان طی چند سال گذشته صورت گرفته و اکنون با برگزاری جلسات مراحل آن در حال طی شدن است.

منصوری افزود: برپایی نشست‌های میز نساجی در استان اصفهان به صورت کارگروهی اجرایی می‌شود و باید نماینده‌ای از تمام استان‌ها در آن حضور داشته باشد و اگر غیر از این باشد میز معنایی ندارد زیرا با اتخاذ تصمیمات مصوبه باید توسط دولت تایید گردد.

وی در پاسخ به این سئوال که اقدامات حمایتی اتحادیه و صنعت نساجی برای واحدهای تولیدی و کارآفرینان اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: هم اکنون در راستای کارآفرینی چاپ بر روی فرش یا پارچه با کیفیت بسیار بالا صورت می‌گیرد طی 4 سال پس از تحقیقات و بازاریابی چاپ عکس پارچه جایگزین چاپ کاغذ شده است. که نه تنها از نظر قیمت 50 تا 60 درصد صرفه اقتصادی دارد بلکه در بازیافت و حفاظت از محیط زیست کمک شایانی می‌کند.

نایب رئیس اول اتحادیه تولیدات محصولات نساجی اصفهان بیان کرد: برای توسعه و رونق این صنعت اکنون که تمام بازاریابی، تحقیق و اقدامات اولیه آن انجام شده نیاز به حمایت ارگان‌های دولتی و دولت داریم که جلوی واردات کاغذ را طی مراحل مختلف بگیرند و با محدودیت ورود سالیانه 10 تا 20 درصدی کاغذ بتوانیم چاپ عکس بر روی فرش و پارچه را برای حمایت از محیط زیست و واحدهای تولیدی رونق دهیم.

وی گفت: از سوی دیگر نه تنها دستگاه‌های مدرن چاپ عکس بر روی فرش و پارچه یک پنجم و یک دهم دستگاه تولید عکس است بلکه به دلیل بهره‌مندی از تولیدات داخل همانند رنگ، محصولات پتروشیمی و چیپس بسیار به صرفه است.

منصوری در این بار که اگر چنین فناوری جایگزین چاپ عکس بر روی کاغذ شود فکر نمی‌کنید با برخوردها و اعتراضات صنف عکسان روبه‌رو شوید، اظهار داشت:  100 درصد همین‌طور است، قطعاً با بهانه‌های مختلف و چالش‌های پیشرو روبه‌رو خواهیم شد اما هدف ما ایجاد مشکل برای این صنوف نیست زیرا چنانچه دولت طی مراحلی واردات کاغذ را به داخل کشور کاهش دهد و این فناوری هم توسط دولت و هم سازمان صنعت، معدن به خصوص بخش بازرگانی مورد حمایت قرار بگیرد قول می‌دهیم که شرایط بهتری فراهم گردد زیرا با اشتغالزایی بالا و سرمایه‌گذاری کمتر وضعیت مطلوب‌تر خواهیم داشت.

انتهای پیام/171/ ت

R41346/P/S6,51/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۳۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نساجی با یک بازیکن جدید برابر ذوب آهن

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال نساجی که به عنوان یکی از مدعیان سقوط به دسته پایین‌تر محسوب می‌شود، ۶ دیدار حساس و فینال گونه تا پایان مسابقات دارد. نساجی در هفته بیست و پنجم باید در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان رو در روی ذوب آهن قرار گیرد.

نساجی برای این بازی می‌تواند از محسن کریمی مهاجم تازه به خدمت گرفته خود استفاده کند. این بازیکن پس از جدایی از خوشه طلایی ساوه در تمرینات نساجی حضور یافت و پس از تأیید ساکت الهامی با این باشگاه قرارداد امضا کرد و همراه با سایر بازیکنان به تمرین می‌پردازد.

کریمی که سابقه بازی برای استقلال تهران را هم در کارنامه خود دارد در صورت صلاحدید الهامی می‌تواند در دیدارهای باقی مانده به میدان برود. قرارداد این بازیکن تا پایان فصل است و در صورت رضایت کادر فنی تمدید خواهد شد.

تیم‌های نساجی و ذوب آهن روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت و از ساعت ۱۸ به مصاف هم می‌روند.

کد خبر 6089902

دیگر خبرها

  • ذوبی‌ها برای بازی با نساجی آماده شدند (عکس)
  • مطهری فقط به شکست دادن استقلال فکر می‌کند و بس!
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • آسیای توانمندتر با استفاده از تکنولوژی و اشتراک دانش تحقق می یابد
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • خاطره‌ای که حال ساکت را خوب می‌کند
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • نساجی با یک بازیکن جدید برابر ذوب آهن