Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@01:56:09 GMT

پایانه جاسک؛ گامی در مسیر توسعه اقتصاد

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۰۳۸۶۷

پایانه جاسک؛ گامی در مسیر توسعه اقتصاد

زمانی تجارت انرژی در بازارهای جهانی صرفا جنبه اقتصادی داشت؛ در آن روزگاران یک طرف خریدار بود و آن سوی بازار فروشنده محصولش را عرضه می‌کرد. با توسعه بازار، افزایش تعداد عرضه کنندگان و همچنین دخالت سیاست در جنبه‌های تجاری، شرایط به گونه دیگری رقم خورد.

مداخله کشورهای استعماری در روند تولید و فروش عرضه کنندگان، از محدودیت‌های تجاری گرفته تا مداخله در روند حمل و نقل، چه به روش دیپلماتیک و چه به روش‌های نظامی، پیچیدگی‌های بسیاری به بازارهای انرژی جهان افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفته رفته پیچیدگی‌ها ابعاد تازه‌تری یافت؛ کشورهای عرضه کننده عمده انرژی جهان نقش تعیین کننده‌ای در بازارهای جهانی انرژی پیدا کردند؛ این نقش در مقاطعی تعیین قیمت بود و گاهی اعمال قدرت تنظیم‌کنندگی تراز انرژی جهان.

برای این منظور عرضه کنندگان انرژی به ابزارهای مختلفی نیاز دارند، ابزارها طیف وسیعی از موارد را شامل می‌شوند؛ از داشتن محصول کافی و متنوع گرفته تا فناوری‌های بارگیری و داشتن بندرگاه‌ها و پایانه‌های استراتژیک همه جز این ابزارها به‌شمار می‌روند.

داشتن پایانه‌های پیشرفته و متعدد در نقاط استراتژیک برای هر کشوری امتیاز بسیار ارزنده‌ به‌شمار می‌رود. ضمن آنکه ایجاد پایانه‌های بزرگ فعالیتی زمان‌بر و هزینه‌بر تلقی می‌شود و یافتن بستر مناسب که همه امتیازات یک پایانه خوب را داشته باشد، تصمیمی بسیار دشوار به‌نظر می‌آید.

کشورمان ایران با در اختیار داشتن خطوط ساحلی گسترده، بهره‌گیری از خطوط ریلی پهناور و سراسری، دسترسی به آب‌های آزاد، قرار گرفتن در نقطه‌ای استراتژیک در منطقه، مستعد ایجاد پایانه‌های نفتی و غیر نفتی دریایی بسیاری است که متأسفانه در طول سالیان مغفول مانده است.

از مزایای داشتن پایانه‌های متعدد برای کشور تنها می‌توان به صنعت مغفول بانکرینگ اشاره کرد؛ در تمامی کشورهایی که سواحلی با دسترسی به آب‌های آزاد دارند، این صنعت یکی از رایج‌ترین منابع درآمد ارزی کشور محسوب می‌شوند؛ بندر روتردام هلند که به دروازه نفتی اروپا معروف است، فقط از صنعت بانکرینگ این بندرگاه بخش مهمی از GDP کشور را تأمین می‌کند؛ اینکه تصور شود بانکرینگ صرفا به سوخت رسانی به کشتی‌های عبوری محدود می‌شود، یک اشتباه رایج است؛ بانکرینگ تمامی خدمات سوخت‌رسانی، هتلینگ برای مسافرین و خدمه، خدمات تعویض خدمه، تأمین آذوقه و ... هزاران خدمات دیگر را شامل می‌شود. صرفاً در بخش تعویض خدمه کشتی‌های عبوری این بندرگاه سالانه میلیون‌ها دلار برای رزرو خدمات پروازی، جابجایی و خدمات اخذ ویزا از شرکت‌های حمل و نقل دریایی مطالبه می‌کند.

در همسایگی کشورمان، کشور امارات متحد عربی، در بندر جفیره، که تنها چند گره دریایی با بندر نفتی خارگ فاصله دارد و به تنگه هرمز نیز چسبیده است، کشتی‌های عبوری بسیاری را از خدمات با کیفیت بانکرینگ بهره‌مند می‌سازد و این بندرگاه بی‌رقیب درآمدهای سرشاری را عاید شیخ نشین امارات می‌کند.

ایجاد پایانه جاسک علاوه بر اینکه ریسک نزدیک شدن کشتی‌های تجاری به تنگه هرمز را کاهش می‌دهد، می‌تواند با توجه به نزدیک‌تر بودن به آب‌های آزاد نسبت به بندر جفیره، رقیبی جدی برای اقتصاد این بندر اماراتی به‌شمار رود.

جدای از این موضوع ایجاد چنین پایانه‌ای منافع بی‌شمار در بخش اقتصاد درون‌زا دارد. توسعه یک پایانه جدید، چه در بخش توسعه و چه در بخش بهره‌برداری، می‌تواند اشتغال‌زایی بسازیی را به دنبال داشته باشد، ضمن آنکه با توجه به تعاملات بین‌المللی می‌توان توسعه پایانه جدید را در بخش اقتصاد برون‌زا بهینه متصور شد که در واقع می‌توان به آن به عنوان یک منبع درآمد ارزی سرشار چشم داشت که بخش مهمی از آن قابل تحریم نیست.

خدماتی از جمله هتلینگ، سوخت‌رسانی، خدمات پروازی و دیگر مسائل از این قبیل اصولا ماهیت قابل تحریم ندارند و شرکت‌ها کمتر قادر به پذیرفتن هزینه بیشتر برای استفاده از خدمات بانکرینگ به بهانه تحریم هستند.

از طرف دیگر سواحل مغفول مکران که در تأکیدات مقام معظم رهبری همواره به آن اشاره شده است نیز می‌تواند هدف دیگر توسعه پایانه جاسک باشد. ایجاد چنین پایانه‌ای در ساحل استان سیستان و بلوچستان می‌توان به رونق اقتصادی محلی این استان منجر شود و تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای این منطقه به شکل بسزایی بر جای گذارد. این تأثیر هم می‌تواند به صورت مستقیم به شکل به کارگیری نیروهای بومی بسیار در پایانه باشد و هم ایجاد غیر مستقیم توریسم صنعتی از جمله هتلداری، ایجاد بسترهای صنعتی به دلیل سهل الوصول بودن برای صادرات محصولات واحدهای صنعتی و به دنبال آن به‌کارگیری نیروهای بومی در این بخش را به دنبال داشته باشد که این مسائل همه تنها شروعی برای یک تحول بزرگ در کشور است.

از منظر دیگر داشتن تنها یک پایانه صادراتی نفت خام در بخش جنوبی کشور، فعالیت صنعت نفت را به لحاظ استراتژیک محدود می‌کند. این در حالی است که ایجاد پایانه جدید می‌تواند تسریع بارگیری نفت را برای نفتکش‌های مشتری نفت ایران به دنبال داشته باشد و علاوه برآن به روز رسانی تجهیزات بارگیری نفت در پایانه خارگ خود هزینه‌های هنگفتی دارد که می‌توان با چشم‌پوشی از آن در پایانه‌ای جدید این هزینه‌های سرمایه‌ای را ضریبی دوچندان بخشید.

گفتن این موضوع بدیهی نیز خالی از لطف نیست که کشورهای خریدار نفت از منطقه خلیج فارس ترجیح می‌دهند محموله خود را از بندرگاهی نزدیک‌تر به آب‌های آزاد تحویل بگیرند و از هزینه‌های جابجایی خود و رفت و آمد درتنگه هرمز بکاهند که این مسئله می‌تواند با ایجاد پایانه جاسک به رویایی برای خریداران نفت بدل شود و نگرش این خریداران را به بازارهای منطقه تغییر دهد.

ایجاد پایانه جاسک اما در گرو یک عامل کلیدی است: انتقال نفت به این پایانه حیاتی.

خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم و تأکید مقام معظم رهبری پروژه خط لوله گوره به جاسک جانی تازه گرفته و سفارشات ساخت خطوط لوله آن از سوی سازنده داخلی دریافت شده است.

امید می‌رود با لوله گذاری و انتقال نفت غرب کارون در فاز اول، عملیات احداث پایانه جاسک تسریع شود و میهنمان ایران گامی مهم به سوی ایجاد بستری جدید و قدر  برای رقابت با قدرت‌های جهانی نفت حاضر در منطقه بر دارد.

باید در نظر گرفت که بخش مهمی از تحریم‌های اقتصادی ظالمانه کنونی علیه کشور، در راستای حذف ایران از بازار انرژی جهان صورت گرفته است. دنبال کردن ساز و کارهایی برای حفظ برتری و داشتن مزایا برای مشتریان انرژی جهان می‌تواند کلیدی برای مواجهه با این تحریم‌های یکسویه باشد.

برچسب‌ها بندرجاسک مقام معظم رهبری دولت یازدهم خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بندرجاسک مقام معظم رهبری دولت یازدهم خلیج فارس بندرجاسک مقام معظم رهبری دولت یازدهم خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۳۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی

به گزارش همشهری آنلاین ، مهمترین اخبار اقتصادی روز گذشته به برنامه وزارت نفت به تولید بنزین از متانول اختصاص داشت.وزارت نفت در تلاش است از این طرق بحث ناترازی سوخت را به دلیل روند رو به رشد مصرف حل کند. خبر مهم دیگر به لایحه قرارداد های کار اختصاص داشت که دولت در این زمینه لایحه ای ارایه کرده که در صورت تصویب منجر می شود قرارداد همه کارگران بعد از ۵ سال دائمی شود. خبر های دیگه حاکی از آن است که قیمت گوجه فرنگی و پیاز که ظرف روز های گذشته رشد زیادی داشت به زودی کاهش خواهد یافت.

مروری بر مهمترین اخبار 11 اردیبهشت 1403

- جواد اوجی وزیر نفت گفت: در بحث تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بخصوص پتروشیمی‌هایی که تولید محصول متانول دارند، تفاهمنامه‌های خوبی امضا شد تا بخشی از تولید متانول کشور به سمت تولید بنزین که ارزش افزوده بیشتری دارد، سوق داده شود که این موضوع یکی از کارهای بسیار بزرگ است.

- احمد غریوی مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تقدیم لایحه پیشنهادی به دولت با عنوان تعیین سقف ۵ سال در قراردادهای موقت کار خبر داد و گفت: با تصویب این پیشنهاد قرارداد همه کارگران چه در کارهای با ماهیت مستمر چه در کارهای با ماهیت غیرمستمر بعد از ۵ سال باید دائمی شود.

- آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران پرند گفت: خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیرقانونی بوده و در ادامه پروژه امکان سلب امتیاز نهضت ملی مسکن وجود دارد. با توجه به اینکه امکان دارد در ادامه پروژه به هر دلیلی امتیاز نهضت ملی مسکن سلب شود، از مردم می خواهیم به چنین معاملاتی ورود نکرده و خود را گرفتار نکنند.

- مصطفی دارایی نژاد، رییس پیشین اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه گوجه‌فرنگی از هفته آینده و پیاز از ماه آینده کاهش می‌یابد، گفت: با ورود پیازهای نو دزفول به بازار از ماه بعد قیمت‌ها شکسته می‌شود و حداقل ۱۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت. توزیع مناسب گوجه فرنگی هم منجر به کاهش قیمت خواهد شد و از هفته آینده شاهد کاهش قیمت گوجه فرنگی خواهیم بود.

- علانور توکلی نایب‌رئیس اتحادیه فرش دستباف گفت: با اینکه صادرات فرش سال‌هاست در کشور انجام می‌شود، اما در سال‌های اخیر این حوزه با چالش روبه‌رو بوده، به طوری که صادرات میلیارد دلاری فرش اکنون به ۴۰ میلیون دلار رسیده است. در واقع صادراتی که در گذشته شاید یک تاجر انجام می‌داد اکنون حجم کل صادرات ایران را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید

زمان عملیاتی شدن افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان اعلام شد شرط پرداخت عوارض آزادراه برای بیمه شخص ثالت حذف شد

- محمد صفری معاون شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مجموع ارزش سرمایه‌گذاری تحقق‌یافته خارجی مناطق آزاد در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون یورو بوده است. سال قبل هزار بسته به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری طراحی شد. اخیرا نیز ۲۰۰ بسته به ارزش ۲۰۷ هزار میلیارد تومان طراحی شده است.

- احمد مهدوی‌ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: حرکت بزرگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در بالادست صنعت نفت در تاریخ ثبت می‌شود.افزایش تولید گاز از میدان‌های گازی می‌تواند افزون بر تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، ناترازی گاز کشور را نیز رفع کند.

- وحید یعقوبی معاون اجرایی و هماهنگی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در سال گذشته ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد ثبت شده است و برای امسال نیز ، پیش‌بینی ما این است که در صورت رفع محدودیت‌های انرژی و مسائل زیرساختی، صنعت فولاد ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای سال جاری، به همراه خواهد داشت.

- مهدی صحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تا ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد است.همچنین تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری با ۲۳ درصد افزایش به ۱.۵ همت رسیده است.

کد خبر 848481 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت گاز تکنولوژی (فناوری) انرژی نو

دیگر خبرها

  • خط ۲ مترو تهران به پایانه جدید شرق وصل می شود
  • خط ۲ مترو تهران به پایانه جدید شرق متصل می شود
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط 2 مترو تهران
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟
  • پایانه صادراتی قوی برای زنجیره ارزش کشاورزی مازندران نداریم
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • ایجاد ایست‌کار، گامی در راستای حفظ شان و منزلت کارگران
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی