Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@01:51:48 GMT

جشن سال نو در بورس‌های اروپایی

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۰۷۱۱۶

برخلاف بورس‌های آسیایی، بورس‌های اروپایی توانستند جهش نیرومندی را به ثبت برسانند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ معامله گران کماکان نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی جهان امیدوار باقی مانده‌اند. با وجود تهدید کره شمالی به انجام آزمایش‌های موشکی جدید، این کشور تاکنون از عملی کردن چنین تهدیدی خودداری کرده و همین مساله احتمال بازگشت کره شمالی و آمریکا به میز مذاکره را تقویت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور کره جنوبی نیز گفته است در مقطع فعلی مهمترین مساله از سرگیری گفت‌وگوهای صلح و خلع سلاح هسته ای کره شمالی خواهد بود.

در حوزه جنگ تجاری ترامپ گفته است که به زودی فاز نخست توافق تجاری را به همراه ژی جین پینگ، رئیس جمهور چین امضا خواهد کرد. علاوه بر آن آمریکا با کانادا و مکزیک نیز پیمان جدید تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به " نفتا" را امضا کرده است که این پیمان آزاد تجاری رای موافق کنگره را نیز کسب کرد. از سوی دیگر اما اختلافات تجاری آمریکا با اروپا مجددا شعله ور شده است و پس از جریمه سنگین گوگل در فرانسه و "تحریم پروژه نورد استریم ۲" توسط آمریکا که قرار است گاز روسیه را به آلمان برساند، تنش های بین اروپا و آمریکا شدت گرفته است.

تام ایسی، تحلیل‌گر بانک " مریل لینچ"  گفت: در روزهای اخیر خبری که پتانسیل ایجاد یک روند صعودی پایدار در بازار بورس را داشته باشد نداشتیم و به نظر می رسد عامل صعود شاخص ها بیشتر از آن که به واقعیت نزدیک باشد به خاطر خوش‌بینی معامله گران بوده است.

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته  شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۰۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۶۴۵.۲۶  واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۰۲ درصد افزایش تا سطح ۳۲۴۰.۰۲ واحدی بالا رفت ولی دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۰.۱۷ درصدی در سطح ۹۰۰۶.۶۲ واحدی بسته شد.

معامله گران هم‌چنین منتظر مشخص شدن زمان برگزاری جلسه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مجلس سنا هستند. پیش تر کنگره که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌ها است ترامپ را به دو اتهام سو استفاده از قدرت و سنگ اندازی در کار کنگره مقصر دانسته و پرونده وی را برای استیضاح به سنا فرستاده است. ترامپ خواهان رسیدگی سریع به پرونده خود شده اما بیشتر سناتورهای دموکرات خواهان به تعویق افتادن جلسه تا زمان دریافت مدارک بیشتر هستند. به نظر نمی رسد که با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در مجلس سنا، استیضاح ترامپ رای بیاورد.

از سوی دیگر، بورس‌های اروپایی با وجود  احتمال اتخاذ موضع سرسختانه‌تر توسط دولت انگلیس در جریان مذاکرات با اتحادیه اروپا، با قدرت به روند صعودی خود ادامه دادند. اکنون دولت محافظه‌کار با توجه به اکثریت قاطع خود در مجلس می خواهد تا امتیازات بیشتری از بروکسل بگیرد و  همین مساله احتمالا باعث تمدید بیشتر دوران گذار خواهد شد. مجلس انگلیس با اکثریت آرا با لایحه توافق دولت این کشور و اتحادیه اروپا بر سر خروج از اتحادیه اروپا تا سی  و یکم ژانویه موافقت کرده است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در توئیتی وعده داده است دولت با افزایش سرمایه گذاریها در زیرساخت‌های این کشور، اقتصادی نیرومندتر را بنا کند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۶۴۴.۹۰ واحد بسته شد. شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۱۳ درصدی در سطح ۶۰۳۷.۳۹  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش۰.۲۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۳۳۷.۷۷  واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴ درصد بالا رفت و به ۹۷۰۰.۵ واحد رسید.

از سوی دیگر اما در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد کاملا متضادی داشتند؛ تا جایی که شاخص  "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش۰.۶۵ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۶۸۳.۳۱ واحدی پایین رفت و شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با جهش۰.۴۴ درصدی به ۲۸ هزار و ۳۴۹.۴۹ واحد رسید.

در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " با صعود ۱.۲۷ درصدی در سطح ۴۰۷۳.۳۰  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۵ درصد کاهش  و ایستادن در سطح ۶۸۰۴.۹۰  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

در بازار طلای سیاه قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۱  درصد افزایش به ۶۱.۷۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش۰.۳۱ درصدی به ازای ۶۸.۳۷ دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۰.۲۹ درصدی به ۱۵۱۴.۸۷ دلار رسید. هر اونس نقره با افزایش ۰.۲۱ درصدی به ازای ۱۷.۹۸ دلار مبادله شد.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون حماسه 9 دی علی باقری کنی احمد خرم مهدی تاج حشد الشعبی رزمایش دریایی ایران چین روسیه جشن سال نو بورس های اروپایی بورس انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون حماسه 9 دی علی باقری کنی احمد خرم مهدی تاج حشد الشعبی رزمایش دریایی ایران چین روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۷۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از رهبران اروپا خواست تا کشورهای تحت رهبری خود را در برابر چالش‌های یک جهان تغییر و تحول یافته بیش از پیش تقویت کنند.

رئیس جمهوری فرانسه که در دانشگاه سوربن در حضور ۵۰۰ میهمان از جمله سفرای بیست و شش کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا سخن می‌گفت در این خصوص هشدار داد: «اروپای امروز ما فانی است و ممکن است از بین برود.»

وی در این مراسم که در آن دانشجویان، محققان و اعضای دولت فرانسه حضور داشتند خواستار تقویت دفاع قوی و یکپارچه اروپا در برابر تهدید‌ها و چالش‌های جدید شد.

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر «فانی بودن اروپا و هویت اروپایی و این که چنین سرنوشتی فقط به انتخاب‌های ما بستگی دارد»، هشدار داد که اروپا در دنیایی که قوانین و قواعد آن تغییر کرده، برای مقابله با «خطرات پیش روی خود» به اندازه کافی مجهز نیست.

آقای ماکرون ضمن ترسیم چشم‌انداز خود از یک اتحادیه اروپای قوی و با رویکردی قاطعانه‌تر در عرصه جهانی تاکید کرد که این قاره نباید به دست نشانده‌ای برای ایالات متحده تبدیل شود.

وی خطاب به حاضران در رویدادی که از آن به عنوان چشم‌انداز رئیس جمهوری فرانسه برای آینده اروپا یاد شده بود، هشدار داد: «طیِ دهه‌ی آینده ... خطر تضعیف [اروپا] یا حتی تنزل آن، بسیار زیاد است.»

به اعتقاد امانوئل ماکرون، اروپا باید خود را از وابستگی بیش از حد به روسیه در بخش انرژی و نیز در زمینه تامین امنیت، رها کند. 

او رفتار روسیه را پس از حمله به اوکراین «رها و غیرقابل مهار» توصیف کرد و هشدار داد که دیگر مشخص نیست مرزهای تحرکات مسکو تا کجاست.

تهدید حیاتی

رئیس جمهوری فرانسه سپس تاکید کرد شرط لازم برای امنیت اروپا این است که «روسیه در جنگ تجاوزگرانه علیه اوکراین پیروز نشود.»

آقای ماکرون ضمن هشدار نسبت به این نکته که اروپا با تهدید حیاتی ناشی از تجاوز روسیه مواجه است، از رهبران اروپایی خواست تا یک استراتژی دفاعی «معتبرو یکپارچه» را در پیش گیرند که کمتر به ایالات متحده وابسته باشد؛ وی در این خصوص تاکید کرد که اروپا نمی تواند «دست‌نشانده» ایالات متحده باشد.

وی همچنین زنگ خطر را در خصوص آنچه «بی‌توجهی روسیه و چین به قوانین تجارت جهانی» خواند به صدا درآورد و از اتحادیه اروپا خواست تا در راهبرد تجاری خود تجدید نظر کند.

امانوئل ماکرون در همین راستا خواستار «بازنگری» در سیاست تجاری اتحادیه اروپا برای دفاع از منافع کشورهای عضو شد و چین و ایالات متحده را متهم کرد که دیگر برای قوانین تجارت جهانی احترام قائل نیستند.

او بدین ترتیب بار دیگر به همان مضامین سخنرانی سوربن خود در سپتامبر ۲۰۱۷، چندین‌ ماه پس از به دست گرفتن قدرت در کشورش بازگشت.

این در حالیست که هفت سال بعد، جهان با برگسیت، کووید-۱۹ و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به کلی متحول شده است.

آقای ماکرون گفت که در هفته‌های آینده از شرکای اروپایی درخواست خواهد کرد که پیشنهادات خود را برای چشم‌انداز آینده اروپا ارائه دهند.

وی در همین راستا افزود که اروپا همچنان نیاز دارد ظرفیت‌های دفاع و امنیت سایبری خود را بیش از پیش تقویت کند.

در همین حال، در خرید تجهیزات نظامی باید به تامین کنندگان اروپایی اولویت داده شود. ماکرون از ایده وام اروپایی برای تامین مالی این تلاش حمایت کرد.

«مانیفست چشم‌انداز آینده اروپا»

پس از برکسیت و کنار رفتن آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان از قدرت، رئیس جمهوری ۴۶ ساله فرانسه اغلب توسط مفسران به عنوان رهبر شماره یک اروپا شناخته می شود.

با این حال، حزب تحت ریاست امانوئل ماکرون در انتخابات اروپایی ماه ژوئن بر اساس نظرسنجی‌ها وضعیت مناسبی ندارد و ممکن است با شکستی سنگین روبرو شود.

حزب «جمهوری به پیش» در نظرسنجی‌ها به طور قابل توجهی از احزاب راست افراطی عقب افتاده و حتی این احتمال وجود دارد که پس از سوسیالیست‌ها در رتبه سوم قرار گیرد.

امانوئل ماکرون در سخنرانی خود هیچ اشاره ای به انتخابات اتحادیه اروپا نکرد، اگرچه تحلیلگران نطق روز پنجشنبه او را در سوربن نوعی «مانیفست برای آینده اروپا» قلمداد می‌کنند و معتقدند که او نخستین گام‌ها را برای ورود با کارزار انتخاباتی برداشته است.

 

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • افت فروش خودرو‌های برقی فولکس واگن/ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودرو‌های بنزینی روی آوردند؟
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • شاخص بورس یک‌هزار واحد رشد کرد
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس | افزایش ۷۶۳ هزار و ۶۵۶ واحدی شاخص کل
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • لحظه به لحظه با بورس / افزایش ۸۱۸ واحدی شاخص کل
  • افزایش ۸۱۸ واحدی شاخص کل بورس