Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود آنکه حدود یکسالی است که واردات مداد به کشور ممنوع شده، در ماه‌های اخیر قاچاق گسترده آن به کشور تبدیل به مشکل اصلی بازار نوشت‌افزار ایران شده است. ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ نوشت‌افزار ایرانی که روزی کار خود را با چند برند محدود آغاز کرد و در وهله اول بسیاری، حتی برخی از فعالان فرهنگی نیز آینده چندانی برای آن متصور نبودند، امروز کار خود را با تولیدکنندگان متعدد گسترش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیدکنندگان این حوزه توانستند در سال‌های اخیر با انجام کارهای پژوهشی متعدد و نیازسنجی بازار، با ارائه محصولات متنوع جای خود را میان سبد خانواده‌ها باز کنند.

هرچند تولیدکنندگان این حوزه توانسته‌اند، توجه بسیاری از خانواده‌ها را به خود جلب کنند، اما برای ادامه کار هنوز سنگ‌های متعددی پیش پایشان قرار دارد؛ از سر به فلک کشیدن قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر گرفته تا نبود مواد اولیه و قاچاق اقلام مختلف نوشت‌افزار از کشورهای مختلف از جمله چین و عراق و... به کشور. به گفته تولیدکنندگان نوشت‌افزار، هزینه تمام شده تولید در این کشورها ارزان‌تر از ایران تمام می‌شود،‌ پس برخی از این فرصت استفاده کرده و بهره‌گیری از کارگر ارزان‌تر و شرایط مساعدتر اقدام به تولید نوشت‌افزار به خصوص دفتر کرده و بعد آن را وارد کشور می‌کنند.

از سوی دیگر مدت‌هاست که تولیدکنندگان نوشت‌افزار در ایران به دنبال ساماندهی واردات هستند؛ زیرا واردات لوازم‌التحریر به ویژه لوازم‌التحریر لوکس به ایران در سال‌های اخیر همیشه جنجالی برای تولیدکنندگان بوده است. اگر روزگاری دفاتری با تصاویر انیمیشن‌های غربی در بازار ایران غوغا می‌کرد‌، امروز که ایران در حوزه تولید عمده اقلام نوشت‌افزار توانا شده است،‌ واردات بی‌رویه و قاچاق به عنوان مانعی بر سر راه قلمداد می‌شود. یکی از مهمترین کالاهایی که امروز قاچاق گسترده‌ای را به خود اختصاص داده است،‌ مداد است.

43 پرونده تخلف در صنف نوشت‌افزار سمنان تشکیل شده است/ تشدید نظارت بر بازار نوشت افزار استان سمنانعدم درج قیمت و عدم ارائه فاکتور در صدر تخلفات نوشت‌افزار سمنان استتشکیل کارگروهی برای بررسی مشکلات تولید نوشت‌افزار/ آیا دایره واردات تنگ‌تر می‌شود؟

محمدحسین متولی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار، در این‌باره می‌گوید: خوشبختانه ایران در حوزه تولید مداد به توانایی‌هایی دست یافته است و کارخانه‌های متعددی به تولید مداد می‌پردازند‌، تولیدات نیز تولیدات با کیفیتی است با وجود اینکه در مغزی مداد دچار تحریم هستیم، اما کارخانه‌هایی در ایران از جمله در شیراز مغزی رنگی بسیار با کیفیت تولید می‌کنند‌، منتهی مشکل اصلی است  که چون مواد اولیه مغزی مداد  جزو صنایع نظامی نیز محسوب می‌شود،‌ در این زمینه تحریم هستیم و نمی‌توانیم براحتی مواد اولیه را وارد کنیم.

وی ادامه داد:‌ در زمینه خودکار اما موضوع فرق می‌کند‌، در زمینه مغزی خودکار واردات انجام می‌شود‌، با این وجود ما نزدیک به 7 کارخانه داخلی داریم که اقدام به تولید مغزی خودکار می‌کنند‌، این کارخانه‌ها با وجود سرمایه‌گذاران جدیدی که به این حوزه وارد شده‌اند‌، ظرف یکسال آتی به 11 کارخانه خواهند رسید.

متولی مهمترین مشکل فعلی بازار لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی را قاچاق مداد به کشور عنوان کرد و گفت: واردات هر نوع مداد به کشور ممنوع است،‌ اما قاچاق در این حوزه بسیار گسترده است. اکنون از کردستان و از بنادر جنوبی کشور مدادهای قاچاقی وارد می‌شود که عمدتاً تقلبی هستند‌،  برای نمونه چون نمایندگی فابر کاستل نمی‌تواند وارد کند،‌  نمونه تقلبی را که در چین تولید می‌شود، قاچاق می‌کنند.

وی درباره میزان و حجم محموله‌های قاچاق وارد شده به کشور گفت: هنوز ارزیابی دقیقی در این باره انجام نداده‌ایم‌، اما حجم مبادلات نسبتا بالاست.

متولی به دفتر و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد،‌ نیز اشاره کرد و گفت:‌ مهمترین مشکل در زمینه دفاتر،‌ ورود بخش‌هایی مثل صحافان است. در حوزه تولید دفتر دو نوع مجوز وجود دارد،‌ صنفی و صنعتی. صحافی‌ها زیر نظر اتحادیه فعالیت می‌کنند و برای تولید باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند،‌ دفتر یک نوع محصول است که باید شماره ثبت داشته باشد. وزارت ارشاد نیز به دستگاهی برای تولید دفتر مجوز نداده است.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT7 واژه های کاربردی مرتبط نوشت افزار ایرانی اسلامی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نوشت افزار ایرانی اسلامی نوشت افزار ایرانی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۲۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل رحیم یوسفی با اشاره به صدور ۱۰۷ فقره مجوز بهره‌برداری برای تولیدات گلخانه‌ای در استان اردبیل گفت: هم اینک یک هزار و ۷۰۴ هکتار زمین در هفت شهرک فعال استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران این بخش است.
وی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و کشت در محیط بسته را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در این راستا، سال گذشته بیش از ۱۰۰ هکتار به مجموع گلخانه‌های فعال استان اضافه شد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، تولید سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی، سه هزار و ۲۰۰ تن قارچ خوراکی، ۵.۴ میلیون شاخه گل و گیاهان زینتی، ۲۶۰ تن توت فرنگی و ۲۵ هزار تن انواع سبزی و صیفی را از جمله تولیدات مهم گلخانه‌ای استان اردبیل اعلام کرد.
وی با اشاره به صادرات بخش زیادی از این محصولات به مقصد بازارهای خارجی اضافه کرد: سال گذشته در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران کشاورزی بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش تسهیلات بانکی مورد نیاز پرداخت شد.
یوسفی همچنین گفت: حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سرمایه‌گذاران در شهرک‌های گلخانه‌ای ادامه دارد به طوری که زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز، تلفن و خدمات دیگر از جمله راه دسترسی در این شهرک‌ها تامین شده و سرمایه‌گذاران پس از اجرای سازه، می توانند از تسهیلات بانکی نیز بهره‌مند شوند.
وی با بیان این که استان اردبیل استعداد بالایی در ایجاد واحدهای گلخانه‌ای و تولیدات باغی دارد، تصریح کرد: شهرک گلخانه‌ای مغان با وسعت ۱۶۰۰ هکتار ظرفیت بزرگ تولید محصولات گلخانه‌ای محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در استان و کشور محسوب می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: ۱۷۵ هکتار از این شهرک به زیر کشت و تولید محصولات رفته و هم‌اکنون بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار بوده و در حال استحصال ارقامی مانند فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، گل رز، گلهای زینتی و حتی موز هستند.
وی اظهار کرد: عملیات ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در ۴۰۰ هکتار از این شهرک نیز هم اینک با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به بالا در حال تکمیل است که امسال با مرحله تولید محصول می رسد.
یوسفی اضافه کرد: با پایان و اتمام این واحدهای در دست احداث، ظرفیت اشتغال در شهرک گلخانه‌ای مغان از ۱۷۰۰ نفر کنونی به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.






دیگر خبرها

  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد
  • حضور سرمایه‌گذاران در غرفه استان فارس قابل توجه بود
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!