Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:36:48 GMT

نخستین انتقال کوانتومی بین دو تراشه کامپیوتری

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۱۴۷۶۱

نخستین انتقال کوانتومی بین دو تراشه کامپیوتری

به گزارش پایگاه اینترنتی «ساینس الرت»، همانطور که سال ۲۰۱۹ به پایان خود می‌رسد، تلاش‌ها در مسیر دستیابی به رایانش کوانتومی ادامه دارد؛ فیزیکدانان در جدیدترین دستاورد خود در این زمینه موفق شدند برای اولین بار بین دو تراشه کامپیوتری انتقال کوانتومی انجام دهند.

به زبان ساده، این به آن معناست که اطلاعات بین این دو تراشه نه به واسطه اتصالات الکترونیکی فیزیکی بلکه از طریق فرآیند درگیری کوانتومی (جفت‌شدگی ذرات) منتقل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دن لولین از فیزیکدان کوانتومی دانشگاه بریستول انگلستان در این باره می‌گوید: «ما توانستیم در محیط آزمایشگاه یک درگیری کوانتومی با کیفیت بین دو تراشه برقرار کنیم، که تحت آن فوتون‌های روی هر دو تراشه به یک حالت کوانتومی مشابه رسیدند. هر تراشه سپس به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا با استفاده از این درگیری کوانتومی طیفی از فرآیندها را انجام دهد.»

در تئوری، درگیری کوانتومی در هر مسافتی کار می‌کند. دو ذره پیوندی ناگسستنی با یکدیگر برقرار می‌کنند به این معنا که با نگاه کردن به یک ذره می‌توان اطلاعات لازم را در مورد ذره دیگر، هرجایی که هست (در این مورد در یک تراشه کامپیوتری جداگانه)، به دست آورد.

این تیم تحقیقاتی برای دستیابی به نتیجه دلخواه، جفت‌هایی از فوتونهای درگیر شده را تولید کردند و اطلاعات کوانتومی را به روشی رمزگذاری کردند که سطح پایین تداخل و دقت بالا را تضمین می‌کرد؛ در این فرآیند حداکثر چهار کوبیت (کوانتوم بیت) به هم پیوند داده شدند.

محققان در ادامه موفق شدند آزمایش‌هایی را با دقت ۹۱ درصدی انجام دهند که در آن‌ها تقریباً تمام اطلاعات به دقت بین ذرات منتقل و وارد شد.

گزارش این پژوهش در مجله Nature Physics منتشر شده است.

برچسب‌ها فناوری کوانتومی تراشه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فناوری کوانتومی تراشه فناوری کوانتومی تراشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۴۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، کیانی عضو هیت علمی مرکز تحقیقات آموزشی منابع طبیعی گلستان در نخستین دوره منطقه‌ای آموزش خشکه کاری در کردکوی گفت: طبق تحقیقات انجام شده، میزان صرفه جویی آب در هر هکتار به شیوه خشکه کاری در مقایسه با کشت غرقابی ۴ هزار مترمکعب است.

سهرابی مجری طرح گندم و برنج کشور نیز گفت: در کشور ۷۰۰ هکتار از شالیزار‌ها، کشت به روش خشکه کاری انجام می‌شود که حدود دو و نیم میلیون تن شلتوک برداشت می‌شود.

نخستین دوره کلاس‌های آموزشی خشکه کاری با حضور کشاورزان و کارشناسان استان‌های گلستان، خوزستان، گیلان، و مازندران در کردکوی برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نخستین تصاویر تبادل آتش در زاهدان
  • نخستین تصاویر درگیری نیروهای امنیتی با جیش العدل در زاهدان
  • انتقال قلب پیوندی توسط هوانیروز
  • برقراری نخستین ارتباط بلوتوثی با فضا/ مقرون به‌صرفه و کارآمد
  • ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • سفر فضاپیمای چینی به قسمت دوردست ماه آغاز شد
  • برای رفع اشکال کارت منزلت شهروندی چه کار کنیم؟+ نشانی مراکز
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • زارع‌ پور: آماده‌ اجرایی کردن پروژه‌هایی در حوزه های ارتباطات و اطلاعات در این کشور آفریقایی هستیم
  • توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا