Web Analytics Made Easy - Statcounter

تجارب کشورها و مؤسسات و شرکت‌های پیشرو نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین توجه کمّی و کیفی به مطالعه و پژوهش و توسعه و پیشرفت آنها وجود دارد. موضوع علم و پژوهش در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاه ویژه‌ای دارد و این موضوع در قانون اساسی کشور، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های میان‌مدت توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نحوی که در سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب (۱۳۹۳/۶/۲۹) به ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فن‌آوری و تبدیل به قطب علمی و فن‌آوری جهان اسلام و افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴ درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۱۴۰۴ با تأکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقای بهره‌وری اذعان دارد. همچنین در سیاست‌های کلی نظام اداری (ابلاغی ۱۳۸۹/۱/۱۴) به دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق به کارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه‌سازی اطلاعات اشاره شده است.

نقش شهرها و روستاها در توسعه و پیشرفت کشور از یک سو و رشد شهرنشینی و تغییرات جمعیتی در دهه‌های اخیر از سوی دیگر، باعث بروز چالش‌های جدیدی برای شهرها و روستاهای کشور شده و مسائلی مانند مهاجرت، حاشیه‌نشینی، فقر شهری و روستایی، تخریب محیط‌زیست، تغییرات آب و هوا، بهداشت عمومی، مخاطرات و بلایا، شکاف توسعه بین مناطق و گسل‌های اجتماعی را ایجاد کرده است. در این زمینه پژوهش ابزاری اساسی برای تصمیم‌گیری باکیفیت برای مدیریت شهرها و روستاهاست و ادغام یافته‌های تحقیق در فرایندهای سیاستگذاری کمک می‌کند تا مدیران به‌طور مؤثر در مورد ماهیت تصمیمات، اطلاعات موجود و ملاحظات مختلفی که باید در فرایند تصمیم‌گیری گنجانده شوند، تأمل کنند.

همچنین انجام پژوهش‌های کاربردی با رویکرد حل مسئله می‌تواند با کمک در انتخاب صحیح روش مورد عمل در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و خدماتی در شهرها و روستاها به مدیران محلی، رضایتمندی شهروندان را تأمین کند. پژوهش‌های حوزه مدیریت شهری و روستایی باید به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی برای استفاده بهینه از زمین و حوزه‌های عمومی، حفاظت از محیط‌زیست، زیرساخت‌ها، تأمین شبکه و بسیاری از بخش‌های دیگر باشد تا یک شهر یا روستا را قابل زندگی کند.

برنامه‌ریزان و مدیران شهری و روستایی با اتکا به یافته‌ها و دستاوردهای علمی و مبتنی بر آینده‌نگری باید به همه نیازهای شهروندان و گسترش زیرساخت‌های مناسب توجه کنند. در این زمینه برگزاری جشنواره و رویدادهای علمی در زمینه آموزش و نوآوری باعث گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق، هم‌افزایی علمی و ارتقای مدیریت مبتنی بر دانش، اهتمام مدیران به انجام مطالعه و پژوهش قبل از تصمیم و اجرا خواهد شد.

منبع:وی‍ژه نامه شهرپژوه

کد خبر 474328 برچسب‌ها مجله شهر پژوه

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۵۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت نخبه‌ علمی کشور

رئیس بنیاد ملی نخبگان در پیامی درگذشت ناباورانه سید اسماعیل نصراللهی نخبه‌ علمی کشور را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در پیامی درگذشت ناباورانه سید اسماعیل نصراللهی نخبه‌ علمی کشور همراه با پدرش دکتر سیداحمد نصراللهی را تسلیت گفت.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر هجرت ناباورانه نخبه علمی، سید اسماعیل  نصراللهی همراه با پدر گرامی‌اش دکتر سید احمد نصراللهی از دنیای فانی به سرای باقی که در اخبار آمده بود، همه ما را متاسف و متأثر کرد.

وقتی در مهر ماه سال گذشته در همایش ملی نخبگان، جشن موفقیت او را در کنکور سال ۱۴۰۲ و کسب رتبه بیست و پنج در زیر گروه علوم انسانی را برگزار کردیم، هرگز در اندیشه هجران او به این زودی نبودیم.

این نخبه سفر کرده تبلور اراده انسان در کره خاکی بود که با آن همه محرومیت در سلامت جسمی و با حمایت و هدایت والدین بخصوص مادر بزرگوارش همه نشدنی‌ها برای یک فرد معلول را شدنی کرد.

خدایش، او و پدر عزیزش را بیامرزد و در بهشت جاوید سرایشان دهد. از خداوند منان برای مادر داغدیده و سخت اراده او شفای عاجل و صبر جمیل را مسئلت دارم.»

به گزارش ایسنا، دکتر سید احمد نصرالهی، جراح دندانپزشک و پرسنل بیمارستان امام ساری به همراه فرزندش سیداسماعیل نصرالهی روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ماه بر اثر نشت گاز در ویلای شخصی خود در روستای پاجی و میانای ساری و مسمومیت گاز منوکسید کربن دار فانی را وداع گفتند.

سرویس علم و فناوری ایسنا این ضایعه را به جامعه علمی کشور و بازماندگان تسلیت عرض می‌نماید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است/ ملاک‌های پذیرش طرح‌ها در دستگاه‌ها مشخص شود
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت نخبه‌ علمی کشور
  • معلم علمدار مبارزه با جهل و معمار هویت کشور است
  • توسعه همکاری‌ها میان جهاد دانشگاهی و مؤسسه ISC
  • بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟
  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • آلودگی هوای اصفهان، دغدغه مدیریت استان و مدیران ارشد کشور است