Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنرخبرگزاری تقریب، آیین رونمایی از کتاب «برج شرف» مجموعه‌ای از سروده‌های شاعران شبه قاره هند در مدح امیرمؤمنان حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) که به کوشش «تقی عابدی» تهیه و تدوین شده، با حضور محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، علیرضا قزوه، معاون این نمایندگی فرهنگی، فاروق، رضا حیدر، اختر مهدی، عراق رضا زیدی و تنی چند از نخبگان هندی و ایرانی در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ربانی در سخنرانی خود در این مراسم، در باره غرب‌گرایی در نزد فرهیختگان هند و ایران گفت: بسیاری از بزرگان علمی و ادبی این کشورها را جاذبه‌های فکری و فرهنگی غرب مقهور خود کرده است، اما آقای عابدی با وجود آن که سال‌های متمادی است در غرب و به خصوص در امریکا و کانادا طبابت می‌کند، ریشه‌اش در فرهنگ مشرق زمینی و در فرهنگ ایران و هند است.

عراق رضا زیدی هم در سخنانی، اظهار کرد: چندین سال است که بنده شاهد زحمات علمی و ادبی پیاپی آقای عابدی هستم. ایشان از دوستان قدیمی ما هستند و نکته درخور ذکر در مورد کارهای ایشان این است که با وجود مشاغل زیاد پزشکی، عمده اوقاتشان را صرف پژوهش‌های علمی و ادبی می‌کنند.

اختر مهدی نیز با اشاره به درهم آمیختگی شغل اصلی تقی عابدی و تلاش‌های ادبی او، گفت: آقای تقی عابدی که هم جسم انسان‌ها را مداوا می‌کند و هم با مساعی ادبی، روح انسان‌ها را نیز درمان می‌کند.

رضا حیدر، مدیر غالب انیستیتوی دهلی‌نو به ارزش و اهمیت آثار و تلاش‌های تقی عابدی در هر دو حوزه زبان و ادبیات فارسی و اردو اشاره کرد.

فاروق هم در سخنانی، از زحمات پژوهشی تقی عابدی قدردانی کرد و آثار پژوهشی  این ادیب و پزشک هندی را در خصوص ادیبانی چون غالب و دبیر و انیس بسیار ارزشمند خواند.

علیرضا قزوه نیز با توجه به نام کتاب که برج شرف است، به عبارت برج شرف از منظر کلامی و دینی و فلسفی و نجوم پرداخت. وی ضمن خواندن اشعاری از شاعران فارسی زبان هند و ایران در این خصوص، یادآور شد: در این کتاب به ستارگان واقعی، خورشید حقیقی و ماه واقعی‌ اشاره دارد و آن شخصیت‌هایی چون مولا علی(ع) و امام حسین(ع) و قمر بنی هاشم(ع) است و هفتاد و دو شهید که در برج شرف انسانیت می‌چرخند و هبوط انسانیت را آدم‌هایی چون ابن ملجم و شمر و ابن زیاد رقم می‌زنند.

در ادامه این مراسم، تقی عابدی ضمن تشکر از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، به  فعالیت‌های خود در حوزه پزشکی و ادبی اشاره کرد.

سپس، چند تن از شعرای هند از جمله ریاضت علی شایق، عزیز مهدی و مهدی باقر اشعاری را به زبان‌های اردو و فارسی قرآئت کردند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۶۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟

بر اساس بیانیه اخیر دولت هند مبنی بر منع مسافرت شهروندان هندی به ایران و اسرائیل شنیده‌ها حاکی از عدم حضور هند به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ کمتر از 11 روز مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران،‌ حضور هندی‌ها به عنوان مهمان ویژه این رویداد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که پس از صدور بیانیه دولت هند در روز 24 فروردین که در آن  به شهروندانش توصیه کرد که با توجه «به شرایط حاکم بر منطقه» تا اطلاع ثانوی از سفر به ایران و اسرائیل خودداری کنند. بعید است که ناشران هندی بتوانند خود را به نمایشگاه کتاب تهران برسانند. پیگیری‌های دوطرف تا این لحظه به نتیجه‌ای ختم نشده است.

نگاهی به سالن رایت نمایشگاه کتاب دهلی/ رایت سنتر دهلی چه قابلیت هایی برای نشر ایران دارد؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مذاکره با وزارت فرهنگ هند پیگیر حضور ناشران این کشور در نمایشگاه کتاب تهران است،‌  یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب تهران و معاون فرهنگی وزرات ارشاد در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تایید این پیگیری‌ها گفت: نتیجه این پیگیری‌ها به زودی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • قنادزاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • ۲۰۰ تاجر آفریقایی برای توسعه تجارت شناسایی شد