پیرمرد پنجرهسازی که خالق هنر شد/ فلزهایی که جان میگیرند
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۱۷۰۵۲
«علیاصغر فریدنیا»، پیرمرد قصه ما که از جوانی در حرفه «در و پنجرهسازی» مشغول بود، بلافاصله بعد از بازنشستگی به دل شهر میزند و نام هنر او را جذب میکند، حالا او خالق آثار حجمی از ترکیب فلز و شیشه شده و توانسته ایدههای ناب و دلربایی را پرورش دهد.
خبرگزاری فارس ـ همدان؛ تنها این خاک نیست که میتوان آن را با هنر کیمیا کرد، گویی در هر آنچه خداوند آفریده ذوقی نهادینه شده تا بتوان کیمیایی از آن به دست آورد، آهن سخت و بیجان را نیز میتوان با «خرده هوش و سر سوزن ذوقی» چنان جانی بخشید که لطافت آن نرمی دست را آزار دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیرمرد که پس از بازنشستگی خود را کشف کرده است، سالها آهن را تکهای سخت و بیجان میپنداشته، اما پس از گذشت ۷۰ سال از عمرش چشمها را میشورد و در آهن سخت جانی میبیند که بر لطافت روح انسان میافزاید.
«علیاصغر فریدنیا»، پیرمرد قصه ما که از جوانی مشغول حرفه «در و پنجرهسازی» بود، بازنشسته که میشود به دل شهر میزند و نام هنر او را جذب میکند تا به گالری هنر شهرداری همدان شاید برای وقتگذرانی سری بزند و از همانجا جرقه تولید آثار حجمی و مجسمههای فلزی در ذهنش متبادر میشود.
او میگوید: فعالیتهای هنری خود را از سازههای دیواری و آثار حجمی آغاز کردم تا کنون که ۷۴ سال از سنم میگذرد همچنان با انرژی به تولید و خلق آثار جدید میپردازم.
علاقمندی و عشق به هنر باعث شده این هنرمند ساعات طولانی ایستاده به طراحی و اجرای آثارش بپردازد و هرگز احساس خستگی نکند، در واقع خلق اثر جدید و پرورش ایدههای ناب انرژی جوانی را در وجود او شکوفا میکند.
در واقع خلق اثر جدید و پرورش ایدههای ناب انرژی جوانی را در وجود او شکوفا میکند.فریدنیا ادامه میدهد: علاوه بر ارائه آموزشهای فنی و حرفهای همدان، در دانشگاه مفتح نیز فعال هستم و سعی دارم این نوع هنر و خلاقیت خود را به نسل جدید و جوانان همدانی منتقل کنم تا در نهایت به عنوان حرفهای منجر به درآمدزایی شود.
این هنرمند همدانی که نمادی از پشتکار و الگویی برای جوانان است پس از بازنشستگی زندگی جدیدی را آغاز کرده و زمان خود را صرف خلاقیت و آموزش جوانان میکند.
تاکنون ۱۰ مورد از آثار حجمی و فلزی این هنرمند به ثبت ملی رسیده است و هم اکنون نیز سه مورد دیگر از آثارش در مرحله ثبت ملی است.
تا کنون ۱۰ مورد از آثار حجمی و فلزی این هنرمند به ثبت ملی رسیده است و هم اکنون نیز سه مورد دیگر از آثارش در مرحله ثبت ملی است.
جوان دیروز و کهنمرد امروز رتبه سوم هنر را که معادل مقطع کارشناسی است دریافت کرده و جزو انجمن خودآموختگان کشور است.
این هنرمند همدانی اضافه میکند: جوانان برای یادگیری این هنر بسیار مشتاق هستند و همین اشتیاق مرا سر ذوق آورده است بنابراین از آموزش به جوانان امروزی لذت میبرم و خوشحال که این فرصت برای انتقال این هنر فراهم شده است.
او بیان میکند: مرحله به مرحله هنر را با آزمون و خطا اجرا کردم ابتدا نقاشی با فلز مرحله بعد حجم فلز، شیشه با فلز و مجسمه بنابراین با همین روش به آموزش جوانان میپردازم.
این مرد خلاق تا پایان دوره ابتدایی تحصیل کرده و تمام حساب و کتاب و اندازههای آثارش را بر اساس تجربه و ذوقش ارزیابی میکند.
این مرد خلاق تا پایان دوره ابتدایی تحصیل کرده و تمام حساب و کتاب و اندازههای آثارش را بر اساس تجربه و ذوقش ارزیابی میکند
او که از مسوولان به ویژه مسوولان همدانی انتظار خاصی ندارد و با توکل بر خدا این مسیر را ادامه خواهد داد میگوید: گسترش این هنر بیش از ۵۰ جوان با استعداد را مشغول به کار میکند و تولیدات انبوه این ایده بازار خارجی ایجاد و باب صادرات را باز میکند.
هدف این هنرمند همدانی ایجاد فضایی است تا تمام آثارش در معرض دید همگان به ویژه توریستهای داخلی و خارجی قرار گیرد تا علاوه بر درآمدزایی برای شهر آثار حجمی و مجسمههای فلزیاش به نمایش درآید.
متاسفانه تاکنون اقدامی برای بازدید گردشگران از کارگاه او صورت نگرفته این در حالی است که شهرهای گردشگری در کشور اماکن قدیمی شهر را در اختیار هنرمندان قرار میدهند تا هنر این افراد به گردشگران ارائه شود و منجر به درآمدزایی شود.
هدف این هنرمند همدانی ایجاد فضایی است تا تمام آثارش در معرض دید همگان به ویژه توریستهای داخلی و خارجی قرار گیرد تا علاوه بر درآمدزایی برای شهر آثارحجمی و مجسمههای فلزیش به نمایش درآید
حالا که در آستانه سال جدید هستیم و کمتر از سه ماه به پایان سال مانده و اغلب شهرداری همدان در اقدامی شایسته المانهای نوروزی را در سطح شهر نصب میکند، این هنرمند پیشنهادی دارد و میگوید: در راستای المانهای شهری نباید در مدت زمان محدود و نزدیک به نوروز تصمیم اخذ شود بلکه باید معماری اسلامی نیز در این المانها دیده شود که به هویت ما نیز وابسته است.
بدون تردید اگر در طول سال هنرمندان با تجربه آثار قابل دفاعی تولید کنند المانها زیباتر با هنر ایرانی اسلامی در شهر نصب خواهد شد و همواره پویایی هنری در شهر ساری و جاری میشود.
زنان و مردان ایرانی در خلق آثار هنری در هر سن و سالی پشتکاری مثالزدنی دارند به استناد مصرعی از شاعر حماسهسرای ایرانی «هنر نزد ایرانیان است و بس».
انتهای پیام/89033/
منبع: فارس
کلیدواژه: هنر کیمیا انرژی هنرمند همدانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۷۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای نابودی ویروسها پنجره را باز کنید
پژوهشگران میگویند سطوح بالاتر کربن دی اکسید (CO۲) به این معنی است که ویروسها طول عمر بیشتری خواهند داشت و افراد بیشتری را آلوده میکنند، بنابراین باز کردن پنجره میتواند یک راه موثر برای کم کردن ویروسهای معلق در هوا باشد.
کربن دی اکسید یک عمل کلیدی برای بیشتر زنده ماندن ویروسهای معلق در هوا و در نتیجه احتمال انتشار بیشتر آنهاست؛ بنابراین باز کردن پنجره میتواند یک راه علمی برای جلوگیری از انتشار ویروسهای تنفسی نسبت به آنچه که در ابتدا پیشبینی شده بود، باشد.
به نقل از انای، با ظهور کووید-۱۹، جهان یاد گرفت که بودن در فضای نزدیک با فرد یا افراد دیگر چگونه میتواند خطر ابتلا به این ویروس را افزایش دهد.
اکنون تحقیقات جدید به رهبری پژوهشگران دانشگاه بریستول در بریتانیا یک پاسخی به این پرسش داده است که چگونه و چرا ویروسهای تنفسی موجود در هوا برای مدت طولانیتری در فضاهای بسته باقی میمانند. آنها میگویند پای کربن دی اکسید در میان است.
آلن هادرل، سرپرست و نویسنده ارشد این مطالعه و محقق ارشد علوم هواپخش در دانشکده شیمی دانشگاه بریستول میگوید: ما میدانستیم که ویروس عامل کووید-۱۹ موسوم به SARS-CoV-۲ مانند سایر ویروسها، از طریق هوایی که تنفس میکنیم، پخش میشود، اما این مطالعه نشاندهنده پیشرفت بزرگی در درک ما از این است که دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق میافتد و مهمتر اینکه چه کاری میتوان برای متوقف کردن آن انجام داد.
کربن دی اکسید (CO۲) یک شاخص خوب برای سنجش تهویه در یک فضای داخلی است. تعداد افراد در یک اتاق بر غلظت CO۲ تأثیر میگذارد و از آنجایی که هم کربن دی اکسید و هم ویروسهای تنفسی دیگر در هوای بازدمی وجود دارند، منطقی است که از غلظت CO۲ به عنوان شاخصی برای خطر انتقال ویروس استفاده شود.
در اینجا ما باید کمی عمیقتر به بررسی تنفس بپردازیم. PH بالای (قلیایی) بازدم ناشی از ترشحات تنفسی است که از آن منشاء میگیرد. به عنوان مثال، بزاق و مایع ریه حاوی سطوح بالایی از بیکربنات قلیایی هستند. pH قطرات خارج شده در تنفس با تبخیر بیکربنات به گاز CO۲ تغییر میکند، اما تحت تأثیر عواملی مانند رطوبت نسبی، اندازه قطرات و غلظت CO۲ در محیط قرار میگیرد.
از آنجایی که تصور میشود PH محرک عفونتپذیری ویروسهای معلق در هوا باشد، پژوهشگران بررسی میکنند که آیا غلظت CO۲ محیط بر پایداری ویروسهای موجود در هوا (هوا پایداری) و خطر انتقال آنها تأثیر میگذارد یا خیر.
در شرایط همهگیری کووید-۱۹ از مانیتورهای سنجش CO۲ برای تخمین تهویه ساختمان استفاده شد. هوای معمولی خارج از منزل حاوی حدود ۴۰۰ قسمت در میلیون (ppm) کربن دی اکسید است. در فضاهای داخلی معمولی و دارای تهویه مناسب، غلظت بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ ppm است. در فضاهای دارای تهویه ضعیف، غلظت CO۲ میتواند از ۲۰۰۰ ppm بیشتر شود و در محیطهای شلوغتر از ۵۰۰۰ ppm بالاتر رود.
پژوهشگران با تغییر غلظت CO۲ در هوا بین ۴۰۰ ppm و ۶۵۰۰ ppm، ارتباط بین غلظت CO۲ و مدت زمانی که ویروسهای موجود در هوا عفونی میمانند را تأیید کردند.
در مقایسه با CO۲ معمولی جو که حدود ۵۰۰ ppm است، افزایش متوسط در CO۲ از ۴۰۰ ppm به ۸۰۰ ppm در محدوده یک اتاق با تهویه خوب منجر به افزایش قابل توجهی در هواپایداری ویروس برای همه سویههای ویروس SARS-CoV-۲ از جمله دلتا، بتا و اومیکرون پس از دو دقیقه شد. ضمن اینکه تفاوتی در میزان عفونت و سرایتپذیری بین ۸۰۰ و ۶۵۰۰ ppm مشاهده نشد.
افزایش غلظت CO۲ عمیقاً بر سرایتپذیری SARS-CoV-۲ در طول زمان تأثیر گذاشت. در مقایسه با هوای معمولی، زمانی که غلظت کربن دی اکسید ۳۰۰۰ ppm بود (مشابه غلظت یک اتاق شلوغ) ویروسها پس از ۴۰ دقیقه تقریباً ۱۰ برابر بیشتر عفونی باقی ماندند.
هادرل میگوید: این رابطه روشن میکند که چرا رویدادهای اَبَرپخشکننده ممکن است تحت شرایط خاصی رخ دهند. PH بالای قطرات بازدمی حاوی ویروس SARS-CoV-۲ احتمالاً عامل اصلی عفونت است. CO۲ هنگامی که با قطرات برهمکنش میکند مانند یک اسید عمل میکند. این باعث میشود که pH قطرات کمتر قلیایی شود و در نتیجه ویروس درون آنها با سرعت کمتری غیرفعال شود.
خوشبختانه توصیه پژوهشگران برای کاهش عفونت ویروسی یک توصیه ساده است.
هادرل میگوید: به همین دلیل است که باز کردن یک پنجره یک استراتژی کاهش موثر است، زیرا هم از نظر فیزیکی ویروس را از اتاق خارج میکند و هم باعث میشود قطرات هواپخش برای ویروس سمیتر شوند.
با توجه به تمرکز جهانی بر کاهش CO۲ جو که دانشمندان اقلیم پیشبینی میکنند در دهههای آینده به بیش از ۵۵۰ ppm افزایش یابد، پژوهشگران میگویند یافتههای آنها پیامدهای گستردهتری دارد.
هادرل میگوید: بنابراین، این یافتهها پیامدهای گستردهتری نه تنها در درک ما از انتقال ویروسهای تنفسی، بلکه اینکه چگونه تغییرات در محیط ما ممکن است احتمال همهگیریهای آینده را تشدید کند، دارد.
وی افزود: دادههای مطالعه ما نشان میدهد که افزایش سطح CO۲ در جو میتواند با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروسهای تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آنها در هوا عفونی میمانند، همزمان باشد.
این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک