Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس سامانه ای که طراحی می شود همچنان که داروخانه ها حق فروش مواد دارویی بدون نسخه پزشک را ندارد، هیچ فروشگاه کودی حق فروش مواد کودی شیمیایی بدون نسخه متخصص خاک را ندارد که با اجرای این طرح حداقل برای 80 هزار نفر از فارغ التحصیلان حوزه خاک اشتغال ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جهانبخش میرزاوند ظهر امروز در سومین همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک که با شعار «جلوگیری از فرسایش خاک برای حفظ آینده ما» در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: خاک در لابلای فرهنگ و شیوه زیست ما جایگاه ویژه ای داشته و امروز هم با توجه به تنگناهایی که وجود دارد باید اهمیت خاک را تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع که حفاظت و صیانت از خاک امروز به یک نهضت جهانی تبدیل شده است، گفت: در همین راستا در تقویم نیز روزی را به عنوان صیانت از خاک تعیین کرده و توسط سازمان ملل نامگذاری شده است.

میرزاوند اظهار کرد: هدف غائی بزرگداشت روز جهانی خاک بحث تبیین و اهمیت خاک برای آحاد مردم است پس زبان و بیان موضوعات در این برنامه ها باید به گونه ای باشد که برای همه اقشار مردم قابل فهم و درک باشد.

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: همه باید با یک زبان و یک بیان در راستای تبیین اهمیت صیانت از خاک و حفظ این سرمایه تلاش کنیم.

میرزاوند اذعان کرد: باید با برنامه ریزی درست بتوانیم اهمیت خاک را تبیین کنیم، از وجود خاک صیانت کرده و با مدیریت مناسب بهره برداری پایدار از خاک داشته باشیم.

وی افزایش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در مورد اهمیت خاک و نقش آن در زندگی بشر را ضروری دانست و گفت: در کشور ایران شرایط صیانت و بهره برداری پایدار از خاک فراهم است.

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: ملت ما چون از فرهنگ بسیار غنی و تاریخی برخودار هستیم می توانیم در مسیر تحقق اهداف در راستای اجرای قانون حفاظت از خاک بهترین و بالاترین خروجی را داشته باشیم.

میرزاوند خاطرنشان کرد: از نظر قوانین و مقررات در زمینه حفاظت از خاک در کشور هیچ مشکلی نداریم و در برنامه توسعه ششم و سایر برنامه ها و قوانین این موضوع کاملا مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در دفتر تخصصی خاک کمیته های مختلف از جمله شورای عالی خاک تشکیل شده است، گفت: کمیته سلامت خاک تشکیل و نخستین دستور آن در خصوص کشت های خارج از فصل و کشت های زیر پلاستیک بوده است.

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: کشت زیر پلاستیک زیان های زیادی برای خاک دارد در تمام دنیا و در کشور ما در این خصوص کم کار شده است نیاز به کار مطالعاتی و استفاده از روش هایی که کمترین زیان را اجرای این روش ها به خاک بزند داریم.

میرزاوند با تاکید براینکه جزیره ای کار کردن مشکلی از کشور ما رفع نمی کند، گفت: بخش زیست شناسی، باغبانی، زراعت و غیره باید در برنامه ریزی ها و اجرای کارها باید در کنار هم قرار بگیرند.

وی اظهار کرد: آمار های سطح زیر کشت کشاورزی در کشور ما آمارهای بالا و تکان دهنده ای است از سوی دیگر استفاده از آب فاضلاب  در بخش کشاورزی نیز از دیگر مشکلات است که باید در راستای رفع آن تلاش و جدیت صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: وضعیت مالی کشور به واسطه تحریم ها دشمنان در تنگا قرار دارد برای برون رفت از این مشکلات و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی پایین آوردن هزینه ها، انجام کار گروهی برای حل مشکلات، استفاده از داده ها و طرح های پژوهشی همدیگر ضروری است.

میرزاوند با اشاره به اینکه استفاده از آرشیو مطالعات دستگاه های مختلف در برنامه ریزی ها برای جلوگیری از پرت هزینه ها را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: افراد خلاق و صاحب نظران باید در راستای تدوین نقشه راه مدیریت خاک ورود پیدا کند.

وی افزود: بخاطر عدم شناخت و عدم وجود متولی در حوزه خاک ارزیابی اقتصادی خیلی از پروژه های عمرانی و زیرساختی بدون توجه به خاک بوده است.

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: بر اساس قانون حراست از خاک کمیته ویژه تعیین ارزش اقتصادی خاک مشخص شده تا کنون بیش از 7 جلسه این کمیته برگزار شده است.

وی تصریح کرد: کمیته وحدت رویه اطلاعات خاک تشکیل شده است و نمایندگانی از دستگاه ها و سازمان های مختلف در آن حضور دارند و این حوزه به صورت جامع دیده شده است.

وی اذعان داشت: دانشگاه، موسسات تحقیقاتی و غیره اگر در حوزه خاک کار می کنند باید در یک چارچوب و با یک بیان و زبان که قابل فهم باشد کار کنند.

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه  شبکه های آزمایشگاه های ایران در این حوزه در دنیا بی نظیر است، گفت: در حال حاضر 168 آزمایشگاه بخش خصوصی و 32 آزمایشگاه دولتی در حوزه خاک در کشور فعالیت دارد.

میرزاوند اظهار کرد: ایران جزء 5 کشور دنیا که قانون ویژه حراست از خاک را تدوین و به اجرا رسانده است باید این اقدامات را در مجامع بین المللی به درستی ارائه کنیم.

وی اذعان کرد: در قانون بهره وری وزارت کشوری که برنامه اجرای آن 10 ماه پیش اعلام شده و به جد پیگیر اجرای آن هستیم مشکل اشتغال فارغ التحصیلان خاک شناسی کشور حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: اجرای آزمایشگاه های بخش خصوصی و شرکت مدیریت خاک با سازمان برنامه و بودجه رایزنی شده است باید کارهای حوزه خاک توسط متخصصین این حوزه انجام شود در این راستا نیاز به کمک دانشگاه ها برای اخذ ردیف بودجه  از سازمان برنامه و بودجه هستیم.

وی گفت: تمام فروشگاه های بسته بندی کننده و  فروشنده بهسازهای خاک، محرک های رشد و کود شیمیایی از سال آینده باید یک مسوول فنی خاکشناس داشته باشند.

وی تصریح کرد: براساس سامانه ای که طراحی می شود همچنان که داروخانه ها حق فروش مواد دارویی بدون نسخه پزشک را ندارد، هیچ فروشگاه کودی حق فروش مواد کودی شیمیایی بدون نسخه متخصص خاک را ندارد که با اجرای این طرح حداقل برای 80 هزار نفر از فارغ التحصیلان حوزه خاک اشتغال ایجاد خواهد شد.

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی در پایان عنوان کرد: با وجود تمام کارهای انجام شده در حوزه خاک، همچنان اقدامات زیادی لازم است که با تلاش فارغ التحصیلان این عرصه، متولیان امر و مردم مشکلات این بخش حل خواهد شد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: میرزاوند کود شیمیایی وزارت جهاد کشاورزی سازمان ملل اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۷۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده

ایسنا/مرکزی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی در شهرستان محلات بود که پیگیری مجوزهای قانونی برای ایجاد این ایستگاه در سال گذشته انجام شده و در سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

غلامرضا گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی استان است، افزود: این مرکز با برخورداری از ۳۴ پژوهشگر هیات علمی و کارشناس پژوهشی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، نقش برجسته‌ای در توسعه کشاورزی و منابع طبیعی استان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، اسناد بالادستی، امنیت غذایی و نیازهای بخش کشاورزی و بهره‌وری در نهاده‌های کشاورزی ایفا می‌کند.

وی به فعالیت سه معاونت پژوهش و فناوری، آموزشی، مدیریت و منابع انسانی، دو  پردیس تحقیقاتی و آموزشی لوبیای خمین و انار ساوه‌، پنج ایستگاه تحقیقاتی، هفت آزمایشگاه تخصصی، هفت کلکسیون بزرگ در سطح کشور شامل انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر و پسته وحشی در مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۸۸ عنوان پروژه تحقیقاتی در زمینه‌های محصولات زراعی و باغی، گیاه پزشکی، منابع طبیعی، فنی و مهندسی، آبخیزداری، علوم دامی و اقتصادی - اجتماعی توسط محققین این مرکز اجرا شده است که از این تعداد ۱۸ عنوان در سال ۱۴۰۲ خاتمه یافته و به نتیجه رسیده است.

گودرزی با اشاره به مصوبه سفر هیئت دولت به استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ مبنی بر ساخت آزمایشگاه کشت بافت، مهمترین دستاورد مرکز در سال ۱۴۰۲ را افتتاح این آزمایشگاه دانست و گفت: در راستای بهبود و ایجاد آزمایشگاه‌های مورد نیاز مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان، این آزمایشگاه در دیماه ۱۴۰۱ کلنگ‌زنی شد و در عرض یکسال ساخت و تجهیز آن به پایان رسید.

وی افزود: آزمایشگاه کشت بافت مرکز تحقیقات در سطح ۲۱۰ متر مربع، اولین آزمایشگاهی است که برای تولید دانش فنی محصولات مختلف کشاورزی در استان مرکزی ایجاد شده و قابلیت فعال کردن حداقل ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در استان را داراست.

گودرزی در ادامه با اشاره به رتبه ششم و اول استان مرکزی به ترتیب در تولید و صادرات ماهیان زینتی در کشور؛ تحقیقات، آموزش و ترویج را همزمان با تولید، در این عرصه مهم دانست و گفت: یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی در شهرستان محلات بود که پیگیری مجوزهای قانونی برای ایجاد این ایستگاه در سال گذشته انجام شده و در سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به افزایش ۱۵۰ درصدی عملکرد آموزش به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان مرکزی در دو سال گذشته گفت: این آموزش‌ها بر اساس نیازسنجی ثبت شده در سامانه سابک(سامانه آموزش بهره برداران کشاورزی) ارائه شده و رشد بیش از ۱۵۰ درصدی را از نظر تنوع در آموزش بهره‌برداران و فراگیران به دنبال داشته است.

وی افزود: از جمله دوره‌های اثربخش می‌توان به آموزش و تربیت نیروی ماهر پرورش دام سبک ویژه مددجویان کمیته امداد اشاره کرد که باعث ایجاد اشتغال‌ برای بیش از ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استان مرکزی، همچنین با اشاره به اجرای پروژه های تحقیقاتی در راستای افزایش بهره‌وری در نهاده‌های کشاورزی، از معرفی چهار رقم لوبیای جدید در سال جاری خبر داد و گفت: پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین تنها مرجع تحقیقات تخصصی لوبیا در کشور است و بیش از دو هزار نمونه ژرم‌پلاسم در این پردیس نگهداری می‌شود.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۳ نیز تحقیقات جهت معرفی ۴ رقم جدید لوبیای زودرس، ایستاده و کم‌نهاده ادامه دارد که با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، می‌توانند در کاهش آب مصرفی و افزایش بهره‌وری در کشت لوبیا تاثیر بسزایی داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حل معضل کمبود پزشک زن در کشور اولویت مسئولان نیست
  • توزیع بیش از ۴۳ هزار تن انواع کود در استان قزوین
  • 530 تن کود کشاورزی در میاندورود توزیع شد
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • کنترل جمعیت حیوانات بلا صاحب در ارومیه
  • میدان عرضه دام در چهارمحال‌وبختیاری احداث می‌شود
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده
  • آینده‌ای روشن با زمین بدون پلاستیک
  • بیش از ۱۵۰ بهورز در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند