Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:18:22 GMT

ساده مثل آب ، سخت مثل سنگ

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۱۹۶۸۰

ساده مثل آب ، سخت مثل سنگ

تداوم خشکسالی و پایین افتادن سطح آب‌های زیر زمینی در اغلب دشت‌های فارس موجب شده تا فاصله چاه‌های تامین آب از شهرها دورتر و دورتر شود ، گاه برای تامین آب برخی از شهرها می بایست دل کوه‌ها و کوهپایه‌ها را شکافت و از چاه‌های آهکی و آبرفتی دامنه کوه‌ها و رودخانه ها اندک آبی یافت و با اجرای خطوط انتقال و با صرف میلیاردها ریال اعتبار و هزینه آن را به سمت شهرها روانه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در فصول پاییز و زمستان موضوع کم آبی در شهرها کمتر موضوعیت دارد اما همین که خرداد و تیر از راه می رسند زمزمه تنش آبی نیز به گوش می رسد ، مناطقی مانند شهرهای کوار، کوهنجان، داراب و فیروزآباد ، خرامه ، ایزد خواست و برخی از شهرهای شمال و شرق استان فارس بیشتر از سایر مناطق در تیر رس تنش آبی قرار می‌گیرند هر چند ، با اتخاذ تدابیر مهندسی و اجرای برنامه‌های عملیاتی  شرایط تنش آبی در این شهرها به حالت عادی بازگشته است اما در مجموع تامین آب در این شهرها همراه با مشکلات فراوان است.

در سال ۹۶ تعداد شهرهای بحرانی فارس در تامین آب  ۱۹ شهر بود، سال گذشته این تعداد به ۹ شهر رسید و امسال علی‌رغم گرمای شدید هوا، با اتخاذ راهکارهای مهندسی و فرهنگی تنش آبی در شهرهای فارس کنترل شده است .

بر اساس آمارهای موجود بالغ بر ۸۵ درصد آب مورد نیاز مردم در استان فارس از محل آبهای زیرزمینی تامین می شود،  وزارت نیرو تلاش می‌کند که ۳۰ درصد از شهرهای استان فارس را تحت پوشش آب‌های سطحی که منابع قابل اعتمادتری است، قرار دهد که شهرهای داراب، فسا، زرین دشت و در مراحل بعدی کازرون، نی ریز   در دستور کار خواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب  استان فارس روز سه شنبه به مناسبت ۱۱ دی ماه سالروز تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب در گفت و گو با خبرنگاران به ترسیم سیمای تامین آب در استان فارس در شرایط خشکسالی و تنش آبی پرداخت و با بیان گزیده ای از عملکرد دولت در این عرصه همگان را به مصرف بهینه آب ، صرفه جویی در مصرف و مدیریت تقاضا دعوت کرد.

محمد علی قلندری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: اثبات دانش فنی، تجربه های گران بهای اتکا به درون، ارتقاء آموزش ، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه، پرورش و به عرصه آوردن نیروی انسانی کارآمد و متخصص، ارتقاء سطح کیفی خدمات در راستای کسب رضایت مندی عمومی، سازماندهی خدمات به هنگام و مستمر را می توان از جمله نقاط قوت عملکرد شرکت های آب و فاضلاب برشمرد. 

وی اضافه کرد: تنگناهای اقتصادی و مالی، ضعف های ساختاری در نظام تعرفه ها و اقتصادی آب شرب، خشکسالی های مداوم و افت کمی و کیفی منابع آب، غفلت از الگوسازی و نهادینه سازی مصرف بهینه آب در جامعه و در نهایت ضعف بهره وری سازمانی، ارتقاء و به روزآوری منابع انسانی، ناکامی در پیاده سازی الگوهای بهره وری، برون سپاری و خصوصی سازی از مهم ترین نقاط ضعف موجود شرکت هاست.

وی افزود: با توجه به تداوم خشکسالی ها و تهدید کاهش سطح کیفی و کمی منابع آب، شرکت ها باید با بکارگیری تجارب گران بهای گذشته و با برنامه ریزی های مناسب، الگوهای سازمان های بهره ور و متعالی را پیشه سازند. توجه و توسعه ی راهکارهای درآمدی پایدار، ارتقای بهره وری سازمانی و کیفی سازی و غنی سازی منابع انسانی، توسعه ی فعالیت های برون سپاری واقعی و اقتصادی، گفتمان سازی مناسب فرهنگ بهینه  مصرف در جامعه و در نهایت تعامل مناسب جهت متعادل سازی و اصلاح نظام تعرفه ها و اقتصاد آب می بایست سرلوحه  فعالیت ها و اولویت ها باشد.  

 مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه به ترسیم گوشه ای از چشم انداز فعالیت شرکت های آبفا پرداخت و بیان داشت: چشم انداز و افق آینده ی شرکت ها، باید معطوف به کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری همراه با شناسایی و توسعه راهکارهای پایدار درآمدی برای شرکت ها باشد. به روزآوری سازمانی و انطباق شرکت ها همراه با تجدید ساختار آنها و فعال تر نمودن نقش هیئت مدیره ها و ارکان شرکت ها در سیاست گذاری ها و تصمیم سازی ها باید در اولویت کاری آنها باشد. 

 قلندری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات کلیدی و موثر شرکت آبفا استان فارس در حوزه های آب و فاضلاب افزود؛ طی چند سال اخیر در حدود ۲۰۰ طرح و پروژه خرد و کلان آب و فاضلاب در سطح استان فارس شروع شده و به بهره برداری رسیده یا در مراحل پایانی می باشد.

وی با اشاره به سیاستهای وزارت نیرو و شرکت مهندسی آبفا کشور مبنی بر سازگاری با کم آبی افزود: در این راستا شرکت آبفا فارس ۵ محور کلیدی را در سرلوحه کار خود قرار داده  که از جمله آن مدیریت تقاضا و مصرف ،  فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب ،  بهبود کیفیت آب ، تداوم خدمات رسانی و افزایش ظرفیت تامین و انتقال است.

این مقام مسوول گفت: به همین منظور این شرکت بیشترین فعالیت خود را در چند سال اخیر معطوف به بحث مدیریت تقاضا و ایجاد بستر فرهنگ مصرف بهینه آب و آموزش همگانی در بین اقشار مختلف جامعه نموده و به همین منظور برنامه های متنوعی را برای بخش های مختلف جامعه از جمله دانش آموزان، معلمان، بانوان خانه دار و دیگر اصناف و اقشار جامعه تدارک و اجرا کرده  است.

قلندری اضافه کرد: در جهت افزایش ظرفیت تامین آب نیز با توجه به افزایش جمعیت شرکت آبفا فارس طرح و پروژه های متعددی را در شهرهای استان اجرا کرده که طرح آبرسانی به مسکن مهر امام رضا (ع) لپویی ، طرح آبرسانی به شهر فراشبند از چشمه برم فرهاد ، طرح آبرسانی به شهر ایزدخواست از کوه های مروارید ، طرح آبرسانی به شهر پیر (از توابع حاجی آباد) ، طرح آبرسانی به شهر گله دار و  آبرسانی به لامرد از تنگ فاریاب از ان جمله است.

 مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه به بیان چند طرح مهم که توسط سازمان آب منطقه ای استان اجرا و جهت بهره برداری به شرکت آبفا استان فارس واگذار شده است اشاره کرد و گفت: این طرح ها شامل  بهره برداری از خط آبرسانی لارستان  از سد سلمان فارسی به ۹ شهر جنوب استان شامل لار، گراش، اوز، خنج، فتح آباد، امام شهر، خور ، لطیفی،  فیشور و ۴۰ روستا واقع در مسیر طرح ،  بهره برداری از خط آبرسانی محرم به شهرهای لامرد، مهر، اهل و اشکنان و روستاهای واقع در مسیر طرح ،  بهره برداری از خط  آبرسانی به شهر حاجی آباد و روستاهای واقع در مسیر است .

قلندری افزود: همچنین بهره برداری از خط  آبرسانی از منطقه  پشت بره به شهر  آباده ،  بهره برداری از خط  آبرسانی از مناطق رونیز و مهدی آباد به فسا،  بهره برداری از خط آبرسانی به کازرون و روستاهای مسیر اجرای طرح ،  بهره برداری از خط  آبرسانی به نی ریز با حفر، تجهیز و برق رسانی به ۷ حلقه چاه ، بهره برداری از خط آبرسانی به شهر مرودشت از سد درود زن نیز در سالهای اخیر اجرایی شده است.

برچسب‌ها آب و فاضلاب خشکسالی شركت آب و فاضلاب فارس فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آب و فاضلاب خشکسالی شركت آب و فاضلاب فارس فارس آب و فاضلاب خشکسالی شركت آب و فاضلاب فارس فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۹۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین آب پایدار روستا‌های بخش گابریک نیازمند تخصیص اعتبار

حسین صادقی معاون نظارت بر بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای هرمزگان در این زمینه گفت: اکنون آب مورد نیاز روستا‌های بخش گابریک ازجمله علی آباد به صورت نوبت بندی و هر سه روز یکبار معادل نیاز کل مجتمع های روستایی تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در تامین نیاز آبی این مجتمع وجود ندارد افزود: یکی از چالش‌های پیش روی ما در این روستا‌ها ذخیره بیش از اندازه آب به وسیله خانوار‌ها در مخازن بزرگ موجود در منازل است.

بیشتر بخوانید:

مشکلات آبرسانی در روستاهای بخش گابریگ از زبان اهالی

معاون نظارت بر بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای هرمزگان گفت: در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز، تامین آب شرب پایدار این منطقه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • افزایش توان ارائه خدمات فنی مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • افزایش توان ارایه خدمات فنی و مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • ۳۰۰ روستای لرستان از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند
  • تامین آب پایدار روستا‌های بخش گابریک نیازمند تخصیص اعتبار
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد کرمانشاه با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه کشاورزی جهت صدور پروانه بهره‌ برداری
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور
  • بهره‌مندی ۱۲۳ شهر و ۲۴۶۹ روستای استان فارس از گاز