Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@09:01:48 GMT

مرگ هراسی یا پازلی ناکامل

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۲۳۱۱۲

مرگ هراسی یا پازلی ناکامل

ایران: در نقد و بررسی نمایش فراکتال نوشته و کار مهدی سقا که این روزها در کارگاه دکور تالار حافظ هر شب ساعت 19:30 اجرا می‌شود، رضا آشفته این نمایش را مدرن و در عین حال القاگر فضای مرگ هراسی دانست اما شهرام خرازی‌ها دیگر منتقد کانون ملی منتقدان تئاتر ایران آن را دارای قطعاتی دانست که در نهایت به‌دلیل گسستگی آن کامل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا آشفته، پژوهشگر در ابتدا به شرایط خلق نمایشنامه‌های ذهنی و روانی پرداخت که پس از رنسانس و انقلاب صنعتی در اروپا و خلوت گزینی و بالا گرفتن تنهایی‌ها و افسردگی‌ها و بیماری‌های روانی زمینه خلق ادبیاتی متفاوت و ایجاد تئاتری مدرن را ممکن ساخته که در آغاز بوخنر در آلمان در نیمه اول قرن نوزدهم و بعدها آلفرد ژاری در فرانسه، موریس مترلینگ در بلژیک و چخوف در روسیه اولین گام ها را برای نو شدن نمایشنامه و میل به شیوه‌های درونی مانند اکسپرسیونیسم، امپرسیونیسم، سمبولیسم و آبزورد را ایجاد کرده‌اند و هنریک ایبسن و استریندبرگ نیز اولین متون ضد رئالیستی خود را در پایان قرن نوزده و آغاز قرن بیستم خلق کرده‌اند اما دو جنگ جهانی اول و دوم دگرگونی‌های شدیدی را در زمینه ادبیات و هنر ایجاد کردند و دیگر میل بسیاری برای خلق در موقعیت‌های ذهنی و روانی گسترده‌تر شد و مکاتب هنری مدرن و پسامدرن در این زمینه مسیر پر فراز و نشیبی را برای مواجهه انسان با مشکلات درونی اش در پیش گرفتند. فراکتال نیز بر آمده و متأثر از شاه می‌میرد نوشته اوژن یونسکو است که این نمایشنامه نویس نسبت به بیچارگی‌های بشر پس از جنگ جهانی دوم چنین بازنمایی و تأثیرات خود را از این شرایط بغرنج در آثارش خلق کرده و حالا هر نام و نشانی که بر آن بگذاریم؛ درواقع او انسان را در پیچیده‌ترین و دشوارترین شرایط ممکن به چالش کشیده است. بنابراین ما هم در نگاه نخست به فراکتال متوجه می‌شویم که آمیزه‌ای از این سبک‌ها و بویژه اکسپرسیونیسم و آبزوردیم در آن بیشتر موج می‌زند.
مهدی سقا در معرفی گروه شان گفت:«فعالیت گروه تئاتر آد از سال 90 با نمایش «خبر مرگ من» آغاز شد. پس از آن نمایش‌هایی همچون «به سلامتی جاده»، «ایستگاه ویکتوریا» - که دو نمایشنامه از «پینتر» بوده است - نمایش«... و دنیا هم از یک پیج متولد شد» به‌کارگردانی «مژده قربانی» که از اعضای اصلی گروه تئاتر آد هست، پرفورمنس «قلم - مو»، «حشره»، رپرتوار «اتانازی» که شامل 4 نمایش بود و آخرین نمایش گروه پیش از «فراکتال» نمایش «گذر پرنده‌ای از کنار آفتاب» است که در سال 96 اجرا شد.»
شهرام خرازی‌ها نمایش فراکتال را دارای پازلی با قطعات برهم ریخته دانست که تماشاگر هم همکاری می‌کند این قطعات کنار هم قرار بگیرد و به یک شکل نهایی برسد اما به نظر می‌رسد که بین این‌ها، قطعات گسسته‌ای هم هست که برداشت من این است شکل نهایی صورت نمی‌گیرد. این منتقد تأکید کرد که غیاب درام یک مشکل مشخص است که خیلی از جاها خیلی از مسائل را گم می‌کنیم. فراکتال یک اثر مستقل است که با نیم نگاهی به شاه می‌میرد نوشته اوژن یونسکو نوشته شده و قطعاً از لحاظ فرم و ساختار کلیپی است که باید به وسیله درام قسمت‌های مختلف به هم وصل شود و بعضی جاها اتصال اتفاق نمی‌افتد! در این متن و اجرا کاراکتر و شخصیتی شناسانده نمی‌شود بلکه اینها کاریکاتورهایی هستند که در هاله‌ای از ابهام باقی می‌مانند. انگار کارگردان در دادن اطلاعات به تماشاگر خساست به خرج می‌دهد و با این اطلاع‌رسانی قطره چکانی درباره باز شدن موضوع به نسبت کارهایی که برخوردار از درام هستند، به کارش لطمه می‌زند. مهدی سقا با اشاره به اینکه این نقش‌ها عامدانه کاریکاتور شده‌اند و ما در ضمن با قطعات نمایشی مواجه می‌شویم که ساختار کلی اثر چنین می‌خواهد، در ادامه نشست گفت:«درباره خساست در ارائه اطلاعات به مخاطب با شما مخالفم و فکر می‌کنم که این کار را نکرده‌ام و می‌خواهم کمی توضیح بدهم. البته باید بگویم که این نظر من است و شاید کمی رادیکال به‌نظر بیاید. آقای آشفته گفته‌اند که هنرمندان از یک دوره‌ای به‌سمت وجوه درونی‌شان رفته‌اند و آثارشان ذهن گرایانه‌تر شد، بخصوص پس از جنگ جهانی دوم. من فکر می‌کنم که اتفاقاً این‌ها چیزهایی بودند که فراموش شده بودند. تئاتر اتفاقاً باید از اتفاقات ذهنی زاییده شود. این‌ها چیزهایی است که در تئاتر فراموش شد. رؤیاها و کابوس‌ها. منظورم تنها تئاتر نیست، منظورم هنر است. برای هنر نمی‌توان و نباید خط مشی معین کرد. این‌ها دست و پای هنرمند را می‌بندد. با تعیین قواعد برای هنر، جایی برای رؤیا نمی‌گذاریم. در رؤیای من آدم‌ها این گونه‌اند.» در ادامه رضا آشفته گفت با توجه به اینکه در نمایش‌های ذهنی ما با حس و حالتی مواجه خواهیم شد که در نهایت فضایی را خواهند ساخت که در القاگری همان است که مخاطب متوجه آن خواهد شد و در این نوع نمایش کمتر پیش می‌آید، رابطه حسی و همذات پندارانه شکل بگیرد یا مفاهیم در یک رابطه معقول مخاطب خود را درگیر نمی‌کنند و در نهایت شکل گرفتن یک فضاست که ما را بیشتر متوجه قابلیت‌های اثر می‌کند. در فراکتال هم فضا درباره مرگ و درواقع مرگ هراسی است که برانژه تنها انسان یا پادشاهی است که در دقیقه 83 مرگ قرار دارد و می‌خواهد همچنان زنده بماند اما مردگان زمینه را برای حضورش در جهان مردگان مهیا می‌کنند. شهرام خرازی‌ها در پایان از صحنه فریاد در سکوت زنی یاد کرد که هم بهترین صحنه نمایش هست و هم در برگیرنده آن چیزی است که باید در این موقعیت گفته شود که انگار ناکام می‌ماند. نمایش «فراکتال» به کارگردانی و طراحی مهدی سقا در کارگاه دکور تالار حافظ تا ۲۲ دی ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۳۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»

هشدار یک مدیر هنری درباره وضعیت خطرناک تماشاخانه سنگلج و آغاز اجرای نمایش «جاودی شهرزاد» در این سالن، از تازه‌ترین خبرهای این تماشاخانه قدیمی است.

اسرافیل فرج اللهی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و دیدن نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران»، اسرافیل فرج اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با ابراز نگرانی از وضعیت تماشاخانه سنگلج و تخریب ساختمان مجاور گفت: امروز که من در سنگلج حضور پیدا کردم، متوجه شدم داخل سالن با وجود اجراهای باکیفیت و استقبال تماشاگران حال خوبی دارد ولی متأسفانه بیرون ساختمان حال خوبی ندارد. تماشاخانه سنگلج یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر کشور است که از سال‌های دور آثار فاخر و اترزشمندی در آن اجرا شده است. این ساختمان که قدیمی‌ترین سالن دایر تئاتر است، هرلحظه ممکن است با تخریب غیراصولی ساختمان مجاور دچار آسیب غیرقابل جبران شود.

او ادامه داد: این مشکل چند وقتی است که گریبان این تماشاخانه کهن را گرفته است و رفع آن مطالبه جدی همه هنرمندان است. ما از وزارت میراث فرهنگی می‌خواهیم به این موضوع، ورود کند، از شهرداری توقع داریم حمایت کند تا این تماشاخانه که مهد نمایش ایرانی است، محافظت و ایمن‌سازی شده و سالم به دست نسل بعدی برسد.

فرج ‌اللهی در ادامه با ابراز خوشحالی از این که در سال جدید، هم‌زمان چند اثر از هنرمندان شهرستانی‌ در تهران روی صحنه رفته است، گفت: شعار انجمن هنرهای نمایشی همواره این بوده که تئاتر فقط تئاتر تهران نیست به همین منظور، امسال هم حوزه حمایتی اجرای نمایش را با همین دیدگاه شروع کردیم و حتی یکی از دلایل راه‌اندازی سامانه گیشه تئاتر هم حمایت از تئاتر استان‌ها بود. با راه اندازی این سایت، همه هنرمندان سراسر کشور می‌توانند روی این سامانه بلیت فروشی داشته باشند.

«جادوی شهرزاد» به سنگلج رسید

نمایش آیینی سنتی «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان از یکشنبه ۹ اردیبهشت اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، «جادوی شهرزاد» نوشته شهناز روستایی یکی از قصه‌های هزار و یک شب است که به شیوه نمایش های ایرانی اجرا می شود.

بر اساس اعلام این تماشاخانه مراسم شب چراغ این نمایش با حضور ناصر ممدوح در ساعت  ۱۷ و سی دقیقه فردا، یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

در این اثر نمایشی رعنا زرگرزاده ، آرتمیس دشتی ، نازنین دیدهور ،زهرا عسگری ، رضا حکمی ، عباس سلطانی ، شاهو فلاحی ، علی مختاری ، شیدا شلالوند ، بهزاد حاجی حسنی ایفای نقش می کنند.

در گروه موسیقی زنده این نمایش نوازندگانی همچون رضا روستا ، علی جباری ، بهزاد حاجی حسنی حضور دارند.

دستیار کارگردان ریحانه مقدم، طراح گریم سمیرا دارلودا، طراح نور حسن محمدی فرانی، طراح صحنه و لباس زینب سعیدی کوشا، طراح پوستر و بروشور روژین افشارزاده، مدیر روابط عمومی عاطفه چترروز و مدیر تبلیغات محمدامین قهرمانی از دیگر همکاران این نمایش هستند.

فروش بلیت نمایش «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان را سایت گیشه تئاتر بر عهده دارد و علاقه مندان به نمایش های شاد و موزیکال ایرانی-سنتی می توانند از طریق لینک https://gishehtheater.ir/Theater/Jadooye-shahrzad نسبت به خرید بلیت های پنج روز اول این نمایش اقدام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید