Web Analytics Made Easy - Statcounter

ربانی غریبی تولیدکنندگان مطرح در حوزه اسباب بازی، تولید محصولات با تیراژ بالا و صادرات آن ها را ظرفیت صنعت اسباب بازی دانست و گفت:پتانسیل اشتغال زایی و کاربردی این صنعت باید شناسایی شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی با هدف حمایت از تولید ملی، برقراری ارتباط میان فعالان اسباب بازی و کمک به ارتقای صنعت اسباب بازی و با شعار «تمرین زندگی» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور اطلاع از جزئیات بیشتر پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی گفتگویی رییس آن، «حسین ربانی غریبی» که معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است،ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

تفاوت های این دوره از جشنواره ملی اسباب بازی با دوره های قبل چیست؟

در پنجمین دوره جشنواره اسباب بازی تمرکز بر توانایی همه تولیدکنندگان عرصه اسباب بازی از جمله تولیدکنندگان عروسک جشنواره صورت گرفته است. ما امسال شهر عروسک ها را در این جشنواره داریم. از لحاظ ظاهری و پشتیبانی ظاهری تفاوت های چشمگیری  در این دوره مشاهده می شود. ما بخش ترویجی مان را  نسبت به دوره قبل متفاوت تر برگزار کردیم. در عین حال سعی کردیم در حوزه های اطلاع رسانی کار کنیم که جشنواره بلوغ اطلاع رسانی خود را پیدا کند و همه مردم از برگزاری آن با خبر باشند. پنجمین دوره جشنواره اسباب بازی مثل سال قبل توسط بخش خصوصی در حال برگزاری است. تولیدکنندگان اسباب بازی متولیان اصلی بخش نمایشگاه تخصصی جشنواره هستند.

 

چند تولیدکننده با چند اسباب بازی در پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی شرکت دارند؟

160 تولیدکننده با دو هزار عنوان اسباب بازی در پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی حضور دارند که حجم قابل توجه و عنایتی است. از همه فعالان حوزه اسباب بازی از تولیدکنندگان تا توزیع کنندگان و سیاستگزاران دعوت می کنیم که با حضور خود در جشنواره اسباب بازی هم با فرآیند تولیدات اسباب بازی آشنا شوند، هم زحمات دوستان را ببینند و هم اینکه بتوانند شبکه ارتباطی درستی را برای سال آینده برنامه ریزی کنند.

 

چه برنامه های جانبی برای این دوره از جشنواره در نظر گرفتید؟

نشست های علمی و کارگاه های تخصصی با حضور فعالان و تولیدکنندگان اسباب بازی و همچنین روان شناسان را در طول برگزاری جشنواره اسباب بازی در نظر گرفتیم. در مجموع هفت نشست تخصصی و چهار کارگاه در نظر گرفته شده است. اعزام تماشاخانه سیار به استان سیستان و بلوچستان، شادی پیمایی، حضور کتابخانه های سیار در مناطق محروم و تجلیل و قدردانی از سه  تولیدکننده، سه پیشکسوت و سه نهاد مربوط به صنعت اسباب‌بازی از دیگر برنامه های پنجمین جشنواره اسباب بازی است.

 

نشست های تخصصی در حوزه اسباب بازی برای مسئولان آموزش و پرورش تا چه اندازه ضروری است؟و آیا در این دوره از جشنواره نشستی با این مسئولان در نظر گرفتید؟

هر محصولی نیازمند توضیح برای مصرف کننده است. مصرف کننده عمده اسباب بازی کودکان و نوجوانان هستند اما والدین و مربیان تربیتی آنها باید طریقه استفاده از اسباب بازی ها را یاد بگیرند که بتوانند در بهره برداری و برنامه ریزی به بچه ها منتقل کنند. لذا برگزاری نشست هایی در حوزه اسباب بازی برای والدین و مربیان بسیار موثر و حائز اهمیت است. یک اتاق بازی نمونه در این دوره از جشنواره راه اندازی کردیم تا به طور عملی و کاربردی ضرورت اتاقهای بازی در مدارس را به مسئولان و معلمان نشان دهیم. علاوه بر این نشست ها و کارگاه ها با موضوعات متنوع قابل استفاده برای معلمان و مربیان است.

 

میزان تولید اسباب بازی در کشور چه میزان است؟

خوشبختانه تیراژ تولید اسباب بازی در کشور افزایش یافته است. از طرفی فروشگاه های عرضه هم زیاد شده است. کاهش واردات اسباب بازی بستری برای رشد محصولات داخلی فراهم می کند.

 

مهمترین مشکل صنعت اسباب بازی در ایران چیست؟

دولت هنوز حمایتی از این صنعت نکرده است. مطمئنا اگر این حمایت ها صورت بگیرد، اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ می دهد. در عرصه صنعتی و اقتصادی اتفاقی برای اسباب بازی نیفتاده است. ما نیروهای توانمند و تولیدکنندگان مطرح در حوزه اسباب بازی داریم بر این اساس ظرفیت صنعتی شدن اسباب بازی وجود دارد. آنها محصولاتی با تیراژ بالا تولید می کنند و حتی محصولات خود را صادر می کنند. از آنجایی که این صنعت بسیار اشتغالزا و کاربردی است، ظرفیت زیادی در آن وجود دارد که باید به درستی شناسایی و استفاده شود، چیزی که متاسفانه خلأ آن در کشور ما حس می شود.

 

گفتنی است، پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی با شعار تمرین زندگی از 7 تا 13 دی از ساعت 9 تا 19 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپاست.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد گرامیداشت حماسه 9 دی حماسه 9 دی حماسه 9 دی حماسه 9 دی مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد 9 دی 9 دی نهم دی پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی مریم داوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۴۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان

آیا اسباب بازی ها در رشد کودکان موثر هستند؟

در یک نگاه ساده اسباب بازی تنها یک وسیله ساده برای سرگرم کردن کودکان است اما حقیقت آن است که والدین می توانند با انتخاب هوشمندانه اسباب بازی، تاثیر زیادی در رشد نبوغ فرزند خود داشته باشند.

روانشناسان کودک تاکید می کنند که بخش مهمی از رشد و پرورش مهارت های کودک و نوزاد در هنگام بازی اتفاق می افتد. در حقیقت رشد بهینه کودکان بستگی به نحوه و میزان تعامل او با محیط اطراف دارد و اینکه تا چه حد توانسته باشد فرصت هایی را برای کشف و یادگیری محیط اطراف خود به دست آورد.

کودکان و نوزادان از طریق تعامل با اسباب بازی های خود یاد می گیرند تا پیوند عاطفی برقرار کنند و احساسات خود را کنترل کنند، مهارت های کلامی خود را ارتقا دهند، مهارت های ریاضی و انتزاعی کسب کنند و در نهایت بسازند و خراب کنند و ناامید نشوند. روانشناسان در تحقیقات مختلفی به اثبات رسانده اند که حتی نوع اسباب بازی های کودکان و استفاده از اسباب بازی های خاص برای دختران و یا پسران می تواند تا حد زیادی در انتخاب مسیر شغلی که آنها در آینده انتخاب می کنند نیز موثر باشد.

 

 

چگونه اسباب بازی هایی برای تقویت هوش کودکان خود انتخاب کنید

برای انتخاب اسباب بازی های مختلف برای تکمیل مراحل رشد کودکان، عوامل مختلفی مانند سن، نوع استعدادها و مهارت های کودک، نقاط ضعف رفتاری و مهارتی کودک باید مد نظر قرار گیرد. در ادامه به بررسی دقیق تر هر یک از این عوامل پرداخته شده است.

توجه به سن کودک و هماهنگی آن با اسباب بازی انتخاب شده

اسباب بازی های مختلف در مراحل مختلف رشد کودک کمک خواهند کرد تا کودکان مهارت های مربوط به آن سن مخصوص را کسب کرده و وارد مراحل بعدی رشد شوند.

در مرحله اول، اسباب بازی های دوران نوزادی بیشتر کودکان را به سمت توجه کردن به محیط اطراف و قوی تر کردن حواس پنج گانه مانند بینایی و شنوایی و لامسه سوق می دهد. این اسباب بازی ها می تواند شامل جغجغه های ساده تا اسباب بازی هایی با سطوح دارای برجستگی به منظور تقویت حس لامسه، سطوح آینه ای برای یادگیری ارتباط و عکس العمل و یا عروسک های پارچه ای رنگارنگ و یا کتاب های پارچه ای بدون قطعات ریز و یا آلرژی زا باشد.

سپس با افزایش مهارت های حرکتی نوزادان، اسباب بازی ها معمولا به حرکت کردن، راه رفتن و حفظ تعادل کودک کمک خواهند کرد.

در مرحله بعد یعنی در دوران کودکی، اسباب بازی ها به رشد توانایی های کلامی، تجسم فضایی و هماهنگی بین حواس کمک خواهند کرد. این بازی ها می تواند شامل انواع بازی های ساختنی، انواع توپ ها و بازی های حرکتی باشند.

به مرور و با ورود به مراحل بعدی رشد، اسباب بازی ها به برنامه ریزی، ارتباط موثر با اطرافیان، یادگیری مشاغل، تفکر هدفمند و حل مساله در کودک کمک خواهند کرد. در حقیقت اسباب بازی ها بیشتر نقش کمک به آموزش های موثر و مفید در کودکان را خواهند داشت.

توجه به استعدادهای ذاتی و مهارت های کودک

کشف استعداد و رشد آن در دوران کودکی یکی از مهمترین خدماتی است که والدین می توانند به کودکان هدیه کنند. اگر کودک در یکی از هوش ها و یا مهارت ها استعداد خاصی دارد، انتخاب هدفمند اسباب بازی ها برای او می تواند او را به صورت هدفمند در مسیر رشد و موفقیت سوق دهد. به عنوان نمونه اگر کودک در مهارت های تفکر الگوریتمی و حل مساله توانمند است انتخاب بازی های مبتنی بر تفکر منطقی می تواند تا حد زیادی به او کمک کند تا ذهنی منظم و منطقی داشته باشد.

اسباب بازی های دارای پایان باز، یکی از مهمترین ابزار های افزایش نبوغ و خلاقیت کودکان

بسیاری از اسباب بازی مانند جورچین ها و پازل ها و یا حتی بازی های فکری و بردگیم ها، مهارت های حل مساله را تا حد زیادی در کودکان تقویت می کنند اما باید توجه داشت که این نوع اسباب بازی ها، تفکر کودکان را در چهارچوب های مشخصی محدود می کنند و به او یاد می دهند که باید ساختارهای مشخصی برای حل مساله داشته باشد.

این در حالی است که اسباب بازی هایی مانند لگو، شن بازی، فیگورها و یا حتی ها جعبه ها و ابزار کاردستی و نقاشی بدون توجه به محدودیت ها به کودکان آموزش می دهند تا مسائل را خارج از روش های معمول تحلیل کنند.

 

 

اسباب بازی های ایفای نقش، یادگیری مهارت های آینده

یکی از رده اسباب بازی هایی که در مراحل رشد کودک بسیار تاثیر گذار است، اسباب بازی هایی است که در آن کودک دنیای بیرون از خود را می سازد و تمرین می کند. کودک در این نوع بازی ها یاد می گیرد تا با هم سن و سالان خود ارتباط بگیرد، به آنها محبت کند و نقش خود را به درستی در گروه ایفا کند. در واقع نابغه ترین افراد نیز اگر نتوانند در محیط کار خود، با سایر نقش ها تعامل سازنده ای داشته باشند نمی توانند آینده شغلی موفقی را متصور باشند.

بنابراین اسباب بازی هایی مانند لوازم منزل و خانه های بازی، زمین های پارچه ای و ماشین های متعدد که کودکان به صورت گروهی با آن بازی و تعامل می کند می تواند در رشد این مهارت ها موثر باشد.

توجه به مشکلات کودک و بازی درمانی

اسباب بازی ها علاوه اینکه به کودک کمک می کند تا مهارت های خود را تقویت کند، می تواند نقش درمان گری نیز داشته باشد. در حقیقت کودکان در پروسه بازی درمانی می توانند بسیاری از اختلالات شخصیتی خود را در کنار هم سن و سالان خود و با انتخاب هدفمند بازی ها رفع و درمان کنند. به عنوان نمونه اگر کودک در مهارت های کلامی ضعیف است انتخاب بازی های ایفای نقش و یا لباس های ایفای نقش که معمولا به صورت گروهی و نمایشی انجام می شوند می توانند در رفع این مشکل او کارساز باشند.

انتخاب برخی بازی های سرعتی و تمرکزی می تواند در درمان عدم تمرکز در کودکان تا حد زیادی موثر باشد.

یا اگر کودک تحمل پذیرش باخت را ندارد، انتخاب بازی مهره و صفحه و یا بردگیم ها به او یاد خواهد داد که می تواند در یک بازی بارها برنده و یا بازنده باشد. بنابراین انتخاب هدفمند و هوشمند بازی ها می توانند حتی در رفع مشکلات رفتاری کودکان نیز موثر باشند.

انتخاب بهترین اسباب بازی ها برای کودکان

یکی از روش های انتخاب بهترین اسباب بازی ها برای سنین و مشخصات مختلف کودکان استفاده از دیتابیس هایی است که اسباب بازی ها را به شیوه موثر فیلتر و دسته بندی می کنند. از نمونه این منابع به عنوان نمونه سایت دیجی کالا، و مای لیست است که تنوع مختلفی از اسباب بازی ها را با شرایط و ویژگی های مختلف دسته بندی کرده اند.

شما می توانید از سایت مای لیست به خرید عمده اسباب بازی های مناسب کودکان خود به قیمت خرد بپردازید.این نوع از بانک های اطلاعاتی کمک می کنند تا اولا با دسته بندی های مختلف اسباب بازی در رده های مختلف سنی آشنا شوید و علاوه براین، به راحتی کالاهای مورد نظر خود را انتخاب و مقایسه کنید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

دیگر خبرها

  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • دستگاه‌های اجرایی قم از تولیدکنندگان حمایت کنند