Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه بین‌الملل ــ نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران با اشاره به جایگاه حشدالشعبی در میان عراقی‌ها تصریح کرد: تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا در بغداد فرصتی برای اخراج کامل نظامیان متجاوز آمریکایی از خاک عراق است.

«ماجد غماس»، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران، در گفت‌وگو با  ایکنا درباره حمله هوایی آمریکا به مواضع حشدالشعبی عراق و ابراز خشم معترضان عراقی در برابر سفارت آمریکا در بغداد گفت: واکنش ملت عراق و نیروهای حشدالشعبی نسبت به حمله آمریکا و اعتراض در مقابل سفارت آمریکا در بغداد، یک عکس‌العمل طبیعی است، زیرا کسانی که در منطقه «القائم» واقع در غرب عراق شهید شدند، فرزندان عراق بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
لذا ملت عراق هیچگاه اجازه نخواهد داد که فرزندان این ملت به شهادت برسند، در غیر این صورت عکس‌العملی این چنینی از خود نشان می‌دهد. 
وی افزود: ملت عراق در این اعتراضات خواسته‌ خود را بیان کرده‌اند و در مقابل این تجاوز ایستادند، همانطور که در گذشته نیز شاهد بودیم که ملت عراق در مقابل ظلم، کشتار و اشغالگری ایستاد و سمبل این اشغالگری، فعال بودن سفارت آمریکا در بغداد است. 

ماجد غماس تاکید کرد: کشور عراق، مستقل باقی می‌ماند و هرگونه تلاش برای تسلط بر توانایی‌های آن را پاسخ خواهد داد و این، آغاز راه است. سفارت آمریکا نماد شرّ، تجاوز و اشغالگری در خاک عراق است و این مرحله، یک مرحله اساسی در جنبش ملت عراق برای اخراج آمریکایی‌ها و دست‌نشانده‌های آنها محسوب می‌شود.   وی در پاسخ به این سوال که «آیا اعتراف آمریکا به این حمله، به معنای علنی کردن مبارزه علیه حشدالشعبی است؟» اظهار کرد: بدون شک، هدف آمریکا از بمباران مواضع بسیج مرمی عراق در القائم، تضعیف این تشکیلات ملی قدرتمند است که همواره حامی کشور عراق و منافع مردم این کشور بوده و از این کشور در برابر حملات گروه تروریستی داعش دفاع کرده است.
نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق افزود: این یک توطئه از سوی آمریکا برای تقویت حضور و نفوذ خود در منطقه است، اما وجود حشدالشعبی مانع اصلی حضور آمریکایی‌ها در عراق شده است، چرا که حشدالشعبی نقش مهمی در از بین بردن گروه تروریستی داعش که مشخصاً تحت اوامر آمریکا فعالیت کرده و موجب تحقق اهداف آمریکا در منطقه می‌شود، داشته و دارد.

غماس در این خصوص که «برخی بر این باورند حملات آمریکا برای تحریک مردم مناطق سنی‌نشین غرب عراق جهت بیرون راندن حشدالشعبی از این مناطق بوده است»، توضیح داد: آمریکا تلاش می‌کند عراقی‌های مناطق غرب کشور که با چشم خود دستاوردهای حشدالشعبی را مشاهده کرده‌اند و شهدای زیادی برای رهایی از وجود داعش در این مناطق تقدیم کرده‌اند را علیه بسیج مردمی تحریک کند. لذا دست‌نشانده‌های آمریکا در منطقه بسیار تلاش می‌کنند که نسبت به حشدالشعبی شیطنت به خرج داده و در نتیجه زمینه را برای منحل کردن آن‌ها فراهم ‌آورند که در این صورت، تمام ملت عراق به‌ویژه مردم مناطق غرب زیان خواهند دید.

وی در پاسخ به این سؤال که «با توجه به نقش محوری حشدالشعبی در مبارزه با داعش، آیا حملات آمریکا به بسیج مردمی با هدف بازگرداندن داعش و تقویت آنها در عراق بوده است؟» بیان کرد: طبعاً هدف از این اقدام پَست و ناجوانمردانه علیه حشدالشعبی که در مناطق حساسی از عراق با داعش مبارزه کرده است، از بین بردن نیروهای بسیج مردمی و مقدمه‌سازی برای مرحله جدیدی از ورود عناصر داعشی و مداخله در امور ملت عراق و ایجاد ناامنی در مناطق غربی این کشور جهت اجرای توطئه‌های آینده بوده است.

غماس در زمینه تظاهرات مردم عراق علیه آمریکایی‌ها نیز اظهار کرد: ما معتقدیم که آگاهی و بیداری ملت عراق به درجه‌ای از بلوغ رسیده است که می‌توانند ماهیت توطئه‌ها را شناسایی کرده و تظاهرات‌کنندگان واقعی را از توطئه‌گرانی که از سوی سفارتخانه‌های خارجی و عوامل نظام گذشته هدایت می‌شوند، تشخیص دهند. این، بیانگر مرحله مهمی است که ملت عراق با آگاهی خود به آن قدم گذاشته است و امیدواریم که این ملت با وحدت صفوف خود بتوانند در مقابل چنین توطئه‌هایی ایستادگی کنند.

جنگ شیعی ـ شیعی در عراق   این مسئول عراقی، در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره اظهارات اخیر شیخ «خالد الملا»، رئیس جماعت علمای اهل‌سنت عراق در این خصوص که هدف دشمنان از خشونت در اعتراضات، راه افتادن جنگ میان شیعیان در عراق است، اظهار کرد: یکی از مظاهر آشوب در عراق، ایجاد جنگ شیعی – شیعی و از بین بردن قدرت شیعیان در عراق است که ممکن است به شکل‌های مختلف صورت گیرد.
 
وی درباره روش‌های ایجاد این جنگ توضیح داد: متهم کردن حشد‌الشعبی به انجام جنایات در عراق، ضربه‌زدن به منابع اقتصادی و آتش زدن بازارهای اصلی کشور، ایجاد آشوب و ناامنی در مناطقی مانند کربلا و نجف، تلاش برای ایجاد آشوب در مناطق مهمی چون ناصریه که بسیاری از داعشی‌ها در آنجا زندانی هستند، سوءاستفاده از خلل‌های مدیریتی که از گذشته در این کشور وجود دارد و سوءاستفاده از ناکامی سردمداران دولت عراق در خدمت‌رسانی به مردم، از روش‌هایی است که دشمنان برای ایجاد جنگ شیعی – شیعی استفاده می‌کنند، اما مطمئناً به هدفشان نخواهند رسید.
 
غماس درباره عاملان اصلی این جنگ اظهار کرد: چند گروه در ایجاد این جنگ دخیل هستند: اول، افرادی که تربیت شده سفارتخانه‌های خارجی هستند که به «جوکر»* مشهور شده‌اند. و همچنین افرادی که آنان را هدایت می‌کنند و به عنوان لیدر در این آشوب‌ها نقش دارند. اینان تربیت شده آمریکا بوده و در آمریکا دوره‌ دیده‌اند.  
وی درخصوص گروه دوم و سوم عاملان جنگ شیعی – شیعی در عراق بیان کرد: دسته دوم که ضعیف‌تر از دسته اول‌اند، بعثی‌ها هستند که خواهان بازگشت به قدرت در این کشور هستند. اما گروه سوم، برخی کمونیست‌ها و افراد ناراضی از وضعیت عراق هستند که به دنبال ایجاد آشوب در این کشورند تا بتوانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
 
غماس با اشاره به اینکه بدنه اصلی تظاهرات‌کنندگان، افراد فوق نیستند، گفت: بدنه اصلی تظاهرات کسانی هستند که به عملکرد دولت معترض‌اند و اغلب آنها از بیکاری و شرایط نابسامان اقتصادی رنج می‌برند. این افراد حق دارند که در تظاهرات حضور داشته باشند و اعتراض خود را نشان دهند. همانطور که مرجعیت دینی عراق نیز آنها را به مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات تشویق می‌کند تا مردم بتوانند به حقوق خود دست یابند.   استعفای برهم صالح
 
نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران، درباره انتشار اخباری مبنی بر استعفای «برهم صالح»، رئیس جمهور این کشور گفت: برهم صالح هنوز استعفا نکرده است و فقط نامه‌ای برای مجلس نمایندگان عراق مبنی بر آمادگی برای استعفا ارسال کرده است. اما این اقدام، نوعی فشار به مجلس نمایندگان عراق محسوب می‌شود تا فردی مورد قبول معرفی شود و برهم صالح بتواند او را به عنوان نخست‌وزیر جدید به ملت معرفی کند.
 
وی درباره دیدگاه سیاستمداران عراقی نسبت به برهم صالح اظهار کرد: برخی سیاستمداران عراقی این اتهام را به برهم صالح وارد می‌کنند که وی به وظایف خود عمل نکرده است؛ بعضی از گروه‌های سیاسی نیز قائل به این هستند که وی باید به دلیل کوتاهی در وظایف محاکمه شده و قانون درمورد او اجرا شود.
 
نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره اقدام عناصر داعش برای بازسازی نیروهای خود در مناطقی از عراق و حمایت آمریکا از این تروریست‌ها توضیح داد: کاملا روشن است که آمریکا می‌خواهد از داعش به عنوان یک اهرم فشار علیه دولت عراق استفاده کند. همچنین بحث‌هایی مطرح است که آمریکا تصمیم دارد مناطق شرق سوریه و غرب عراق را با هدف ایجاد فاصله میان عراق و محورهای مقاومت تصاحب کند.
 
وی افزود: یکی دیگر از اهداف آمریکا برای تصاحب این مناطق، ایجاد محلی برای اسکان دادن فلسطینیان است تا بتواند از لحاظ قومیتی و طایفه‌ای، در جمعیت عراق خللی ایجاد کند. لذا آمریکا با این هدف دست به کار شده است و سعی دارد کشور عراق را بدین‌وسیله به اختلاف بکشاند.
 
ماجد غماس درپایان تأکید کرد: به هرحال، داعش آنچنان قدرت ندارد که بتواند کاری انجام دهد. زیرا ضربه اصلی را به وسیله نیروهای عراقی و حشد‌الشعبی خورده است. نیروهای بسیج مردمی نیز همچنان آماده و در حال تلاش است تا داعش را از تمام مناطق این کشور دور کرده و بر این مناطق تسلط پیدا کند؛ اما این مسئله نیاز به زمان دارد.
* (باندهای جوکر به گروه‌های تندرویی اطلاق می‌شود که با الهام از شخصیت شرور و منفی فیلم «جوکر»، تحت پوشش اعتراضات مردمی، با تخریب و آتش زدن دارایی‌های عمومی و خصوصی مردم و قتل و کشتار هدفمند فعالان اجتماعی، باعث نشر ناامنی و ایجاد فضای رعب و وحشت در استان‌های شیعه نشین جنوب و مرکز عراق می‌شوند.)

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا عراق سیستانی اعتراضات غماس داعش برهم صالح بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۴۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت که امارات از حمله آمریکا به اهدافی در یمن و عراق از طریق پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی جلوگیری کرد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «خلیج آنلاین» با اعلام این خبر اضافه کرد: روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام اماراتی نوشت که کشورش محدودیت هایی را برای عملیات جنگنده های آمریکا علیه اهدافی در عراق و یمن اعمال کرد.

این مقام اماراتی که به نام وی اشاره ای نشده است، خاطرنشان کرد که این تصمیم ناشی از ایده دفاع از خود اتخاذ شده است.

این مقام اماراتی اظهار داشت که از حملات جنگنده های آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره به عراق و یمن جلوگیری شد زیرا پس از حمله شبه‌نظامیان در این کشورها در آغاز سال ۲۰۲۲، آمریکا برای اتخاذ اقدامات برای دفاع از امارات به کُندی عمل کرد.

در همین حال، مقامات آمریکایی گفتند که این موضع امارات، فرماندهان آمریکایی را بر آن داشت تا هواپیماهای بیشتری را به پایگاه هوایی «العدید» در قطر ارسال کنند.

وال استریت ژورنال نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، انتقال جنگنده‌های جت، پهپادهای مسلح و سایر هواپیماها را به قطر آغاز کرد و در مورد تمرکز نیروها برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده برای حملات هوایی از پایگاه هوایی در امارات که واشنگتن از مدت‌ها پیش از آن استفاده می‌کرد، تجدید نظر کرده است.

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد که این اقدام، نشاندهنده تنش بین واشنگتن و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که نیروهای آمریکایی در آنها پایگاه نظامی دارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیم آن دارند که جنگی که ۸ ماه است در غزه ادامه دارد، گسترده و به یک درگیری منطقه ای کشیده شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات ابوظبی اضافه کرد که امارات متحده عربی به طور فزاینده ای نسبت به احتمال اینکه این کشور از سوی نیروهای مقاومت در منطقه به عنوان کمک کننده آمریکا در انجام عملیات نظامی محسوب شود و هدف نیروهای مقاومت در منطقه قرار گیرد، نگران است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اشاره کرد که آمریکا در روزهای اخیر با قطری ها برای آوردن جنگنده ها، هواپیماهای شناسایی و پهپادهای مسلح اضافی به پایگاه العدید هماهنگ شده است.

مقامات آمریکایی اظهار داشتند که واشنگتن افزون بر انتقال عملیات به قطر، در حال بررسی حملاتی از سوی جیبوتی در شرق آفریقا است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، پایگاه هوایی العدید در قطر افزون بر اینکه مرکز فرماندهی منطقه‌ای نیروی هوایی ایالات متحده است یکی از بزرگترین مراکز جنگنده های نیروی هوایی آمریکایی نیز به حساب می‌آید.

پایگاه العدید به عنوان بزرگترین پایگاه های آمریکایی در منطقه به حساب می آید و حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی را در خود جای داده است.

قطر یکی از متحدان اصلی آمریکا در خارج از ناتو محسوب می شود و به حل و فصل بسیاری از پرونده های پیچیده واشنگتن از جمله پرونده افغانستان کمک کرده است.

دوحه در حال حاضر نیز نقش برجسته ای در تلاش های میانجی گری بین حماس و رژیم اسرائیل ایفا می‌کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد
  • حضور پلیس، نتوانست به تظاهرات دانشجویان پایان دهد
  • دانشجویان خارجی حاضر در تظاهرات از آمریکا اخراج می شوند!
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • ببینید | دانشجویان آمریکایی همراه با طوفان!