Web Analytics Made Easy - Statcounter

مروری بر روند فعالیت مساجد و کانون‌های مسجدی همنام با حضرت زینب کبری(س) نشان‌گر برکات بی‌بدیل برای مسجدی‌ها است؛ برکاتی که در برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی و جذب گسترده جوانان تبلور یافته است.

به گزارش  خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از جمله پایگاه‌های موثر مذهبی و فرهنگی در محله‌ها هستند و جایگاه ویژه‌ای بین ساکنان شهر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خانه های خدا در طول تاریخ اسلام ملجا و پناه مردم بوده و هستند. از ویژگی های مساجد مزین بودن آنها به نام مبارک ائمه معصوم(ع) و بزرگان دینی است. به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) بر آن شدیم تعدادی از مساجد و کانون های فرهنگی هنری همنام با آن حضرت(ع) را معرفی می کنیم که در ادامه می آید:

 

مسجد حضرت زینب(س) محله نازی آباد

مسجد حضرت زینب(س) در منطقه نازی آباد، خیابان شهید عراقی واقع شده است. سالیان بسیاری است که اهالی این منطقه از خدمات فرهنگی، هنری و مذهبی این مسجد در این منطقه بهره می برند. مسجد حضرت زینب(س) دارای کانونی فرهنگی هنری است که می توان گفت جزو اولین کانون های مسجدی تهران محسوب می شود. توجه به جذب کودکان و نوجوانان در کانون مسجد حضرت زینب(س) یکی از رویکرد‌های اصلی دست‌اندرکاران آن به شمار می‌رود، عضویت ۱۵۰ دانش‌آموز در کانون فجر شاهدی بر این ادعا است.

 

محفلی برای بزرگداشت مقام شهدا

صرف نظر از طرح‌هایی که برای جذب دانش آموزان به همت کانون فرهنگی هنری فجر در مسجد حضرت زینب(س) دنبال می شود، اقدامات و برنامه‌هایی هم در راستای پاسداشت مقام شهدا در این کانون انجام می شود که از جمله آن می‌توان به مشارکت در برگزاری کنگره سرداران و ۳۵۰۰ شهید منطقه ۱۶ تهران و بزرگداشت مقام سردار شاطری؛ شهید مدافع حرم و از اعضای هیئت موسس کانون فرهنگی هنری فجر و نیز برگزاری ویژه‌برنامه ضیافت بهشتیان با هدف بزرگداشت یاد شهدای  مسجد حضرت زینب (س) و شهدای محله نازی‌آباد اشاره کرد.

 

اهتمام به موضوع ایثار و شهادت در این کانون موجب شد که چند سال قبل به عنوان یکی از کانون‌های برتر در حوزه مقاومت و پایداری مورد تقدیر قرار گیرد. کتابخانه مسجد حضرت زینب(س) هم با هفت هزار جلد کتاب به علاقه‌مندان خدمات گسترده‌ای ارایه می‌دهد و توانسته است، نوجوانان و جوانان را به کتابخوانی جذب کند.

 

مسجد حضرت زینب کبری(س) محله عبدامام گناوه استان بوشهر

 

مسجد حضرت زینب کبری(س) محله عبدامام گناوه استان بوشهر از قدیمی‌ترین مساجد شهر گناوه است. در کنار مسجد، حسینیه حضرت زینب(س) قرار دارد.

 

هیئت قدیمی این مسجد هم از اواسط دهه چهل شمسی در محله عبدامام توسط حاج الله کرم مظفری تاسیس شده است. حاج الله‌کرم مظفری قسمتی از منزلش را برای برگزاری مراسم مذهبی و سوگواری عبدالله الحسین (ع) در اختیار هیئت گذاشت تا در ایام محرم و صفر میزبان عزاداران و سوگواران باشد.

 

نماز جماعت یکی از ارکان مهم در فعالیت های این مسجد مهم شهر است و هم اکنون در سه نوبت صبح، ظهر و مغرب نماز جماعت در این مسجد برگزار می شود. مرحوم شیخ غلامحسین مظفری اولین امام جماعت مسجد حضرت زینب(س) بود و بعد از آن شیخ محمد احمدپور و حجت الاسلام و المسلمین سید حسین موسوی وظیفه امام جماعتی مسجد را بر عهده داشته اند.

 

 

برگزاری عزاداری های محرم و صفر و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و یارانشان یکی از مهمترین فعالیت های این مسجد در طول سال است که با شور و غنای بسیار زیادی توسط اهالی محله کوی عبدامام برگزار می‌شود. مراسم سینه زنی سنتی، نوحه پامنبری، عزاداری با نواختن سنج و دمام، راه اندازی دسته زنجیرزنی، بستن حجله حضرت قاسم(ع)، انداختن سفره های مذهبی، رفتن به پیشواز محرم و برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی، سر صفری یا وداع با محرم و صفر، شام غریبان، تعزیه و اطعام عزاداران حسینی از جمله مراسم هایی است که در ایام محرم و صفر در این مسجد برگزار می شود.

 

یکی از برنامه های مهم مسجد در پیشواز محرم و صفر برگزاری برافراشته شدن پرچم متبرک حرم حضرت زینب(س) است که با برگزاری ویژه برنامه هایی در شامگاه اولین شب ماه محرم در مسجد و حسینیه حضرت زینب(س) برگزار می شود و در ضمن آن و با حضور هیئات مذهبی شهر و مسولین مراسم استقبال از محرم و صفر برگزار می شود.

 

از دیگر مراسم های مهم در ایام محرم که با حضورخانواده ها  برگزار شده و مورد استقبال قرار می گیرد، برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی است که در اولین جمعه ماه محرم در مسجد و حسینیه حضرت زینب(س) بوشهر همراه با حضور حداکثری خانواده ها برگزار می شود.

 

از دیگر مراسم های مهمی که در روز آخر ماه صفر و همزمان با شهادت امام رضا(ع) در مسجد و هیئت حضرت زینب(س) گناوه برگزار می شود، تجلیل از پیرغلامان حسینی شهر گناوه است که با حضور هیئات مذهبی شهر گناوه و نیز مسولین، روحانیون و امام جمعه شهر به صورت باشکوهی اجرا می شود.

 

اعضای هیئت حضرت زینب(س) و نمازگزاران مسجد در ایام ماه صفر در پیاده روی باشکوه اربعین حسینی حضوری فعال دارند، همچنین بازماندگان از پیاده روی اربعین نیز در شهر گناوه صبح روز اربعین از درب حسینیه تا امام زاده سلیمان بن علی(ع) و گلزار شهدا اقدام به راهپیمایی نمادین می کنند. یکی دیگر از رویکردهای این مسجد برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم است که با استقبال خوب جوانان روبرو بوده است.

 

 

فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و هنری

یکی از رویکردهای مهم مسجد فعالیت های فرهنگی و هنری است که از جمله آنها می توان به برپایی دوره ها و کارگاه های آموزشی در حوزه های مختلف از جمله داستان نویسی، شعر، تئاتر، خوشنویسی و...اشاره کرد. اجرای تعزیه، تولید و اجرای نمایش، برگزاری جشن های مختلف با حضور هنرمندان شهر و کشور و پخش فیلم های آموزشی و سینمایی از جمله این فعالیت ها است.

 

یکی از فعالیت های بانوان فعال مسجد حضرت زینب(س) شرکت در جشنواره «مادرانه» است، بر همین اساس و در قالب جشنواره فرهنگی و هنری مادرانه هر ساله و در سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) نمایشگاه و جشنواره غذایی در مسجد و حسینیه حضرت زینب(س) برگزار و به برگزیدگان جوایزی نفیس اهدا می شود این جشنواره در دوره های برگزار شده با استقبال خوب بانوان روبرو شده است.

 

فعالیت های خیریه و عام المنفعه

در حوزه فعالیت های خیریه و عام المنفعه از جمله کمک به خانواده های نیازمند، ازدواج جوانان، جمع آوری کمک برای سیل زدگان و زلزله زدگان کشور این مسجد سال ها است که فعالیت داشته و همواره پیشرو بوده است.

 

کانون حضرت زینب(س) استان یزد

یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در استان یزد، کانون «حضرت زینب(س)» مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در محله راه آهن یزد است، که از سال 89 با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان یزد مشغول به فعالیت است. این کانون فرهنگی هنری به دلیل فعالیت های متنوع، شاخص فرهنگی و آموزشی، کارآفرینی، خانواده محوری، پیشگیری از آسیب های اجتماعی سال گذشته به عنوان کانون برگزیده اوقات فراغت معرفی شد و  در رشته های هنری، دوره های آموزشی خیاطی، گلدوزی، خوشنویسی، نقاشی، آشپزی و صنایع دستی در این کانون دورهایی برگزار می شود. ضمن اینکه در رشته های رایانه، رباتیک، داستان نویسی و زبان انگلیسی نیز این کانون مجری دوره های آموزشی بوده و است.

 

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و به منظور حمایت از کالای ایرانی، سال گذشته در این کانون فرهنگی هنری دوره آموزشی ترویجی به منظور حمایت از کالای داخلی برگزار شد، تا از این طریق گامی در جهت ترویج حمایت از تولید ملی برداشته شود.

 

در مباحث فرهنگی و ترویج سبک و سیره معصومین(ع) در این کانون برنامه های گسترده ای اجرا می شود که می توان به دوره های آموزش معارف مهدویت، قرآن کریم، شرح نهج البلاغه، سبک زندگی مادرانه و مشاوره های خانواده اشاره کرد دوره هایی که با استقبال علاقمندان از سراسر استان یزد همراه است.

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد حماسه 9 دی 9 دی گرامیداشت حماسه 9 دی کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان نهم دی استان بوشهر مسجد مساجد همنام حضرت زینب س فعالیت های مسجدی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۷۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • تکمیل ساختمان کانون پرورش فکری خمام نیازمند حمایت مسوولان است
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد