موسیقیدان مازندرانی به فهرست گنجینههای زنده بشری پیوست
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۲۸۹۵۳
ثبت نام این آوازخوان و نوازنده مازندرانی در فهرست گنجینه های زنده بشری عصر دیروز سه شنبه در جلسه شورای ثبت میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی انجام شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که در جلسه دیروز ۹ اثر میراث ناملموس مازندران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد که نام استاد خوشرو یکی از آنها بود که به فهرست گنجینه های زنده بشری پیوست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد ابوالحسن خوشرو متولد سال ۱۳۲۵ روستای " سیاهرودکلای " قائمشهر است که از کودکی به نواختن " للهوا " یا نی چوپانی پرداخت و برای تکمیل دانش موسیقی خود از هنرستان موسیقی تهران فارغ التحصیل شد.
این هنرمند در اجرای " لیلی جانها " و آوازهای مازندرانی و تلفیقی از شیوههای استادان قدیم ، سبک و لحن شخصی خود را ارائه کرد و این ویژگی، او را از دیگر هنرمندان موسیقی اصیل مازندرانی متمایز و برجسته ساخت.
استاد خوشرو تاکنون جوایز بسیاری در عرصه محلی و ملی دریافت کرد که همگی به خاطر صدای زیبا ، اصیل و پر سوز و همچنین سبک ویژه اش در آوازخوانی بوده است.
این استاد برجسته موسیقی مازندران ۲۱ آبان ماه سال جاری موفق به دریافت نشان درجه یک هنری شد، نشانی که حاصل نیم قرن تلاشش برای موسیقی مازندران بود .
سیف الله فرزانه توضیح داد : در این جلسه مراسم سنتی گوسفند شوران و " ورینا " مربوط به شهرستان تنکابن، مراسم آیینی مذهبی طبخ آش نذری برای امامزادگان روستای پُتَک در شهرستان رامسر، جمعه بازار شهرستان جویبار و فنون برداشت و عمل آوری " هلی ترشی " ( رب آلوچه) نیز به ثبت ملی رسید.
وی گفت : همچنین در این نشست آیین عمل آوری رب خرمالوی وحشی با نام " خرمندی دشو " مربوط به روستای امام زاده عباس شهرستان بابل ، " تلم زنی " (تبدیل ماست به کره به شیوه سنتی) ، پخت " بیجی پلا " (نوعی غذای سنتی مازندرانی) و " بنه بازی " ( نوعی بازی محلی ) مربوط به روستای
"نیالا " شهرستان گلوگاه از دیگر آثار ثبتی ناملموس مازندران در فهرست میراث ملی بود.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: با ثبت این آثار، تعداد آثار ثبتی استان در فهرست میراث ناملموس به ۸۹ مورد رسید.
برچسبها ثبت آثار ناملموس مازندران میراث فرهنگی موسیقیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ثبت آثار ناملموس مازندران میراث فرهنگی موسیقی ثبت آثار ناملموس مازندران میراث فرهنگی موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۸۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزییات «شب نغمههای اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
به گزارش خبرگزاری مهر، اولین «شب نغمه های اذان ایرانی» روز شنبه بیست و دوم اردیبهشت سال جاری با ارایه نمونههایی از تولیدات تازه اجرای اذان در دستگاههای موسیقی اصیل ایرانی و اجرای برنامه ارکستر «نیایش» به سرپرستی علیرضا امینی با منتخب مجموعهای از آثار حوزه مناجاتخوانی در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان مخاطبان و علاقهمندان موسیقی آیینی خواهد بود.
آثار اجرا شده توسط ارکستر «نیایش» در این ویژهبرنامه به آهنگسازی علیرضا امینی بوده و تنظیم قطعات را نیز ایمان ملکی انجام داده است. ضمن اینکه هاشم احمدوند، سید ابوالفضل عدل، مهدی محمدی، حامد کاظمی و جواد کاپریمی خوانندگان آثار اذانها و آثار منتخب ارکستر نیایش هستند.
مراسم تجلیل از اجرای رحیم موذنزاده و نیز احمد مراتب و اهدای لوحهای یادبود نیز یکی از چند قسمت این برنامه است. ضمن اینکه رونمایی از لوح ثبتی پرونده ثبت اذانگویی با موسیقی اصیل دستگاهی آواز ایرانی نیز از دیگر بخشهای این برنامه خواهد بود.
علیرضا امینی درباره «شب نغمههای اذان ایرانی» گفت: من برای اولین بار در پرتو معرفی اجرای نغمههای اذان ایرانی به روش پیشینیان که اسناد ضبط شده آن از حدود ۱۱۰ سال پیش موجود است اجرایی را روی صحنه خواهم برد.
وی افزود: نماز جایگاه معنوی بسیار بالایی در میان ایرانیان داشته است و در هر کوچه و خیابانی، هر ایرانی با بیان خود اذان میگفته و مردم را برای نماز و عبادت آگاه میکرد. همانطور که در حال حاضر اذان بیات ترک رحیم موذنزاده اردبیلی و شور محمد آقاتی در بهترین روایت ارزش این گونه مهم هنر معنوی را در جامعه ما نشان میدهد، ما میتوانیم با رونق روایت دوباره اذان ایرانی بین هنرمندان آواز اصیل ایرانی، تمام ایرانی ها را با حفظ و روایت اذان آشتی دهیم. اذان میتواند به عنوان یک نغمه و مناجات در تمامی لحظات زندگی مردم حضور داشته باشد چرا که تمام جملاتش گفت و گو از صفا و صمیمیت و اصول دینی ما است. اگر بتوانیم این باورها را تقویت کنیم تاثیر مثبتی روی تربیت اخلاقی جامعه خواهد داشت.
این پژوهشگر موسیقی گفت: اجرای اذان ایرانی به عقیده من میتواند یکی از بزرگترین اتفاقات در پرورش نسل جوان جدید ما باشد. وقتی این نسل بتواند اذان را با نغمات قومی و ملی خود بشنود میتواند جملات زیبای اذان را اجرا و زمزمه کنند. اذان یک اجرا مختص به اوقات شرعی نیست. موسیقی ملی ما قابلیتهای والایی دارد که وقتش رسیده به آن اصالت برگردیم و بیاعتناییهایی که به موسیقی ملی ایران شده است را پایان دهیم و بدانیم این موسیقی نیاز به برنامه و حمایت دارد. البته باید از حجت الاسلام مهدی خاموشی که از این طرح در سازمان اوقاف و امور خیریه حمایت کردند تشکر کنم. البته جناب مهدی وجدانی وتیم اجرایی پژوهشی ویژه ثبت میراث ناملموس فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی و جناب علیرضا ایزدی که لوح ثبتی پرونده اذانگویی با نغمات موسیقی اصیل دستگاهی آوازی ایران را برای ما ثبت کردند همکاری های بسیار خوبی با پروژه ما داشتند. این درحالی است که باید از احمد مراتب هم قدردانی ویژه ای داشته باشم که پذیرفت تا برنامه ما حضور پیدا کرده و خاطره اذانگویی ایشان بر بام کعبه به عنوان دومین نفر بعد از بلال حبشی و اولین ایرانی را روایت کند.
کد خبر 6094985 علیرضا سعیدی