Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@13:34:47 GMT

منطقه سبز بغداد کجاست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۳۰۱۵۶

منطقه سبز بغداد کجاست؟

منطقه سبز بغداد محدوده‌ای به وسعت ۱۰ کیلومتر است که در محله «کَرخ» واقع شده و سفارت‌خانه‎ها، مراکز دولتی و امنیتی عراق در این منطقه واقع شده‌اند.

به گزارش تابناک به نقل از میزان؛ «منطقه سبز بغداد» یا «الخضراء» محدوده‌ای به وسعت ۱۰ کیلومتر در محله «کَرخ» بغداد است.

منطقه «سبز» مشهورترین نام برای «منطقه بین‌المللی بغداد» است که در مرکز این شهر واقع شده و اطراف آن دیوار‌های بتنی بلند کشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی مقامات عراق با اشاره به بازگشت امنیت و شکست داعش، اقدام به بازگشایی منطقه سبز بغداد کردند.

پیش از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ چنین نامی وجود نداشت و کاخ‌های «صدام»، دیکتاتور سابق عراق در این منطقه واقع شده بود که در پی ورود نیرو‌های آمریکایی به شهر بغداد، مقام‎های آمریکا دفاتر خود را در کاخ صدام ایجاد کردند.

منطقه «سبز» یک منطقه امنیتی و حفاظت شده در بغداد واقع شده که بسیاری از نهاد‌ها و مراکز دولتی و بین‌المللی در این منطقه قرار دارند؛ از آن جمله می‎توان به دفتر سازمان ملل، دفتر اتحادیه اروپا، سفارت آمریکا و سفارت انگلیس اشاره کرد.

 

تا سال ۲۰۰۹ مسئولیت حفظ امنیت منطقه «سبز» بغداد بر عهده نیرو‌های خارجی بوده، اما از آن زمان به بعد محافظت از این منطقه به نیرو‌های امنیتی عراق واگذار شد.

اگرچه منطقه «سبز» رایج‌ترین نام است، اما نام رسمی آن از زمان تشکیل «منطقه بین المللی» بوده است.

سکونت مقامات ارشد عراق در این منطقه و جلوگیری از ورود مردم به آن طی سال‌های اخیر همواره از سوی مردم عراق مورد انتقاد بوده است.

خبرگزاری «آسوشیتد پرس» در گزارشی به تشریح جزئیات جغرافیایی این منطقه پرداخته و می‌نویسد: منطقه حفاظت شده سبز بغداد در ساحل روز دجله، در سال ۲۰۰۳ و پس از حمله آمریکا به عراق، این منطقه به «آمریکای کوچک» معروف بود؛ پس از حمله آمریکا و سقوط دیکتاتوری صدام، ان منطقه به نمادی از نابرابری در عراق تبدیل شد و به این نگرش در میان مردم عراق دامن زد که مقام‎های آن‌ها با کشور‌های خارجی در تماس هستند.

این گزارش می‎گوید: این منطقه محل استقرار سفارت آمریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هیئت‌های دیپلماتیک در عراق و همچنین دولت‌های عراق بوده است و دسترسی عمومی به آن محدود است.

آسوشیتدپرس درباره وضعیت این منطقه پیش از حمله آمریکا اشاره کرده و می‌نویسد: اگرچه غیر محسوس، اما تدابیر امنیتی در این منطقه همواره شدید بوده است چرا که مجموعه کاخ صدام و همچنین منازل برخی از مقام‎های عراقی در این منطقه واقع بوده و جاده منتهی به کاخ صدام به مدت چنددهه مسدود بوده است.

این خبرگزاری در بخش دیگری می‌افزاید: همواره طی سال‌های اخیر صحبت‌هایی درباره برداشته شدن محدودیت‌های این منطقه وجود داشته و نخستین بار «حیدرالعبادی»، نخست وزیر پیشین عراق در سال ۲۰۱۵ در این باره سخن گفت؛ ماه مارس سال ۲۰۱۹ به دستور «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر مستعفی عراق، هزاران مانع بتونی در اطراف این منطقه را برداشته شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون مترو هشتگرد منطقه سبز بغداد حشد الشعبی غلامرضا شریعتی مهدی تاج جشنواره فیلم فجر38 منطقه سبز بغداد عراق الخضراء ک رخ بغداد منطقه بین المللی بغداد شکست داعش انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون مترو هشتگرد منطقه سبز بغداد حشد الشعبی غلامرضا شریعتی مهدی تاج جشنواره فیلم فجر38

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۰۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟

رتبه‌بندی تایمز به تازگی جدیدترین نسخه رتبه دانشگاه‌های قاره آسیا در سال ۲۰۲۴ میلادی را منتشر کرد که چینی‌ها برتری بودند و بهترین دانشگاه ایرانی به رتبه ۵۶ بسنده کرد.

به گزارش ایسنا، در دهه‌های گذشته، ظهور و شکوفایی دانشگاه‌های آسیایی در میان دانشگاه‌های جهان قابل توجه بوده است. 

این پیشرفت در تمامی رتبه‌بندی‌های معتبر دانشگاه‌های جهان هم دیده شده است. اخیرا رتبه‌بندی تایمز، جدیدترین نسخه از رتبه دانشگاه‌های قاره آسیا را منتشر کرده و در آن روش‌های ارزیابی خود را اصلاح کرده است. 

قدرت رو به بهبود تولیدات تحقیقاتی چین و تأثیر آن بر منطقه رمز موفقیت چینی‌ها در برتر بودن در این تحقیقات بوده است. نکته قابل توجه دیگر، رشد نیروگاه‌های منطقه‌ای در زمینه همکاری با صنعت و همچنین اشاره به این موضوع است که بیشتر کشورهای آسیایی در حال بهبود سیستم آموزش عالی خود در این زمینه هستند.

سال گذشته، چین چهار رتبه از ۱۰ رتبه برتر را به خود اختصاص داد. امسال پنج دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر دارد. این پیشرفت چینی‌ها برای هنگ کنگ بد بوده ،چرا که اکنون تنها دو مؤسسه در بین ۱۰ مؤسسه برتر دارد.

بعد از چین و هنگ کنگ، ژاپن هم عملکرد خوبی داشته است. اما در میان کشورهای شرق آسیا، کره جنوبی دچار سقوط شده است. در سال ۲۰۲۳ میلادی دانشگاه ملی سئول که برترین دانشگاه کره جنوبی است، جایگاه ۱۱ را داشت اما امسال به رتبه چهاردهم سقوط کرده است. 

بر این اساس برترین دانشگاه‌های آسیا از نظر مؤسسه رتبه‌بندی تایمز به شرح  ذیل است: 

۱- دانشگاه شینهوا( چین)

۲- دانشگاه پکن( چین)

۳- دانشگاه ملی سنگاپور ( سنگاپور ) 

۴- دانشگاه صنعتی نانیانگ( سنگاپور) 

۵- دانشگاه توکیو ( ژاپن) 

۶- دانشگاه هنگ‌کنگ ( هنگ کنگ ) 

۷- دانشگاه شانگهای جیائو تونگ ( چین) 

۸- دانشگاه فودان ( چین) 

۹-ژیجیانگ ( چین) 

۱۰- دانشگاه چینی هنگ‌کنگ ( هنگ کنگ)

اما ۱۰ دانشگاه ایرانی برتر این رتبه‌بندی که رتبه آنها در مقابل نامشان نوشته شده نیز به ترتیب ذیل است:

دانشگاه صنعتی شریف: ۵۶

دانشگاه صنعتی امیرکبیر: ۶۸

دانشگاه علم و صنعت ایران: ۷۹

دانشگاه تهران:۱۰۰

دانشگاه صنعتی شیراز: ۱۱۸

دانشگاه تبریز:۱۲۱

دانشگاه علوم پزشکی تهران:۱۲۹

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:۱۳۱

دانشگاه صنعتی اصفهان: ۱۳۳

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل: ۱۳۶

بررسی آمار و ارقام این رتبه‌بندی نشان از آن دارد که دانشگاه‌های ایرانی آنطور که باید و شاید جایگاهی در خور نداشته‌اند. چراکه برترین دانشگاه ما در این رتبه‌بندی یعنی دانشگاه صنعتی شریف به رتبه ۵۶ در میان دانشگاه‌های آسیا بسنده کرده است. این در حالی است که توان و دانش دانشجویان و نخبگان ما و همچنین ظرفیت‌های دانشگاه‌های ما چیزی فراتر از این آمار و ارقام است و بی شک با اراده و همت بیشتر از طرف مسئولان  میتوان به این مهم دست پیدا کرد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • (عکس) قبرستان ممنوعه تهران، کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟
  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • امام‌زاده ابراهیم کجاست و چرا سرخط اخبار قرار گرفت؟
  • ناپدید شدن یک کودک در استان گلستان / یسنا کجاست؟
  • رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟
  • رصد آسمان بر بلندای کوه | بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران کجاست؟
  • ماشاالله قصاب کیست و کجاست؟ (+عکس)
  • کلید رشد آینده خودرو‌های برقی در کجاست؟