Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۶ دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به عنوان روز شهدای دانشجو نامگذاری شده، روزی که در آن پیوند علم‌آموزی و ولایتمداری دانشجویان این مرز و بوم به تقدیم جان خود در معرض دید جهانیان قرار گرفت.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در ۱۶ دی ماه ۵۶ و همزمان با شکل‌گیری حماسه خونین هویزه توسط دانشجویان پیرو خط امام و با فرماندهی سید حسین علم الهدی، شاهد خلق نمایشی دیگر از پشتیبانی اقشار مختلف از ولایت و اسلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دانشجویان پیرو خط امام راحل طی عملیاتی در هویزه و سوسنگرد توانستند به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنند و باوجود عدم برخورداری از تجهیزات نظامی، اما پیروزی را برای جبهه‌های اسلامی به ارمغان آوردند.

اما دانشجویان پیرو خط امام راحل در هویزه و محل فعلی این یادمان در محاصره دشمن بعثی قرار گرفتند و باوجود ایستادگی و مقاومت تا آخرین قطره خون، اما با خون خواهی دشمنان قسم خورده در نهایت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

به همین مناسبت و هر ساله در آستانه ۱۶ دی ماه ویژه برنامه‌های مختلفی از سوی بسیج دانشجویی استان خوزستان و با مشارکت دستگاه‌های مختلف سطح استان تدارک دیده می‌شود که یاد و خاطره شهدای حماسه هویزه گرامی داشته می‌شود.

اما این مناسبت را فرصتی مغتنم شمرده و با تعدادی از خانواده شهدای این حماسه به یاد ماندنی به گفتگو پرداختیم تا ضمن مروری بر یاد و خاطره آنها، به معرفی این شخصیت‌های برجسته به عنوان الگو بپردازیم.

کمک به مردم آسیب دیده همزمان با تحصیل در مدرسه

ابتدا با برادر شهید "سعید جلالی پور" از جمله شهدای حماسه هویزه گفتگو کردیم، وی برادر خود را متولد شهریور سال ۴۲ معرفی و از افراد فعال در مسجد قدیمی جزایری اهواز عنوان می‌کند.

وی با بیان این‌که شهید "سعید جلالی پور" در سن ۱۷ سالگی به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهر او تاکنون مفقود الاثر است، ادامه داد: آقا سعید در حیات کم او بسیار سخت‌کوش و در تحصیلات درسی بسیار موفق بود.

برادر شهید حماسه هویزه به بیان خاطره‌ای از خدمت به مردم همزمان با نمرات بالا پرداخت و گفت: در بهار سال ۵۸ و همزمان با ایجاد سیل، سعید برای کمک به میان مردم سیل‌زده رفت و باوجود همزمانی با ایام تحصیل خانواده نمی‌دید که درس بخواند و با خودشان گفتند سعید امسال موفق نمی‌شود، اما زمانی که کارنامه گرفت، قبول شده بود.

وی با اشاره به این‌که شهید جلالی‌پور در زمینه‌های مذهبی فعال بود و کتاب‌های استاد مطهری را مطالعه می‌کرد، عنوان کرد: باوجود سن پایین، اما برای خودسازی روز‌های دوشنبه و پنجشنبه روزه بود. براساس دستور عملی امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب درباره عدم روحیه اشرافی‌گرافی، شرکت در مجالس باشکوه و کمک به فقرا و مستضعفین، با روحیه انقلابی به این مبانی عمل می‌کرد.

آخرین خداحافظی شهید قبل از شهادت

همچنین شهید "اسماعیل حاجی کوهمدانی" از دیگر شهدای این حماسه ماندگار است، وی در سن ۲۱ سالگی و یک ماه بعداز حضور در جبهه حق علیه باطل به شهادت رسیده است.

برادر شهید حماسه هویزه با اشاره به این‌که سطح تحصیلات اسماعیل را دیپلم و او را فردی با اخلاق، بسیار خوب، مومن و پاک دست معرفی کرد و اظهار داشت: شخصیت بسیار فعال، نترس و با شجاع بود. زمانی که خواست به جبهه برود او گفت: من به جبهه می‌روم، هرچی که خواست خدا است، برای وطن واسلام می‌روم تا دشمن به خاک وطنمان تجاوز نکند.

وی با بیان این‌که شهید "اسماعیل حاجی کوهمدانی" قبل از اعزام به جبهه از من و مادرم خداحافظی کرد، ادامه داد: یک هفته بعداز بازگشت از جبهه زخمی بر بدنش بود، به او گفتم این چیست، او گفت: جای آرپیچی است که به صورت او گرفته و دچار سوختگی شده است.

برادر شهید "اسماعیل حاجی کوهمدانی" افزود: به او گفتم دیگر نمیخواهد به جبهه بروی او گفت: همین یکبار می‌روم دیگر نمی‌روم همین یکبار رفت و به فیض شهادت نائل آمد.

وی با اشاره به این‌که آقا اسماعیل شخصیت بسیار نمونه‌ای داشت، بیان کرد: شهید در محل فعلی یادمان هویزه شهید و پیکر مطهر او مفقودالاثر است، اما بعد از چند سال اعلام کردند که همه شهدای این عملیات را در یک محل و یادمان هویزه تدفین کرده‌اند.

التزام با مبانی دینی قبل از به سن تکلیف رسیدن

شهید "سید محمدعلی حکیم" به عنوان دیگر شهید این حماسه متولد دی ماه ۱۳۳۸ در اهواز است که بنا به گفته برادرش ورودی سال ۵۶ دانشگاه علوم پزشکی اهواز است.

برادر شهید با اشاره به این‌که آقا محمدعلی در سال سوم تحصیل دانشگاه عازم جبهه شده است، خاطرنشان کرد: شهید عضو رسمی سپاه بود و آخرین مسئولیت او نیز رئیس بهداری سپاه خرمشهر بوده است.

وی با اشاره به این‌که شهید قبل از به تکلیف رسیدن اهل دین و دیانت بود، خاطرنشان کرد: از فعالیت‌های سیاسی و انقلابی که شهید انجام می‌داد خانواده اطلاعی نداشت. یکی از نکات بسیار برجسته و بارز شهید رعایت احکام بود.

برادر شهید حماسه هویزه به فعالیت شهید "سید محمدعلی حکیم" در مسجد جزایری اهواز اشاره و اظهار داشت: زمانی که جنگ تحمیلی شروع شد آموزش نظامی را در ملاثانی یاد گرفت و به جبهه اعزام شد. فعالیت خودشان را هم از دوران دبیرستان شروع کرد.

وی عنوان کرد: ادب شهید نسبت به پدر و مادر قابل مقیاس با نسل حال حاضر نیست و بسیار حرمت خانواده را نگه می‌داشت.

ویژه برنامه‌های بسیج دانشجویی خوزستان به مناسبت ۱۶ دی ماه ۹۸

به مناسبت سی و نهمین سالگرد حماسه نامیرای ۱۶ دی و شهادت شهید سید محمد حسین علم الهدی و یاران عاشورایی‌اش ویژه برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود.

برگزاری سالگرد شهدای حماسه هویزه در یادمان، آغاز فعالیت گروه‌های جهادی دانشجویی در روستای سُمیده توسط ناحیه بسیج دانشجویی خوزستان، برگزاری مراسم پرفیض دعای کمیل در جوار شهدای هویزه از جمله این فعالیت‌ها است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خوزستان بسیج دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۵۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مرزبانان در بانه به شهادت رسید

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ سردار محمد عارف سپهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کردستان، اظهار داشت: مرزبان استوار دوم "جلال اعتماد" که چند روز قبل به همراه شهید "فرزین بلیان" در هنگ مرزی بانه مجروح شده بود، به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید؛ یک مرزبان در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسید

فرمانده مرزبانی استان کردستان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تسلیت شهادت به خانواده این شهید والامقام، بر ادامه راه شهدا تاکید کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1229383 برچسب‌ها شهدای مرزبانی

دیگر خبرها

  • فعالسازی ظرفیت‌های دولت در پشتیبانی از یادمان‌های دفاع مقدس
  • نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
  • یادواره شهدای روستای عیش آباد رفسنجان
  • ظرفیت‌های دولت در پشتیبانی از یادمان‌های دفاع مقدس فعال می‌شوند
  • داوطلبان مورد حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی در زنجان و خدابنده
  • کاندیداهای موردحمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی درزنجان و خدابنده
  • سه جریان مخالف استاد مطهری
  • پیکر‌های شهدای گمنام تشییع شدند
  • تشییع و خاکسپاری شهدای تازه شناسایی شده در خوزستان
  • یک مرزبانان در بانه به شهادت رسید