Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش رادیو «RFI» فرانسه به نقل از منابعی در فرودگاه معیتیقه طرابلس، شماری از نیروهای سوری تحت امر ترکیه با پروازهایی ثبت نشده به لیبی اعزام شدند.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های هواپیمایی لیبیایی « Afriqiyah Airlines» و « Ajniha» که مالک آن «عبدالحکیم بلحاج» مقیم ترکیه است، این شبه نظامیان را به طرابلس منتقل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش می افزاید، از روز جمعه تا یکشنبه چهار هواپیما حامل شبه نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه در فرودگاه معیتیقه طرابلس به زمین نشسته است.

این در حالی است که قرار است پارلمان ترکیه روز پنجشنبه (دوم ژانویه/ ۱۲ دی ماه) برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص اعزام نیروی نظامی به لیبی تشکیل جلسه دهد.

 منابعی از حزب عدالت و توسعه ترکیه (حزب حاکم) به خبرگزاری آناتولی گفته‌اند که توافق‌نامه درخواست لیبی برای اعزام نیروی نظامی از سوی ترکیه روز پنجشنبه در پارلمان بررسی خواهد شد.

به رأی گذاشتن اعزام نیروی نظامی ترکیه‌ به لیبی  پس از آن صورت می‌گیرد که منابع خبری اعلام کردند: یک مقام دولت وفاق ملی لیبی رسماً از ترکیه درخواست کمک نظامی برای مقابله با حمله نیروهای «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش دولت شرق لیبی به طرابلس (پایتخت) را کرده است.

این درخواست پس از آن اعلام می‌شود که نیروهای تحت امر حفتر از ۲۱ آذرماه موج دوم حملات خود به طرابلس، پایتخت دولت وفاق ملی را آغاز کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه (۵ دی ماه) اعلام کرد که کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی، ماه آینده به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.

اردوغان همچنین گفته که پارلمان احتمالا هشتم یا نهم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۸-۱۹ دی) مجوز اعزام نیروی نظامی ترکیه به لیبی را صادر می‌کند.

ترکیه و لیبی ششم آذر ماه و در جریان سفر «فایز السراج» رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

توافق آنکارا و دولت السراج با اعتراض دیگر کشورهای حوزه دریای مدیترانه رو به رو شد، یونان، قبرس و مصر در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که امضای این ۲یادداشت تفاهم درباره همکاری امنیتی و حریم دریایی میان ترکیه و دولت وفاق لیبی هیچ اثر قانونی ندارد.

تحلیلگران مسائل لیبی بر این باورند که بازیگران خارجی در این کشور در دو طرف درگیری نقش فعالی را ایفا می‌کنند، امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند، درحالی که ترکیه، قطر، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت «فایز السراج» در غرب لیبی هستند.

برچسب‌ها طرابلس لیبی ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرابلس لیبی ترکیه طرابلس لیبی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۵۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه

ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه شب اعلام کرد که ۲ نظامی این رژیم در مرکز غزه کشته شدند.

به گزارش مشرق از الجزیره، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ۲ افسر ارتش روز گذشته در مرکز نوار غزه کشته شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، ۲ نظامی کشته شده گروهبان عیدو اویو ۲۸ ساله از نیروهای یگان پشتیبانی زرهی و گروهبان ذخیره کلکادین مهیری ۳۷ ساله از نیروهای تیپ کرملی هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون به کشته شدن ۶۰۸ نظامی خود از آغاز جنگ در غزه و ۲۶۳ نظامی از آغاز حمله زمینی به این باریکه اعتراف کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز نبرد طوفان الاقصی به طور قطره چکانی هر روز اسامی شماری از کشته‌های نظامی خود را اعلام می‌کند.

این اقدام به علت شمار بالای تلفات نظامیان صهیونیست در جنگ غزه و ترس از واکنش‌های بیشتر در سطح داخلی در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌گیرد.

همچنین آمار زخمی‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند هم با آماری که بیمارستان‌های این رژیم ارائه می‌دهند، اختلاف زیادی دارد.

آمار و نام نظامیان کشته شده رژیم صهیونیستی در جنگ غزه براساس دستور العمل این رژیم و پس از صدور اجازه ویژه منتشر می‌شود و نام‌های اعلامی، ملاک آمار واقعی کشته شده‌ها نیست.

دیگر خبرها

  • لحظه عملیات گردشگر ترکیه‌ای علیه نظامی صهیونیست+ فیلم
  • ببینید | لحظه دردناک مرگ گردشگر ترکیه‌ای توسط نظامیان اسرائیلی
  • آغاز اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد
  • اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد آغاز می‌شود
  • عملیات ضد صهیونیستی در قدس؛ یک نظامی اسرائیلی زخمی شد
  • یک گردشگر ترکیه ای با چاقو یک نظامی اسرائیلی را در قدس زخمی کرد
  • ضرب و شتم نظامیان زن اسرائیلی بعد از امتناع از حضور در ارتش
  • هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • تمرد ده‌ها نظامی صهیونیست از رفتن به غزه