Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@15:54:08 GMT

هرگز قرص را با این نوشیدنی‌ها نخورید

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۳۷۰۸۲

بعضی از ما برای قرص خوردن ازنوشیدنی‌هایی غیر از آب استفاده می‌کنیم، این در حالی است که پزشکان به دلایل مختلف، آب آشامیدنی را بهترین گزینه برای مصرف قرص می‌دانند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ مصرف قرص با نوشیدنی‌هایی از آب میوه‌ها گرفته تا نوشیدنی کافئین دارمانند قهوه یا چای ممکن است اثربخشی دارو‌های خاصی را کاهش دهد و وضعیتی ایجاد کند که تهدید کننده سلامت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آب گریپ فروت: آب گریپ فروت روی ۵٠ نوع داروی مختلف، اثر منفی می‌گذارد (از جمله دارو‌های استاتین). با توجه به این که اثر این آب میوه مرکباتی بیش از ٢۴ ساعت در بدن باقی می‌ماند، تغییر زمان مصرف دارو نمی‌تواند مشکل را برطرف کند و فرد باید صبر کند تا بیش از ٢۴ ساعت از زمان مصرف آب گریپ فروت بگذرد و بعد دارو را مصرف کند یا این که باید از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کند.
آب انار: در آب انار آنزیمی وجود دارد که باعث شکسته شدن بسیاری از دارو‌های ضد فشار خون می‌شود.
شیر، شیرسویا، اسموتی‌های حاوی شیر: کلسیم با دارو‌های تیروئید تداخل ایجاد می‌کند. باید دست کم چهار ساعت از زمانی که داروی تیروئید خورده اید، صبر کنید و سپس نوشیدنی حاوی کلسیم (مثل شیر) بنوشید.
کافئین (قهوه، چای سبز و نوشیدنی‌های انرژی زا): مصرف کافئین همراه با دارو‌های محرک، می‌تواند تهدید جدی برای سلامت محسوب شود. مثلا، اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین و همزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شود، برای سلامت فرد خطرناک است.
نوشیدنی ورزشی: پتاسیم موجود در نوشیدنی‌های ورزشی، در صورت مصرف همزمان این نوشیدنی با بعضی از دارو‌های قلبی یا ضد فشار خون، می‌تواند خطرناک باشد.
چای سبز: چای سبز و دیگر خوراکی حاوی مثل بروکلی و کلم پیچ را نباید با دارو‌های رقیق کننده خون مثل کومارین یا وارفارین مصرف کرد، چون اثردهی آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد.
دوغ: دوغ هم آثاری مشابه شیر دارد، بنابراین استفاده از آن توصیه نمی‌شود. این نوشیدنی نیز حاوی کلسیم است که برخی دارو‌ها با اتصال به آن از جذب کلسیم جلوگیری می‌کند؛ پس به طور کلی آب گزینه بهتری نسبت به دیگر نوشیدنی هاست.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انرژی چای رسانه شیر فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۷۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

به گزارش خبرگزاری مهر، راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آنها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آنها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

کد خبر 6088899 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید