Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: به لحاظ قانونی، افراد و یا نهادهایی که مالک و یا بهره‌بردار بناهای تاریخی ثبت شده در میراث ملی هستند، مجاز به مداخلاتی که سبب آسیب به این بناها می‌شود، نیستند و هرگونه دخل و تصرف و بازسازی باید با کسب اجازه و تحت نظارت میراث فرهنگی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فریدون الهیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان به تبیین مسأله حفاظت و ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی دارای مالک و بهره‌بردار پرداخت و اظهار کرد: در بحث حفاظت و نظارت از بناهای تاریخی یکی موضوعاتی که اهمیت دارد، بناهایی است که دارای بهره‌بردار و یا مالک هستند، یعنی برخی از بناهای ممکن است در تملک افراد، دستگاه‌های اجرایی و یا گروه‌ها و نهادهای مختلف بهره‌بردار آن باشند که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: ثبت در میراث ملی، خللی در مالکیت و حقوق مالکان و بهره‌برداران ایجاد نمی‌کند اما به لحاظ قانونی، افراد و یا نهادهایی که مالک و یا بهره‌بردار بناهای تاریخی ثبت شده در میراث ملی هستند، قاعدتاً مجاز به مداخلاتی که سبب آسیب به این بناهای می‌شود، نیستند و هرگونه دخل و تصرف و مرمت و بازسازی باید با کسب اجازه و تحت نظارت میراث فرهنگی صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح داشت: این مسأله در بناهای شاخصی همچون مدرسه چهارباغ از اهمیت بالاتری برخوردار است، بنابراین طبق آنچه که گفته شد، مالکان، بهره‌برداران و حتی دستگاه‌هایی که این بناها را در تملک خود دارند، مکلف به حفظ، حفاظت و مرمت و بازسازی آن‌ها هستند.

الهیاری متذکر شد: در برخی از بناهای شاخص، اگر بهره‌بردار قادر به مرمت و بازسازی آن نباشند و کوتاهی کند، میراث فرهنگی موظف است از ابرازهای قانونی و حقوقی به‌ منظور برخورد با این افراد و نهادها استفاده کند، البته گاهی هم خود اداره میراث فرهنگی در بحث مرمت و بازسازی بناها ورود پیدا می‌کند که برای نمونه می‌توان به بازسازی گنبد مدرسه چهارباغ اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به تصاویر منتشر شده از کاشی‌های دیوار بیرونی مدرسه چهارباغ و کوبه‌های درب آن گفت: همان‌گونه که مطرح شد هرگونه آسیب‌های و یا مرمت‌های در بناهای تاریخی بدون هماهنگی نظارت میراث فرهنگی غیرقانونی است اما نسبت به مسأله مذکور تصاویر را در اختیار کارشناسان اداره میراث فرهنگی قرار داده که پس از نظر کارشناسی نتیجه را اعلام خواهم کرد.

انتهای پیام/63106/ج20/

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی مدرسه چهارباغ مدیرکل میراث فرهنگی مرمت بناهای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۷۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، غلام شیرزاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: برای حفاظت و نگهداری از این بنای تاریخی و استفاده بهینه از آن حمام بیگ‌جوان چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار و زیر نظر کارشناسان حفظ و مرمت استان مورد مرمت قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چایپاره افزود: حمام تاریخی بیگ‌جوان در مساحتی بالغ بر ۵۴۰ مترمربع در دو بخش عمومی شامل هشتی ورودی، سربینه، گرم‌خانه و خزینه و بخش اختصاصی ساخته شده است.

او با بیان اینکه مصالح به‌کار رفته در ساخت این بنا از نوع سنگ و آجر است، گفت: قدمت ساخت حمام بیگ‌جوان چایپاره به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد که با شماره ۹۱۷۱ به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی