ارتباط تاریخپژوهی غرب با سنت علومقرآنی در اسلام
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۴۰۷۱۷
گروه معارف ــ احمد پاکتچی گفت: کار مرحوم رامیار پلی بود میان سنت تاریخپژوهی غرب و سنت علوم قرآنی در اسلام و در واقع سوالات رامیار با پرسش نولدکه متفاوت بود.
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمد پاکتچی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) شامگاه گذشته، یازدهم دیماه در نشست «شب محمود رامیار» از مجموعه شبهای بخارا در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: ما در دهههای چهل و پنجاه شاهد بازنگری در اندیشههای اسلامی هستیم که انقلاب سال ۵۷ نیز در همین راستا بوده است، در جهان اسلام با مسئلهای مشابه با نقد اهل عهدین در غرب روبرو بودیم و افرادی در این حوزه به دنبال نگاه جدید به قرآن بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در این میان کمتر افرادی بودند که نسبت به اصل قرآن نیز بازنگری داشتند و مرحوم دکتر رامیار در شمار این افراد بود. اتفاقاتی که در فضای نقد عهدین رخ داد، شباهتی با فعالیتهای دکتر رامیار داشت، لایه شناسی و تورات شناسایی و همچنین شکلگیری مراحل گردآوری تورات زمینهساز جریان نقد اهلی نبود و این موضوع موجب برداشته شدن گامهای مهمی در عهد قدیم و جدید شد.
پاکتچی گفت: یک چهره شاخص در نقد عهدین و قرآن، نولدکه است و یکی از متون الهامبخش مرحوم رامیار در بحث تاریخ قرآن نیز اثر نولدکه بود، نولدکه در اثر خود به موضوع نسبت وحی و قرآن، همچنین شبهه نسبت به پیامبر(ص) میپردازد. یکی از مباحث کیفیت مکتوب شدن قرآن بود و سوالی که در اینجا مطرح میشود، این است که آیا مسئله نسخههای رسمی و غیررسمی را میتوان در رابطه با قرآن بررسی کرد؟
درک اصول و مبانی تاریخپژوهی
وی با اشاره به درک رامیار از اصول تاریخپژوهی و مبانی آن، اضافه کرد: دکتر رامیار برای عنوان کتاب «تاریخ قرآن» خود مورد انتقاداتی قرار گرفت، چرا که این تعبیر پیشینهای در سنت ما نداشت، کار مرحوم رامیار پلی در بین سنت تاریخپژوهی غرب و سنت علومقرآنی در اسلام بود و در واقع سوالات رامیار با پرسش نولدکه متفاوت بود.
پاکتچی بیان کرد: رویکرد نولدکه بر مبنای نقد متون دینی بود و از همین رو به دنبال مأخذ قرآن میگشت، اما مرحوم رامیار در اثر خود به موضوع وحی، آغاز چگونگی وحی، مباحث فراتاریخی و به بحث تاریخ قرآن میپردازد که از سنت غرب فاصله دارد.
صحبت از نیکنفسی رامیار
در بخش دیگری از این نشست، محمود مهدوی دامغانی، استاد برجسته حوزه تاريخ و تمدن اسلام نیز ضمن بیان نکاتی در رابطه با شخصیت مرحوم رامیار عنوان کرد: من طی آشنایی ۲۳ ساله با مرحوم رامیار، نکاتی از نیکنفسی ایشان را مشاهده کردم، رامیار تاکید داشت که کسی از سفرش به حج مطلع نشود و میگفت من بیم آن دارم که این بانگ را بشنوم که به کعبه رفتم اما به حرم راهم ندادند.
وی اضافه کرد: ایشان آرام و پاکیزه به حج مشرف شد و من دگرگونیهای اعتقادی حاصل از این سفر را در ایشان دیدم، یک زمان مقرر شد که یک مهمانی با چند تن از همراهان و دوستان داشته باشند، غروب همان روز پدر ایشان از دنیا رفت، مرحوم رامیار گفت کسی از مصیبت من مطلع نشود.
مهدویدامغانی افزود: ایشان دانشجویی داشتند که پزشکان در رابطه با او بیماری سرطان را پیشبینی کرده بودند و او توان پرداخت مخارج درمان را نداشت، مرحوم رامیار مبلغی را در اختیار من قرار داد و گفت بدون این که احدی از این موضوع باخبر شود، این پول را به این دانشجوی طلبه برسانید که درمان خود را در تهران پیگیری کند، پس از اینکه مشخص شد تشخیص سرطان دانشجو اشتباه بوده، مبلغ را بازگرداند اما مرحوم رامیار گفت این پول را به وی بازگردانید تا همانطور که میخواهد به سفر حج مشرف شود.
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی سخاوت تاریخ پژوهی تاریخ قرآن قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۰۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
ایسنا/گیلان به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان و با حضور حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت و استاد برجسته قرآنی، از مفاخر قرآنی استان تقدیر شد.
محمد شادپور، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه در این مراسم، قرآن را معجزه ای سراسر برکت و رحمت و عافیت دانست و اظهار کرد: در کلام نبی مکرم اسلام(ص)، قرآن کریم تنها نسخه شفابخش انسان بوده و همگان می توانند به قرآن مراجعه کنند و آرامش حقیقی را به دست بیاورند.
وی با بیان اینکه امروز نیازمند انس با قرآن هستیم، افزود: در پرتو هدایتگری قرآن انسان از تاریکی های ظلم و جهل رهایی پیدا می کند و در مسیر نورانیت و حقیقت قرار می گیرد.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان درخشش استاد فلاح پور در عرصه آموزش قرآن را عنایت الهی دانست و عنوان کرد: استاد فلاح پور در یک خانواده قرآنی تربیت یافته و امروز بسیاری از حافظان و قاریان استان، در مکتب استاد فلاح پور تلمذ کرده اند.
شادپور با اشاره به تلاش های استاد فلاح پور در عرصه تعلیم قرآن، عنوان کرد: استاد فلاح پور از مفاخر قرآنی استان گیلان است و مدیران استانی باید جایگاه چنین شخصیت هایی را در عرصه فعالیت های قرآنی پاس بدارند.
وی یکی از شاخص های مهم تدریس استاد فلاح پور را آموزش صحیح قرآن به قرآن آموزان دانست و بیان کرد: شاگردان استاد فلاح پور در عرصه های ملی و بین المللی حائز رتبه های برتر می شوند؛ در واقع استاد فلاح پور صدها حافظ و قاری بین المللی و جهانی را تربیت کرده است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه استاد فلاح پور در مسیر آموزش قرآن از سرمایه های مادی و معنوی خویش هزینه می کند، گفت: ثبت ملی روستای شیخعلی کلایه لاهیجان به عنوان روستای قرآنی به برکت سال ها تلاش استاد فلاح پور است؛ ویژگی بارز این روستا محافل و کلاس های قرآنی آن است که با حضور افراد در سنین مختلف برگزار می شود.
وی تجلیل از حافظان و قاریان قرآن را ترویج فرهنگ قرآنی دانست و متذکر شد: باید از آموزه های دینی و قرآنی برای تحکیم خانواده بهره بگیریم تا از هجمه های فرهنگی مصون بمانیم.
استاد حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت قرآنی گیلان نیز، انسان را تشنه قرآن و فرهنگ قرآنی دانست و اظهار کرد: فرهنگ و تمدن غرب علیه فرهنگ دینی و قرآنی می تازد و در چنین شرایطی نیازمند انس با قرآن هستیم.
وی عدم شناخت و آگاهی نسبت به قرآن را موجب آسیب پذیری انسان در برابر هجمه های فرهنگی و اجتماعی دانست و بیان کرد: بسیاری از افراد مسیر ارتباط با قرآن را نمی دانند و فقط از قرآن در مجالس ختم و مراسم ازدواج و... استفاده میکنند؛ این در حالی است که قرآن کتاب حیات است و برای تمام شئونات زندگی ما برنامه دارد.
این استاد برجسته قرآن، با اشاره به مهجوریت قرآن در جامعه هم از ناحیه خواص و هم از جانب عوام، گفت: تنها ماهی که نامش در قرآن آمده، رمضان است و ماه رمضان از این حیث ارزش و کرامت پیدا کرده که قرآن در این ماه نازل شده است و لذا هر چیزی که با قرآن پیوند بخورد، کریم میشود.
وی قرآن را نسخه سعادتمندی بشر دانست و متذکر شد: اگر مسیر ارتباطی قرآن را پیدا کنیم، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ما به برکت قرآن حل میشود.
فلاح پور، قرآن را هدایتگر همه انسان ها دانست و خاطرنشان کرد: خداوند قرآن را با «اقرا» بر پیامبر(ص) نازل کرد و به ما نشان داد که عزت و کرامت بشر از مسیر قرائت و تلاوت قرآن میگذرد.
وی ترتیل را مهمترین ویژگی قرائت قرآن دانست و یادآور شد: خطاب خدا به پیامبر، خطاب به تمام بشریت است و خداوند در سوره علق، مسیر ارتباط با قرآن را در قرائت و ترتیل معرفی میکند.
به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از استاد فلاح پور و همسر و فرزندان قرآنی ایشان و تعدادی از رتبه های برتر گیلان در مسابقات ملی و بین المللی قرآن تجلیل شد.
انتهای پیام