Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، رحمت صادقی در سومین همایش روز جهانی خاک  با شعار جلوگیری از فرسایش خاک برای حفظ آینده که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: خاک، آب و باد عناصر و اجزای طبیعت هستند که ارتباط تنگاتنگی با زندگی انسان دارند.

رئیس دانشگاه کردستان بیان کرد: در میان ما مسلمانان و ایرانیان خاک تقدس و جایگاه ویژه‌ای دارد و در قرآن، آیات متعددی در مورد خاک ذکر شده همچنین در اشعار شاعران بزرگ ما نیز در رابطه با خاک و دفاع از آن مطالب بسیاری سروده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد از مایحتاج غذایی انسان به نحوی از خاک تامین می‌شود و نقش بسیار مهمی در جذب آلاینده‌ها و حفظ محیط زیست دارد.

صادقی با اشاره به دو تهدید بزرگ در ساختار خاک، افزود: فرسایش و از بین رفتن خاک و همچنین آلودگی خاک ۲ موضوع مهمی است که باید آن را مد نظر قرار داد زیرا در برخی موارد آلودگی خاک قابل دیدن نیست اما به دلیل استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی، فعالیت‌های صنعتی، رها شدن زباله و شیرابه پسماندهای خانگی، خاک آلوده شده و تشکیل مجدد آن به هزاران سال زمان نیاز دارد.

رئیس دانشگاه کردستان تاکید کرد: جمعیت بشر تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۹ میلیارد نفر خواهد رسید و احتمال می‌رود که بشر برای کشاورزی و زیستن دچار کمبود خاک حاصلخیز و اراضی شود.

در ادامه جلسه مدیرکل دفتر خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: خوشبختانه در جهان و همچنین کشورمان، توجه به خاک تبدیل به یک باور شده و در کردستان این باور به فضیلت دفاع از خاک و مقاومت بدل شده است.

وی گفت: باید بدانیم خاکی که در چرخه تولید داریم ارث گذشتگان نیست، امانت آیندگان است و امانت‌داری از نظر دینی و اجتماعی یک فضلیت و هنجار پسندیده است.

جهانبخش میرزاوند خاطرنشان کرد: پس از  گذشت یک دهه تلاش با هدف صیانت از خاک لایحه "حفاظت از خاک" به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

مدیرکل دفتر خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت خاک در زندگی بشر، یادآور شد: حتی در بیانات مقام معظم رهبری نیز تأکید شده که بحث خاک از آب مهم تر است دلیلش هم این است که آب یک منبع تجدیدپذیر است و بارش‌های سالانه بخش زیادی از آب مورد نیاز ما را تأمین می‌کند.

در پایان جلسه رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: استان کردستان باید بیشتر به حفظ و حراست از خاک توجه کند زیرا به نسبت میزان بارندگی فرسایش خاک بیشتر از میانگین کشور است.

جعفری تصریح کرد: با تغییراتی که در رژیم بارندگی روی داده موجب افزایش بیش از پیش  فرسایش خاکی شده است.

وی افزود: کردستان سرمنشاء چند حوزه آبریز مهم کشور از جمله مرزی، کرخه و دریاچه ارومیه است و در وزارت‌خانه باید بیشتر به این استان آبخیزدار توجه شود.

جعفری عنوان کرد: خاک به عنوان یکی از منابع پایه نقش بی بدیل را در زیست بشر فراهم میکند و حفظ این سرمایه لازمه زندگی در جامعه است.

رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان در پایان گفت: خاک سرمایه ملی به صورت امانت در اختیار ما بوده و تک تک احاد جامعه باید از آن صیانت کنند.

46

کد خبر 1337835

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان کردستان دانشجو دانشگاه وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۱۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش جهش تولید در دیم زار‌های روستای امام قیس شهرستان بروجن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،مدیرکل جهاد کشاورزی استان درهمایش جهش تولید در دیمزار‌ها گفت: بروجن از شهرستان برتر استان در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها است.
برزگر افزود: اجرای آموزش‌های لازم در مراحل کاشت داشت و برداشت، تحویل ادوات نوین کشاورزی و تجلیل از کشاورزان برتر در سطح استان از اهداف همایش جهش تولید در دیمزار‌ها است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • ۳۰۰ نفر به سهیمه بیمه کارگران کردستانی اختصاص یافت
  • برگزاری نهمین دوره مسابقات روباتیک دانش‌آموزی
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • آئین گرامیداشت روز جهانی روانشناس و مشاور برگزار شد
  • برگزاری همایش جهش تولید در دیم زار‌های روستای امام قیس شهرستان بروجن
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • مسابقات رباتیک با شرکت بیش از یک هزار دانش‌آموز برگزار می‌شود
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود