Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@16:38:02 GMT

تلاش علمای شیعه هند برای پاسخگویی به شبهات

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۴۲۶۴۰

تلاش علمای شیعه هند برای پاسخگویی به شبهات

گروه معارف ــ نماینده ولی‌فقیه در هند اظهار کرد: وقتی تمایل مردم هند به تشیع زیاد شد کتابی از شبهات برای مقابله با این جریان را به زبان‌های مختلف در سراسر هند منتشر شد و علمای آن زمان به جای بیانیه دادن، عالمانه به میدان آمدند و کتاب‌هایی نوشتند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی پور، نماینده ولی‌فقیه در هند، امروز 12دی ماه در چهارمین پیش نشست کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: کار احیای آثار علمی بسیار سخت است، چرا که در مدتی برخی از آثار مرحوم علامه میرحامد حسین از میان رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اضافه کرد: از اواخر قرن دوازدهم تا قرن سیزدهم، متکلمین بزرگ و پژوهشگران سخت‌کوش سرزمین هند آثار ارزشمندی در این صد سال تدوین کردند؛ علمای هند در نجف و هند تحصیل می کردند، بیش از ۱۵۰ مجتهد در هند حضور داشتند که ۳۲ نفر صاحب رساله بودند و علم کلام در آن اثر گسترش یافته بود.


مهدوی پور اضافه کرد: مجموعه آثار کلامی برجسته این دوره بیش از ۲۰۰ جلد کتاب است که مصدر در مباحث مربوط به امامت امروز است، وقتی نهضت گسترده معرفی تشیع در آن عصر در هندوستان واقع شد اثر خود را در هند گذاشت و باعث شد تا دیگران نیز به تکاپو بیفتند.

نماینده ولی فقیه در هند اظهار کرد: وقتی تمایل مردم هند به تشیع زیاد شد کتابی برای مقابله با این جریان را به زبان‌های مختلف در سراسر هند منتشر شد و علمای آن زمان به جای بیانیه دادن، عالمانه به میدان آمدند و کتاب‌هایی نوشتند که بخشی از اینها احیا شده و بسیاری از آنها در حال احیا است و در این میان جامع ترین کتاب عبقات الانوار نوشته مرحوم علامه میرحامد حسین بود.

مهدوی پور ادامه داد: در زمانی که امکانات نزدیک به صفر بود و علما بدون امکانات اما عاشقانه کار کردند و سفرهای زیادی انجام دادند، این کتاب‌ها و کتابخانه‌ها و منابع بسیار گردآوری شد، در آن عصر علما خودشان را برای پاسخ به موارد اختلافی به‌صورت اجتهادی آماده کردند.

وی بیان کرد: امروزه وظیفه سنگینی بر عهده ماست البته حرکت قابل تقدیری برای احیا آثار علامه میرحامد حسین آغاز شده است، این آثار باید منتشر شود و به هند بازگردد امروز ۸۰درصد اهل سنت هند محب اهل بیت هستند که اعتقاد به حق ولایت دارند و این‌ها همه از تلاش‌هایی است که علما در هند انجام دادند.

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌ راد، استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست عنوان کرد: مهمترین عامل ورود شیعه به هند، ایرانی‌ها و سادات هستند، استقرار این افراد بیشتر در دوره مغول و پس از آن در هند گزارش شده است و پس از این در کنار مدرسه دهلی مدرسه شیعه لکهنو ایجاد شد.

وی با اشاره به سخت کوشی و همت علمی علمای هند افزود: سراسر زندگی این بزرگواران را اختصاص فرا گرفته بود، آنان خود را فراموش کردند و در حق و حقیقت محو شده بودند، مرحوم میر حامد حسین، خود یک دنیا بود.

مهدوی راد اضافه کرد: اولین ویژگی برای علما مرزبانی و هوشیاری است، مرزبانی مولفه‌هایی دارد و تا این مولفه‌ها و ابزار مرزبانی شناخته نشود نمی‌توان مرزبانی کرد، دیده‌بانی در دین به معنای واقعی کلمه و حرکت درست است، مرحوم حامد حسین در پاسخگویی چنان عمل کرد و با قدرت به میدان آمد که جای حرفی باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: آلمان ما فرمودند آن قدر که در تحقیق منابع جنبی به محقق کمک می‌کند منابع مستقیم گونه نیست و این موجب گستردگی بحث می‌شود، برای مثال پاسخگویی به شبهات با ادله قرآنی، کلامی، روایی و سایر مباحث دیگر جای خالی را باقی می‌گذارد.

این استاد دانشگاه تهران گفت: مدرسه لکهنو و عالمان آن یک ویژگی دیگر دارند و این مصدومیت و این قصه پرغصه تاریخ شیعه است، اولا اگر اثری از آثار این مدرسه را بخوانند، خواهند فهمید که چگونه برای حفظ تشیع در زمان خود سخت‌کوش بودند.

حجت الاسلام محمدتقی سبحانی، دبیر کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی نیز در این مراسم اظهار کرد: مدرسه لکهنو در شمال هند در قرن ۱۳ احداث شد؛ این مدرسه ریشه در خراسان دارد، اما متاسفانه هنوز در خراسان ناشناخته مانده است، مدرسه لکهنو پس از مدرسه اصفهان بی‌گمان بزرگ‌ترین حرکت شیعه تا عصر ماست.

وی ادامه داد: این مدرسه به خوبی توانسته مقابله با اخباری‌گری و صوفی‌گری بپردازد، بزرگترین مشکل فعلی ما این است که دچار کمرنگ شدن هویت‌ها هستیم و باید بررسی کنیم که چرا تشیع به این مصیبت و از دست رفتن میراث خود گرفتار شده، امروز می‌توانیم متناسب با امکانات لااقل میراث‌های نزدیک خود را احیا کنیم و مدرسه لکهنو یکی از این میراث است.

سبحانی گفت: مقوله امامت و ولایت نقطه اوج پژوهش‌های تاریخی امامتی ‌است، آثار این مدرسه در یک دوره به صورت سنگی و محدود منتشر شد و پس از انقلاب نیز بخشی از آن احیا توسط آستان قدس رضوی پیگیری شد و هم اکنون حدود ۱۰۰ جلد از این آثار آماده چاپ است و امیدواریم تا سال آینده منتشر شود.

حجت الاسلام علی‌اکبر جلائیان، معاون پژوهشی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این نشست بیان کرد: شخصیت میرحامد حسین از جهات مختلف الگوست ایشان در نیمه قرن سیزدهم و در دوره‌ای که جوامع اسلامی درگیر مشکلاتی از جمله تفرقه بودند، به دنیا آمد.

وی اضافه کرد: پس از فوت پدرش مشاهده کرد که چه تهمت هایی به شیعه زده می‌شود و بر همین اساس به تحقیق و پژوهش پرداخت و در تحقیق خوش درخشید و عاشقانه حتی زمانی که جسمش پاسخگو نبود به مطالعه و پژوهش ادامه داد، حاصل این تلاش‌های خالصانه و دغدغه دینی بود که هم اکنون آثار ایشان خوش می‌درخشد، اکنون با تلاش‌های بنیاد پژوهش‎های آستان قدس رضوی پنج جلد از «طبقات الانوار» و 6جلد از «حدیث غدیر» و «حدیث مدینه» آماده چاپ است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف هند تشیع پاسخ به شبهات مهدوی راد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۲۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات

منابع خبری در غرب افغانستان اعلام کردند بر اثر حمله مسلحانه به مسجد شیعیان در هرات شماری از نمازگزاران شهید و زخمی شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، افراد مسلح ناشناس به سوی نمازگزارن شیعه در شهرستان «گذره» ولایت هرات تیراندازی کردند که بر اساس گزارش‌های اولیه یک عالم دین و شماری از نمازگزاران به شهادت رسیده‌اند.

برخی منابع محلی می گویند نمازگزاران پس از اقامه نماز در شهرک «محمدیه» هنگام خارج شدن از مسجد هدف حمله دو مهاجم موتور سوار قرار گرفتند.

گفته می‌شود حجت الاسلام جاوید از بزرگان این شهرک در حادثه تروریستی مسجد امام زمان عج و پنج نفر دیگر به شهادت رسیده‌اند.

جزئیات بیشتری از این حمله تروریستی منتشر نشده است.

مقامات امنیتی هرات نیز تاکنون اظهارنظری نکرده‌اند.

دور تازه حمله به نمازگزاران در افغانستان 11 کشته برجا گذاشتایران حمله تروریستی به نمازگزاران مسجد شهر هرات را محکوم کردمحکومیت همه جانبه حمله انتحاری هرات

انتهای پیام/.

 

دیگر خبرها

  • تفکرات شهید مطهری قابلیت پاسخگویی به شبهات جامعه امروز را دارد
  • (ویدئو) به خاک و خون کشیدن نمازگزاران شیعه در حکومت طالبان
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • تحریف تاریخ، تضعیف شیعه و باقی توطئه‌ها
  • تحریف تاریخ، تضعیف شیعه و باقی توطئه‌‌ها
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است
  • شبهات مطرح شده درباره بودجه شهرداری صحت ندارد
  • حمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات
  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است