Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس یزدانی روز پنجشنبه به خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با توجه به در اختیار داشتن تعداد زیادی از دست‌بافته‌های داری در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و موافقت شورای راهبردی موزه‌های استان قرار شد تا موزه دست‌بافت‌های محلی این استان راه‌اندازی شود.

وی افزود: با توجه به کارشناسی‌های انجام شده و وجود مکان مناسب مقرر شد، این موزه در مجموعه فرهنگی تاریخی "قلعه چالشتر" راه‌اندازی و فعال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یزدانی تصریح کرد: فرش دست‌باف و سایر دست‌بافته‌های داری چهارمحال و بختیاری مانند گلیم، جاجیم، کیسه، پارچه، رویه گیوه چوخا (چوغا)، خورجین و سیاه چادر از مهمترین صنایع دستی محلی، سنتی و بومی این استان به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: آشنایی گردشگران داخلی و خارجی با انواع دست‌بافته‌های داری سنتی، بومی و محلی چهارمحال و بختیاری از مهمترین اهداف راه‌اندازی موزه دست‌بافت‌های محلی استان است.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: شناسایی و معرفی انواع دست‌بافته‌های داری بومی، محلی و سنتی استان باعث جلوگیری از فراموشی و توسعه و ترویج این هنرصنعت‌ها خواهد شد.

یزدانی گفت: افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی در حوزه انواع دست‌بافته‌های داری سنتی، بومی و محلی چهارمحال و بختیاری از دستاوردهای راه‌اندازی موزه دست‌بافت‌های محلی استان به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، هم‌اینک ۲۳ موزه در چهارمحال و بختیاری مجوز دارد که از این تعداد ۱۷ موزه فعال و ۶ موزه غیرفعال است.

گرفتن مجوز برای ۴ موزه دیگر در دستورکار گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

علاقه‌مندان و متقاضیان راه‌اندازی موزه‌های خصوصی و مشارکتی از حمایت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کمک‌های کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بهره‌مند و تسهیلات ویژه به آنان داده می‌شود.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد ۳ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 چهارمحال و بختیاری فرش گردشگران داخلی و خارجی گردشگری و صنایع دستی موزه قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۴۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوهرنگ خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،کارشناس هواشناسی استان گفت: همچنین ایل بگی با ۱۹ درجه سانتی گراد گرمترین نقطه استان است.
مبینی افزود: دمای فعلی شهرکرد ۱۰ درجه سانتی گراد است.

دیگر خبرها

  • کوهرنگ خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • اعلام میزان بارندگی سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • پیش بینی بارش‌ها بهاری از امروز در چهارمحال و بختیاری
  • بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری