شصتمین سالگرد خاموشی نیما| خانه نیما سال آینده بهرهبرداری میشود
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۴۷۶۵۶
عضو هیأت راهبردی خانه نیما گفت: قرار بود خانه ـ موزه نیما در تهران همزمان با روز تولد نیما یعنی ۲۱ آبان ماه امسال افتتاح شود ولی متاسفانه اقدامی درخور در این زمینه صورت نگرفت و به احتمال فراوان در سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، نیما میراث معنوی ماست و سالروز خاموشیاش یعنی سیزدهم دی ماه، فرصتی دوباره برای افروختن شمعیاست تا در کنار مشعل بیداریاش بنشینیم و جرعهنوش زلالی راهش باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نیما یوشیج پرچمدار شعر نوین سرزمین ما در روز ۲۱ آبان ۱۲۷۶ در یوش دیده به جهان گشود و پس از گذشت ۶۲ سال در تاریخ ۱۳دی ماه سال ۱۳۳۸ در تهران چشم از جهان بست و در سال ۱۳۷۲ به خانه اجدادی در یوش منتقل شد.
نیما با ایجاد نگاهی دیگر به زیست شعر دیرسال ایران، ساختار و وزن شعر سنتی را متحول و پویا کرد، به تعبیر خود نیما شعر را به زبان نثر نزدیک کرد و قید و بندی که توسط افاعیل عروضی و قافیه دست و پای شاعر را میبست، گشود.
مسیری که نیما بنیانگذار و جریانسازش بود توسط پیروانی مانند احمد شاملو، مهدی اخوانثالث، فریدون مشیری و دهها شاعر مطرح دیگر تداوم یافت و با همت وارث آثارش دکتر محمد معین مسیر انتشار را پیمود و با همت زنده یاد سیروس طاهباز تداوم یافت. این افراد در معرفی نیما و آثارش کوشیدند تا چراغ نیمسوزی که در هجوم باد سنتگرایان کهنهپرست قرارداشت، همچنان نورافشانی کنند.
به مناسبت شصتمین سالگرد خاموشی نیما یوشیج گفتوگویی با محمد عظیمی نیماشناس، پژوهشگر و عضو هیأت راهبردی خانه نیما و پیگیر نجات خانه نیما در تهران انجام دادیم که در ادامه با هم میخوانیم؛
وی میگوید: شصت سال از خاموشی نیما یوشیج، بنیانگذار شعر نوین ایران میگذرد و پس از شصت سال خاموشی شاعر، هنوز آثاری به سودای سوداگری نشر نیافته است.
این پژوهشگر افزود: پس از خاموشی نیما، اکثر آثارش با صبر و دقت زندهیاد سیروس طاهباز به چاپ رسید و پس از آن، شعر و نوشتههای در پستو مانده و نخواندهاش به همت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و فرزند نیما منتشر شد و باید منتظر بود تا دیگر نوشتههای نیما هم به چاپ برسد.
عظیمی ادامه داد: نیما با همه زحماتش در تاریخ ادبیات هنوز آثاری دارد که به چاپ نرسیده است ازجمله تاریخ ادبیات ولایتی و چند مجموعه داستان نیما هنوز چاپ نشده است.
وی بیان کرد: مرمت خانه اجدادی و انتقال جسد شاعر به یوش، ثبتنام بلند نیما در فهرست مشاهیر جهان توسط سازمان علمی ـ فرهنگی یونسکو، برگزاری دهها همایش ملی و اقدام اخیر شهرداری تهران نسبت به خرید خانه نیما از فعالیتهای ارزشمندی بود که برای حفظ میراث مادی و معرفی پدر شعر نوین ایران صورت گرفت.
عضو هیأت راهبردی خانه نیما بیان کرد: با وجود گذشت این همه سال، اسناد متعلق به نیما در مجموعههای مختلف پراکنده شده و امکان تجمیع اصل آنها وجود دارد البته تحقق این مهم مستلزم شرایط و زمان خاص خود است.
عظیمی اظهار کرد: خارج از بخش آثار معنوی و اشعار، افتتاح خانه نیما به همت شهرداری تهران فرصت ارزشمندی است تا بهعنوان خانه شعر معاصر ایران راهاندازی شود.
وی ادامه داد: خانه نیما یوشیج «پدر شعر نوین ایران » در یوش طی سالهای اخیر با وجود اینکه میتوانست موزهای درخور و شایسته برای شعر معاصر باشد، بیشتر تبدیل به موزه مردم شناسی و صنایع دستی شده است و کارکرد فرهنگی مستمر ندارد.
این نیماشناس تصریح کرد: قرار بود خانه ـ موزه نیما در تهران همزمان با روز تولد نیما یعنی ۲۱ آبان ماه امسال افتتاح شود ولی متاسفانه اقدامی درخور در این زمینه صورت نگرفت و به احتمال فراوان در سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
عظیمی یادآور شد: خواسته شاعران، هنرمندان و دوستداران نیما یوشیج این است که در صورت تحقق این مهم، بهواسطه قرارگیری خانه «سیمین دانشور و جلال آل احمد» و خانه «نیما یوشیج» در منطقه دزاشیب تهران، میتوان این منطقه را بهعنوان قطب فرهنگی ادبی معاصر تبدیل کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته برخی با دستکاری آثار، چاپ غلط، ادعاهای دروغین و کتابسازی زمینههای درست شناخت این شاعر بزرگ را مخدوش کردهاند که با ایجاد مرکز نیماشناسی میتوان به حفظ درست آثار دست یافت. نسل امروز از فعالیتها و آثار فراوان نیما در زمینههای مختلف شعر، داستان، نمایشنامه و نقد ادبی آگاهی کامل ندارد که نیازمند انتشار آثار و برگزاری همایشهای ملی و جهانی در جهت شناخت شایسته است.
انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج
منبع: فارس
کلیدواژه: نیما یوشیج مازندران نور خانه نیما یوش شاعر معاصر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۷۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش علی مطهری به نوازنده دف زن در مراسم سالگرد پدر
به گزارش تابناک، علی مطهری در خصوص جایگزین شدن دف زن در مراسم سالگرد شهید آیت الله مرتضی مطهری توضیحاتی ارائه داد.
علی مطهری در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:
در برنامه بزرگداشت سالگرد شهادت آیتالله مطهری در خانه موزه آن شهید، مدیریت این خانهموزه برای خواندن شعری از حافظ که مورد توجه استاد شهید بوده یک برنامه دف و نیزنی تدارک دیده بود که دفزن یک خانم و نیزن یک آقا بود. وقتی این دو در جای خود قرار گرفتند چند تن از خانمها نسبت به لاک غلیظ ناخنهای کاشته آن خانم اعتراض داشتند. مدیر خانهموزه بدون آن که با من مشورت کند، آقایی را که همکار و استاد خانم دفزن بود، جایگزین وی کرد و طبعاً خوشایند آن خانم نبود.
سپس آن خانمهای معترض از او دلجویی و عذرخواهی کردند. من هم در پایان برنامه از وی عذرخواهی کردم و رفع کدورت شد و با لبخند و مزاح خداحافظی کردیم و احساس من این بود که دیگر دلگیر نیست.
معلوم نیست افرادی که از واقعیت ماجرا خبر ندارند چرا قضاوتهای نادرست میکنند و به این بهانه به اسلام و انقلاب و روحانیت میتازند. قرآن میفرماید: «لاتقف ما لیس لک به علم» درباره چیزی که به آن علم نداری قضاوت نکن.