Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی ــ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در حکم تولیت آستان قدس رضوی نیز محور تمامی تلاش‌ها در بارگاه منور رضوی به عنوان دستگاهی موقوفه‌ای با ماموریت‌های پیچیده و چند وجهی و تلاش برای حفاظت و صانت از موقوفات همراه است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، روز گذشته 12 دی ماه در چهارمین همایش«تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی» که با حضور جمعی از واقفان سراسر کشور در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به تاریخ امر وقف در اسلام اظهار کرد: تاریخ امر وقف و نذر در ایرانی اسلامی به اعتبار باورها و ارزش‌های دینی دارای پیشینه غنی و طولانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان نیز ماموریت آستان قدس رضوی از گذشته‌های دور تا امروز، مبتنی بر کارهای خیر و خداپسندانه و همچنین درک و وظیفه‌شناسی در خصوص موقوفات بوده است.

وی افزود: همواره در راستای تمامی تلاش‌ها و توجهات ویژه به موضوع وقف، نذر و همچنین ایجاد زیرساخت لازم در جهت جفاظت و صیانت از موقوفات مورد توجه و تلاش تمامی دست اندرکاران این دستگاه قرار دارد.

خاکسار قهردوی عنوان کرد: بنا بر حکم و توصیه مقام معظم رهبری نیز ارائه خدمات به نیازمندان در بخش‌های مختلف اعم از زائر و مجاور به منظور بهره‌برداری شایسته با توجه دقیق به نیات واقفین و ناذرین به طور جدی مورد توجه قرار داده شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در این میان نیز ما به عنوان امانت دار این موقوفات تلاش داریم تا این امر به خوبی محقق شود و در سایه این صیانت نیز بر اساس نیات واقفان عمل کنیم. همواره این امر در بخش‌های اداری دستگاه بارگاه منور رضوی و همچنین فعالیت‌‌ها و برنامه‌های اجرایی آن، به صورت جدی مورد توجه قرار داده شده و تلاش‌های همه جانبه‌ای نیز در این راستا صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع توجه به حفاظت، بهره‌گیری و بهره‌برداری شایسته از موقوفات، سهم قابل توجهی در تصمیم گیری تمامی مسئولان آستان قدس رضوی داشته است. از این رو می‌توان گفت که توجه جدی به این امر مهم منجر به برآورده شدن تمامی انتظارات همه مردم و به ویژه واقفان خواهد شد.

زمینه‌سازی برای تحقق نیات واقفان

خاکسار قهردوی گفت: امروزه بخش‌های اداری مجموعه آستان قدس رضوی با نگاه به وقف، زمینه‌سازی برای تحقق نیات واقفان و بهره‌برداری شایسته، مورد بازنگری ساختاری و دستخوش تغیرات جدی است تا در کنار حفظ موقوفه نیز منجر به ارزش واقعی، ایجاد ارزش افزوده و برنامه‌ریزی در جهت بهره‌گیری مناسب شود که این امر نیز مورد توجه ما قرار دارد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: لازم است که در اینجا یاد مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی را به عنوان یکی از واقفان بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) گرامی بداریم، چرا که ایشان نیز حتی حقوق شرعی و قانونی خود را نیز در جهت ارائه خدمات و حفظ دستگاه اداره‌کننده موقوفات قرار می‌دادند.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر ایشان نیز حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی تولیت سابق آستان قدس رضوی نیز می‌توان از جمله واقفانی دانست که بسیاری از اموال خود را در دستگاه بارگاه ملکوتی رضوی وقف کرده‌اند و موقوفات قابل توجهی را در این دستگاه دارند.

خاکسار قهردوی تاکید کرد: امروزه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی همانند تولیت‌های گذشته نسبت به موضوع وقف و نیات واقفان و حفاظت و بهره‌برداری از موقوفات توجه و حساسیت بسیار بالا و عمیقی دارند.

سواد پایین جامعه نسبت به وقف

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی، کارشناس مسائل اجتماعی، خطاب به وافقین حاضر در همایش با اشاره به جایگاه وقف عنوان کرد: موضوع وقف در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی سال‌های سال است که مورد توجه قرار گرفته و ریشه در تعالیم الهی آن‌ها نیز دارد، اما در فرهنگ اسلامی ما تاکید فراوانی بر روی این مقوله مهم دارد که برای ترویج آن نیز خود اسلام، مسلمانان و البته مکان‌های فرهنگی مانند دانشگاه‌ها و اوقاف، نقش دارند و می‎توانند اقداماتی را انجام دهند.

مرادی بیان کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها، در آمریکا و انگلستان جزو موقوفات آن‌ها هستند و همچنین بخشی از زمین‌های شهر رم در ایتالیا نیز موقوفه است. یکی از موقوفاتی که در اروپا انجام شده این است که فردی در اروپا دغدغه‌اش گرم شدن زمین بود و تمام دارایی خود را در این جهت وقف کرد و قانون نیز اموال او را در این راستا هزینه کرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: نکته‌ای که در خصوص وقف باید گفت این است که همواره سواد عمومی جامعه نسبت به این امر پایین است و باور غلطی نیز در بین برخی از مردم وجود دارد مبنی بر اینکه ما چرا باید اموال خود را وقف امام رضا(ع) که اموال زیادی دارند کنیم. در واقع باید رفتار بزرگی در انسان وجود داشته باشد تا بتواند از مال خود بگذرد و آن‌را وقف کند و بنابراین باید بر روی این امر مهم برنامه‌ریزی کرد.

مرادی با اشاره به اینکه همواره افرادی زیادی بوده‌اند که با برنامه و فکر روشنی پیش رفته‌اند و اموال خود را وقف کرده‌اند که از میان آن‎ها به دو نفر اشاره می‌کنم، گفت: آیت‌الله واعظ طبسی و حاج حسین ملک از جمله این افراد هستند و کاری کردند که نامشان همچنان ماندگار است و ما نیز باید با نیت‌ها و وقف‌های خوب، نام خود را بلند آوازه کنیم، از زبانمان در جهت کمک به امر خیر استفاده کنیم و کاری کنیم، نام و یادمان همیشه تا سال‌های سال ماندگار باشد.

وی واقفین حاضر در جمع را خطاب قرار داد و عنوان کرد: شما باید نام خوشی را برای خود از خدا بخواهید تا ابد ماندگار شود، البته شاید این سوال ایجاد شود که این کار مغایر با اخلاص نیست؟ باید بگویم که اتفاقا کار خوبی است و یکی از خواست‌های مهم انسان بزرگ این است که بگوید خدایا نام خوشی را برای من در آیندگان قرار بده. در این میان می‌توانم به حضرت ابراهیم(ع) اشاره کنم که ایشان هم از خداوند چنین خواسته‌ای را داشتند و یکی از افرادی که همیشه نام حضرت ابراهیم(ع) زنده نگه داشته بودند، امام رضا(ع) هستند.

این کارشناس مسائل اجتماعی اضافه کرد: همواره خوشی نام این بزرگوار به این دلیل است که ایشان مسجدی را ساختند و کاری کردند که امروزه شاهد این هستیم که تمام ادیان به ایشان احترام گذاشته و می‌گذارند.

مرادی تاکید کرد: در واقع نگاه به چهره شما سخاوتمندان قلب را آرام می‌کند و نگاه به چهره افراد بخیل قلب را سخت می‌کند و همانگونه که در روایات هم آمده، بخل سخت‌ترین و شدیدترین عامل ورود به بهشت است، نشان دهنده این است که هرچه انسان عبادت کند اما بخیل باشد بهشت بر او نیز ممنوع خواهد شد و بنابراین شما باید بخشش و سخاوتمندی را در، درون خود پرورش دهید و نگذارید که ثواب‌هایتان در برخی از موقعیت‌ها به ضررتان باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی وقف واقف حرم رضوی امام رضا آستان قدس رضوی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۷۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش، سومین دوره آموزشی «مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز» با حضور ۲۰۰ مدرس و مشاور خانواده از پنج استان همدان، تهران، گیلان، البرز و گلستان در مشهد برپا شده است.   این دوره سه روزه آموزشی از  سوم اردیبهشت ماه در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در راستای طرح ملی «زندگی و بالندگی» در حال برگزاری است.   در این دوره آموزشی در قالب چندین کارگاه آموزشی با حضور ۱۰ مدرس برجسته در حوزه‌های مختلف آموزشی و تربیتی، به مباحثی همچون مدیریت زبان‌های همزمان، موریانه‌های ارتباط، برادران دروغین، مهارت مدیریت کلاس، مدیریت انگاره‌ها  پرداخته می‌شود.

دیگر خبرها

  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی
  • طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ماست
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • نام ماندگار معمارباشی‌ها بر آستان زرافشان جانان
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی در مالزی