Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: عالیه نخعی: در حال حاضر پدیده قاچاق سوخت در استان‌های مرزی کشور یکی از چالش‌های اساسی است که امنیت اقتصادی استان‌ها را تحت تأثیر قرار و هزینه‌های فراوانی را تحمیل کرده است.

خراسان جنوبی نیز به واسطه داشتن ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و قرار گرفتن در مسیر دو کریدور اصلی کشور به صورت گسترده درگیر با پدیده قاچاق سوخت بوده به گونه‌ای که با تلاش دستگاه‌های مقابله‌ای به ویژه نیروی انتظامی طی ماه گذشته نزدیک به یک میلیون و ۱۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شده در حالی که به باور کارشناسان و آگاهان به مسئله قاچاق این تنها بخشی (یک سوم) از حجم واقعی سوخت‌های قاچاق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند طبق گفته مسئولان با تلاش نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی در مرزهای شرقی استان قاچاق سوخت از مرزهای استان به صفر رسیده اما به دلیل قرار گرفتن استان در مسیر دو کریدور اصلی قسمت عمده‌ای از محموله‌های قاچاق به سمت مرزهای سیستان از مسیر استان خراسان جنوبی عبور می‌کند که بخشی زیادی از این محموله‌ها از طریق خودروهای متردد از جمله اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و خودروهای سواری به شیوه‌های پنهان و حتی آشکار به صورت مشکی توسط خودروهای تیز رو انجام می‌شود.

محموله‌های قاچاق حمل شده توسط خودروها علاوه بر همه تأثیرات مخربی که بر پیکره اقتصاد کشور دارند، همانند یک بمب متحرک در سطح جاده‌ها در حال حرکت هستند که نه تنها جان خود قاچاقچیان بلکه امنیت هموطنانمان وجان مسافران را در مراکز دپو و مسیر حمل روی جاده‌ها تهدید می‌کنند.

به اذعان کارشناسان یکی از دلایل مهم بروز این پدیده تفاوت بالای قیمت سوخت در این سو و آن سوی مرزهاست، چیزی که قاچاقچیان را به این باور رسانده اگر از هر چند محموله قاچاق تنها یک محموله به آن سوی مرز برسد بازهم آنقدر سود برایشان خواهد داشت که همه خطرات را به جان بخرند.

در این میان هرچند اجرای طرح سهمیه بندی بنزین سبب افزایش هزینه‌های قاچاقچیان و کاهش قاچاق بنزین شده اما بازهم با وجود تفاوت بالای قیمت سایر فرآورده‌های نفتی در خارج از مرزهای کشور حرص و ولع سوداگران قاچاق سوخت وجود دارد.

۵۰ درصد محموله‌های قاچاق کلان سوخت منشأ غیر استانی دارد

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار مهر، قاچاق سوخت را یکی از مهمترین معضلات اجتماعی توسعه اقتصادی استان دانست و گفت: در استان‌های شرقی به لحاظ توسعه نیافتگی خیلی از افراد به سمت مشاغل کاذب از جمله قاچاق سوخت روی آورده اند.

دبیری با اشاره به قرارگیری استان در مسیر دو کریدور شمال به جنوب کشور و همجواری آن با کشور افغانستان، بیان کرد: تفاوت بالای قیمتی در جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان افراد زیادی را به سوداگری قاچاق سوخت واداشته است.

وی با بیان اینکه به رغم همه قانون‌های مقابله‌ای هنوز هم با موضوع قاچاق روبرو هستیم، عنوان داشت: در حوزه استانی به لحاظ شرایط امنیتی پایداری که در مرزهای شرق داریم قاچاق مواد سوختی از مرزهای استان امکان پذیر نیست.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی ادامه داد: اما با توجه به قرارگیری استان در مسیر کریدور مرز شرقی محموله‌ها به سمت استان سیستان و بلوچستان سوق پیدا کرده و از طریق این استان به صورت سازمان یافته به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود.

دبیری عنوان داشت: در حال حاضر منشأ قاچاق سوخت کلان در حوزه استان نداریم و در صورت وجود با تیزبینی دستگاه‌های مقابله با آن برخورد شده است.

سوخت سهمیه بگیران در راه قاچاق

وی اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد محموله‌های خرد کشف شده مربوط به داخل استان و مابقی منشأ غیر استانی دارد و عمده کسانی که مبادرت به قاچاق سوخت کردند محموله‌های خود را از کسانی گرفتند که جز سهمیه بگیران سوخت هستند.

دبیری، عمده مصرف کنندگان سوخت تخصیصی را سهمیه بگیران در حوزه کشاورزی، معدنی و صنعتی و حمل و نقل دانست و گفت: به عنوان مثال در حوزه معدنی به ویژه معادن سنگ و یا بهره برداران حوزه کشاورزی (تراکتورداران و مجتمع‌های گلخانه‌ای) دارای سهمیه سوخت هستند که بخشی از این سهمیه ممکن است به مصرف واقعی نرسیده و به سمت قاچاق سوق داده شود.

وی با تأکید بر اینکه میزان سهمیه این واحدها باید طبق یک فرایند مشخص تخصصی توسط خبرگان و کارشناسان تعیین شود، عنوان داشت: هر چه به سمت مدیریت توزیع و مصرف سوخت به تناسب زمان بهره برداری آن در زمان فصول گرم و سرد قدم برداریم به سمت عدم قاچاق نیز رفته ایم به عبارت دیگر با مدیرت توزیع و نظارت بر مصرف دیگر سوختی به عنوان سوخت مازاد نمی‌ماند که بخواهد قاچاق شود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: لذا به دنبال این هستیم در بخش کشاورزی و صنعتی، سهمیه بگیران در یک سیستم نظام مند به سهمیه سوخت دست یابند تا سوخت به دست مصرف کننده واقعی برسد.

گردش مالی پنهان قاچاق سوخت

وی از افزایش ۹ درصدی کشفیات فرآورده‌های سوختی طی هشت ماه گذشته خبر داد و گفت: در مجموع طی این مدت یک میلیون و ۱۶ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط دستگاه‌های مقابله‌ای استان کشف و ضبط شده است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی، ارزش ریالی این محموله‌ها را ۶۶ میلیارد و ۳۲۵ میلیون ریال برآورد کرد و افزود: این رقم در سال گذشته ۴۱ میلیارد و ۲۵۴ میلیون ریال بوده است.

دبیری اضافه کرد: از مجموع این محموله‌ها ۲۰ هزار و ۲۱۱ لیتر بنزین، ۸۸۵ هزار و ۹۶۷ نفت گاز، ۹۵ هزار و ۸۴۳ لیتر نفت سفید و ۲۴ هزار و ۱۰۰ لیتر نیز نفت کوره بوده است.

وی به طرح مدیریت مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: به طور حتم این طرح اثرگذاری خود را در بلند مدت بر مسئله قاچاق سوخت به ویژه بنزین خواهد گذاشت.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی اضافه کرد: هر چند تا الان نمی‌توان نظر قطعی در این زمینه ارائه داد اما با این افزایش قیمت تا حدودی توانسته ایم هزینه قاچاقچیان را افزایش دهیم اما همچنان این حرص و اشتیاق برای قاچاق مواد سوختی به خارج از کشور وجود دارد.

دیوارهای گوشتی نیز جلوی قاچاق سوخت را نمی‌گیرد

دبیری با بیان اینکه دلیل این امر تفاوت قابل ملاحظه قیمت فرآورده‌های سوختی نسبت به خارج از کشور است، بیان کرد: طبق آخرین اطلاعات قیمت هر لیتر بنزین در پاکستان هشت هزار تومان و گازوئیل پنج هزار و ۶۰۰ تومان و در افغانستان قیمت بنزین هفت هزار تومان و گازوئیل شش هزار و ۵۰۰ تومان در مناطق جدار مرزی آن کشورها در موازات با ج. ا. ا است که با قیمت آن در داخل کشور باز هم تفاوت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد.

دبیری با بیان اینکه بیشترین سوخت‌های قاچاق مربوط به سوخت‌هایی از جمله نفت گاز و نفت سفید بوده و بنزین رقم زیادی در قاچاق سوخت از حوزه استانی ندارد، بیان کرد: اما تا زمانی که تفاوت قیمت سوخت باشد قاچاق نیز وجود دارد حتی اگر یک دیوار گوشتی بکشیم باز هم پدیده قاچاق را خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه با به کارگیری سامانه‌های مدیریت مصرف سوخت می‌توانیم قاچاق سوخت را نیز کاهش دهیم، بیان کرد: به عنوان مثال قبل از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت شهرستان نهبندان در صدر شهرستان‌های پرمصرف کشور بود اما ۱۵ روز بعد از اجرای طرح مصرف سوخت در این شهرستان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق لا و ارز خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین در این مدت شهرستان طبس ۱۷ درصد کاهش، فردوس ۱۳ درصد، بیرجند هفت درصد و شهرستان قاین چهار درصد کاهش مصرف سوخت داشته ایم.

دبیری با بیان اینکه در حال حاضر مردم استان زیاد درگیر با قاچاق سوخت نیستند و خراسان جنوبی بیشتر در مسیر کریدور قاچاق‌های سازمان یافته سوخت قرار دارد، بیان کرد: اما به دلیل تأثیری که این قاچاق در حوزه تهدید امنیتی و اجتماعی برای مردم آسیب جدی دارد مبارزه با این پدیده شوم در دستور کار ویژه دستگاه‌های مقابله‌ای استان قرار دارد.

بمب‌های متحرک سوختی در جاده‌ها

وی با اشاره به اینکه بخشی از این قاچاق سوخت از طریق اتوبوس‌های مسافربری که از مسیر استان در حال تردد هستند به سیستان و بلوچستان حمل می‌شود، بیان داشت: این اتوبوس‌ها همانند یک بمب به متحرک در جاده‌ها هستند که جان همه مسافران خود را تهدید می‌کنند.

دبیری با بیان اینکه برای مقابله با این پدیده در گام نخست شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر را ملزم به این کردیم که از قاچاق سوخت به هر شکل ممکن جلوگیری کنند، اضافه کرد: در این خودروها باک‌های اضافی تعبیه شده بود که رانندگان موظف به حذف این باک‌ها شدند و تنها مجاز به داشتن باک استاندارد شدند.

وی با بیان این‌که در کنار اتوبوس‌ها، خودروهای تیز رو هم به سمت قاچاق سوخت رفته اند، بیان داشت: بخش زیادی از این قاچاق‌ها توسط خودرویی مانند پژو صورت می‌گیرد که حتی به صورت مشکی انجام می‌شود و به خودروهای سوخت مشکی معروف هستند.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی ادامه دارد: با توجه به اینکه باک اضافی در خودرو سبب عدم کنترل آن می‌شود از این رو بخش عمده‌ای از سوانح جاده استان مربوط به خودروهای سوختی غیرمجاز است که امنیت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دبیری افزود: در این راستا با همکاری مجموعه قضائی استان توقیف این خودروها در دستور کار قرار گرفت و حتی خودروهایی که سوخت اضافی نداشتند اما آثار و شواهد قاچاق را داشتن متوقف شدند که همین اقدامات سبب هزینه‌بر شدن اقدامات قاچاقچیان شده است.

افزایش هزینه قاچاقچیان با طرح‌های مدیریت مصرف

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اگر این اقدامات مقابله‌ای نبود پدیده قاچاق سوخت به سمت سیستان و بلوچستان خیلی بیشتر از این می‌بود، عنوان داشت: در حال حاضر با همه اقدامات انجام شده نزدیک به یک سوم محموله‌های قاچاق سوخت کشف می‌شود.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی یادآور شد: به جای این که سوخت به قیمت ارزان به ان سوی مرزها قاچاق شود و سود ان نصیب عده‌ای قاچاقچی شود می‌توانیم این سوخت را با قیمت خیلی بالاتر از طریق بازار بورس و از طریق بازارچه‌ها در مرز به فروش برسانیم تا عوائد آن به جای اینکه به یک نفر قاچاقچی برسد به همه مردم برسد و وارد چرخه اقتصادی کشور شود.

آنطور که مسلم است بهترین مقابله با پدیده قاچاق سوخت افزایش هزینه‌های قاچاقیان بوده که این امر از طریق سامانه‌های مدیریتی نطارت بر توزیع ومصرف سوخت قابل انجام است.

کد خبر 4807670

منبع: مهر

کلیدواژه: قاچاق سوخت بیرجند استانداری خراسان جنوبی قاسم سلیمانی 9 دی بوشهر سردار سلیمانی ایلام قزوین خطبه های نماز جمعه شیراز مشهد گرگان بیرجند شهرکرد آلودگی هوا انتخابات مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۷۱۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و توقیف ۲۵هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی ۲۵هزار لیتر فرآورده‌های نفتی قاچاق در بازرسی از ۲ دستگاه تریلی کشف و توقیف کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سرهنگ یدالله دهقان با اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای مبارزه با قاچاق کالا و سوخت، مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی هنگام گشت‌زنی در محورهای مواصلاتی استان به 2 دستگاه تریلی مشکوک شده جهت بررسی بیشتر آنها را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی خودروها، مقدار 25 هزار لیتر فرآورده‌های نفتی قاچاق و خارج از شبکه توزیع به‌ارزش 10 میلیارد ریال کشف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: ماموران در این رابطه 2 نفر متهم دستگیر کردند که با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند. 

دهقان از شهروندان خواست: در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت‌های غیرقانونی، مراتب را در اسرع وقت از طریق سامانه 096300  به پلیس امنیت اقتصادی اطلاع دهند تا برخورد قانونی با متخلفان صورت گیرد

کشف بیش از یک میلیارد ریال انواع کالای خارجی قاچاق در نهبندان  

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان نیز از کشف انواع کالای خارجی قاچاق به ارزش یک میلیارد و هفتاد میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.  

سرهنگ حسین عرب اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی سهل آباد شهرستان نهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند. 

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از اتوبوس مسافربری تعدادی لپ‌تاپ و تبلت خارجی، چرخ خیاطی و انواع پارچه خارجی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و هفتاد میلیون ریال  برآورد شده است. 

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان اظهار داشت: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد. 

عرب خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز، یکی از راهبردهای عملیاتی پلیس در پیشبرد اهداف ماموریتی فرماندهی انتظامی در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور محسوب می‌شود و در این زمینه همراهی و همکاری تمام نهادها و بخش‌ها با نیروهای انتظامی ضروری است. 

انتهای پیام/252/

دیگر خبرها

  • کشف و توقیف ۲۵هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی
  • جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق سوخت و اتباع غیرمجاز
  • خطر تداوم حضور خودرو‌های شوتی قاچاق سوخت و اتباع غیرمجاز در جاده‌های استان کرمان
  • جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق «سوخت و اتباع غیرمجاز»
  • قاچاقچی سوخت ۸۸۸ میلیون تومان جریمه شد
  • ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون
  • کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی
  • بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد