Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از پیروزی در عملیات طریق القدس و قطع ارتباط زمینی یگان‌های تحت امر سپاه سوم عراق  در مناطق غرب دزفول و غرب رود کارون، زمینه مناسب برای عملیات در هر یک از مناطق پیش گفته فراهم شد. منطقه غرب دزفول به دلایلی همچون دور کردن دشمن از شهر‌های اندیمشک، دزفول، شوش و تناسب استعداد یگان‌های خودی با وسعت منطقه و تناسب وضعیت طبیعی زمین آن با رزم نیروی پیاده برای اجرای عملیات برگزیده شد و طرح عملیاتی کربلای ۲  در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای انجام عملیاتی با آن وسعت و طی چهار مرحله، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تیپ‌های رزمی جدیدی نیاز داشت. تا آن تاریخ سپاه، تیپ‌های عاشورا، کربلا، امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) را که قبل یا در حین عملیات طریق القدس تشکیل شده بود، در اختیار داشت. با پایان یافتن عملیات آزادسازی بستان و به طور کلی طرح عملیاتی کربلای یک فرمانده کل سپاه و نیز فرماندهان ستاد عملیات جنوب به منظور انجام طرح کربلای ۲، با جدیت تشکیل تیپ‌های رزمی جدید را پیگیری کردند.

قاسم سلیمانی درباره چگونگی تشکیل تیپ‌های جدید می‌گوید:

بعد از عملیات طریق القدس قرار بود عملیات بعدی در منطقه‌ای با وسعت بیشتر و گستردگی بیشتر انجام شود. در واقع منطقه عملیاتی فتح المبین دو یا سه برابر منطقه عملیاتی طریق القدس وسعت داشت. به همین منظور سپاه مجددا به فکر گسترش سازمان رزم افتاد.

مسئولین جنگ تصمیم گرفتند سازمان رزم سپاه را گسترش بدهند. به همین دلیل سازمان‌های بعدی شکل گرفتند. البته این سازمان‌ها قبل از این در قالب یک یا دو گردان، در عملیات‌های مختلف در غرب و جنوب و در کردستان شرکت کرده بودند و پرسنل آن به عنوان کادر‌های جنگ فعالیت داشتند و توان و قابلیت راه اندازی و اداره یک سازمان رزمی و اداره یک محور عملیاتی را به خوبی دارا بودند. به عنوان مثال شهید زنده یاد احمد متوسلیان  که ان شاءالله در میان اسرا باشند و به زودی آزاد بشوند، آن چهره ماندگار در غرب با مجموعه‌ای از کادر‌هایی که با ایشان همکاری می‌کردند، حماسه‌ها آفریده بود یا نیرو‌های استان کرمان در جبهه حمیدیه و سوسنگرد، حد فاصل حمیدیه و سوسنگرد، جبهه طراح و جبهه مالکیه فعال بودند و دست اندرکاران اداره جنگ که در آن زمان و قبل از حضور سردار محسن رضایی در پست فرماندهی کل سپاه، در مجموع دو یا سه نفر، شامل شهید حسن باقری و آقای رحیم صفوی و آقای علی شمخانی بودند و جنگ و محور‌های مختلف حرکت‌های مردمی و سپاه را اداره می‌کردند، شناخت نسبی از بچه‌های نیرو‌های استان‌های مختلف که در جبهه‌ها بودند، داشتند.

شهید حسن باقری بچه‌های استان‌های مختلف را که در جنگ شناخته شده بودند، شناسایی می‌کرد. بعد با این‌ها صحبت می‌شد و جبهه‌ای یا محوری از جبهه به این‌ها واگذار می‌شد و این‌ها می‌رفتند در آن محور و شروع به فعالیت می‌کردند و از نیروی انسانی استان خودشان به عنوان نیروی کادر و حتی رزمنده استفاده می‌کردند و کمک‌های مردمی را به آن محور‌ها هدایت می‌کردند و بعد هم اجازه داده می‌شد تا سازمان رزم که اولین بار کلمه تیپ شکل گرفته بود و در جبهه انعکاس پیدا کرده بود، به وجود بیاورند.

حسن باقری علاوه بر نبوغ خارق العاده‌ای که در حل مسائل کلان اطلاعات و عملیات جنگ بروز می‌داد در کشف و معرفی استعداد‌های جدید نیز تبحر خاصی داشت. استعداد‌هایی که از صلاحیت و شایستگی‌های لازم برخوردار باشند و توانایی پذیرش مسئولیت یگان‌های رزمی تازه تاسیس سپاه را داشته باشند. وی قبل از عملیات طریق القدس با قاسم سلیمانی آشنا شده بود. سلیمانی در آن مقطع فرماندهی دو گردان از رزمندگان کرمانی حاضر در عملیات را به عهده داشت. باقری ایشان را برای تشکیل یگان رزم استان کرمان مناسب دید.

غلامعلی رشید که یادداشت‌های سال ۶۰ باقری را خوانده است، می‌گوید:

... سال ۱۳۶۰ شهید باقری در یادداشت هایشان از برادری نام برد که از اطراف کرخه کور به سمت نیسان نزدیک می‌شود و فرماندهی گردان عده‌ای از بچه‌های کرمان را بر عهده دارد. انسان باشهامتی که می‌تواند فرمانده تیپ شود. پس از این، زمانی که برادر محسن رضایی در حال تشکیل تیپ جدید بود، شهید باقری برادر سلیمانی را به وی پیشنهاد کرد. بدین ترتیب حکم فرماندهی تیپ ۴۱ ثارالله به ایشان داده شد.

منبع: جماران

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۷۹۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس مجلس عروج سردار سید مجید ایافت را تسلیت گفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی پیامی عروج شهادت گونۀ سردار سرتیپ «سیدمجید ایافت» را تسلیت گفت.   متن پیام به شرح زیر است:   بسم الله الرحمن الرحیم من المؤمنین رجالٌ صدقوا ما عاهدوا اللّه علیه ۖ فمنهم من قضیٰ نحبه ومنهم من ینتظر ۖ وما بدّلوا تبدیلًا   عروج شهادت‌گونه سردار رشید اسلام و جانباز سرافراز، سرتیپ‌پاسدار سیدمجید ایافت موجب تاسف و تاثر گردید. ایشان رزمنده‌ای مجاهد، فرماندهی بااخلاص، از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و هم‌رزم وفادار سردار شهید محمود کاوه بودند که پس از دوران دفاع‌مقدس نیز با مجاهدت و تعهد، مسئولیت‌های متعددی را در عرصه‌های مختلف سپاه از جمله جانشینی فرماندهی لشکر ویژه شهدا، فرماندهی قرارگاه عاشورا، جانشینی فرماندهی قرارگاه ثامن‌الائمه (ع) نیروی زمینی سپاه و مسئولیت دبیرخانه کنگره بزرگداشت سرداران شهید و ۲۳ هزار شهید خراسان را برعهده داشتند که به‌طور یقین خدماتشان در گنجینه افتخارات این کشور به یادگار باقی خواهد ماند.   ضمن تجلیل از رشادت‌های سردار مخلص و باصفا سید مجید ایافت و عرض تسلیت به مردم ولایتمدار خراسان و شهر مقدس مشهد، هم‌رزمان، دوستان و خانواده صبور وگرانقدر، برای آن مجاهد فقید، علو درجات و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.   محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • سپاه حضرت ولیعصر به وجود افراد فعال و جهادی نیازمند است
  • انتصاب رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه
  • رئیس مجلس عروج سردار سید مجید ایافت را تسلیت گفت
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • ویژگی‌های منحصربه‌فرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است
  • ریزش یک ساختمان مسکونی در اهواز
  • زیرش یک ساختمان مسکونی در اهواز
  • گودبرداری غیراصولی عامل زیرش ساختمان مسکونی در اهواز
  • خیزش دانشگاهیان اروپا و آمریکا نشانه بیداری اسلامی است