Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- قراردادهای کارگری که به صورت موقت یک و دو ساله بودند ، حالا زمان آنها کاهش یافته و به قراردادهای 6، 3 و دو ماهه و حتی قراردادهای سفید امضا رسیده‌ است.
به گزارش خبرگزاری آریا، جامعه کارگری در کشور، همواره با چالش های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر از جامعه از سوی نمایندگان کارگری، اما همچنان مشکلات و گرفتاری های جامعه کارگری به قوت خود باقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از 11 میلیون از بیمه شدگان رسمی تأمین اجتماعی متعلق به جامعه کارگری است و علاوه بر آن حدود 3 میلیون نفر از کارگران نیز در کارگاه های زیرزمینی فعالیت می کنند. امنیت شغلی، تأمین معیشت و تشکل یابی سه ضلع اصلی مشکلات کارگران را تشکیل می دهند. قراردادهای موقت و بی­توجهی به قانون کار در هنگام عقد قراراداد، قراردادهای سفید امضاء و ممانعت به عمل آوردن از تجمعات کارگری و اعتراضات صنفی از جمله مصادیق ناامنی شغلی در جامعه کارگری است و مسائل مختلفی که کارگران با آن دست به گریبان هستند.

95 درصد قراردادهای کارگری موقت و زیر یکسال است
فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار در مورد قراردادهای موقت کار گفت:از زمانی که قانون جدید کار در سال 1369 تصویب شد، ماده 7 این قانون اجرا نشده و این امر باعث ایجاد قراردادهای موقت کار شده است.
وی گفت:براساس ماده 7 قانون کار، وزارت کار موظف است، ماهیت مشاغل را از نظر دائم و موقت بودن  اعلام کند و کسانی که خواهان استخدام در مشاغل موقت و یا دائم هستند، از ابتدا مشخص باشد، اما چون این ماده قانونی اجرا نشده، اکثر قراردادهای کار موقت هستند.
به گفته توفیقی ابتدا قراردادها به صورت موقت یک و دو ساله بودند که بعدا زمان آنها کاهش یافته و هم اکنون به قراردادهای 6، 3 و دو ماهه و حتی قراردادهای سفید امضا رسیده‌اند. نمایندگان کارگران از دو سال قبل پیش‌نویسی تهیه کردند که برای تبصره یک ماده 7 قانون کار پیشنهاد شد که شرایط جدید مشاغل و کار بررسی شود، اما هنوز دولت این پیشنهاد را در نظر نگرفته و بررسی نکرده است.
این نماینده کارگری گفت: 95 درصد جمعیت شاغلان کارگری دارای قرارداد موقت یکساله و کمتر و حتی برخی دارای قراردادهای سفید امضا و قراردادهای شفاهی هستند و برخی نیز قراردادهای کوتاه مدت مانند 3، 2 و یکماه هستند.

پس گرفتن بخشی از حقوق کارگران
یک عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت:ثبت نام الکترونیکی دادخواست کارگران یک اقدام رو به جلوست و می تواند بخشی از مشکلات فی مابین کارگر و کارفرما را حل و فصل کند.نادر قاضی پور با اشاره به آغاز ثبت نام الکترونیکی دادخواست کارگران از هفته آینده، گفت:همواره کارفرمایان متخلف، نیرو، فکر و پول هنگفت در اختیار دارند و برای هر اقدامی و فعالیتی راه حلی جداگانه اتخاذ می کنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شفافیت در قراردادهای کارگران امری بسیار پسندیده است، افزود:متاسفانه برخی حقوق کارگری را در قالب یک برگه چک یک میلیون و پانصد هزار تومانی صادر و پس از آن به وی می گویند که باید پانصد هزار تومان از آن مبلغ چک را به حساب نامشخصی که نهایتا برای آن کارفرماست واریزکند و از این طریق این کارگر را از حقوقش محروم می‌کنند.
وی ادامه داد: لذا تکلیف اینگونه مباحث باید روشن شود چرا که این اقدامات به نحوی فریب دادن کارگران است.

کارفرمایان باید وجدان و شرافت کاری داشته باشند
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: کارفرمایان باید وجدان و شرافت کاری داشته باشند و لذا ثبت‌نام الکترونیکی دادخواست کارگران قطعا می تواند تاثیرات زیادی بر نحوه فعالیت برخی از کارفرمایان بگذارد اما این مسئله اتمام کار متخلفین نیست.
عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی که با زندگی کارگران بازی می کنند راه های مختلفی برای فریب کارگران دارند، به عنوان مثال یک برگه کاغذ را رو به روی کارگری می گذارند و به وی می گویند درون آن کاغذ بنویسید که حق و حقوقش به کل پرداخت شده و آن برگه را امضا کند که این نهایت ظلم است چرا که این خود نشان می دهد حق و حقوق این کارگر به درستی پرداخت نشده است.
قاضی‌پور بیان کرد: ثبت نام الکترونیکی دادخواست کارگران در پی قراردادهای اجباری و سفید از سوی کارفرمایان یک اقدام رو به جلوست و انشاالله می تواند بخشی از مشکلات فی مابین کارگر و کارفرما را حل و فصل کند.

سه ضلع مثلث مشکلات کارگری
بر این اساس  اگر بخواهیم این مشکلات را دسته بندی نماییم، می توان آنها را در سه ضلع یک مثلث قرار داد که شامل امنیت شغلی، تأمین معیشت و تشکلیابی میشود و این مشکلات علاوه بر اینکه بر یکدیگر تأثیر و تأثر دارند، بر دیگر بخش های اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز اثر می گذارند؛ چراکه، بیش از 54 درصد جمعیت کشور به جامعه کارگری تعلق دارد و وجود و بروز هر گونه مشکلی در اشتغال و معیشت این قشر، اشتغال و معیشت جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.
لازم است برنامه ریزی ویژه و جدی برای رفع مشکلات این قشر مهم و تاثیرگذار کشور از سوی مسئولان صورت گیرد.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۲۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ رئیس سازمان بسیج کارگران و کارخانجات سپاه قدس گیلان در مراسم اعزام کارگران به دیدار رهبری با اشاره به آغاز هفته بسیج کارگران و کارخانجات گفت: پنجم اردیبهشت حدود ۵۰ نفر از کارگران استان گیلان با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت.
به گفته سرهنگ پاسدار عباس اسکندری این دیدار در حسینیه حضرت امام خمینی (رض) برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود
  • تلاش کارگران برای تولید در کشور «مجاهدانه» است
  • وزیر کار : حقوق کارگران هنوز به حد ایده‌آل نرسیده زیرا عقب‌ماندگی چندین ساله‌ای در این حوزه وجود دارد
  • رئیس فراکسیون کارگری: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • حال کارگران خوب است!
  • ضرورت راه اندازی بازارچه‌های موقت در ۴۳ شهر چهارمحال و بختیاری
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده
  • اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری
  • خداقوت کارگر