Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دفتر مطبوعاتی نخست‌وزیری عراق اعلام کرد بغداد کار روی مراحل مختلف اجرای تصمیم پارلمان مبنی بر خروج نیرو‌های خارجی را آغاز کرده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، اسپوتنیک، همزمان با تشدید تنش‌های منطقه‌ای در پی ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، در بغداد به دست آمریکا، دفتر نخست‌وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد عادل عبدالمهدی (نخست وزیر موقت عراق) در مذاکره با ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه، اعلام کرد کارشناسان عراقی از نهاد‌های مختلف هم اکنون در حال تهیه پیش‌نویسی درباره اقدامات حقوقی وقانونی آینده به منظور اجرای تصمیم پارلمان این کشور مبنی بر اخراج نظامیان خارجی از عراق هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالی است که همزمان با اعلام رای پارلمان عراق، ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا در عراق و سوریه اعلام کرد عملیات ضد تروریستی خود را در عراق به حال تعلیق در آورده است و فعالیت‌های آن از این پس با توجه به حملات اخیر به تاسیسات میزبان نظامیان آمریکایی، بر محافظت از پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک عراق معطوف خواهد بود.

نخست عبدالمهدی با سفیر آمریکا در بغداد
منابع آگاه از نشست امروز نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق با سفیر آمریکا در بغداد خبر دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، شبکه ان بی سی آمریکا به نقل از منابع آگاه گزارش داد که قرار است عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق با «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد دیدار خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، نشست عبدالمهدی و سفیر آمریکا طی امروز انجام خواهد شد.
قرار است دو طرف در خصوص نقش آمریکا در عراق رایزنی کنند.
روز گذشته پارلمان عراق به اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور رأی مثبت داد.
به نظر می رسد عبدالمهدی قصد دارد در این نشست در خصوص روند خروج نظامیان آمریکایی از عراق و جدول زمانی آن رایزنی کند.

وزیرخارجه عراق:بزودی اقدامات قانونی در خصوص حملات آمریکا را آغاز می‌کنیم
وزیر خارجه عراق گفت که این کشور به زودی اقدامات سیاسی و قانونی مرتبط با حملات آمریکا علیه الحشد الشعبی را اتخاذ خواهد کرد.
«محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق در گفت‌و‌گوی تلفنی با «جبران باسیل» همتای لبنانی خود گفت که عراق اقدامات لازم در خصوص حملات آمریکا علیه الحشد الشعبی را در پیش خواهد گرفت.
به نوشته وبگاه السومریه نیوز، دو طرف در این تماس تلفنی، آخرین تحولات منطقه و موضوعات مشترک فی مابین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
وزیر خارجه عراق در این گفت‌و‌گو، تأکید کرد که بغداد اقدامات قانونی لازم برای پشتیبانی از خاک عراق و شهروندانش را از حملات و تجاوزات آمریکایی‌ها اتخاذ خواهد کرد.
جبران باسیل نیز بر حمایت کامل لبنان از دولت و ملت عراق تأکید کرد و گفت که لبنان در کنار عراق ایستاده است.
سخن حکیم در خصوص اقدامات علیه آمریکا، پس از آن صورت می‌گیرد که عصر دیروز عراق از آمریکا به دلیل اقدامی تروریستی که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شد، در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.
وزارت خارجه عراق همچنین «ماتیو لوتر» سفیر آمریکا در بغداد را احضار و مراتب اعتراض خود را به حملات آمریکا ابراز کرد.
«سید عبدالکریم هاشم مصطفی» از مدیران کل وزیر امور خارجه عراق به سفیر آمریکا گفت که عراق عملیات نظامی اخیر آمریکا را تجاوز و اقدامی محکوم شده می‌داند که باعث تشدید اوضاع در منطقه شده و این در حالی است که شرایط ایجاب می‌کند دولت آمریکا با دولت عراق در راستای کاهش تنش‌های امنیتی و بحران‌هایی که منطقه با آن مواجه است همکاری کند.

تحرکات زمینی‌ و هوایی ائتلاف بین‌المللی در عراق محدود شد
سخنگوی فرمانده‌کل نیروهای مسلح عراق با تایید محدود شدن تحرکات زمینی و هوایی ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی ایالات متحده در عراق گفت: سردار سلیمانی مهمان عراق بود و توجیهات آمریکا درباره اقدام احمقانه‌اش غیرمنطقی است.
«عبدالکریم خلف»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز دوشنبه اعلام کرد که تحرکات زمینی و هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در عراق محدود شده است و به آنها اجازه حرکت داده نمی‌شود.
به گزارش پایگاه خبری المعلومه، سرلشکر خلف در اظهاراتی رادیویی گفت: «تحرکات زمینی و هوایی ائتلاف بین المللی را محدود کردیم و به آنها اجازه حرکت نمی‌دهیم. حملات اخیر آمریکا حماقتی است که سکوت در برابر آن ممکن نیست.»
سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد: «سلیمانی مهمان عراق بود و حضورش در عراق به عراق مربوط می‌شود. اجازه حمله به او وجود نداشت. آمریکایی‌ها به طور خودسرانه و بدون اطلاع فرماندهی کل نیروهای مسلح دست به این کار زدند و توجیهاتی که در این خصوص می‌آورند، غیرمنطقی است.
سرلشکر خلف با تاکید بر اینکه تلاش‌ها برای فراهم کردن ساز و کار اخراج نظامیان بیگانه از عراق گفت: «ائتلاف بین المللی برای آموزش، تسلیح و فعالیت های مستشاری در عراق می ماند و نیروهای رزمی آن اخراج خواهند شد.»
آمریکا بامداد روز جمعه طی حمله پهپادی به خودروی حامل ابومهدی المهندس، نائب رئیس الحشد الشعبی و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، دو شخصیت یاد شده را به همراه 8 نفر دیگر از همرزمانشان به شهادت رساندند.

به کمتر از اخراج همه نیروهای آمریکایی از عراق راضی نمی‌شویم
فرمانده جنبش عصائب اهل الحق شامگاه یکشنبه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که به کمتر از اخراج تمام نیروهای آمریکایی از عراق راضی نمی‌شویم.
«قیس الخزعلی» رهبر جنبش عصائب اهل الحق عراق روز یکشنبه گفت که انتقام حاج ابو مهدی المهندس،‌معاون هیئت الحشدالشعبی و یارانش گرفته خواهد شد و به کمتر از اخراج تمام نیروهای آمریکایی از عراق راضی نخواهیم شد.
وی در ادامه سخنرانی خود گفت: «پارلمان عراق با تصویب اخراج نیروهای آمریکایی مهمترین تصمیم در تمام تاریخش را اتخاذ کرد و خروج آمریکایی‌ها باعث افزایش همبستگی داخلی در کشور خواهد شد.»
الخزعلی هشدار داد: «نیروهای آمریکایی باید فورا عراق را ترک کنند و در صورت وقت‌کشی آنها را نیروی اشغالگر دانسته و با آنها بر همین اساس برخورد خواهیم کرد.»
رهبر جنبش عصائب اهل الحق اضافه کرد: «به آمریکایی‌ها می‌گوییم که ترامپ احمق باعث خواهد شد که آمریکایی‌های بیشتری کشته و مجروح شوند.»
وی گفت که صهیونیست‌ها به دنبال شعله‌ور کردن عراق و بروز کشتار داخلی در این کشور هستند.
الخزعلی تاکید کرد که عصائب اهل الحق به رایزنی با همپیمانان خود پیش از آغاز هرگونه عملیاتی پایبند است.
رهبر جنبش عصائب اهل الحق اضافه کرد: «به نیروهایمان می‌گوییم که این ما بودیم که گروه داعش را بدون کمک کسی شکست دادیم و این ما هستیم که مورد اعتماد عراقی‌ها هستیم.»
وی افزود: «هدف آمریکایی‌ها در عراق مداخله در امور این کشور و نه مبارزه با داعش است.»

زیباری: مصوبه پارلمان درباره خروج نیروهای خارجی الزام آور نیست
وزیر خارجه پیشین عراق گفت که مصوبه روز یکشنبه پارلمان در باره پایان دادن به حضور نیروهای خارجی در عراق الزام آور نیست.
بنابر گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، هوشیار زیباری در حساب توئیتری خود نوشت: نشست روز یکشنبه پارلمان کوشید به حضور نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی در عراق پایان دهد اما این نشست به یک مصوبه سیاسی غیرالزام آور انجامید.
عضو رهبری حزب دمکرات کردستان عراق همچنین افزود که نمایندگان کُرد و سُنی، نشست پارلمان را تحریم کردند.
وی این موضوع را نیازمند بررسی و گفت وگوهای بیشتر دانست.

هشدار جدی مقتدی صدر؛ ما اقدام بزرگتری خواهیم کرد
رهبر جریان صدر با کم دانستن تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور، خواستار تشکیل گروه‌های مقاومت بین‌المللی علیه تجاوزهای آمریکا شد.
«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق دیروز یکشنبه (5 دسامبر)، در پی تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور در پارلمان، طی پستی در توئیتر نوشت که این قانون، پاسخی در حد و اندازه تجاوزهای آمریکا علیه حاکمیت عراق و تشدید اقدامات خصمانه منطقه‌ای آن و دشمنی با دین و مذهب نیست.
وی در ادامه خواستار تصمیم‌گیری‌های قاطع‌تر علیه اشغالگری آمریکا در عراق شد و هشدار داد در صورتی که این اقدام صورت نگیرد، وی و یارانش اقدام بزرگتری خواهند کرد.
مقتدی صدر در این پست نوشت: باید تصمیمات ذیل اتخاذ شود:
1- لغو فوری توافقنامه امنیتی و عدم پایبندی به بندهای ننگین و ذلت‌بار آن
2- بستن سفارت پلید آمریکا در عراق
3- بستن کلیه پایگاه‌های آمریکا و اخراج تحقیرآمیز آنها
4- جرم دانستن هرگونه ارتباط با دولت آمریکا و مجازات [متخلفان]
5- پشتیبانی از ارتش عراق و نیروهای امنیتی با مقاومت ملی سازماندهی شده برای حمایت از حاکمیت عراق و مرزهای زمینی و هوایی آن.
6- حفاظت از سفارت‌خانه‌های دیگر در عراق.
7- تحریم کالاهای آمریکایی در عراق و سایر نقاط جهان.
در پایان نیز از گروه‌های مقاومت در داخل عراق و سایر گروه‌های خارج از این کشور می‌خواهم که طی نشستی فوری تشکیل «گروه‌های مقاومت بین‌المللی» را اعلام کنند.
اگر پارلمان اقدامات بالا را انجام ندهد، ما اقدام بزرگتری خواهیم کرد.
«صالح محمد العراقی» از افراد نزدیک به مقتدی الصدر پس از انعکاس این پیام هشدار رهبر جریان صدر در رسانه‌های مختلف و تحلیل برخی طرف‌ها درباره بندهای این هشدار، درباره این پست توضیح داد.
وی طی پستی در فیسبوک نوشت: در حاشیه پست توئیتری مقتدی الصدر، دوست دارم برخی امور مهم درباره آن را توضیح دهم.
1- عدم آغاز اقدام نظامی تا زمانی که راه‌های سیاسی و پارلمانی هنوز وجود دارد..تا آن زمان شما باید صبر و آمادگی پیشه کنید.
2- سرایا السلام شامل نشست‌های گروه‌های عراقی و غیره نیستند.
3- هر کس که اکنون اقدام نظامی کند، نماینده ما نیست..و بر آنهاست که شهروندان را از خطر دور نگه دارند وگرنه مرتکب اقدام ممنوع و بلکه حرام شده‌اید.
4- فراخوان نشست گروه‌های مقاومت نباید دارای بعد طائفه‌گری باشد همان‌گونه که گروه‌های عراقی حق ندارند در خارج از این کشور اقدامی کنند همان‌گونه که گروه‌های غیر عراقی حق ندارند در داخل عراق اقدامی کنند.
5- از برخی گروه‌ها برای پاسخگویی به دعوت مقتدی صدر برای این نشست، تقدیر می‌کنیم اما قصد ایشان این نبود که وی خود فرمانده و رهبری آنها را برعهده گیرد بلکه خواستار اتحاد موضع آنها و عدم تفرقه میان آنها است.
6- تحریم کالاهای آمریکایی شامل کالاهایی ضروری تکنولوژیک عراق نمی‌شود.
7- تجاوز آمریکا به حاکمیت عراق یک اقدام تروریستی است و هر کسی که آن را تایید یا در قبال آن سکوت می‌کند، خائن به وطن است.
8- سکوت دولت یا مقاومت در قبال این تجاوز، آغاز تحقیر و ذلت عراق و عراقی است و پشیمانی به همراه دارد.
9- سیاستمداران به ویژه نمایندگان پارلمان می‌بایست، هر چه سریعتر مفاد مورد نظر مقتدی در پست اخیرش را محقق سازند و این مسئله در راستای ترفیع حاکمیت و استقلال عراق است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۹۹۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند

یک منبع آگاه اعلام کرد نظامیان روسیه و آمریکا در نیجر در یک پایگاه واحد مستقر شده‌اند، اما به یکدیگر دسترسی ندارند.

به گزارش ایسنا یک مقام آمریکایی گفت نیروهای روسیه در نیجر در پایگاه نظامیان آمریکا مستقر شده‌اند؛ اما تقسیم نیروها به نحوی است که آنها به سربازان آمریکا دسترسی ندارند.

این مقام آمریکایی گفت: «روس‌ها در مجموعه‌ای مجزا مستقر هستند و به نیروها و تجهیزات آمریکایی دسترسی ندارند. ما به نظارت بر این وضعیت ادامه داده و تمامی اقدامات لازم و پیشگیرانه را برای تضمین امنیت نیروها، تجهیزات و تاسیسات آمریکایی به کار می‌گیریم.»

این مقام آمریکایی گفت که نیروهای روس چند هفته قبل به پایگاه هوایی ۱۰۱ آمده‌اند، پایگاه نیروی هوایی نیجر که در کنار فرودگاه بین‌المللی پایتخت این کشور واقع شده است.

در دوازدهم آوریل اعلام شد متخصصین نظامی روسیه به نیجر رفتند تا در مبارزه با تروریسم به نیروهای نظامی این کشور تعلیم دهند.  

پس از کودتای نیجر، حاکمان جدید این کشور به‌سرعت گام‌هایی برای قطع روابط نظامی با کشورهای غربی، به‌ویژه فرانسه و آمریکا برداشته و به روسیه نزدیک‌تر شده‌اند.

شورای نظامی حاکم بر نیجر حضور آمریکا را «غیرقانونی» اعلام کرد و عملیات‌های پنتاگون در این کشور را مورد انتقاد قرار داد. فصل حضور نظامی آمریکا در نیجر به پایان رسیده است و نیروهای نظامی روسیه وارد نیجر شده‌اند. آنها وظیفه آموزش نیروهای این کشور را بر عهده گرفته‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • آمادگی دانشگاه کاشان برای پذیرش دانشجویان تعلیق شده آمریکا و اروپا
  • هشدار یمن نسبت به تشدید تنش نظامی آمریکا
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • هشدار یمن درباره پیامدهای آتش‌افروزی آمریکا
  • هشدار دانشگاه کلمبیا درباره احتمال اخراج دانشجویان
  • دانشگاه کلمبیا درباره احتمال اخراج دانشجویان هشدار داد